Bliver du også svære og svære at "stille tilfreds"?

Er du i tvivl om hvor du skal tage på ferie? Her kan du spørge om råd, eller dele dine egne rejseoplevelser.
Brugeravatar
HappyPaww
Kort karma: 192
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 3437

Re: Bliver du også svære og svære at "stille tilfreds"?

Indlægaf HappyPaww » 27. mar 2016, 20:04

Kender det er godt - især ifm restaurantbesøg med mit gamle job. Ca hver eller hveranden måned spiste vi på michelin restauranter, og drt er mega forkælet at sige, at jeg altså ikke var top imponeret hver gang :stoned:
0
Brugeravatar
Sophies-mor
Kort karma: 200
Likede indlæg: 1343

Indlægaf Sophies-mor » 27. mar 2016, 20:05

Næh.
0
Billede SÅ kom bananen!

:sur: Hævnrødbede :-D
TomKah
Kort karma: 18
Likede indlæg: 330

Indlægaf TomKah » 27. mar 2016, 20:15

Altså jeg synes det der med at få et sus/kick ud af det - det er noget som hører teenageårene til, måske start tyverne. Uden at jeg ved hvor gammel du er...
0
TomKah

Indlægaf TomKah » 27. mar 2016, 20:34

Samano skrev:
TomKah skrev:Altså jeg synes det der med at få et sus/kick ud af det - det er noget som hører teenageårene til, måske start tyverne. Uden at jeg ved hvor gammel du er...

Det bliver jeg lidt ked af at høre :( Jeg er i midttyverne, så jeg er på vej væk fra den alder, hvis din erfaring er sand/kan generaliseres.
Det er jo ikke fordi det ikke er fedt at rejse stadigvæk. Jeg ELSKER at rejse!! men det er bare lidt federe når det ligesom giver en det der kick :P

Jeg fylder 40 i år og jeg startede tidligere end dig, tror jeg. Min første alene rejse var til Spanien med en ungdomsorganisation, da jeg var 13. Der havde vi så en "Voksen" på 20 til at holde styr på os, men vi tog selv på sightseeing og shopping etc. Min "kicks" stilnede allerede af i mine sene teenår, hvor jeg havde været på flere rejser alene uden mine forældre - og jeg husker kun at jeg fik et kick igen første gang jeg var uden for Europa (som 19 årig). Bare for tyve år siden rejste man jo slet ikke på samme måde som i dag.

Men bare fordi man ikke får et kæmpe kick betyder det jo ike at man holder op med at elske at rejse. Jeg har nu været i 50-60 lande, så jeg er i hvert fald ikke stoppet, selvom jeg ikke får noget kick.
2
Brugeravatar
Wizzze
Kort karma: 1156
Likede indlæg: 6800

Indlægaf Wizzze » 27. mar 2016, 20:43

Samano skrev:
HappyPaww skrev:Kender det er godt - især ifm restaurantbesøg med mit gamle job. Ca hver eller hveranden måned spiste vi på michelin restauranter, og drt er mega forkælet at sige, at jeg altså ikke var top imponeret hver gang :stoned:

Det kender jeg godt! Selvom jeg nu kun har været på en Michelinrestaurant så skal der bare en hel del mere til at imponere mig end der skulle tidligere.

Jeg vil sige det kommer an på. En by som London eller Paris eller Barcelona er min by, forstået som at jeg har været der så meget at jeg behandler dem som en slags hjembyer. Og bare bevæger mig rundt, men derfor kan jeg stadig godt få den der lille dreng glæde indeni, når jeg kører over Tower Bridge og ser Tower på den anden side, eller når jeg finder eller genfinder en bydel jeg ikke har været i længe, og der så er sket ændringer.

I det lidt større perspektiv, så bliver jeg stadig imponeret når jeg er i Yosemite, eller Zion eller Bryce nationalparkerne i USA, selvom jeg har været der flere gange og set det før, Stor/vild natur synes jeg stadig imponerer.

