Passende alder til at få børn

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.
Brugeravatar
englishchannel
Kort karma: 114
Likede indlæg: 1114

Re: Passende alder til at få børn

Indlægaf englishchannel » 24. mar 2016, 21:16

Jeg er barn af unge forældre (midt-tyverne), der ikke havde fået løbet hornene af sig inden de fik børn, og det har præget min opvækst meget. Derfor er jeg bevidst om, at jeg i hvert fald ikke vil have mine børn inden jeg har opnået de ting, jeg gerne vil og virkelig har nydt min frihed - simpelthen fordi jeg har set den anden side af det. Jeg vil langt hellere være en træt og halvgammel mor, der er glad for sit liv, end en bitter mor, der fortrød sin spildte ungdom og uopfyldte drømme (bare for at sætte det på spidsen).

Men jeg er også klar over, at jeg ser det sådan, fordi jeg netop har været præget af min opvækst. Havde mine forældre været 20 år ældre, da de fik mig, havde jeg nok været skræmt af det og i stedet været opsat på i hvert fald ikke at give mine børn gamle forældre.
0
Brugeravatar
lulu-p
Kort karma: 54
Likede indlæg: 834

Indlægaf lulu-p » 24. mar 2016, 21:31

Min personlige grænse hed 35 år ved det sidste barn. Det blev så 36.

Men det er nemt med en grænse når man har mødt den rigtige mand, begge er fertile..og man i øvrigt får de børn man gerne vil have. Hvis jeg ikke havde mødt manden, eller vi ikke kunne få børn naturligt, så ville min grænse formodentlig ligge et andet sted.

Personligt synes jeg at mange par vælger at få børn i en ret høj alder. Jeg var meget bevidst om hvor åndssvagt meget hårdere søvnmangel rammer som 36 årig end som 28 årig. Jeg følte mig, rent fysisk, meget gammel som 36 årig med en lille baby.
4
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
Brugeravatar
Delfin
Kort karma: 389
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 3845

Indlægaf Delfin » 24. mar 2016, 22:09

englishchannel skrev:Jeg er barn af unge forældre (midt-tyverne), der ikke havde fået løbet hornene af sig inden de fik børn, og det har præget min opvækst meget. Derfor er jeg bevidst om, at jeg i hvert fald ikke vil have mine børn inden jeg har opnået de ting, jeg gerne vil og virkelig har nydt min frihed - simpelthen fordi jeg har set den anden side af det. Jeg vil langt hellere være en træt og halvgammel mor, der er glad for sit liv, end en bitter mor, der fortrød sin spildte ungdom og uopfyldte drømme (bare for at sætte det på spidsen).

Men jeg er også klar over, at jeg ser det sådan, fordi jeg netop har været præget af min opvækst. Havde mine forældre været 20 år ældre, da de fik mig, havde jeg nok været skræmt af det og i stedet været opsat på i hvert fald ikke at give mine børn gamle forældre.

Det kan jeg sagtens sætte mig ind i, og som du også selv er inde på, er der også en anden side. Jeg vil også gerne have energi til at nyde mine evt. børnebørn og den såkaldt 3. alder, men intet er vel helt perfekt, og ingen kan spå om fremtiden. Her kan det alligevel ligge på et lille sted med den der energi, jeg skulle have, selvom jeg ligger lunt omkring midten af feltet med barn som 28årig, men det handler om helbred, og det kan ingen jo forudsige.
Min datter på 27 har endnu ikke børn, og hvem ved, måske ender det med, at det først bliver, når jeg nærmer mig pensionsalderen. Når jeg ikke længere skal arbejde, bliver der forhåbentlig energi til lidt andet, og så går det hele måske alligevel op i en højere enhed.
Eller også kommer der slet ingen børnebørn, det er trods alt udenfor min indflydelse.

Det er til at blive tosset af at regne på, så måske skal man ikke planlægge så meget :lol:
0
14 11 14 :banan:
Brugeravatar
DD_81
Kort karma: 326
Geografisk sted: Stæævns
Likede indlæg: 3239

Indlægaf DD_81 » 24. mar 2016, 22:29

Mit bud er 20-40 år for kvinder, mænd kan godt trække den lidt længere.
Men samtidig er alder jo bare et talt og virkeligt individuelt. Modenhed, ønsker om børn, de rette omstændigheder m.m. spiller jo også ind.

