Passende alder til at få børn

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.
Brugeravatar
Bøtte
Kort karma: 519
Likede indlæg: 2410

Re: Passende alder til at få børn

Indlægaf Bøtte » 24. mar 2016, 19:30

Jeg er med på de der 25-35 år. Hvor 35 er ved det sidste barn.
Men jeg kender mange, der blev mødre før 25 og efter 35 som er fantastiske mødre.

Jeg havde troet, jeg var færdig med at få børn som 30 årig. I hvert fald hvis jeg skulle nøjes med 2. Men kroppen modarbejder mig på det punkt. Jeg bliver 30 om et par måneder og har da et håb om at jeg bliver mor til nummer 2 mens jeg er 30.
0
S :lun:
V :lun:
Brugeravatar
FruDulle
Kort karma: 608
Likede indlæg: 3383

Indlægaf FruDulle » 24. mar 2016, 19:35

Apropos oplevelser med at far bliver forvekslet med at være bedstefar. Har i set "en vej to verdener"? Der er en far på 55 til en dreng på 7-8 år. Og han ligner i den grad en bedstefar. Og drengen kalder både far og mor ved fornavn. Det virker lidt aparte på mig hele det setup. Der er en hel masse andre aspekter ift problematisk fysik, høj alder og økonomi. MEN, drengen er glad og han er forældres omdrejningspunkt. Han er alt for dem. Det er trods alle deres fysiske problemer og svære økonomi fantastisk at se.
Senest rettet af FruDulle 24. mar 2016, 19:59, rettet i alt 1 gang.
5
Whatever
Brugeravatar
BlueBunny
Kort karma: 40
Likede indlæg: 749

Indlægaf BlueBunny » 24. mar 2016, 19:52

FruDulle skrev:Apropos oplevelser med at far bliver forvekslet med at være bedstefar. Har i en vej to verdener? Der er en far på 55 til en dreng på 7-8 år. Og han ligner i den grad en bedstefar. Og drengen kalder både far og mor ved fornavn. Det virker lidt aparte på mig hele det setup. Der er en hel masse andre aspekter ift problematisk fysik, høj alder og økonomi. MEN, drengen er glad og han er forældres omdrejningspunkt. Han er alt for dem. Det er trods alle deres fysiske problemer og svære økonomi fantastisk at se.

Ja jeg har ser "en vej to verdener" og tænkte det samme. At det var et umage setup, men at drengen så meget glad og stolt ud, og at de også var meget opmærksomme på ham. :)
0
avdotja
Kort karma: 64
Likede indlæg: 1060

Indlægaf avdotja » 24. mar 2016, 20:02

^Jeg har også set det og kunne slet ikke stå for knægten - han virkede som en rigtig god dreng :)
2
Brugeravatar
Delfin
Kort karma: 388
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 3829

Indlægaf Delfin » 24. mar 2016, 20:03

Jeg havde en ide om, at jeg ville have mine børn inden, jeg blev 30, og jeg nåede den første. Set i bakspejlet lidt ungdommeligt fjollet, man er på ingen måde for gammel, når man er over 30. Ideen om alder for en evt. 2er rykkede da også da stille og roligt op.
Skæbnen ville, at jeg blev skilt, og da jeg stadig var single i 35-36årsalderen, opgave jeg tanken. Det spillede ind på beslutningen, at jeg ville nærme mig de 40, hvis jeg først skulle møde en mand og bruge et år eller to på at være sikker, og så var der alderen på mit barn, som efterhånden blev så gammel og selvstændig, at jeg ikke så meget havde lyst at begynde forfra med baby. Jeg overvejede en overgang at få et barn alene, men der var en masse personlige faktorer, der gjorde, at det ikke var en specielt god ide uden nogen form for aflastning, så det blev aldrig.

