Hvilke konsekvenser har en psykisk diagnose i Danmark?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Santopia
Kort karma: 48
Geografisk sted: Nørrebro
Likede indlæg: 406

Hvilke konsekvenser har en psykisk diagnose i Danmark?

Indlægaf Santopia » 25. mar 2016, 10:26

.. og her tænker jeg ikke på de psykiske konsekvenser, men mere hvilke betingelser vedkommende måtte komme til at leve under?

Jeg blev ret overrasket, da jeg hørte, at det både har konsekvenser for hvorvidt man må adoptere samt at det skulle kunne blive rockerdyrt at blive forsikret. Jeg aner ikke rigtigt, om nogle diagnoser går under forskellige regler end andre :gruble:

Nogle der ved noget om det?
0
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 674
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5861

Re: Hvilke konsekvenser har en psykisk diagnose i Danmark?

Indlægaf Dikus » 25. mar 2016, 10:30

Santopia skrev:.. og her tænker jeg ikke på de psykiske konsekvenser, men mere hvilke betingelser vedkommende måtte komme til at leve under?

Jeg blev ret overrasket, da jeg hørte, at det både har konsekvenser for hvorvidt man må adoptere samt at det skulle kunne blive rockerdyrt at blive forsikret. Jeg aner ikke rigtigt, om nogle diagnoser går under forskellige regler end andre :gruble:

Nogle der ved noget om det?

De to ting, du nævner det er også konsekvensen af fysisk sydom.

Nogle fysiske sygdomme. Ikke alle.
Nogle psykiske sygdomme. Ikke alle.
0
Brugeravatar
Santopia
Kort karma: 48
Geografisk sted: Nørrebro
Likede indlæg: 406

Indlægaf Santopia » 25. mar 2016, 10:59

Ahh okay..

Jeg forstår godt, at så længe den fysiske eller psykiske sygdom stadig er fremtrædende, at det kan være hensigtsmæssigt med regler/konsekvenser, men hvis man er behandlet og ude af det, så synes jeg bare det er mærkeligt at man stadig skal være mærket af det :gruble: Det var i hvert fald lidt, hvad jeg fik indtrykket af.
0
StripesAddict
Kort karma: 66
Likede indlæg: 560

Indlægaf StripesAddict » 25. mar 2016, 11:16

Med fare for at træde nogen over tæerne, er der så nogen der ved om der er forskel afhængigt af hvorvidt sygdommen er "kronisk"?

F.eks. ift. adoption; hvis man har haft en depression/være gået ned med stress - har det konsekvenser på samme måde som hvis man har en "permanent" diagnose som f.eks. borderline eller manio-depressivitet?
0
Brugeravatar
Anilara
Kort karma: 162
Likede indlæg: 1818

Indlægaf Anilara » 25. mar 2016, 11:32

Det kan godt have positive konsekvenser - det kan give tidligere førtidspension eller andre sociale ydelser.
0
Brugeravatar
Dikus
Moderator

Indlægaf Dikus » 25. mar 2016, 11:34

StripesAddict skrev:Med fare for at træde nogen over tæerne, er der så nogen der ved om der er forskel afhængigt af hvorvidt sygdommen er "kronisk"?

F.eks. ift. adoption; hvis man har haft en depression/være gået ned med stress - har det konsekvenser på samme måde som hvis man har en "permanent" diagnose som f.eks. borderline eller manio-depressivitet?

Der differentieres.
0
StripesAddict
Kort karma: 66
Likede indlæg: 560

Indlægaf StripesAddict » 25. mar 2016, 11:52

Dikus skrev:
StripesAddict skrev:Med fare for at træde nogen over tæerne, er der så nogen der ved om der er forskel afhængigt af hvorvidt sygdommen er "kronisk"?

Der differentieres.

Tak, det tænkte jeg nok. Det giver også umiddelbart bedre mening for mig.
1
godtnavn
Kort karma: 211
Likede indlæg: 1211

Indlægaf godtnavn » 25. mar 2016, 13:58

Jeg er en af dem der fik en fejldiagnose som 16-årig, jeg fik en depression og noget angst ovenpå nogle overfald, men fik en skizofrendiagnose (kan ikke præcist huske hvad den hedder). Selvom flere læger har sagt diagnosen er en fejl, jeg ikke har været syg i 10+ år, (jeg havde i min optik bare en logisk reaktion på hvad jeg var blevet udsat for) så vil jeg aldrig kunne f.eks. adopterer, så jeg håber det lykkes den naturlige vej. Har også hørt jeg kan få problemer med kørerkort, noget med at jeg vidst skal have det fornyet oftere, men nu bor jeg i København så skal ikke bruge bil, men flytter vi en dag væk fra byen vil det da klart være en irritationsfaktor.

