Hvilke konsekvenser har en psykisk diagnose i Danmark?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Muspel
Kort karma: 90
Likede indlæg: 1172

Re: Hvilke konsekvenser har en psykisk diagnose i Danmark?

Indlægaf Muspel » 25. mar 2016, 17:37

Jeg ved, at en af mine elever har fået at vide, at hun godt kan glemme alt om at søge ind til politiet, fordi hun har en ADHD diagnose. Hun tager ikke medicin og klarer sig fint så længe hun lever sundt og får nok motion og søvn.

Det synes jeg er dumt.
1
Brugeravatar
decibell
Moderator
Kort karma: 187
Geografisk sted: Oldtiden
Likede indlæg: 4137

Indlægaf decibell » 25. mar 2016, 18:17

Muspel skrev:Jeg ved, at en af mine elever har fået at vide, at hun godt kan glemme alt om at søge ind til politiet, fordi hun har en ADHD diagnose. Hun tager ikke medicin og klarer sig fint så længe hun lever sundt og får nok motion og søvn.

Det synes jeg er dumt.

Jeg kan sådan set godt forstå deres frasortering. For politiet især skal kunne klare sig også under (perioder med) pres, herunder uden nok søvn, og selv om din elev kan være nok så velfungerende og medicinfri, betyder det ikke nødvendigvis, at hun ikke har nogle af de udfordringer, som mennesker med ADHD ofte har (og som direkte taler imod at udføre politiarbejde):

- manglende overblik og ringe/ingen evne til at risikovurdere
- manglende opmærksomhed og lette at distrahere
- hyperaktivitet og svært ved at håndtere rutineopgaver
- impulsivitet
- hukommelses- og indlæringsproblemer
- ofte svært ved at læse andre folk i det sociale liv osv.

Bare nogle få af disse symptomer kan gøre, at de ikke sådan lige passer ind på enhver arbejdsplads eller er nemme at samarbejde med i det daglige. Det er desuden et hårdt og til tider farligt job at være politibetjent, og konsekvenserne kan være meget uheldige for andre mennesker, hvis politibetjenten ikke kan håndtere jobbet. Og selv om man selvfølgelig ikke kan skære alle over én kam, kan det være umuligt at vurdere på forhånd - og de har ikke råd til at tage fejl.
14
"Don't do what you can't undo, until you've considered
what you can't do once you've done it." King Shrewd

Intet er for evigt (en stilstand)!

"Don't cry about it, girl, learn from it."
MOGA
Kort karma: 55
Likede indlæg: 542

Indlægaf MOGA » 25. mar 2016, 20:26

decibell skrev:
Muspel skrev:Jeg ved, at en af mine elever har fået at vide, at hun godt kan glemme alt om at søge ind til politiet, fordi hun har en ADHD diagnose. Hun tager ikke medicin og klarer sig fint så længe hun lever sundt og får nok motion og søvn.

Det synes jeg er dumt.

Jeg kan sådan set godt forstå deres frasortering. For politiet især skal kunne klare sig også under (perioder med) pres, herunder uden nok søvn, og selv om din elev kan være nok så velfungerende og medicinfri, betyder det ikke nødvendigvis, at hun ikke har nogle af de udfordringer, som mennesker med ADHD ofte har (og som direkte taler imod at udføre politiarbejde):

- impulsivitet

Bare nogle få af disse symptomer kan gøre, at de ikke sådan lige passer ind på enhver arbejdsplads eller er nemme at samarbejde med i det daglige. Det er desuden et hårdt og til tider farligt job at være politibetjent, og konsekvenserne kan være meget uheldige for andre mennesker, hvis politibetjenten ikke kan håndtere jobbet. Og selv om man selvfølgelig ikke kan skære alle over én kam, kan det være umuligt at vurdere på forhånd - og de har ikke råd til at tage fejl.

Jeg er helt og aldeles enig med dig.
1
Muspel
Kort karma: 90
Likede indlæg: 1172

Indlægaf Muspel » 25. mar 2016, 20:33

decibell skrev:

Det synes jeg er dumt.