Mine egne personlige ønsker lå på første barn gerne omkring 25 års alderen, det blev så tidligere. - min umiddelbare personlige maxgrænsen var nok 35, nu er den nok nærmere 40, men jeg nåede nr. 4 da jeg var 30, og vi har ikke planer om flere ;) jeg bliver 35 til sommer, men rent fysisk og psykisk føler jeg mig ikke for gammel til en mere, og natterodet ville jeg også klare ude problemer. Men de max 40, de er så også bundet op på at der er ældre søskende.
Modenhedsmæssigt synes jeg ikke selv jeg har ændret mig vanvittigt meget, men jeg har også altid været moden og ansvarsbevidst ifht. min alder, og at blive mor som 22 årig var absolut ikke noget problem eller nogen udfordring. Største udfordring var omgivelsernes reaktioner og negative forventninger udelukkende baseret på min/vores alder.

i dag er det ikke en udfordring, der har jeg bare lært at leve med at folk pr. definition antager at vi er +5 år ældre end vi reelt er.
Og jeg griner lidt over overraskelsen når det, i kontekst, går op for folk at vi er en del yngre end dem.

Jeg kan godt blive lidt ked af de der holdninger om at vi har misset vores ungdom, og at vores børn har bundet os, det synes jeg absolut ikke de har, vi ønskede dem, og at de skulle være en del af vores liv, det var præmisser vi var mere end ok med. Jeg tror ikke vi har gået mere eller mindre på kompromis med ønsker og drømme end alle andre forældre har. Jeg tror ikke vi var blevet bedre eller dårligere partnere for hinanden, jeg tror ikke vi havde været mere trygge og sikre.

For os var det perfekt at starte tidligt, og vi nyder tanken om at vi er "fri som fuglen" når vi er omkring de 50 år.
3
- tid til nyt debatnavn, - tidligere Dirtydancing, voksede fra det for læææænge siden ;)
Brugeravatar
KinderBueno
Kort karma: 124
Likede indlæg: 1057

Indlægaf KinderBueno » 24. mar 2016, 22:33

Min venindes forældre var begge 40, da de fik hende. De havde prøvet i 15 år og havde egentlig opgivet håbet, så det er jo en meget smuk historie. Men min veninde er 26, og hun har ikke et særligt nært forhold til sine forældre, dels på grund af deres alder. De er gamle af sind og svære at snakke med om de ting, der fylder i hendes liv.

Mine egne forældre var 33 da de fik mig, og det har været fint. Men min søster, som er 10 år ældre end mig, har to børn, som har fået og stadig har meget tætte bånd til sine bedsteforældre, fordi de kom så tidligt. Jeg frygter, mine fremtidige børn ikke får lige så meget ud af sine bedsteforældre, fordi både jeg og min kæreste er yngst i søskendeflokken.

Så, jeg tror jeg synes, den ideelle alder er 25-35. Jeg gider ikke skrive alle disclaimers. :)
0
hej hest, hestehest
Brugeravatar
Fru Sunshine
Moderator
Kort karma: 1015
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 9197

Indlægaf Fru Sunshine » 24. mar 2016, 22:36

Jeg har heller aldrig følt, at jeg mistede min ungdom. Tværtimod. Og nu er jeg bare glad for, at jeg kan nyde min frihed i en forholdvis ung alder, hvor der stadig er energi, og hvor vi har råd til alt det, vi gerne vil nå.
6
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
HappyPaww
Kort karma: 192
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 3423

Indlægaf HappyPaww » 24. mar 2016, 22:42

Der er mange der nævner det med gamle bedsteforældre - men altså, så længe de er nogenlunde raske og rørige, gør det da ikke så meget at de er oppe i årene?

En 50-55 årige bedstemor er jo som regel stadig på arbejdsmarkedet og har ofte gang i en masse - fx den der anden "ungdom" de nu kan have, nu hvor børnene er blevet voksne og de stadig er relativt unge.
Hvorimod en bedstemor omkring de 70 typisk ikke arbejder og har mere tid til at hellige sig børnebørnene - og måske også større lyst til det. Som i min families tilfælde, så føler vi at vi har det bedste af begge verdener - deriblandt den rare gamle mormor der har tid til at være der for børnebørnene, have dem på ferie/pasning i mere end en dags tid, kan træde til ved sygdom osv i modsætning til den arbejdende yngre bedste.
1
Brugeravatar
DD_81

Indlægaf DD_81 » 24. mar 2016, 22:51

HappyPaww skrev:Der er mange der nævner det med gamle bedsteforældre - men altså, så længe de er nogenlunde raske og rørige, gør det da ikke så meget at de er oppe i årene?