Jeg tror, min grænse ligger et sted over 20 og under 40 +/-, men der er en masse faktorer, som er med til at bestemme, hvornår børnene melder sig, og jeg tænker at de fleste voksne mennesker, er fuldt ud i stand til selv at vurdere sine forudsætninger. Jeg er 56 lige om lidt, og jeg ville selv løbe skrigende bort, hvis jeg havde fået et barn som 50årig. Skal jeg være noget nu, skal det være mormor, så kan jeg levere tilbage med tak for lån :D
1
14 11 14 :banan:
avdotja
Kort karma: 64
Likede indlæg: 1060

Indlægaf avdotja » 24. mar 2016, 20:10

Jeg tænker umiddelbart 25-45 år (ser ingen grund til at skelne mellem køn). I princippet kan man jo også sagtens være voksen med fast job, partner, lejlighed og den slags som 23-årig; men jeg synes det er ungt :genert: Det bunder nok i at jeg synes folk skal have lov til at opleve livet som voksen, før de bliver bundet af børn; men jeg er sikker på at der findes masser af mennesker der ikke har det behov.

Jeg har mødt og læst om flere som jeg ikke mener burde have fået børn; men ser vi bort fra folk under 18, mindes jeg aldrig at alder har været grunden - hverken til den ene eller anden side.
3
Brugeravatar
HappyPaww
Kort karma: 192
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 3422

Indlægaf HappyPaww » 24. mar 2016, 20:11

Jeg havde godt nok fået krise, hvis min svigermor blev gravid som 50-årig :lol: Hun var nyforelsket og havde 50 års fødselsdag lige omkring tiden hvor vi blev forældre! Man hører jo om kvinder der får et ægge-boost inden overgangsalderen træder ind :shock:

Vi har i øvrigt det bedste af begge verdener med bedstemødre er - min mor er den "gammeldags" hyggelige mormor på 70 og svigermor er den ungdommelige :) Hun havde tre børn som 28-årig - godt det ikke var mig :D
1
Brugeravatar
Danseprinsesse
Kort karma: 285
Likede indlæg: 2096

Indlægaf Danseprinsesse » 24. mar 2016, 20:20

Jeg har overhovedet ikke nogen generel holdning til, hvornår andre bør få børn. Alder er bare en faktor ud af mange og er meget individuel.

Hvis nogen skulle mene, at det er synd for vores barn, udelukkende fordi hans far vil være 45+ ved fødslen, så må jeg ryste på hovedet.
Jeg havde da gerne mødt min kæreste tidligere og sluppet for årsagen til, at vi ikke fik børn for 5 år siden, hvor vi egentlig gerne ville. Til gengæld har de år givet os nogle andre ting, som jeg egentlig mener, har gjort os mere egnede til at blive forældre.

Jeg var vel moden nok til at blive mor som 24-årig, men det var helt sikkert blevet skilsmissebørn/barn med en frygtelig forkert far. Og sådan kan man jo være så klog, når man kigger tilbage.
Jeg tror nok bare ikke på "perfekte omstændigheder" i forhold til at få børn - man gør, det bedste man kan, og at kigge på alder alene til vurdering af, hvornår andre bør blive forældre er ret indskrænket. At man har personlige præferencer/grænser for sig selv forstår jeg derimod vældig godt.
5
Brugeravatar
Lurende Peber
Kort karma: 213
Geografisk sted: Langt ude
Likede indlæg: 1971

Indlægaf Lurende Peber » 24. mar 2016, 20:31

For mit eget vedkommende ville 25-40 nok passe
Det blev 30-34
0
Registreret Gammel Gris :genert:
Brugeravatar
JackieO
Kort karma: 18
Likede indlæg: 344

Indlægaf JackieO » 24. mar 2016, 20:33

Min egen grænse var, at jeg ville have første barn inden jeg blev 30, hvilket jeg fik, og så fik jeg nummer to et par år efter. Generelt synes jeg ikke man skal være for gammel, når man får børnene. Ikke fordi man ikke kan være en fantastisk nybagt mor/far som 40-45 årig, det kan man da ganske sikkert. Men hvis man regner frem, så er man 53-58 år, når barnet bliver teenager, måske 60-65 år inden barnet flytter hjemmefra, og 80-90 år, når barnet selv får børn, hvis han eller hun venter lige så længe som man selv gjorde.

