Hvilke konsekvenser har en psykisk diagnose i Danmark?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Jammerdalen
Kort karma: 5
Likede indlæg: 34

Re: Hvilke konsekvenser har en psykisk diagnose i Danmark?

Indlægaf Jammerdalen » 20. apr 2016, 21:01

decibell skrev:
Santopia skrev:^^mht muligheden for at kunne komme ind i politiet, så tænker jeg, at det da er lidt groft, at de bliver frasorteret udelukkende pga. diagnose, når man alligevel (eller, det er i hvert fald mit indtryk) skal igennem en masse tests og prøvelser før og under uddannelsen, og hvis man virker sit værd der, så burde man da være egnet til jobbet :gruble:

Der kan jo godt være endog meget stor forskel på at bestå enkelte test og så klare en fast hverdag med konstante udfordringer. Især hvis de test går på, hvad du har lært og på at bestå fysiske test. Det fortæller intet om, hvordan du klarer en hverdag med mange rutineopgaver og situationer, hvor det er vigtigt at have overblik, koncentrationsevne og gode sociale kompetencer. At have ADHD eller ADD (uden det hyperaktive element) er ikke let at leve med, og det påvirker personens hele liv.

Pyh du har mange fordomme omkring ADHD. Folk med ADHD har ikke partout indlæringsvanskeligheder, sociale problemer eller lav koncentrationsevne. Jeg kan dog godt forstå misforståelsen p.ga. navnet, men "opmærksomhedsforstyrrelse" skal forstås som noget langt mere komplekst.

Jeg kender advokater, psykiatere, psykologer, læger, professorer, undervisere, osv.der har diagnosen, så hvorfor ikke politibetjente? Alle de nævnte hverv kræver sociale evner og modtagelighed i forhold til indlæring.
0
Brugeravatar
Delfin
Kort karma: 388
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 3825

Indlægaf Delfin » 20. apr 2016, 21:39

vibbsen skrev:Nu har jeg jo været i forsikringsbranchen, og jeg har aldrig hørt om et forsikringsselskab der som en del af antagelses proceduren for en familieforsikring (Det er den der dækker indbo) stiller spørgsmål til folks helbred.....Det lyder derfor noget mystisk når du siger at du ikke kan få en forsikring der dækker dit indbo fordi du har en diagnose.

Derimod så vil din diagnose antagelig været årsag til at du får afslag på en personforsikring (ulykke eller liv). Forsikring handler om at videresælge risiko. Og for at forsikringsselskabet skal kunne beregne hvilken pris de skal have for at påtage sig en given risiko, ja så er de naturligvis nødt til at kunne beregne denne. Og det kan de desværre ikke når folk har en diagnose. Det kan virke drønuretfærdigt. Men når ens forretningsområde baserer sig på at at man kan kalkulerer risikoen som en del af prisberegningen, jamen så er man nødt til at holde sig fra kunder hvor denne ikke kan beregnes.

Jeg kunne være interesseret i at vide, hvorfor I vurderer risikoen for ulykker større hos psykisk syge. Jeg er med på, at et selvmordsforsøg kan ende med død eller varige mén, men bortset fra den del, hvor er risikoen så større? Kunne man ikke bare lave en undtagelsesbestemmelse vedr selvmord/forsøg?
0
14 11 14 :banan:
Brugeravatar
Kommodedyret
Kort karma: 446
Likede indlæg: 3302

Indlægaf Kommodedyret » 21. apr 2016, 07:46

Hurrze skrev:
Kommodedyret skrev:Er der nogen der kender sider hvor man kan læse om det her emne og finde viden?

Psykiatrifondens hjemmeside og SIND's hjemmeside er generelt 2 rigtig gode sider at søge information om psykiske sygdomme på.

Links:

http://www.sind.dk

http://www.psykiatrifonden.dk

Tak for links, men det jeg eftersøger er ikke generel viden om psykisk sygdom, det var nærmere om dette specifikke emne omhandlende konsekvenser for diagnoser. :-)
0
Stop hoarding nuts, budgies! You don't even like them!
Brugeravatar
Zombie
Kort karma: 213
Likede indlæg: 2197

Indlægaf Zombie » 22. apr 2016, 06:21

Jammerdalen skrev:
decibell skrev:
Santopia skrev:^^mht muligheden for at kunne komme ind i politiet, så tænker jeg, at det da er lidt groft, at de bliver frasorteret udelukkende pga. diagnose, når man alligevel (eller, det er i hvert fald mit indtryk) skal igennem en masse tests og prøvelser før og under uddannelsen, og hvis man virker sit værd der, så burde man da være egnet til jobbet :gruble:

