Passende alder til at få børn

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.
Brugeravatar
Fru Sunshine
Moderator
Kort karma: 1019
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 9255

Re: Passende alder til at få børn

Indlægaf Fru Sunshine » 25. mar 2016, 13:55

Jeg var 23, da jeg fik den ældste og 26, da nummer to blev født.
Og hold nu OP, hvor var det underligt at komme til fødselsforberedelse med nummer to, hvor de fleste var ældre end mig og skulle have den første.

Jeg gik godt nok noget hårdere ord med på vejen end den 43-årige, der ventede nummer 4.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 681
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5929

Indlægaf Dikus » 25. mar 2016, 13:57

Fru Sunshine skrev:Jeg var 23, da jeg fik den ældste og 26, da nummer to blev født.
Og hold nu OP, hvor var det underligt at komme til fødselsforberedelse med nummer to, hvor de fleste var ældre end mig og skulle have den første.

Jeg gik godt nok noget hårdere ord med på vejen end den 43-årige, der ventede nummer 4.

Ej, men det er da også helt urimeligt at tro, man er voksen og klar til at få børn, når man er 26 :panik: Næææhhh... Normale mennesker bliver først voksne, når de har passeret de 40. Før det er det fest og uansvarlighed :rulle:
2
Brugeravatar
Angelina
Kort karma: 302
Likede indlæg: 3965

Indlægaf Angelina » 25. mar 2016, 14:02

Dikus skrev:

:D Heldigvis ikke...

Jeg anerkender fuldt ud, at nogle vil være klar til opgaven. Jeg forestiller mig, jeg ligesom dig ville have været en af dem selv :) Det er bare ikke det bedste udgangspunkt for at få børn, at man ikke har etableret sig i et stabilt voksenliv og fundet sine ben der først. Det er en risikofaktor for, at noget udvikler sig uheldigt. Og det er i min bog altid bekymrende.

Ud over de der lysende undtagelser, der altid er til begivenheder, der ikke er optimale... så er det helt klart også min erfaring, at der er grund til bekymring i de tilfælde.

Hvad er det der kan udvikle sig uheldigt ved at man først får uddannelse efter man har fået børn, som ikke kan ske før man får børn?
0
~indsæt smart signatur her~
Brugeravatar
Dikus
Moderator

Indlægaf Dikus » 25. mar 2016, 14:07

Angelina skrev:
Dikus skrev:

Jeg anerkender fuldt ud, at nogle vil være klar til opgaven. Jeg forestiller mig, jeg ligesom dig ville have været en af dem selv :) Det er bare ikke det bedste udgangspunkt for at få børn, at man ikke har etableret sig i et stabilt voksenliv og fundet sine ben der først. Det er en risikofaktor for, at noget udvikler sig uheldigt. Og det er i min bog altid bekymrende.

Ud over de der lysende undtagelser, der altid er til begivenheder, der ikke er optimale... så er det helt klart også min erfaring, at der er grund til bekymring i de tilfælde.

Hvad er det der kan udvikle sig uheldigt ved at man først får uddannelse efter man har fået børn, som ikke kan ske før man får børn?

Uddannelse er et vidt begreb, så hvis jeg skal svare, er du nødt til at præcisere det. Som jeg skrev, skelner jeg mellem ungdomsuddannelse, erhvervsuddannelser og øvrige uddannelser samt den stabillitet/succes, man har haft med at gennemføre det. Og i den forbindelse bliver "ældre og stadig uden ungdoms-/erhvervsuddannelse" faktisk et større problem for mig en samme for en yngre person. Så... altså... det er ikke et let svar for mig at give, da der er tale om en masse nuancer i et menneskes liv, hvor det er, hvor stabil en hverdag, personen har... og den slags... som... som jeg forsøgte at sige... ikke har særligt meget med alder at gøre. Men naturligt får det i en vis udstrækning.
0
Brugeravatar
Dikus
Moderator

Indlægaf Dikus » 25. mar 2016, 14:08

Men altså. Det er bare at slå op i nogle statistikker omkring børn og deres udvikling for at se, hvilke risikofaktorer, jeg taler om.
0
Brugeravatar
Angelina
Kort karma: 302
Likede indlæg: 3965

Indlægaf Angelina » 25. mar 2016, 14:11

Dikus skrev:
Angelina skrev:
Dikus skrev:

Uddannelse er et vidt begreb, så hvis jeg skal svare, er du nødt til at præcisere det. Som jeg skrev, skelner jeg mellem ungdomsuddannelse, erhvervsuddannelser og øvrige uddannelser samt den stabillitet/succes, man har haft med at gennemføre det. Og i den forbindelse bliver "ældre og stadig uden ungdoms-/erhvervsuddannelse" faktisk et større problem for mig en samme for en yngre person. Så... altså... det er ikke et let svar for mig at give, da der er tale om en masse nuancer i et menneskes liv, hvor det er, hvor stabil en hverdag, personen har... og den slags... som... som jeg forsøgte at sige... ikke har særligt meget med alder at gøre. Men naturligt får det i en vis udstrækning.

Jeg tror stadig ikke helt jeg forstår det må jer erkende.

Er man ustabil fordi man endnu ikke har færdiggjort en uddannelse (og stabil fordi man har?)
Er ufaglærte uegnede som forældre?
Ta'r børn skade af at forældre ingen uddannelse har / tager den i mens de er små?
0
~indsæt smart signatur her~
Brugeravatar
Dikus
Moderator

Indlægaf Dikus » 25. mar 2016, 14:13

Angelina skrev:
Dikus skrev:
Angelina skrev:
Dikus skrev:

Jeg tror stadig ikke helt jeg forstår det må jer erkende.

Er man ustabil fordi man endnu ikke har færdiggjort en uddannelse (og stabil fordi man har?) Der er en risiko for det - og der er en mindre risiko for det
Er ufaglærte uegnede som forældre? På ingen måde. Hvis de ønsker at forblive ufaglærte er det en anden sag.
Ta'r børn skade af at forældre ingen uddannelse har / tager den i mens de er små? Nej. Ikke nødvendigvis.

Risiko og bekymrende - er noget andet end "Det går galt".
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Moderator
Kort karma: 1019
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 9255

Indlægaf Fru Sunshine » 25. mar 2016, 14:14

Dikus skrev:
Fru Sunshine skrev:Jeg var 23, da jeg fik den ældste og 26, da nummer to blev født.

Ej, men det er da også helt urimeligt at tro, man er voksen og klar til at få børn, når man er 26 :panik: Næææhhh... Normale mennesker bliver først voksne, når de har passeret de 40. Før det er det fest og uansvarlighed :rulle:

Og det er fuldstændigt horribelt, at man får nummer TO i den alder, når man faktisk slet ikke er voksen nok til nummer et :panik:
1
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Dikus
Moderator

Indlægaf Dikus » 25. mar 2016, 14:15

Og igen. Du skriver "Uddannelse". Det er ikke et egnet begreb. Der er stor forskel på at tage en ungdomsuddannelse, erhvervsuddannelse og anden videregående uddannelse med små børn. Lige som der er stor forskel på at ønske at leve som ufaglært.

Stabiliteten i voksenlivet var mit udgangspunkt. Og ufaglærte kan have stor stabilitet i deres liv. Det giver jo sig selv.
0
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Bortvist
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2244

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 25. mar 2016, 14:24

Anilara skrev:
Hvornår synes du, at man/du potentielt ville være for gammel til at sætte børn i verden? Hvorfor?

Jeg synes at mellem 25 og 35 er passende. Fordi de så er gamle nok til at have etableret sig bare en smule og ikke være lige så blanke om DUM, og fordi at de så ikke er alt for gamle mens de har umyndige børn. Min mor blev gravid som 17-årig, og fik mig som 18-årig. Jeg har tit ønsket mig at hun var de der 8-10 år ældre, ligesom mine klassekammeraters forældre.

Har du tænkt, at det er synd for nogle børn, at de har gamle forældre?

Især når det er folk på 45+ som får spædbørn. Fx når en gamle rig fyr får børn med en ung kvinde, og de ret beset er 3 forskellige generationer.

Er der forskel på hvornår du synes en kvinde er for gammel til at børn og en mand (forudsat at fertiliteten ikke var dalene for kvinder)?