Jeg mærker ikke rigtig noget til det i dagligdagen, men nu hvor vi prøver at få barn kan jeg mærke det skræmmer mig at hvis jeg ikke kan så har vi ikke rigtig andre muligheder.
0
Brugeravatar
Dikus
Moderator

Indlægaf Dikus » 25. mar 2016, 14:01

godtnavn skrev:Jeg er en af dem der fik en fejldiagnose som 16-årig, jeg fik en depression og noget angst ovenpå nogle overfald, men fik en skizofrendiagnose (kan ikke præcist huske hvad den hedder). Selvom flere læger har sagt diagnosen er en fejl, jeg ikke har været syg i 10+ år, (jeg havde i min optik bare en logisk reaktion på hvad jeg var blevet udsat for) så vil jeg aldrig kunne f.eks. adopterer, så jeg håber det lykkes den naturlige vej. Har også hørt jeg kan få problemer med kørerkort, noget med at jeg vidst skal have det fornyet oftere, men nu bor jeg i København så skal ikke bruge bil, men flytter vi en dag væk fra byen vil det da klart være en irritationsfaktor.

Jeg mærker ikke rigtig noget til det i dagligdagen, men nu hvor vi prøver at få barn kan jeg mærke det skræmmer mig at hvis jeg ikke kan så har vi ikke rigtig andre muligheder.

Hvis du ender ud i at skulle adoptere, så kontakt lige kommunen, før du bare antager, det ikke er muligt.
0
Brugeravatar
Dikus
Moderator

Indlægaf Dikus » 25. mar 2016, 14:03

Jeg har 50 % nedsat funktionsevne. Det betyder f.eks. at jeg ikke ville kunne varetage et spædbarns tarv en hel dag uden hjælp under barsel. Eller et mindre barn for den sags skyld.

Jeg antog også bare, det betød, jeg ikke ville kunne adoptere. Efter at have undersøgt det, viser det sig dog, at det på ingen måde er tilfældet.
0
godtnavn
Kort karma: 211
Likede indlæg: 1211

Indlægaf godtnavn » 25. mar 2016, 14:04

Dikus skrev:
godtnavn skrev:Jeg er en af dem der fik en fejldiagnose som 16-årig, jeg fik en depression og noget angst ovenpå nogle overfald, men fik en skizofrendiagnose (kan ikke præcist huske hvad den hedder). Selvom flere læger har sagt diagnosen er en fejl, jeg ikke har været syg i 10+ år, (jeg havde i min optik bare en logisk reaktion på hvad jeg var blevet udsat for) så vil jeg aldrig kunne f.eks. adopterer, så jeg håber det lykkes den naturlige vej. Har også hørt jeg kan få problemer med kørerkort, noget med at jeg vidst skal have det fornyet oftere, men nu bor jeg i København så skal ikke bruge bil, men flytter vi en dag væk fra byen vil det da klart være en irritationsfaktor.

Hvis du ender ud i at skulle adoptere, så kontakt lige kommunen, før du bare antager, det ikke er muligt.

Gør jeg forhåbentlig ikke, jeg kan blive gravid, nu mangler vi bare at barnet klarer 9 måender og jeg ikke aborterer, men tænker anden gang er lykkens gang, så næste gang jeg bliver gravid går det godt :) Men bliver det aktuelt vil jeg kæmpe min røv i laser for at få det til at lykkes. Jeg er ikke syg, jeg har haft en depression, men det gør mig altså på ingen måde uegnet som forælder.
1
Brugeravatar
Studsgaard
Kort karma: 194
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 2283

Indlægaf Studsgaard » 25. mar 2016, 14:48

Jeg ved der er nogle strengere krav når vores søn med ADHD skal have kørekort. Jeg har dog ikke lige tjek på hvilke, da der er længe til.
Han kan heller ikke komme i sygeforsikringen Danmark (jo en specialgruppe) da vi ikke havde vores børn tilmeldt inden han fik diagnosen.
0
Brugeravatar
Tanten
Kort karma: 94
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 1055

Indlægaf Tanten » 25. mar 2016, 14:59

Jeg har personligt kendskab til, at det kan forhindre, at man kan aftjene værnepligt (selvom man melder sig frivilligt og scorer højest i testen), og at kørekort er tidsbegrænset i 2-5 år afhængig af diagnose.