En 50-55 årige bedstemor er jo som regel stadig på arbejdsmarkedet og har ofte gang i en masse - fx den der anden "ungdom" de nu kan have, nu hvor børnene er blevet voksne og de stadig er relativt unge.
Hvorimod en bedstemor omkring de 70 typisk ikke arbejder og har mere tid til at hellige sig børnebørnene - og måske også større lyst til det. Som i mon families tilfælde, så føler vi at vi har det bedste af begge verdener - deriblandt den rare gamle mormor der har tid til at være der for børnebørnene, have dem på ferie/pasning i mere end en dags tid, kan træde til ved sygdom osv i ledsætning g til den arbejdende yngre bedste.

Hos os har alderen ingen indflydelse på hvad bedsteforældrene har at tilbyde os, og de kræfter de ligger i det.
Men vi kan sagtens mærke at farmor + farfar er ældre end mormor og morfar, særligt er farfar bare fysisk gammel, og var det tidligt.

Mine forældre er stadig erhvervsaktive, men de byder lige så meget ind på hjælp med børn, og praktiske opgaver omkring hus og hjem, som mine svigerforældre gør.
1
- tid til nyt debatnavn, - tidligere Dirtydancing, voksede fra det for læææænge siden ;)
Brugeravatar
englishchannel

Indlægaf englishchannel » 24. mar 2016, 22:52

DD_81 skrev:Jeg kan godt blive lidt ked af de der holdninger om at vi har misset vores ungdom, og at vores børn har bundet os, det synes jeg absolut ikke de har, vi ønskede dem, og at de skulle være en del af vores liv, det var præmisser vi var mere end ok med. Jeg tror ikke vi har gået mere eller mindre på kompromis med ønsker og drømme end alle andre forældre har. Jeg tror ikke vi var blevet bedre eller dårligere partnere for hinanden, jeg tror ikke vi havde været mere trygge og sikre.

For os var det perfekt at starte tidligt, og vi nyder tanken om at vi er "fri som fuglen" når vi er omkring de 50 år.

Jeg synes tit, at folk (ikke dig specifikt, DD) bliver meget normative i disse diskussioner og glemmer, at der er stor forskel på folks drømme og værdier. Hvis ens livsdrøm er børn, hus og et børnevenligt job, så er det jo fantastisk at opnå disse ting som 22-årig. Det er ikke trist eller misset ungdom - hvis det er ens drøm, er det jo win-win.

Hvis man til gengæld har drømme, der ikke er forenelige med at få børn tidligt, så kan man (i hvert fald jeg) godt blive ked af folks bombastiske holdninger om gamle mødre, om at man "da bare kan... (indsæt en masse "gode" og totalt urealistiske råd)" og ikke mindst den der underliggende: "Hvis du vælger at gå efter din livsdrøm og så ikke kan få børn senere, så er det DIN EGEN SKYLD!".

Det er uden tvivl den største krise i mit liv på nuværende tidspunkt: Drøm vs. fertilitet. Så jeg er virkelig misundelig på folk som jer, der kan få det til at gå op i en højere enhed.
1
Brugeravatar
Rikke
Kort karma: 307
Geografisk sted: Amager
Likede indlæg: 2545

Indlægaf Rikke » 24. mar 2016, 22:53

Jeg ville have elsket at få barn i mine 20'ere, men jeg endte jo med at være 35 før jeg fik et barn med hjem.
Min mor var 17. Min mormor var 18 (stod i øvrigt som enlig mor til 3, da hun var 21) og det havde da været en ren katastrofe, hvis jeg havde fulgt det mønster.
Jeg ville gerne have haft en mere, og var på et tidspunkt også klar til at give køb på min egen personlige grænse på 40 +/- et år eller to, fordi kærligheden, fra min side, var der. Det er den ikke mere. Nu er der "kun" kærligheden til nattesøvn :D
1
:whip:
Brugeravatar
Rapfisk
Kort karma: 530
Likede indlæg: 4280

Indlægaf Rapfisk » 24. mar 2016, 22:55

Jeg har aldrig forstået, hvad det egentlig er, det liv, der ikke kan forenes med børn. Ja, børn koster penge og kræver en vis mængde planlægning og omtanke, men nogle gange tror jeg, folk er for snævre i deres opfattelse af, hvordan livet med børn skal se ud.
5
Søger job inden for projektledelse, sekretariat, politik eller andet, man kan bruge et skarpt hoved til. Skriv PB :blomst:
Brugeravatar
englishchannel

Indlægaf englishchannel » 24. mar 2016, 22:59

Rapfisk skrev:Jeg har aldrig forstået, hvad det egentlig er, det liv, der ikke kan forenes med børn. Ja, børn koster penge og kræver en vis mængde planlægning og omtanke, men nogle gange tror jeg, folk er for snævre i deres opfattelse af, hvordan livet med børn skal se ud.