Jeg tror det også meget afhænger af humør og de forventninger som man bygger op inden turen, hvad er formålet, er det bare at gense gamle steder, er det for at spise noget specielt, shoppe, besøge museer eller se et show. Prøver altid at have et eller andet formål, noget man endnu ikke har fået set/gjort/prøvet.
2
Do as I say! :whip:
TomKah

Indlægaf TomKah » 27. mar 2016, 20:54

Wizzze skrev:
Samano skrev:
HappyPaww skrev:Kender det er godt - især ifm restaurantbesøg med mit gamle job. Ca hver eller hveranden måned spiste vi på michelin restauranter, og drt er mega forkælet at sige, at jeg altså ikke var top imponeret hver gang :stoned:

Det kender jeg godt! Selvom jeg nu kun har været på en Michelinrestaurant så skal der bare en hel del mere til at imponere mig end der skulle tidligere.

Jeg vil sige det kommer an på. En by som London eller Paris eller Barcelona er min by, forstået som at jeg har været der så meget at jeg behandler dem som en slags hjembyer. Og bare bevæger mig rundt, men derfor kan jeg stadig godt få den der lille dreng glæde indeni, når jeg kører over Tower Bridge og ser Tower på den anden side, eller når jeg finder eller genfinder en bydel jeg ikke har været i længe, og der så er sket ændringer.

I det lidt større perspektiv, så bliver jeg stadig imponeret når jeg er i Yosemite, eller Zion eller Bryce nationalparkerne i USA, selvom jeg har været der flere gange og set det før, Stor/vild natur synes jeg stadig imponerer.

Jeg tror det også meget afhænger af humør og de forventninger som man bygger op inden turen, hvad er formålet, er det bare at gense gamle steder, er det for at spise noget specielt, shoppe, besøge museer eller se et show. Prøver altid at have et eller andet formål, noget man endnu ikke har fået set/gjort/prøvet.

Man er virkelig forskellige. Jeg har også været i London rigtig meget i periode fra midt 90'erne til midt 00'erne. Har ikke været der siden. Synes det blev super kedeligt til sidst. Ved ikke præcis hvor mange gange jeg var i London i den periode men 10+ gange.
Jeg har aldrig boet i London, men boede længere nordpå i East Anglia i en periode. Det tror jeg egentlig heller ikke jeg ville føle som "min by" selvom jeg kom tilbage. Jeg er fra Nordsjælland :genert:
0
TomKah

Indlægaf TomKah » 27. mar 2016, 21:03

I øvrigt har jeg ødelagt, tror jeg at mine børn nogensinde får noget kick. Min søn er ikke engang 10 år og har været i 28 lande.
0
TomKah

Indlægaf TomKah » 27. mar 2016, 21:09

Samano skrev:
TomKah skrev:
Wizzze skrev:
Samano skrev:

Man er virkelig forskellige. Jeg har også været i London rigtig meget i periode fra midt 90'erne til midt 00'erne. Har ikke været der siden. Synes det blev super kedeligt til sidst. Ved ikke præcis hvor mange gange jeg var i London i den periode men 10+ gange.
Jeg har aldrig boet i London, men boede længere nordpå i East Anglia i en periode. Det tror jeg egentlig heller ikke jeg ville føle som "min by" selvom jeg kom tilbage. Jeg er fra Nordsjælland :genert:

Jeg tror jeg er lidt ligesom dig, selvom der ikke skal 10+ gange til før jeg begynder at kede mig.
Jeg synes allerede det begyndt ved fjerde gange :P Der skal i hvert fald gå mere end 2 år (som der gik denne gang) før jeg besøger byen igen.
Men jeg er også en der generelt foretrækker nye steder hver gang. Jeg besøger kun et sted anden gang, hvis nogle jeg holder af gerne vil derhen med mig eller hvis det ligesom ligger på vejen, hvilket Berlin sjovt nok ofte gøre :lol:
Og så kan man undre sig over jeg er endt i London fire gange på 6-7 år :P men det åbenbart der alle mine venner gerne vil have mig med hen :P