Tidligere har der været problemer med at få en livs- eller ulykkesforsikring, men det er lempet nu.
0
Brugeravatar
Dikus
Moderator

Indlægaf Dikus » 25. mar 2016, 16:16

Tanten skrev:Jeg har personligt kendskab til, at det kan forhindre, at man kan aftjene værnepligt (selvom man melder sig frivilligt og scorer højest i testen), og at kørekort er tidsbegrænset i 2-5 år afhængig af diagnose.

Tidligere har der været problemer med at få en livs- eller ulykkesforsikring, men det er lempet nu.

Det sidste er ikke tilfældet ved fysisk sygdom :)
0
Brugeravatar
Zombie
Kort karma: 213
Likede indlæg: 2197

Indlægaf Zombie » 25. mar 2016, 17:11

Jeg har en diagnose, men har været succesfuldt medicineret i henved 10 år, samt uden tilbagefald i over 7 år.
Min sygdom har aldrig ført til, at jeg har lavet skade på andre eller inventar, og den smule selvskade jeg var ude i, krævede ikke involvering af forsikringsselskab.

Der er kun 2 forsikringsselskaber som vil forsikre mig. Afslagene fra de resterende er begrundet i, at de ikke kan risikovurdere mig. Jeg tror, de har nogle skabeloner, hvor de plotter data ind - tidligere sygdomme, trafikuheld osv. - og ud fra dette vurderer ens risiko for uheld m.m. ud fra idéen om et mønster fra fortiden der fortsætter i fremtiden. Og de er klart nok ikke interesseret i at forsikre folk, der historisk har en stor risiko for uheld m.m.
Problemet er lidt, at jeg IKKE har en stor risiko for uheld, brand osv. da jeg meget, meget sjældent har været involveret i noget, hvor forsikringen skulle delagtiggøres. Derfor er jeg, min diagnose ej betragtet, en ønskværdig forsikringstager, da de umiddelbart vil tjene flere penge på mig, end de vil bruge på mig.
Men pga. diagnosen, som ikke passer ind i nogle af deres "kasser", så er de ikke i stand til at vurdere min risiko - og så er det nemmere og mere bekvemt for dem, at give mig et afslag.

Ovenstående er årsagen til at jeg mener, at der bør findes en slags offentlig forsikring af en art, som kan træde ind og give forsikring til mennesker a la mig. Ikke fordi man skal kunne rende og sætte ild til sit indbo, og få nyt betalt af staten... Men fordi det simpelthen placerer i forvejen sårbare mennesker i endnu mere sårbare situationer.
For har man ikke forsikring og brænder ens hjem fordi naboen smider en cigaret - så har man bare ingenting.
Det synes jeg er rigtig slemt. Men jeg ved ikke, hvordan man skulle udføre det i praksis, om det overhovedet er muligt.

Samtidig, hvis man ikke oplyser sin diagnose til forsikringen, hvis de spørger om det, så vil de bruge det som argument til ikke at udbetale erstatninger, hvis noget opstår - de kan endda køre en sag imod én, for urigtige/falske oplysninger.
Så man er lige vidt stillet, eller endog værre, hvis man ikke oplyser sin diagnose til forsikringen som hvis man slet ikke var forsikret pågældende sted.

Derudover kan jeg aldrig adoptere. Det synes jeg faktisk er rimeligt nok, da jeg samtidig ved, at der er langt flere som ønsker at adoptere et barn end der reelt er børn i verden klar til adoption - i hvert fald gennem de legale og accepterede firmaer her til lands. Så at de snævrer ansøgerfeltet for adoptanter godt ind, kan jeg sagtens se behovet for og så synes jeg det giver mening, at man sorterer alle med sygdomme fra over en bred kam.

Når jeg får kørekort, skal jeg til køreprøve hver 4. år eller sådan noget. Det synes jeg ikke rigtig giver mening. Jeg kan nå at få optil flere sammenbrud med stærke halvpsykotiske manier, hvor jeg ikke er i stand til at køre bil, på sådanne 4 år. Det er vel bare, for at lave én eller anden screening, men jeg synes ikke rigtig det giver nogen mening. Måske hvis jeg så nogle tal for, hvor mange de "fanger" på denne måde, som ikke burde køre bil... Måske det rent faktisk giver mening i praksis, selvom det for mig rent teoretisk virker fjollet og irriterende.
2

Tilbage til "Livets forhold"