- impulsivitet

Det forstår jeg faktisk godt. gode pointer
1
Brugeravatar
Studsgaard
Kort karma: 194
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 2294

Indlægaf Studsgaard » 25. mar 2016, 22:00

Muspel skrev:
decibell skrev:

Det synes jeg er dumt.

- impulsivitet

Det forstår jeg faktisk godt. gode pointer

Jeg forstår også godt alle de her grunde. Men jeg må indrømme at jeg så også ser nogle fordele nogle med ADHD har. Og som den almindelige gadebetjent tænker jeg heller ikke de er de bedste kandidater. Men der er områder jeg tror de kunne være gode.

- de fanger virkelig mange detaljer
- de arbejder enormt koncentrerede og grundigt, når det er interesseområder.
- god genkendelse af ting og folk.

De her ting gør at de kunne være gode efterforskere eller noget i den stil.

Som reglerne er nu, kan en med ADHD gode aftjene værnepligt hvis de er stabile og velfungerende uden medicin. Og det tænker je da også kan være ret presset.
3
Brugeravatar
decibell
Moderator

Indlægaf decibell » 26. mar 2016, 02:02

Studsgaard skrev:Jeg forstår også godt alle de her grunde. Men jeg må indrømme at jeg så også ser nogle fordele nogle med ADHD har. Og som den almindelige gadebetjent tænker jeg heller ikke de er de bedste kandidater. Men der er områder jeg tror de kunne være gode.

- de fanger virkelig mange detaljer
- de arbejder enormt koncentrerede og grundigt, når det er interesseområder.
- god genkendelse af ting og folk.

De her ting gør at de kunne være gode efterforskere eller noget i den stil.

Som reglerne er nu, kan en med ADHD gode aftjene værnepligt hvis de er stabile og velfungerende uden medicin. Og det tænker je da også kan være ret presset.

Klart nok der også er fordele ved ADHD. Intet er nogensinde kun negativt. Og jeg kan da personligt også ønske, at vi (arbejdsgiverne) var bedre til at differentiere, når der skal ansættes. For det, der kasseres af nogen, kan hos andre være lige det, de faktisk skal bruge i stillingen. Fokus er dog oftest så meget på sygdom og de negative følger deraf, så vi sjældent evner at vende det om og se på de fordele, der også kan være. Men samtidig nytter det så heller ikke noget, at man kun tænker på, hvad de er gode til, hvis de ikke kan klare resten. Det er i visse job nødt til at være hele pakken - eller som det mindste en vis balance.

Desuden, hvis du skal være efterforsker, skal du være almindelig betjent først. I andre lande kan du godt tage uddannelser som fx kriminaltekniker, uden at du behøver at gennemgå politiuddannelsen, men ikke i DK. Her er det den slagne vej. Min egen datter, som ikke har nogen sygdom eller diagnose, ville nemlig denne vej, men har så indtil videre valgt Forsvaret. Hun er inde som frivillig værnepligtig lige nu og regner med at fortsætte i HRU (Hærens reaktionsstyrkeuddannelse). Og ja, det kan være et ret presset forløb - men der er nu alligevel forskel på en værnepligtigs 4-måneders forløb og opgaver og så en politibetjents hverdag. At kunne klare presset og opgaverne i førstnævnte betyder ikke, at man også kan klare det sidste.
0

Brugeravatar
Santopia
Kort karma: 54
Geografisk sted: Nørrebro
Likede indlæg: 427

Indlægaf Santopia » 26. mar 2016, 18:58

^^mht muligheden for at kunne komme ind i politiet, så tænker jeg, at det da er lidt groft, at de bliver frasorteret udelukkende pga. diagnose, når man alligevel (eller, det er i hvert fald mit indtryk) skal igennem en masse tests og prøvelser før og under uddannelsen, og hvis man virker sit værd der, så burde man da være egnet til jobbet :gruble:
1
Brugeravatar
decibell
Moderator