nogle af mine ture var så centreret en del om noget andet end sightseeing. Havde blandt andet en tur hvor vi prøvede at komme på så mange pubs og diskoteker som muligt. - og generelt intet så.
Havde også en anden tur, hvor vi så nogle småobskure sights som London Mosque og Keats House. Det var ikke der turistkøer :) Så jeg kan også sagtens se nogle lidt andre ting og nyde det. Hygge med det kan man sige.
Men oprigtigt imponeret bliver jeg mest af de helt store ting. Jeg har tænkt og tænkt og sidste gang jeg fik et rigtig stort kick var med Macchu Picchu. Der har jeg været i slut-tyverne, for det var inden jeg fik børn, men ikke sådan lang tid inden. Macchu Picchu var helt specielt for mig, fordi jeg er vokset op med forældre som har boet og rejst rigtig meget i Sydamerika og der i mit barndomshjem hang et kæmpe billede af Macchu Picchu i stuen. Det var overvældende pludselig at være der selv IRL. Men det er også et helt fantastisk sted, som man slet ikke kan se hvor ekstraordinært er på fotografier.
0
Brugeravatar
Annione
Kort karma: 239
Likede indlæg: 2515
Kontakt:

Indlægaf Annione » 27. mar 2016, 21:26

Jeg får stadig et kick, men det er ikke nær så vildt som tidligere.
Jeg kan dog, når jeg går og nyder en by, nærmest føle mig helt høj - bare superlykkelig over at være lige dér lige nu. Det får jeg typisk i gamle bydele, som fx. i Barcelona, Tokyo, Cartagenga og Stavanger. Og typisk, hvis jeg er alene, pudsigt nok.

Men jeg tror aldrig jeg bliver træt af at rejse. Den by jeg har besøgt flest gange, er NYC, næste gang bliver 8. gang, og det giver mig stadig sommerfugle i maven.
4
At rejse er at leve :love2:
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 772
Likede indlæg: 10269

Indlægaf DetSorteCirkus » 27. mar 2016, 22:29

Både og, vil jeg sige.
Da jeg rejste som helt ung, især mens jeg stadig boede hjemme, betød ferie et uvant sted en helt kolossal frihed og noget, der på snart sagt alle parametre afveg fra hverdagen. Alene alle de valg, jeg helt selv kunne tage.
Det sus får alle forhåbentlig, når de som børn eller unge for første gang rejser uden deres forældre, uanset hvor mange lande de allerede har besøgt, men det ligger samtidig i oplevelsens natur, at det ikke er noget, der kan gentage sig livet igennem.

Som Wizzze skriver, afhænger en rejses succes også meget af, hvad man forventer. Jeg rejser gerne to gange om året til Berlin, og det er netop for at kunne slappe af og køre lidt på ferierutinen, hvis jeg ønsker det. På de ture bliver jeg ikke skuffet over ikke at komme helt op at køre over et eller andet, hvilket dog på den anden side sagtens kan ske. Det oplevede jeg så sent som for tre uger siden, hvor jeg tog ud til en lille, fredet lyst-ø, der, på nær sirligt vedlighehold, stort set står, som da den blev anlagt i slutningen af 1700-tallet.
Min eftermiddag på øen gik simpelthen op i en højere enhed af kultur, skønhed, stemning, vejr, humør, osv., og den evne til at blive begejstret er jeg meget opmærksom på at holde ved lige, uanset hvor gammel jeg er. Jeg synes ofte, at jeg grunden til, at nogle folk bliver mere og mere "satte" og uimponerede med årene, er, at de ikke længere rigtig fokuserer på tilværelsens mere uhåndgribelige og spontane sider, men, måske ubevidst, fx. primært sætter lighedstegn mellem "det specielle" og "dyr pris" eller "noget, der kan give prestige".

