Kan man blæse og have mel i munden?

Brugeravatar
Juki
Kort karma: 179
Likede indlæg: 2394

Re: Kan man blæse og have mel i munden?

Indlægaf Juki » 28. mar 2016, 18:52

Man kan da sagtens rejse med og selvom man har fået børn, men det er klart at afhængig af hvordan du/I plejer at rejse, så kan det ske prioriteringerne er nødt til at blive ændret.
0
I like big beards and I cannot lie
Billede
Brugeravatar
HappyPaww
Kort karma: 192
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 3460

Indlægaf HappyPaww » 28. mar 2016, 18:53

Jeg kender flere der tager på fx længere rejser til Østen eller USA under barslen - dvs med en forholdsvis lille baby. Det har vi ikke selv gjort, men har rejst på ferier et par gange årligt med vores søn (han er 2,5 nu). Første gang vi rejste med ham var han 7-8 mdr.

Derudover har jeg selv været på weekendture med veninder (altså uden barn) eller job siden han var et års tid.
min kæreste og jeg har også en gang årligt været 2-3 dage udenlands, hvor knægten er blevet passet hos en af Bedsterne .

Så det kan man sagtens ;) Man skal selvfølgelig tage højde for fx vejr og aktiviteter og babys rytme - så nogle ting er ikke som at rejse før børn. Men at komme ud, det kan man :)
0
Brugeravatar
Angelina
Kort karma: 302
Likede indlæg: 3968

Indlægaf Angelina » 28. mar 2016, 19:04

Nogle rejser verden rundt med deres børn ... nogle ta'r på børnevenlige rejser med deres børn og nogle bliver hjemme ...hvilken slags forældre I bliver - og hvilket slags barn/børn I får, kan ingen af os spå om.

Måske får I et nemt barn /børn - og synes ikke det er nogen sag at rejse verden rundt med barnet på ryggen.
Måske får I et nemt barn /børn - men jeres rejselyst mindskes, fordi I får helt andre prioriteringer.
Måske får I en helt enorm lyst til nemme/børnevenlige ferier (all inclusive charterrejser / lalandia)
Måske får I et kolik barn /børn - og tanken om nogen som helst form for rejser strejfer jer slet ikke.
Måske bliver I totalt overskudsforældre der synes det er nemt at få det hele til at køre, og synes ikke barn/børn stopper nogen som helst af jeres planer.
Måske bliver I totalt underskudsforældre der synes det er hårdt blot at få hverdagen til at hænge sammen, og tanker om fly, pas, hoteller og den slags slet ikke er noget I kan overskue.

Og hundredvis af varianter der i mellem.

Måske finder I ud af at lysten til at rejse er større end lysten til at få børn...
11
~indsæt smart signatur her~
Brugeravatar
Charly
Kort karma: 52
Likede indlæg: 708

Indlægaf Charly » 28. mar 2016, 19:07

Man kan sagtens rejse - også andre steder hen end Lalandia :-D Men det kræver selvfølgelig at man tilpasser rejserne til at man har et barn med. Så man kan ikke rejse som før - men det er nu ikke dårligt at rejse med børn. Det er noget helt andet, men jeg kan godt lide det.

Vi var på Island og i USA i sommer med vores dreng på 10 år, og det var en fed tur! Vi fik store naturoplevelser, indtryk af andre kulturer, besøgt museer, badet, hygget og alt muligt andet. Tempoet var lavere end hvis vi havde været afsted uden barn, for han kan ikke vade rundt i en storby en hele uge. Men vi havde booket hoteller med swimmingpool og så badede vi nogle timer hver dag og oplevede noget halvdelen af dagen.

Vi har aldrig brugt all inclusive og vi har altid kombineret vores ferie med afslapning og ud-at-se, og det er gået fint :)
2
Kan man ringe til en voksen?
Brugeravatar
Charly
Kort karma: 52
Likede indlæg: 708

Indlægaf Charly » 28. mar 2016, 19:37

Så længe man kigger på sit barn og tilpasser sig til de behov, det har, så kan man altså komme rigtig langt ud i verden :)

Havde vi haft pengene til det, da min knægt var lille, havde vi rejst til Thailand. Det kender jeg en del med små børn, der har gjort, og de har nydt det.
0
Kan man ringe til en voksen?
Brugeravatar
Panton
Kort karma: 151
Likede indlæg: 855

Indlægaf Panton » 28. mar 2016, 19:48

Jeg synes det kommer meget an på det barn man får. Ikke alle børn "blender" lige godt ind.

Sagt af hende med et ikke rejse venlig lille barn
0
avdotja
Kort karma: 64
Likede indlæg: 1060

Indlægaf avdotja » 28. mar 2016, 19:59

Selvfølgelig kan man rejse med børn; selvom der vil være enkelte (nye) praktiske ting der skal tages højde for!

