Passende alder til at få børn

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.
Brugeravatar
Anne Droid
Kort karma: 39
Likede indlæg: 992

Re: Passende alder til at få børn

Indlægaf Anne Droid » 24. mar 2016, 18:30

For mit eget vedkommende, havde jeg en øvre grænse på omkring 35 år. Jeg blev mor da jeg var 27 og fik "kun" det ene barn.
Havde min nuværende kæreste og jeg mødt hinanden og havde fundet sammen før jeg for længst havde passeret 40, så vil jeg da ikke afvise at vi havde prøvet at få børn sammen.
Jeg får helt koldsved ved tanke om at blive uplanlagt gravid nu. Vi er simpelthen for gamle. Han er 41 og jeg er 45. Det er rigelig hårdt når vi hver anden uge har hans to mindre børn, hvor den yngste er børnehavebarn. Vi kan højst sandsynlig se frem til at have hjemmeboende børn 15 år endnu, dvs så er jeg 60. Mit eget yngel er fyldt 18 og er stort set selvkørende.

Hvordan andre vælger at gøre det, det blander jeg mig ikke i. Jeg ser dog gerne at der går nogle år endnu inden jeg bliver farmor.
0
My hovercraft is full of eels
Brugeravatar
Venus222
Kort karma: 22
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Likede indlæg: 343

Indlægaf Venus222 » 24. mar 2016, 18:31

Jeg synes man skal vente med at få børn til man er voksen, hvornår det så er er individuelt. :)
1
Brugeravatar
Æble
Kort karma: 169
Likede indlæg: 894

Indlægaf Æble » 24. mar 2016, 18:40

25-35 år er ideelt. Jeg fik min første som 25-årig og er gravid med min 3. nu som 38-årig. Ideelt set havde jeg fået nr 3 for 3-5 år siden, men da var manden ikke klar. Og nu vil vi ikke lade være "bare" fordi vi er 38 år gamle.
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Moderator
Kort karma: 1019
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 9262

Indlægaf Fru Sunshine » 24. mar 2016, 18:47

Min far var 43, da jeg blev født, og ærligt talt kunne det sagtens mærkes, at jeg havde en gammel far. Især da jeg blev teen.

Hvad folk vælger, er deres egen sag. Jeg fordømmer ingen.
Jeg er bare så meget datter af en gammel far (og en 13 år yngre mor), at jeg ikke havde noget ønske om at få børn, efter jeg var fyldt 30.

Men da havde jeg jo også de to, jeg gerne ville have, og så er det jo nemt at være kontant i sin udmelding.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
HappyPaww
Kort karma: 192
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 3461

Indlægaf HappyPaww » 24. mar 2016, 18:50

Mit personlige aldersspænd er mellem 30-40 år, men ellers er jeg nok også på de 25-35 år.
Jeg fik min søn da jeg var 31, og regner med at vi når barn nr 2 når jeg er 34-35. Tror ikke vi skal have mere end to børn, men er ikke bange for at få børn sent. Min kæreste var i øvrigt 25 da vi blev forældre.

Min mor var i øvrigt 36 da hun fik mig (jeg har en to år ældre søster) og hendes mor var 44 da hun fik hende (min mor var yngst af 9 børn).

Min øverste grænse generelt for begge køn er nok omkring de 45 år. Senere end det synes jeg begynder at stramme til ift at kunne ære noget for sine børn, når de bliver voksne..
0
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 682
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5930

Indlægaf Dikus » 24. mar 2016, 18:54

For mig personligt havde det været ideelt at få første barn som 21-årig. og jeg følte mig for gammel til at få en til for nogle år siden. Som 33-35-årig (?) Tiden går så stærkt, så jeg kan ikke helt huske det.

Startalderen handler mest om at være klar til et stabilt familieliv og søvnløse nætter uden alkohol. Slutalderen er noget mentalt. Børn larmer helt vildt meget, og jeg vil gerne sove.

Tidligere kunne jeg tune børns larm ude eller finde den charmerende. Nu har jeg lyst til at anvende gaffatape efter lidt tid. Jeg vil gerne have ro. Og det er ikke et miljø for et lille barn at vokse op i.

Ret beset tænker jeg, det er ca. den slags samt fysisk formåen i en vis udstrækning (meget kan man kompensere for på anden vis), der afgør, hvornår man er for ung og/eller gammel. Det har noget med mentalt overskud og glæden ved at give børn de rammer, de har brug for for at trives.