Jeg har det faktisk meget på samme måde med julen. Da jeg var stor teenager, kunne jeg næsten blive deprimeret over ikke at kunne komme i den samme stemning, som var der hele december, da jeg var barn; i dag har jeg accepteret, at julen "bare" er speciel på den hyggelige måde, og så sker det sommetider, at en særlig stund i løbet af december alligevel bliver helt magisk på den gammeldags facon.
4
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
Annione
Kontakt:

Indlægaf Annione » 27. mar 2016, 22:32

DetSorteCirkus skrev:...
Det oplevede jeg så sent som for tre uger siden, hvor jeg tog ud til en lille, fredet lyst-ø, der, på nær sirligt vedlighehold, stort set står, som da den blev anlagt i slutningen af 1700-tallet.
Min eftermiddag på øen gik simpelthen op i en højere enhed af kultur, skønhed, stemning, vejr, humør, osv., og den evne til at blive begejstret er jeg meget opmærksom på at holde ved lige, uanset hvor gammel jeg er. Jeg synes ofte, at jeg grunden til, at nogle folk bliver mere og mere "satte" og uimponerede med årene, er, at de ikke længere rigtig fokuserer på tilværelsens mere uhåndgribelige og spontane sider, men, måske ubevidst, fx. primært sætter lighedstegn mellem "det specielle" og "dyr pris" eller "noget, der kan give prestige".

...

Nu er jeg nødt til at vide, hvilken ø det er :love:
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus

Indlægaf DetSorteCirkus » 27. mar 2016, 22:38

Annione skrev:
Nu er jeg nødt til at vide, hvilken ø det er :love:

Pfaueninsel. Den er faktisk på Unescos liste og alligevel, fornemmer jeg, forholdsvist ukendt.

https://www.tripadvisor.dk/Attraction_R ... erlin.html
2
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
Annione
Kontakt:

Indlægaf Annione » 27. mar 2016, 22:55

DetSorteCirkus skrev:
Pfaueninsel. Den er faktisk på Unescos liste og alligevel, fornemmer jeg, forholdsvist ukendt.

https://www.tripadvisor.dk/Attraction_R ... erlin.html

I Berlin simpelthen? Ser da alt for skøn ud. Tak for tip - den må jeg se næste gang jeg er i Berlin.
0
Brugeravatar
Elvispop
Kort karma: 182
Geografisk sted: 4681
Likede indlæg: 2137

Indlægaf Elvispop » 27. mar 2016, 22:59

Nej...
Jeg går bare efter afslapningen nu.
Jeg fik styret min rejselyst/oplevelses-trang, som teenager på efterskole.
Vi var i Tunesien, Italien, Frankrig, Spanien, Ungarn, Østrig, Holland, flere skiferier i Norge, 2 gange 1 måned i Thailand.
Og Berlin, lige efter murens fald.

Storbritannien og USA står stadig på ønskelisten.
Og jeg vil gerne til Thailand igen.
(Og se'følig Titanic-museet i Belfast.)
0
Når du er ung kan du vælge og vrage.
Når du blive ældre, kan vælge mellem vragene.
Brugeravatar
DetSorteCirkus

Indlægaf DetSorteCirkus » 27. mar 2016, 23:03

Annione skrev:I Berlin simpelthen? Ser da alt for skøn ud. Tak for tip - den må jeg se næste gang jeg er i Berlin.

Ja, en tre kvarters tid udenfor Berlin. Hvis man tager offentlige transportmidler, er det vigtigt at lave en rejseplan, da det sidste stykke, inden man når det lille færgeleje, skal tilbagelægges med en bus, som ikke kører så tit. Omvendt er det bestemt en god ide at beregne lidt tid ved busstoppestedet, så man også kan nyde Wannsee lidt.

Jeg tror, du ville få meget ud af at fotografere på øen, for stierne er nærmest tilrettelagt, så der ved hvert lille hjørne eller "knæk" er et 360 graders panorama med det ene flotte motiv efter det andet. Fx. så jeg klosterruinen på lang afstand, fordi nogle træer og andet var strategisk placeret.
1
Je suis un tableau noir.

Tilbage til "Rejser"