Der kan jo godt være endog meget stor forskel på at bestå enkelte test og så klare en fast hverdag med konstante udfordringer. Især hvis de test går på, hvad du har lært og på at bestå fysiske test. Det fortæller intet om, hvordan du klarer en hverdag med mange rutineopgaver og situationer, hvor det er vigtigt at have overblik, koncentrationsevne og gode sociale kompetencer. At have ADHD eller ADD (uden det hyperaktive element) er ikke let at leve med, og det påvirker personens hele liv.

Pyh du har mange fordomme omkring ADHD. Folk med ADHD har ikke partout indlæringsvanskeligheder, sociale problemer eller lav koncentrationsevne. Jeg kan dog godt forstå misforståelsen p.ga. navnet, men "opmærksomhedsforstyrrelse" skal forstås som noget langt mere komplekst.

Jeg kender advokater, psykiatere, psykologer, læger, professorer, undervisere, osv.der har diagnosen, så hvorfor ikke politibetjente? Alle de nævnte hverv kræver sociale evner og modtagelighed i forhold til indlæring.

Ja, men de har ikke en gun.
1
Brugeravatar
Zombie
Kort karma: 213
Likede indlæg: 2197

Indlægaf Zombie » 22. apr 2016, 06:23

vibbsen skrev:
Zombie skrev:Der er kun 2 forsikringsselskaber som vil forsikre mig. Afslagene fra de resterende er begrundet i, at de ikke kan risikovurdere mig. Jeg tror, de har nogle skabeloner, hvor de plotter data ind - tidligere sygdomme, trafikuheld osv. - og ud fra dette vurderer ens risiko for uheld m.m. ud fra idéen om et mønster fra fortiden der fortsætter i fremtiden. Og de er klart nok ikke interesseret i at forsikre folk, der historisk har en stor risiko for uheld m.m.
Problemet er lidt, at jeg IKKE har en stor risiko for uheld, brand osv. da jeg meget, meget sjældent har været involveret i noget, hvor forsikringen skulle delagtiggøres. Derfor er jeg, min diagnose ej betragtet, en ønskværdig forsikringstager, da de umiddelbart vil tjene flere penge på mig, end de vil bruge på mig.
Men pga. diagnosen, som ikke passer ind i nogle af deres "kasser", så er de ikke i stand til at vurdere min risiko - og så er det nemmere og mere bekvemt for dem, at give mig et afslag.

Nu har jeg jo været i forsikringsbranchen, og jeg har aldrig hørt om et forsikringsselskab der som en del af antagelses proceduren for en familieforsikring (Det er den der dækker indbo) stiller spørgsmål til folks helbred.....Det lyder derfor noget mystisk når du siger at du ikke kan få en forsikring der dækker dit indbo fordi du har en diagnose.

Derimod så vil din diagnose antagelig været årsag til at du får afslag på en personforsikring (ulykke eller liv). Forsikring handler om at videresælge risiko. Og for at forsikringsselskabet skal kunne beregne hvilken pris de skal have for at påtage sig en given risiko, ja så er de naturligvis nødt til at kunne beregne denne. Og det kan de desværre ikke når folk har en diagnose. Det kan virke drønuretfærdigt. Men når ens forretningsområde baserer sig på at at man kan kalkulerer risikoen som en del af prisberegningen, jamen så er man nødt til at holde sig fra kunder hvor denne ikke kan beregnes.

Jeg søgte nogle pakkeordninger, og det var så en fejl. Så snart de vidste det, var der lukket for alle typer forsikringer.
0
Jammerdalen
Kort karma: 5
Likede indlæg: 34

Indlægaf Jammerdalen » 23. apr 2016, 10:34

Zombie skrev:
Jammerdalen skrev:
decibell skrev:

Ja, men de har ikke en gun.

Ja for alle mennesker med ADHD ville selvfølgelig slet ikke kontrollere sig selv til at kunne have det ansvar. Det er jo næsten det samme som at sige, at alle mennesker med ADHD er potentielle terrorister. Der er bestemt ikke noget at sige til, at folk med ADHD føler sig stigmatiserende.