Næ, ikke umiddelbart.
1
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
godtnavn
Kort karma: 214
Likede indlæg: 1237

Indlægaf godtnavn » 25. mar 2016, 15:11

Før jeg fandt min kæreste ville jeg gerne have vi begge var under 40 når vi var færdige med at lave børn. Men jeg fandt en kæreste der var 10 år ældre end mig, og først for et år siden, da jeg var 26 bestemte vi os for at prøve, vi mistede i efteråret, så vi bliver mindst 28 og 38 år når det første barn kommer, og vi vil gerne have 2-3 stykker, så vi når det næppe før kæresten bliver 40. Så nu har min grænse rykket sig til 45 :P

Men jeg har egentlig ikke en grænse på andres vegne, så længe de ønsker barnet og kan tage vare på det :) En i kærestens familie blev uplanlagt gravid, tror hun er et par og fyrre, hun har utallige gange udtalt hun selv synes hun er for gammel, at hun ikke ønsker barnet osv. men det blev opdaget forsent til en abort, så nu hænger hun på det. Hun har endda sagt den slags foran hendes andre børn. Det gør så ondt inden i på barnets vegne, jeg har dog ikke set hende efter hun har født, forhåbentlig har hun vænnet sig mere til tnaken og giver barnet en god barndom. (Og så gør det mig lidt bitter at det var mig og ikke hende der ufrivilligt aborterede).
Omvendt var min lillesøsters mor også i start 40'erne, men min lillesøster var så ønsket, og hun kunne ikke bede om en bedre mor.

Så jeg ser ikke alder som det afgørende, men ønsket om barnet og evnen til at give barnet hvad det har brug for.
0
Brugeravatar
Joe
Kort karma: 170
Likede indlæg: 2411

Indlægaf Joe » 25. mar 2016, 15:46

Jeg prøver så vidt muligt ikke at bruge min tid på at danne generelle holdninger til, hvordan andre skal leve deres liv.
Så jeg har ikke fastsat et eller andet aldersspænd, folk bør holde sig inden for.

Men med bolden på min egen banehalvdel, troede jeg oprindeligt at jeg skulle være forholdsvis ung mor, som i under 25. Så passede der bare ikke ind i mit liv, da det kom til stykket. Først efter jeg passerede de 25, begyndte det i virkeligheden at give mening, så mit næste mål hedder under 30. Det satser jeg ret meget på.

Så altså. Jeg kan kun svare for mig selv. Hvornår andre mener det er rette tid, blander jeg mig ikke i. Som I andre selv smider ind i jeres disclaimere, er der alligevel altid folk der klarer det pissegodt udenfor de fastsatte aldersspænd.
2
I'm Audrey Horne, and I get what I want
Brugeravatar
Torn
Kort karma: 65
Likede indlæg: 1130

Indlægaf Torn » 25. mar 2016, 16:10

Jeg tænker sjældent, af alder er et problem i forhold til forældreevne.

Umiddelbart vil jeg nok placere den optimale alder på 20-45.
1
Brugeravatar
Dikus
Moderator

Indlægaf Dikus » 25. mar 2016, 16:13

Allmost_Famous skrev:
Dikus skrev::D Heldigvis ikke...

Men er der noget tidspunkt, hvor det er det bedste udgangspunkt at få børn? Sådan helt generelt? Det tvivler jeg stærkt på.

Det er jeg dybt uenig i.

Jeg er enig i, alder ikke er en faktor. Overhovedet faktisk. (Man kan så generalisere med alder, fordi aldersgrupper generelt har en række fællestræk... men... det er så en omvej...)

Jeg kan slet ikke forstå, man kan være uenig i, det er bedst at have stabile forhold, når man sætter børn i verden. Og at det er bedre at undgå de forhold, vi arbejder målrettet med som "social arv", hvis det er muligt. Og her kan det for nogle give god mening at vente med at få børn, så de får tid til at skabe de rammer, der er bedst for børnene..
1
Brugeravatar
Danseprinsesse
Kort karma: 286
Likede indlæg: 2122

Indlægaf Danseprinsesse » 25. mar 2016, 16:48

Advocatus-Diaboli skrev:
Især når det er folk på 45+ som får spædbørn. Fx når en gamle rig fyr får børn med en ung kvinde, og de ret beset er 3 forskellige generationer.

Hvad er det, der er særligt synd for barnet i den konstellation, at den gamle fyr er rig, eller at kvinden er ung?
0

Tilbage til "Forhold og sex"