Man kan selvfølgelig være uheldig og få et barn som er handikappet eller meget syg; men ellers er det jo som udgangspunkt "bare" børn og hvis man godt gider det ekstra besvær det medfører (i starten - hvis de vokser op med det, lærer de det jo hurtigt), er det meste muligt :)
2
Brugeravatar
HappyPaww
Kort karma: 192
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 3460

Indlægaf HappyPaww » 28. mar 2016, 20:07

Rent økonomisk er der ikke den store forskel. Børn rejser gratis når de er under 2 - og over det typisk til reduceret pris for flybilletter.

Ift hoteller skal man nok ikke vælge de billigste hostels - nogle ting er bare rare at have, når er er børn, fx aircondition, et værelse med plads til barneseng og ekstra bagage, ordentlig rengøring og hygiejne selvfølgelig. Man kan med fordel vælge lejæighedshoteller, airbnb osv., da det kan være rart med køkken fx.
0
avdotja
Kort karma: 64
Likede indlæg: 1060

Indlægaf avdotja » 28. mar 2016, 20:16

Altså det er nok en god ide at vente med hostels til I er sikre på at barnet sover igennem ;) Men ellers kan man jo fint rejse "almindeligt" rundt. Især når barnet er så lille at det alligevel skal bæres; så er I hvert fald ikke begrænset af dets små, korte ben og sovepauser (men måske jeres egen manglende armkræfter :D)

Jeg tror normalt det er forældrenes (psykiske) overskud der sætter begrænsningen. Med baby, arbejde, familie + det løse, har en del bare hverken det overskud (og måske heller ikke samme lyst som før) til at planlægge og opleve det helt store. Hvis man har rejst meget, kræver det selvfølgelig mindre overskud at planlægge (endnu) en 3 ugers vandretur i Ecuador, end hvis det er ens første tur uden for Norden; men man vil formentlig stadig opleve en forskel (når barnet er 3-5 år gammel, er det f.eks. måske meget rart at være et sted hvor klapvognen kan komme med rundt, eller hvor det er muligt at tage en middagslur midt på dagen).

Alle rejser behøver jo heller ikke foretages med barnet. Enten kan I rejse hver for sig (alene eller sammen med venner/familie) eller sammen, mens barnet bliver passet af andre.
0
Brugeravatar
DD_81
Kort karma: 328
Geografisk sted: Stæævns
Likede indlæg: 3275

Indlægaf DD_81 » 28. mar 2016, 20:18

Børn er absolut ikke en begrænsning hvad rejser angår.

Man skal måske omtænke sin rejseform lidt, så den også tager hensyn til børnene, deres energiniveau og deres interesser.
Men tit er det bare en gevinst, man får set og oplevet tingene fra deres perspektiv, og man fordyber sig i nogle andre ting! Måske bruger man 2 timer på en legeplads i Italien, men man ser og oplever jo samtidig de italienske familier der også kommer der, børnene leger med deres børn - på trods af sprogbarriere.

Vores børn har altid været vilde med at opleve seværdigheder i form af natur, kultur og historie.
Vi havde 2 rødder på 2 og 4 med i Paris, og de var lige så bjergtagede af Notre Dame kirken og udsigten fra Eifeltårnet som vi var, men jo vi sprang da Louvre over, af hensyn til dem, os selv, og alle andre.

Det er ikke børnene, men antallet af dem, der har begrænset os lidt på rejsefronten, både pga. økonomien i det, men også fordi det bare er noget mere besværligt at være 6 personer der skal indkvarteres, og forskellige aldre og interesser at tage hensyn til.

Vi har været på en ialt 7 uger lang rejse, i Florida og Yacatanhalvøen i Mexico, da vi kun havde 2, det var fantastisk, en kæmpe oplevelse for os alle 4. Nu planlægger vi at rejse til Thailand, og muligvis øvrige asiatiske land, om en 2 års tid, i ialt 3 måneder. Til den tid vil vores børn være 14, 12, 8 og 6.
1
- tid til nyt debatnavn, - tidligere Dirtydancing, voksede fra det for læææænge siden ;)
MOGA
Kort karma: 55
Likede indlæg: 542

Indlægaf MOGA » 28. mar 2016, 20:24

Jeg tænker det handler om vilje, planlægning og en accept af, at rejsen måske har knap så egoistisk et præg, som hvis man rejser alene.

Jeg er alene med to børn, hvoraf den ene har et (ikke fysisk) handicap. Vi har ikke rejst udenfor Europa, men ellers er det da bare at tage af sted. Vi har været på bilferier, charterferier og storbyferier.
1
Brugeravatar
DD_81
Kort karma: 328
Geografisk sted: Stæævns
Likede indlæg: 3275

Indlægaf DD_81 » 28. mar 2016, 20:26

Økonomien i at rejse med børn, handler helt og holdent om hvordan man planlægger sine rejser.
Det er dyrt/dyrere at rejse på storbyferie i Europa, end hvis man bare var 2.