Vi lever jo ikke evigt, og hvis man bare forestillede sig, at alle i de næste to generationer først fik børn som 35-40 årige, ville ingen børn have bedsteforældre under 70, når de blev født, og mange børn ville måske slet ikke nå at opleve deres bedsteforældre i live, så det betyder da noget på længere sigt, at man venter så længe med at få børn, som man gør idag i forhold til for et par generationer siden.
0
Karkluden
Kort karma: 247
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2394

Indlægaf Karkluden » 24. mar 2016, 20:40

malou_43 skrev:
HappyPaww skrev:
malou_43 skrev:Nu er jeg fyldt 30, er single og barnløs.
Planen med min daværende kæreste var at smide pillerne sidste sommer. Jeg kan godt mærke, at da jeg skulle til at skille mig af med alt det babyting på loftet, som vi havde samlet i et års tid, da nev det i mig. Dels pga. sorgen, dels pga. at nu vidste jeg, at jeg ikke rigtig kunne nå at få børn inden jeg fyldte 30.

Hvis jeg er single som 32, går jeg i gang med alene-mor-projekt. Jeg vil gerne have to børn, og 35 er bare max-alder for mig.

Mine forældre var 27/28, da de fik mig - og 37/38, da de fik tvillingerne. Og det kan bestemt mærkes :)

Ikke for at snage, men var i begyndt at samle på babyudstyr inden du overhovedet blev gravid?

Nej ikke samle, det var måske lidt forkert defineret af mig. Vi var ret sikre på hinanden, da hans venner ville af med deres babyting - og dem modtog vi så. Og stillede tingene på mit loft, hvortil vi lagde en dynamisk plan :)

Det var ikke sådan, at vi rendte rundt og købte ting, vi modtog bare ting fra venner, der var færdig med at få børn, da alle regnede med, at vi var de næste i rækken :)

Det kan jeg godt forstå. Vi har også fået foræret et par ting a'la: "vi skal ikke have flere, men denne her *dimselims til babyer* er stort set ubrugt, vil I have den?" og så står den i kælderen. Det er lidt weird, og vi får af og til lidt grineflip over det, men det var sgu også dumt at takke nej til en fuldkommen ubrugt voksipose gratis bare fordi vi venter 1-2 år med at gå i gang. Skulle vi mod al forventning blive trætte af hinanden, fandt vi nok nogen at forære den til.
0
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Brugeravatar
malou_43
Kort karma: 87
Geografisk sted: Jylland
Likede indlæg: 561

Indlægaf malou_43 » 24. mar 2016, 20:44

Karkluden skrev:
malou_43 skrev:
HappyPaww skrev:
malou_43 skrev:Nu er jeg fyldt 30, er single og barnløs.
Planen med min daværende kæreste var at smide pillerne sidste sommer. Jeg kan godt mærke, at da jeg skulle til at skille mig af med alt det babyting på loftet, som vi havde samlet i et års tid, da nev det i mig. Dels pga. sorgen, dels pga. at nu vidste jeg, at jeg ikke rigtig kunne nå at få børn inden jeg fyldte 30.

Hvis jeg er single som 32, går jeg i gang med alene-mor-projekt. Jeg vil gerne have to børn, og 35 er bare max-alder for mig.

Mine forældre var 27/28, da de fik mig - og 37/38, da de fik tvillingerne. Og det kan bestemt mærkes :)

Ikke for at snage, men var i begyndt at samle på babyudstyr inden du overhovedet blev gravid?

Nej ikke samle, det var måske lidt forkert defineret af mig. Vi var ret sikre på hinanden, da hans venner ville af med deres babyting - og dem modtog vi så. Og stillede tingene på mit loft, hvortil vi lagde en dynamisk plan :)

Det var ikke sådan, at vi rendte rundt og købte ting, vi modtog bare ting fra venner, der var færdig med at få børn, da alle regnede med, at vi var de næste i rækken :)

Det kan jeg godt forstå. Vi har også fået foræret et par ting a'la: "vi skal ikke have flere, men denne her *dimselims til babyer* er stort set ubrugt, vil I have den?" og så står den i kælderen. Det er lidt weird, og vi får af og til lidt grineflip over det, men det var sgu også dumt at takke nej til en fuldkommen ubrugt voksipose gratis bare fordi vi venter 1-2 år med at gå i gang. Skulle vi mod al forventning blive trætte af hinanden, fandt vi nok nogen at forære den til.