Der er folk med lidelsen, der er meget impulsive, men Det betyder ikke, at alle har lavere selvkontrol end alle andre. Som sagt er det en kompleks lidelse og ikke alle er hyperaktive eller impulsive.
0
Brugeravatar
Velvet-Goldmine
Kort karma: 95
Likede indlæg: 1513

Indlægaf Velvet-Goldmine » 23. apr 2016, 12:29

Jammerdalen skrev:
Ja for alle mennesker med ADHD ville selvfølgelig slet ikke kontrollere sig selv til at kunne have det ansvar. Det er jo næsten det samme som at sige, at alle mennesker med ADHD er potentielle terrorister. Der er bestemt ikke noget at sige til, at folk med ADHD føler sig stigmatiserende.

Der er folk med lidelsen, der er meget impulsive, men Det betyder ikke, at alle har lavere selvkontrol end alle andre. Som sagt er det en kompleks lidelse og ikke alle er hyperaktive eller impulsive.

Jeg har mødt min del af del af super velfungerende mennesker med en psykisk diagnose, men jeg har også mødt min del af dem med en endog omfattende manglende sygdomsindsigt, og alt der imellem. Kendetegnet er udsvingene og bølgegangen. Ingen af dem er altid velfungerende og ingen er altid dårlige - og overgangen er ikke altid klokkeklar.
Jeg hepper på hvert et skridt de tager for en helt normal tilværelse og job, men jeg mener vitterligt ikke at det på nogen måde er tilrådeligt eller passende at de skal have ansvar for andre menneskers liv førstehånds.
Der ER jo noget der ikke fungerer helt som det skal, når man har en psykisk diagnose og det kan være nok så pissetræls for patienten, men noget de må forholde sig til.
Jeg siger ikke at alle psykisk syge ikke ville kunne håndtere at have et våben i hånden, men NOGLE vil ikke kunne hvis de rammer en bølgedal - og hvilke uskyldige mennesker skal vi så ofre på den bekostning?
Jeg synes ikke at piloten der smadrede et passagerfly ind i en bjergvæg var terrorist, men han havde faktisk en psykisk lidelse som ikke var velbehandlet og det døde en masse mennesker så af.
Den risiko synes jeg det ville være uanstændigt at ignorere, selv om visse velfungerende patienter så må 'bøde' ved indskrænkelse af karrierevalg.
Det ville kræve overordentlig stor indsats for overvågning af en ansats psykiske tilstand kontinuerligt, for at vurdere om personen er i stand til at varetage jobbet ansvarligt, og ud over det omkostningstunge for virksomheden/staten, så tror jeg faktisk heller ikke det vil være specielt morsomt for den psykisk syge. Jeg er helt 100% enig i beslutningen om at der er visse karrierer som en psykisk syg ikke kan følge, selv om nogle kommer i klemme på det.
4
Brugeravatar
vibbsen
Kort karma: 298
Likede indlæg: 2998

Indlægaf vibbsen » 23. apr 2016, 14:59

Delfin skrev:
Jeg kunne være interesseret i at vide, hvorfor I vurderer risikoen for ulykker større hos psykisk syge. Jeg er med på, at et selvmordsforsøg kan ende med død eller varige mén, men bortset fra den del, hvor er risikoen så større? Kunne man ikke bare lave en undtagelsesbestemmelse vedr selvmord/forsøg?

Det handler som sådan ikke om at man vurderer at der er større risiko for ulykker hos psykisk syge. Men derimod om at man ikke kan beregne risikoen fordi den psykiske sygdom er en ubekendt faktor som gør at man ikke har mulighed for at vide om kan have nogen indvirken....Og uden at kunne beregne risikoen kan man heller ikke beregne hvad man skal have for at overtage den.

De kunne naturligvis bare sætte præmien mega højt fordi de ikke kan beregne risikoen.... Men så ender de bare på forsiden af en af formiddagsaviserne, og det er der ingen der ingen forsikringsselskaber gider. Så er det nemmere bare at sige "Beklager, men vi ønsker ikke at tilbyde dig forsikring"
0
JEG TÆLLER TIL 3...OG JEG TÆLLER ENNNNN...OG JEG TÆLLER TOOOOO
Brugeravatar
Delfin

Indlægaf Delfin » 23. apr 2016, 15:58

vibbsen skrev:
Delfin skrev:

Det handler som sådan ikke om at man vurderer at der er større risiko for ulykker hos psykisk syge. Men derimod om at man ikke kan beregne risikoen fordi den psykiske sygdom er en ubekendt faktor som gør at man ikke har mulighed for at vide om kan have nogen indvirken....Og uden at kunne beregne risikoen kan man heller ikke beregne hvad man skal have for at overtage den.