Nogle nævner 25-35 med mulighed for forlængelse med +/- 5 år. Det, synes jeg, lyder meget fornuftigt. Altså... generelt 25-35. Men man vil finde en del undtagelser, hvor 20-40 er passende. Og knap så mange undtagelser uden for dette interval. Selvom de med garanti også findes.
0
Brugeravatar
Krølle
Kort karma: 445
Likede indlæg: 3495

Indlægaf Krølle » 24. mar 2016, 18:59

Skal jeg generalisere helt vildt, begynder jeg ved 20- og 50+ at tænke, om det nu også er den smarteste ide at sætte børn i verden. Der er dog også mennesker, der i min helt personlige og fordomsfulde optik allerede ved 30 er "for gamle" mentalt - jeg har mødt en del folk i slut-40'erne, jeg hellere ville have som forældre end andre i de "fysisk optimale" 20'ere.

Det eneste fornuftige, jeg kan sige, er, at det er ekstremt individuelt. Min mand (44) og jeg (33) ville i al beskedenhed være skidegode forældre i dag men også om et par år - måske endda bedre end nu. Det samme kan man ikke sige for et par år siden, hvor vi havde alt for mange andre ting, der tog energi og overskud.

Her er slut-30'er og slut-40'er altså bedre end slut slut-20'er og slut-30'er. Det gælder ikke nødvendigvis andre på samme alder - igen, skal jeg generalisere gælder det nok færre end de fleste :-D
Senest rettet af Krølle 24. mar 2016, 19:06, rettet i alt 2 gange.
1
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 682
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5930

Indlægaf Dikus » 24. mar 2016, 19:03

Krølle skrev:Skal jeg generalisere helt vildt, begynder jeg ved 20- og 50+ at tænke, om det nu også er den smarteste ide at sætte børn i verden. Der er dog også mennesker, der i min helt personlige og fordomsfulde optik allerede ved 30 er "for gamle" mentalt - jeg har mødt en del folk i slut-40'erne, jeg hellere ville have som forældre end andre i de "fysisk optimale" 20'ere.

Det eneste fornuftige, jeg kan sige, er, at det er ekstremt individuelt. Min mand (44) og jeg (33) ville i al beskedenhed være skidegode forældre i dag men også om et par år - måske endda bedre end nu. Det samme kan man ikke sige for et par år siden, hvor vi havde alt for mange andre ting, der tog energi og overskud.

Her er slut-30'er og slut-40'er altså bedre end slut slut-20'er og slut-30'er. Det gælder ikke nødvendigvis andre på samme alder - igen, skal jeg generalisere gælder det nok færre end de fleste :-D

Jeg ser edder *indsæt en bunke bandeord* mange unge i begyndelsen/slut-tyverne, som er så vanvittigt umodne, så jeg ville have været en bedre forældre som 14-årig :genert: Nogle gange undrer jeg mig seriøst over, hvad der sker for ungdommen.

*mimre* :fløjt: Skulle måske være hoppet over i en af de der tråde, der handler om ting, man ikke må sige og tænke :D
3
Brugeravatar
malou_43
Kort karma: 89
Geografisk sted: Jylland
Likede indlæg: 584

Indlægaf malou_43 » 24. mar 2016, 19:03

Nu er jeg fyldt 30, er single og barnløs.
Planen med min daværende kæreste var at smide pillerne sidste sommer. Jeg kan godt mærke, at da jeg skulle til at skille mig af med alt det babyting på loftet, som vi havde samlet i et års tid, da nev det i mig. Dels pga. sorgen, dels pga. at nu vidste jeg, at jeg ikke rigtig kunne nå at få børn inden jeg fyldte 30.

Hvis jeg er single som 32, går jeg i gang med alene-mor-projekt. Jeg vil gerne have to børn, og 35 er bare max-alder for mig.

Mine forældre var 27/28, da de fik mig - og 37/38, da de fik tvillingerne. Og det kan bestemt mærkes :)
1
Brugeravatar
Krølle
Kort karma: 445
Likede indlæg: 3495

Indlægaf Krølle » 24. mar 2016, 19:09

Haha - @Dikus; jeg generaliserede jo egentlig ikke særlig vildt. Skulle jeg gøre det, ville tallene snarere hedde: 25-32, slut færdig. Det giver bare ikke rigtig mening, for det er så sindssygt individuelt. Nogle ville jeg mene aldrig - uanset alder - vil kunne bestå mit personlige kørekort-til-børn. Andre består det i intervallet 18-24 men dumper med et brag som 25+, pg andre igen dumper indtil de bliver 40+...
1
Brugeravatar
Urtekussen
Kort karma: 358
Likede indlæg: 2718

Indlægaf Urtekussen » 24. mar 2016, 19:15

Jeg ville gerne have den første inden jeg blev 25. Jeg var 25 da han blev født. Jeg tænker at hvis vi skal have en mere, skal det være inden for de næste fem år, dvs inden jeg bliver 35.