Ja, tænkte også det var dumt at takke nej til alle de fine ting. Han havde været igennem babyræset to gange, så han stod nærmest med åbne arme, før han takkede ja :lol:
Jeg gav alt mit til gruppe for familier, der ikke havde mange midler, så de blev brugt godt, bare ikke af mig :gogo:
0
Karkluden
Kort karma: 247
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2394

Indlægaf Karkluden » 24. mar 2016, 20:46

Sådan helt generelt, baseret på hvad jeg har set i familien, omgangskredsen, i mine praktikker osv, så synes jeg, at 25-40 er passende for de fleste. Af begge køn. Så er der nogle både yngre og ældre, der er helt eminente alligevel, og jeg synes fx også, at det er lidt so-so, om man er 24 eller 25 (eller 40 eller 41), men i det område der omkring de tal.
Men vi har fx venner, der fik nr 1 som 22-årige, og nr 2 som 25-årige, og selvfølgelig gør erfaringen fra barn nr 1 også noget, men det var også ret tydeligt, at de hvilede ekstremt meget mere i det hele, og havde meget bedre fokus på barnets behov fremfor deres egne ved nr 2.

Jeg bliver 24 om lidt, og jeg er ikke i tvivl om, at jeg uden problemer kunne tage mig af et barn - fysisk, psykisk, praktisk, opdragelsesmæssigt osv. Jeg er heller ikke i tvivl om, at det er en udmærket ide, at vi lige venter de to år, vi er blevet enige om, så jeg får nogle ting på plads i mig selv omkring mit faglige liv, får lidt mere modenhed og "voksenballast" med, og at vi lige får et par år mere som samboende osv. Udover de praktiske ting med, at vi gerne vil giftes, have jobs med barselsvilkår og sådan. Min kæreste er i øvrigt fire år ældre end mig.
Men skulle der nu komme en uplanlagt graviditet mod alle odds, så er jeg helt overbevist om, at det nok skulle blive rigtig fint. Det vil blot være endnu mere optimalt om et par år, tænker jeg.
Senest rettet af Karkluden 24. mar 2016, 21:06, rettet i alt 1 gang.
1
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 674
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5866

Indlægaf Dikus » 24. mar 2016, 20:56

Det eneste, jeg aktid har vidst, er, at jeg som minimum ville have første barn, mens jeg studerede, da det altid har været vigtigt for mig at ende i noget, der minder om et karrierejob og have tid til de børn, jeg sætter i verden.
0
Muspel
Kort karma: 90
Likede indlæg: 1170

Indlægaf Muspel » 24. mar 2016, 21:03

Jeg tror, jeg har et ret stort spænd. Altså helst over 18 år dog. Øvre alder ville jeg i mange år have svaret 35.

Men flere af mine veninder i alderen 35-41 har fået børn de seneste år, og det virker da meget fornuftigt. Og jeg er selv 34 og single. Og håber stadig på at blive mor en dag.

Jeg tror lidt, at det handler om, hvad der vægter højest. For mig er det fx en værdi at være relativ ung mor. Men der dukkede ikke nogen 'far' op. Og jeg vil trods alt hellere være en gammel mor end ikke være mor.
Og jeg vil også hellere satse på måske at blive mor som - skal vi sige 38 årig - hvor barnet får en far. End at nå at få et barn inden den åbenbart magiske grænse på 35 - og så få et donorbarn alene.

Står jeg så single som 38 årig, er det muligt, at jeg hellere vil være en 39 årig alenemor end slet ikke mor.

Det er jo desværre ikke altid sådan, at livet bliver som planlagt. Jeg har været klar til at få børn i i hvert fald 8 år, men mine forhold har i den periode ikke hondt længe nok til, at det blev aktuelt.
3

Tilbage til "Forhold og sex"