Indlægaf decibell » 26. mar 2016, 19:26

Santopia skrev:^^mht muligheden for at kunne komme ind i politiet, så tænker jeg, at det da er lidt groft, at de bliver frasorteret udelukkende pga. diagnose, når man alligevel (eller, det er i hvert fald mit indtryk) skal igennem en masse tests og prøvelser før og under uddannelsen, og hvis man virker sit værd der, så burde man da være egnet til jobbet :gruble:

Der kan jo godt være endog meget stor forskel på at bestå enkelte test og så klare en fast hverdag med konstante udfordringer. Især hvis de test går på, hvad du har lært og på at bestå fysiske test. Det fortæller intet om, hvordan du klarer en hverdag med mange rutineopgaver og situationer, hvor det er vigtigt at have overblik, koncentrationsevne og gode sociale kompetencer. At have ADHD eller ADD (uden det hyperaktive element) er ikke let at leve med, og det påvirker personens hele liv.
3

Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 770
Likede indlæg: 10174

Indlægaf DetSorteCirkus » 26. mar 2016, 20:49

Hvis diagnosen fører til førtidspensionering, kan den have endog stor betydning for ens muligheder som bankkunde.
Det samme gælder selvfølgelig en fysisk diagnose.
0
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
Studsgaard
Kort karma: 194
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 2294

Indlægaf Studsgaard » 26. mar 2016, 21:07

Jeg syntes så at det er forkert at alle diagnoser udelukker diverse uddannelser.
Flere personer bliver først diagnostiseret i deres voksen liv, andre får aldrig sat diagnosen på, men blot lever med mistanken om en evt lidelse, eller måske helt uvidende om det. Og de grupper vil godt kunne starte på/gennemføre diverse uddannelser. Men dem med samme lidelser/diagnoser der på sat diagnosen på kan ikke komme ind.
Syntes det var bedre at se på det enkelte individ. For bare fordi man har (fået stillet) en eller anden diagnose, så er det ikke ensbetydende med man er dårligere til et bestemt job, end så mange andre uden diagnoser.
1
Brugeravatar
Kommodedyret
Kort karma: 446
Likede indlæg: 3302

Indlægaf Kommodedyret » 19. apr 2016, 18:14

Er der nogen der kender sider hvor man kan læse om det her emne og finde viden?
0
Stop hoarding nuts, budgies! You don't even like them!
Brugeravatar
Hurrze
Kort karma: 42
Geografisk sted: Sønderjylland
Likede indlæg: 332

Indlægaf Hurrze » 20. apr 2016, 00:56

I forhold til adoption er reglerne ret strenge. Hvis man først har fået en psykisk diagnose uanset hvad denne er, er det umuligt at adoptere. Generelt er der virkelige høje krav.

I forhold til forsikringer er det ikke dyrere som sådan, f.eks. ulykkesforsikring, men der er flere selvskaber der slet ikke vil have psykisk syge. Jeg har ADHD, og blev afvist ved f.eks. ALKA kun pga min diagnose. Var kun pga diagnosen, de vidste intet om mig som person. Det synes jeg var rigtig irreterende, fordi jeg blev dømt ud fra min diagnose, og skulle bøde for det, uden at de faktisk vidste noget om mig som person. Kan så heller ikke se hvorfor ADHD skulle have indvirkning på om jeg kommer til skade eller ej. Har heldigvis nu et forsikringsselvskab der er rigtig søde, og generelt faktisk har flest kunder der er handicappet, fysisk syge eller psykisk syge (HFG hedder det).

I forhold til min ADHD er det også vigtigt at jeg f.eks. får medicinkort fra læge f.eks. når jeg skal på ferie, eller den dag jeg skal have kørekort. Jeg skal kunne bevise at min ADHD medicin er lovlig udskrevet og at når jeg skal køre bil at jeg ikke er påvirket af stoffer selvom en narkotest måske vil slå ud. Grunden ADHD skal man også hvert andet år (mener hvert fald det er hvert andet år) til læge og blive bedømt om man stadig er i stand til at køre bil.