I mit tilfælde er det f.eks. at bygge en virksomhed op. Det kommer til at kræve 80 timers arbejdsuger (mindst), en meget skrabet økonomi og en masse rejseaktivitet i udlandet.

Det liv vil jeg simpelthen ikke byde et spædbarn. Omvendt er jeg heller ikke i en branche, hvor man kan sidde på en god idé i 10-15 år, for så er markedet for længst videre.
1
Brugeravatar
DD_81

Indlægaf DD_81 » 24. mar 2016, 22:59

englishchannel skrev:
DD_81 skrev:Jeg kan godt blive lidt ked af de der holdninger om at vi har misset vores ungdom, og at vores børn har bundet os, det synes jeg absolut ikke de har, vi ønskede dem, og at de skulle være en del af vores liv, det var præmisser vi var mere end ok med. Jeg tror ikke vi har gået mere eller mindre på kompromis med ønsker og drømme end alle andre forældre har. Jeg tror ikke vi var blevet bedre eller dårligere partnere for hinanden, jeg tror ikke vi havde været mere trygge og sikre.

Jeg synes tit, at folk (ikke dig specifikt, DD) bliver meget normative i disse diskussioner og glemmer, at der er stor forskel på folks drømme og værdier. Hvis ens livsdrøm er børn, hus og et børnevenligt job, så er det jo fantastisk at opnå disse ting som 22-årig. Det er ikke trist eller misset ungdom - hvis det er ens drøm, er det jo win-win.

Hvis man til gengæld har drømme, der ikke er forenelige med at få børn tidligt, så kan man (i hvert fald jeg) godt blive ked af folks bombastiske holdninger om gamle mødre, om at man "da bare kan... (indsæt en masse "gode" og totalt urealistiske råd)" og ikke mindst den der underliggende: "Hvis du vælger at gå efter din livsdrøm og så ikke kan få børn senere, så er det DIN EGEN SKYLD!".

Det er uden tvivl den største krise i mit liv på nuværende tidspunkt: Drøm vs. fertilitet. Så jeg er virkelig misundelig på folk som jer, der kan få det til at gå op i en højere enhed.

Jeg møder bare jævnligt en udtrykt holdning om at jeg som menneske er gået glip af en masse, og at mit tilvalg af børn, har været fravalg af noget andet, typisk noget værdifuldt og dannende, noget karakterskabende. (og så dannende og karakterskabende er 9 onenightstands, 2 længervarende forhold, et skift af uddannelse, et par års fastansættelse, samt 4-8 måneders rejse i udlandet altså heller ikke ;) *ja det var sat på spidsen* )

Det er da ca. lige så træls at møde dén holdning til ens valg, som det er at møde holdninger som "bare ærgerligt, så skulle du da ha gjort det mens tid var" ( og hvem ved om tid nogensinde har været..., og var rette omstændigheder på plads osv.)
4
Brugeravatar
englishchannel

Indlægaf englishchannel » 24. mar 2016, 23:05

DD_81 skrev:
englishchannel skrev:

Jeg møder bare jævnligt en udtrykt holdning om at jeg som menneske er gået glip af en masse, og at mit tilvalg af børn, har været fravalg af noget andet, typisk noget værdifuldt og dannende, noget karakterskabende. (og så dannende og karakterskabende er 9 onenightstands, 2 længervarende forhold, et skift af uddannelse, et par års fastansættelse, samt 4-8 måneders rejse i udlandet altså heller ikke ;) *ja det var sat på spidsen* )

Det er da ca. lige så træls at møde dén holdning til ens valg, som det er at møde holdninger som "bare ærgerligt, så skulle du da ha gjort det mens tid var" ( og hvem ved om tid nogensinde har været..., og var rette omstændigheder på plads osv.)

Man ser nok bare det, der sårer en mest så. Jeg synes generelt, at tonen i debatten er langt mere positiv overfor folk, der sørger for at få deres børn nogenlunde tidligt, mens folk, der udskyder det, egentlig bare er lidt fjollede i deres prioriteringer.

Jeg har i hvert fald aldrig haft denne diskussion noget sted uden at skulle forklare/forsvare, om/at jeg nu ikke alligevel liiiiiiige kunne klemme et barn eller to ind.
0
Thomas31
Kort karma: 5
Likede indlæg: 32

Indlægaf Thomas31 » 24. mar 2016, 23:06

Det bør begrænses til ca 18-80 år, men jeg er også ret intolerant.
1

Tilbage til "Forhold og sex"