De kunne naturligvis bare sætte præmien mega højt fordi de ikke kan beregne risikoen.... Men så ender de bare på forsiden af en af formiddagsaviserne, og det er der ingen der ingen forsikringsselskaber gider. Så er det nemmere bare at sige "Beklager, men vi ønsker ikke at tilbyde dig forsikring"

Ok.
Jeg forstår det nok alligevel ikke helt. I og med, at du/de siger, at man ikke kan vurdere risikoen, må der jo ligge den tanke bag, at risikoen må være større. Hvis den er, må der jo ligge noget statistik bag, ellers er det jo bare fordomme. Vælter de/vi fx. oftere på cyklen pga bivirkninger?
0
Brugeravatar
vibbsen

Indlægaf vibbsen » 23. apr 2016, 16:10

Delfin skrev:
Ok.
Jeg forstår det nok alligevel ikke helt. I og med, at du/de siger, at man ikke kan vurdere risikoen, må der jo ligge den tanke bag, at risikoen må være større. Hvis den er, må der jo ligge noget statistik bag, ellers er det jo bare fordomme. Vælter de/vi fx. oftere på cyklen pga bivirkninger?

Nej. Det er jo faktisk netop det jeg skriver. At de ikke kan vurderer risikoen. Fordi en psykisk sygdom er en ukendt faktor som man ikke kan vurderer indvirken af...Fordi den er kan påvirke på mange mange forskellige måder. Eller måske slet ikke.Beregning af forsikringer er meget meget meget avanceret matematisk statistik. Ikke bare et spørgsmål om statistik som vi kender det.

Det eneste man kan være helt sikker på er at fordomme ikke har noget med sagen at gøre. Aktuarer (som dem der laver disse voldsomt avancerede beregninger hedder) kender slet ikke til følelser. De tror kun på det deres datamat fortæller dem :lol: :lol: :lol: :lol: Og hvis den ikke kan give dem et entydigt resultat, jamen så kan de ikke give et bud på risikoen...
0
Brugeravatar
Delfin

Indlægaf Delfin » 23. apr 2016, 17:45

vibbsen skrev:
Delfin skrev:
Ok.

Nej. Det er jo faktisk netop det jeg skriver. At de ikke kan vurderer risikoen. Fordi en psykisk sygdom er en ukendt faktor som man ikke kan vurderer indvirken af...Fordi den er kan påvirke på mange mange forskellige måder. Eller måske slet ikke.Beregning af forsikringer er meget meget meget avanceret matematisk statistik. Ikke bare et spørgsmål om statistik som vi kender det.

Det eneste man kan være helt sikker på er at fordomme ikke har noget med sagen at gøre. Aktuarer (som dem der laver disse voldsomt avancerede beregninger hedder) kender slet ikke til følelser. De tror kun på det deres datamat fortæller dem :lol: :lol: :lol: :lol: Og hvis den ikke kan give dem et entydigt resultat, jamen så kan de ikke give et bud på risikoen...

Jeg ved ikke, om det er mig, du morer dig så herligt over, men det er såmænd ikke fordi, jeg ikke har forstået princippet, og jeg er også godt klar over, at det ikke er så ligetil. Men datamater tænker ikke selv, de skal bla. fodres med nogle parametre, som man mener, det kan være relevant at måle på, og det kunne være interessant at vide, hvad de bliver fodret med, og hvorfor man netop vælger at fodre dem med det.

Jeg ved godt, jeg ikke får et svar her i tråden, og jeg ved også godt, at det ikke kommer til at ændre sig.
0
Brugeravatar
vibbsen

Indlægaf vibbsen » 24. apr 2016, 09:28

Delfin skrev:
Jeg ved ikke, om det er mig, du morer dig så herligt over, men det er såmænd ikke fordi, jeg ikke har forstået princippet, og jeg er også godt klar over, at det ikke er så ligetil. Men datamater tænker ikke selv, de skal bla. fodres med nogle parametre, som man mener, det kan være relevant at måle på, og det kunne være interessant at vide, hvad de bliver fodret med, og hvorfor man netop vælger at fodre dem med det.

Jeg ved godt, jeg ikke får et svar her i tråden, og jeg ved også godt, at det ikke kommer til at ændre sig.

Nej, jeg morer mig skam ikke over dig. Jeg morer mig over aktuarerne...Som seriøst er nogen tørre fætre.
2

Tilbage til "Livets forhold"