Der hvir jeg dog oplever værst behandling er systemet generelt. Værst på jobcenteret og blandt nogle politikere. Mange gange bliver psykisk sygdom ikke set på samme niveau som fysisk sygdom, i forhold til hvad man er i stand til. Der er stadig mange der undervuderer psykisk sygdom og hvad det gør. Nogle accepterer heller ikke at psykisk sygdom faktisk er reelt og et reelt problem i samfundet. Oveni kommer så også de mennesker der har fordomme og stigmatiserer. Må indrømme jeg efterhånden er grueligt træt af dem. Mange af dem der har fordomme er faktisk totalt uvidende om psykisk sygdom....
1
"Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning to dance in the rain"
Brugeravatar
Hurrze
Kort karma: 42
Geografisk sted: Sønderjylland
Likede indlæg: 332

Indlægaf Hurrze » 20. apr 2016, 00:59

Kommodedyret skrev:Er der nogen der kender sider hvor man kan læse om det her emne og finde viden?

Psykiatrifondens hjemmeside og SIND's hjemmeside er generelt 2 rigtig gode sider at søge information om psykiske sygdomme på.

Links:

http://www.sind.dk

http://www.psykiatrifonden.dk
0
"Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning to dance in the rain"
Brugeravatar
vibbsen
Kort karma: 298
Likede indlæg: 3008

Indlægaf vibbsen » 20. apr 2016, 09:58

Zombie skrev:Der er kun 2 forsikringsselskaber som vil forsikre mig. Afslagene fra de resterende er begrundet i, at de ikke kan risikovurdere mig. Jeg tror, de har nogle skabeloner, hvor de plotter data ind - tidligere sygdomme, trafikuheld osv. - og ud fra dette vurderer ens risiko for uheld m.m. ud fra idéen om et mønster fra fortiden der fortsætter i fremtiden. Og de er klart nok ikke interesseret i at forsikre folk, der historisk har en stor risiko for uheld m.m.
Problemet er lidt, at jeg IKKE har en stor risiko for uheld, brand osv. da jeg meget, meget sjældent har været involveret i noget, hvor forsikringen skulle delagtiggøres. Derfor er jeg, min diagnose ej betragtet, en ønskværdig forsikringstager, da de umiddelbart vil tjene flere penge på mig, end de vil bruge på mig.
Men pga. diagnosen, som ikke passer ind i nogle af deres "kasser", så er de ikke i stand til at vurdere min risiko - og så er det nemmere og mere bekvemt for dem, at give mig et afslag.

Nu har jeg jo været i forsikringsbranchen, og jeg har aldrig hørt om et forsikringsselskab der som en del af antagelses proceduren for en familieforsikring (Det er den der dækker indbo) stiller spørgsmål til folks helbred.....Det lyder derfor noget mystisk når du siger at du ikke kan få en forsikring der dækker dit indbo fordi du har en diagnose.

Derimod så vil din diagnose antagelig været årsag til at du får afslag på en personforsikring (ulykke eller liv). Forsikring handler om at videresælge risiko. Og for at forsikringsselskabet skal kunne beregne hvilken pris de skal have for at påtage sig en given risiko, ja så er de naturligvis nødt til at kunne beregne denne. Og det kan de desværre ikke når folk har en diagnose. Det kan virke drønuretfærdigt. Men når ens forretningsområde baserer sig på at at man kan kalkulerer risikoen som en del af prisberegningen, jamen så er man nødt til at holde sig fra kunder hvor denne ikke kan beregnes.
0
JEG TÆLLER TIL 3...OG JEG TÆLLER ENNNNN...OG JEG TÆLLER TOOOOO
Blonderella
Kort karma: 21
Likede indlæg: 293

Indlægaf Blonderella » 20. apr 2016, 12:17

DetSorteCirkus skrev:Hvis diagnosen fører til førtidspensionering, kan den have endog stor betydning for ens muligheder som bankkunde.
Det samme gælder selvfølgelig en fysisk diagnose.

- hvilket egentlig er noget pjat. For du er jo sikret fast indkomst resten af dit liv.

Jeg er selv ansat i bank - og jeg kan ikke helt se logikken i at vi "som udgangspunkt ikke låner penge ud til kunder på overførselsindkomst"

En lønmodtager kan blive fyret. Det kan en førtidspensionist ikke
6

Tilbage til "Livets forhold"