DK = New Zealandske tilstande ?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Jørn
Kort karma: 5
Likede indlæg: 39

DK = New Zealandske tilstande ?

Indlægaf Jørn » 26. mar 2016, 11:19

Med al den privatisering, som visse partier står for, vil DK, så få New Zealandske tilstande ?

Svært at spå ...

Men, forhåbentlig ikke !

:gisp:

https://www.youtube.com/watch?v=wxsbI5J_CQA
0
Med Venlig Hilsen
_____Jørn______
Brugeravatar
Pølsemix
Kort karma: 14
Likede indlæg: 297

Re: DK = New Zealandske tilstande ?

Indlægaf Pølsemix » 26. mar 2016, 12:07

Jørn skrev:Med al den privatisering, som visse partier står for, vil DK, så få New Zealandske tilstande ?

Svært at spå ...

Men, forhåbentlig ikke !

:gisp:

https://www.youtube.com/watch?v=wxsbI5J_CQA

Vil du ikke være flink at give et kort resume af videoen, og måske uddybe dit debatoplæg bare en smule...
2
Brugeravatar
Jørn

Indlægaf Jørn » 26. mar 2016, 12:36

Det kan jeg da godt ...

I New Zealand, der før var et velfærdsland, lige som Danmark, har borgerlige kræfter privatiseret alt, hvad der kan privatiseres.
Og de fattige er virkeligt blevet fattigere. Ja, det er alle. På nær de meget rige.

Nu har man pantelånere, som tjener stort, på at folk sælger deres ejendele. (i starten låner penge) men mange har ikke råd til at hente dem igen.

Sygehuse er privatiseret, så det koster en formue at komme der.
Besøg hos privat læge koster 100 $ pr besøg.
Jernbaner og busser er nedlagt. De steder, hvor folk er afhængig af offentlig transport.

Man har afskaffet kollektive overenskomster. - Og folk arbejder nu til lønninger som er under "mindstelønnen" (som ikke findes mere. Teoretisk set, kan de arbejde for mindre end det mindste.)

Nogle må arbejde 16 timer pr. dag.

På grund af arbejdspres, er al sikkerhed væk.

Ja, så slemt er det vel ikke i dagens Danmark.

Men jeg siger PAS PÅ !

Mange er ude på at udhule vores velfærd.
0
Med Venlig Hilsen
_____Jørn______
Brugeravatar
landsbytossen
Kort karma: 105
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 1531

Indlægaf landsbytossen » 26. mar 2016, 12:57

Jørn skrev:Det kan jeg da godt ...

I New Zealand, der før var et velfærdsland, lige som Danmark, har borgerlige kræfter privatiseret alt, hvad der kan privatiseres.
Og de fattige er virkeligt blevet fattigere. Ja, det er alle. På nær de meget rige.

Nu har man pantelånere, som tjener stort, på at folk sælger deres ejendele. (i starten låner penge) men mange har ikke råd til at hente dem igen.

Jernbaner og busser er nedlagt. De steder, hvor folk er afhængig af offentlig transport.

Man har afskaffet kollektive overenskomster. - Og folk arbejder nu til lønninger som er under "mindstelønnen" (som ikke findes mere. Teoretisk set, kan de arbejde for mindre end det mindste.)

Men jeg siger PAS PÅ !

Sådan er Enhedslisten. Det er ikke nogen nyhed
1
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
Wizzze
Kort karma: 1143
Likede indlæg: 6722

Indlægaf Wizzze » 26. mar 2016, 15:14

Jørn skrev:Det kan jeg da godt ...

Men jeg siger PAS PÅ !

Det er en meget ensidet fremlægning i den film. Skal vi ikke lige tage et kig på NZ frem til 1984. Det var et af de mest regulerede og monopolistiske samfund. Al handel ind og ud foregik gennem virksomheder godkendt af regeringen og bevilget en licens. Den New Zealandske doller var låst til den amerikanske doller, noget der gjorde New Zealandske varer alt for dyrt for omverdenen, det der altså måtte sælges. For mange produkter måtte ikke eksporteres, men levede så også højt på at der samtidig var importforbud, så der var mange monopoler.
I årene op til 1984 var man endda gået så langt at have indført totalt løn og prisstop, intet måtte stige, hverken fødevarer, boliger, lønninger mv. Men de ting NZ ikke havde selv som olie f.eks. kan du jo ikke bestemme over, så enten betaler man, eller også må man undvære, så olie/benzin steg, mens andre varer forsvandt fra hylderne. I 1984 ramlede det hele så, man løb reelt tør for penge. Regeringen kunne ikke længere omfordele en mindre og mindre økonomi, og ingen ville låne NZ udenlandsk valuta til vigtige ting som olie. Det udløste en krise, nz dollaren måtte voldsomt devalueres, regeringer måtte gå, der måtte endda en ny forfatning til, og så som filmen beskriver så måtte en masse gamle offentlige monopoler nedbrydes og økonomien åbnes, og ja det har helt sikker været hårdt for nogen, især dem som ikke havde været i en markedsøkonomi før, eller som havde været vant til at få høj løn for noget som asiatiske naboer nu kunne levere meget billigere.

PS. Det var i øvrigt Labour (socialdemokraterne) der gennemførte hestekuren og omlægningerne, de New Zealandske konservative, ville leve op til deres navn, og fortsætte som hidtil.
1
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Jørn

Indlægaf Jørn » 26. mar 2016, 15:32

Tak for info. Wizzze. Må indrømme jeg ved *0* om NZ ... I forvejen
0
Med Venlig Hilsen
_____Jørn______
Brugeravatar
Annione
Kort karma: 230
Likede indlæg: 2445
Kontakt:

Indlægaf Annione » 26. mar 2016, 16:55

Jeg kender ikke en smule til økonomien i New Zealand - men det er et fantastisk land at besøge. Hovedsageligt lækre supermarkeder, fine, små butikker, venlige mennesker, mange caféer og restauranter.
Landet kommer også i top 5 over ét af de bedste lande at være mor i, sammen med Norge, Sverige, Danmark og Island. Det er beregnet på barsels-ordninger og dødeligheden blandt mødre og børn.

Priserne på fødevarer, som forøvrigt er i af høj kvalitet, er nogenlunde som danske, en smule billigere måske.

Landet er meget stort - det er 5 gange større end Danmark, i km2. Der er 4,4 millioner indbyggere. De har gode, velholdte veje, gennem største dele af landet, også i områder med meget bjergkørsel. Jeg vil sige at det er ca. samme standard som Norge.

For mig fremstår det på ingen måde, som noget vi burde frygte i Danmark.
0
At rejse er at leve :love2:
Brugeravatar
Jørn

Indlægaf Jørn » 26. mar 2016, 18:07

T*A*K
0
Med Venlig Hilsen
_____Jørn______