Jeg synes "sidste udkald" er det, naturen for de flestes vedkommende sætter omkring 40-50 år.
(Selvfølgelig mener jeg ikke at det er "naturens mening", hvis en 22-årig er ufrivilligt barnløs)
1
200 kg i bænkpres?
Prøv med 4,8 kg i kussepres :deer:
Brugeravatar
HappyPaww
Kort karma: 192
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 3461

Indlægaf HappyPaww » 24. mar 2016, 19:15

malou_43 skrev:Nu er jeg fyldt 30, er single og barnløs.
Planen med min daværende kæreste var at smide pillerne sidste sommer. Jeg kan godt mærke, at da jeg skulle til at skille mig af med alt det babyting på loftet, som vi havde samlet i et års tid, da nev det i mig. Dels pga. sorgen, dels pga. at nu vidste jeg, at jeg ikke rigtig kunne nå at få børn inden jeg fyldte 30.

Hvis jeg er single som 32, går jeg i gang med alene-mor-projekt. Jeg vil gerne have to børn, og 35 er bare max-alder for mig.

Mine forældre var 27/28, da de fik mig - og 37/38, da de fik tvillingerne. Og det kan bestemt mærkes :)

Ikke for at snage, men var i begyndt at samle på babyudstyr inden du overhovedet blev gravid?
0
Brugeravatar
Studsgaard
Kort karma: 195
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 2349

Indlægaf Studsgaard » 24. mar 2016, 19:19

Jeg har fra ung af sagt jeg ikke ville være en gammel mor. Gerne inden de 25 til 30 år. Jeg blev lige 25 år inden jeg fik første, var 26 ved anden og 32 ved sidste. Det passer fint for mig.

Jeg har en veninde der havde en "gammel" far. Han var ca 15 år ældre end moren. Pigen var meget træt af det. Alle troede det var hendes bedstefar. Han virkede både på væremåde og meninger noget ældre end os andres forældre og det bed vi jo alle mærke i.

At kunne følge med i hvordan hun habde det har sammen med min egen store lyst til at få børn selvfølgelig også påvirket min holdning til det. Og uden at kan sætte noget op sådan skarpt så syntes jeg man begynder at blive for gammel efter de 35 år (og man er for ung inden de 20) men selvfølgelig er alt individuelt. Men det er sat op som sådan en gennemsnitlig tanke.
0
Brugeravatar
malou_43
Kort karma: 89
Geografisk sted: Jylland
Likede indlæg: 584

Indlægaf malou_43 » 24. mar 2016, 19:21

HappyPaww skrev:
malou_43 skrev:Nu er jeg fyldt 30, er single og barnløs.

Ikke for at snage, men var i begyndt at samle på babyudstyr inden du overhovedet blev gravid?

Nej ikke samle, det var måske lidt forkert defineret af mig. Vi var ret sikre på hinanden, da hans venner ville af med deres babyting - og dem modtog vi så. Og stillede tingene på mit loft, hvortil vi lagde en dynamisk plan :)

Det var ikke sådan, at vi rendte rundt og købte ting, vi modtog bare ting fra venner, der var færdig med at få børn, da alle regnede med, at vi var de næste i rækken :)
1
Brugeravatar
Anilara
Kort karma: 163
Likede indlæg: 1846

Indlægaf Anilara » 24. mar 2016, 19:28

Studsgaard skrev:Jeg har fra ung af sagt jeg ikke ville være en gammel mor. Gerne inden de 25 til 30 år. Jeg blev lige 25 år inden jeg fik første, var 26 ved anden og 32 ved sidste. Det passer fint for mig.

Jeg har en veninde der havde en "gammel" far. Han var ca 15 år ældre end moren. Pigen var meget træt af det. Alle troede det var hendes bedstefar. Han virkede både på væremåde og meninger noget ældre end os andres forældre og det bed vi jo alle mærke i.

At kunne følge med i hvordan hun habde det har sammen med min egen store lyst til at få børn selvfølgelig også påvirket min holdning til det. Og uden at kan sætte noget op sådan skarpt så syntes jeg man begynder at blive for gammel efter de 35 år (og man er for ung inden de 20) men selvfølgelig er alt individuelt. Men det er sat op som sådan en gennemsnitlig tanke.

Jeg var dælme også træt af, at andre børn troede min far var min bedstefar. Hans meninger og væremåde bar muligvis også præg af det, men jeg kunne ikke have ønsket mig en bedre far - kun en omgangskreds der var mere vant til ældre forældre :-p
Men jeg forstår selvfølgelig også godt, når andre har andre præferencer og forståelser af, hvad der er bedst.
1

Tilbage til "Forhold og sex"