Men sådan noget som USA, der var det flybilletterne der gjorde det dyrt. Men det kommer selvfølgelig an på hvilken standard for Hotel man efterspørger. Vi valgte campinghytter, det var fedt. Og for den sidste del af rejsen var det et motelværelse, med 2 queensize seng, det var fint og røvbilligt. Og mad var vildt billigt, at leje en bil koster jo ikke mere fordi man skal være 4, måske endda billigere fordi man tænker mere praktisk og ikke i luksus.
Vi lavede for sjov en pris sammenligning, 14 dages charter et sted i sydeuropa, standardpris, godt familiehotel, med startour og spies, med 4 børn på slæb ville det koste os mindre at holde 2-3 ugers ferie i Florida, med lejet hus, lejet bil, osv.

Jeg synes ihvertfald ikke at vi har taget de voldsomt store kompromisser pga. børnene når vi skulle rejse, vi har indrettet os for at tilgodese dem og deres behov, fordi det gav en bedre oplevelse for alle parter, og indimellem prismæssigt gav mening.
0
- tid til nyt debatnavn, - tidligere Dirtydancing, voksede fra det for læææænge siden ;)
Rakel
Kort karma: 424
Likede indlæg: 3126

Indlægaf Rakel » 28. mar 2016, 21:46

Vores Lillesøster elsker at rejse og færdes hjemmevant med bus/tog/bil/fly. Jeg tror, at vi kunne rejse, hvorhen vi ville i hendes selskab og hun ville være med på den værste.

Storebror, oh joy, han hader at rejse og og det har altid været sådan. Finder sig i det, men bruger et par dage på at finde sig til rette. Vi har rejst alligevel, men han bliver næppe globetrotter.
Storesøster tager det helt roligt - ligner meget Lillesøster i attitude.

Vi har rejst med alle tre fra små af på grund af familie i udlandet, men ansolut - Lillesøster er den nemmeste og sjoveste at rejse med.

Man indrette sig jo også efter børnenes behov. 'Lege' skal der jo til på alle mulige faconer de første ti-tolv år og der er jo masser af måder at dække det behov på rundt omkring i verden - er min oplevelse.
0
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 682
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5930

Indlægaf Dikus » 28. mar 2016, 23:00

Rakel skrev:Vores Lillesøster elsker at rejse og færdes hjemmevant med bus/tog/bil/fly. Jeg tror, at vi kunne rejse, hvorhen vi ville i hendes selskab og hun ville være med på den værste.

Storebror, oh joy, han hader at rejse og og det har altid været sådan. Finder sig i det, men bruger et par dage på at finde sig til rette. Vi har rejst alligevel, men han bliver næppe globetrotter.
Storesøster tager det helt roligt - ligner meget Lillesøster i attitude.

Vi har rejst med alle tre fra små af på grund af familie i udlandet, men ansolut - Lillesøster er den nemmeste og sjoveste at rejse med.

Man indrette sig jo også efter børnenes behov. 'Lege' skal der jo til på alle mulige faconer de første ti-tolv år og der er jo masser af måder at dække det behov på rundt omkring i verden - er min oplevelse.

En af mine hyggeligste ferieminder, hvor lille og ubetydeligt det end måtte lyde, er efter at have vandret London tyndt med en 6-årig. Jeg var FÆRDIG og træt. Den 6-årige knap så meget. Jeg sætter mig med en kop kaffe på en plads med udsigt over London Tower og Themsen og tænker "yaks... jeg skal også kunne gå tilbage til hotellet"... mens den 6-årige bruger en time på at tage billeder, spille bold og fjolle begejstret rundt :lun:

Nogle børn har mere energi end deres forældre :D
2
Brugeravatar
Danseprinsesse
Kort karma: 286
Likede indlæg: 2124

Indlægaf Danseprinsesse » 28. mar 2016, 23:57

De fleste jeg kender rejser med deres børn - alle mulige slags rejser; all-inclusive i Tyrkiet, 3 uger i Thailand, camping, storby, eksotisk ferie i Afrika, etc.

Men for at svare på det, jeg tror, du spørger om, så følte jeg mig sådan rigtig klar til at få børn, da jeg var ligeglad med, om jeg kunne få det hele.
Altså for at blive i rejsesnakken, så har vores ferier indtil nu ikke været specielt børnevenlige - vi kan godt lide at spise ude sent og sidde i timevis på en café og drikke kaffe. Jeg håber da, at vi stadig kan bevare noget af det med barn, men det er ikke noget jeg spekulerer over, ud over at vi tager det, som det kommer.
Da jeg var yngre havde jeg også tanker i stil med "jeg dør, hvis jeg bliver sådan én, der holder ferie i Lalandia", men det er det, der grundlæggende har ændret sig med tiden. Jeg synes stadig Lalandia lyder ret frygteligt, men jeg er bare helt afklaret med, at det kan være, jeg ændrer mening for en periode, eller at jeg bare vælger noget andet og har det helt okay med det.
Det kunne også handle om at være hos venner til sent på aftenen - og tanker om at det ville jeg være ked af at give afkald på. Hvor jeg nu er ganske rolig med, at hvis overskuddet ikke er der/det ikke fungerer for vores barn, så går det nok.
Da jeg ikke så på den slags ting, som at jeg skulle ofre eller miste noget, men bare var okay med, at nogen ting vil ændre sig, dér følte jeg mig virkelig klar til at blive mor.
6

Tilbage til "Forældre"