Sparer du op? Hvorfor - til hvad?

Guldfisk
Kort karma: 49
Likede indlæg: 1047

Re: Sparer du op? Hvorfor - til hvad?

Indlægaf Guldfisk » 25. aug 2015, 18:23

Næh, jeg har stille og roligt brugt min børneopsparing som supplement til SU. Så den er væk, og nu hvor jeg har job har jeg ikke råd til at spare op. Jeg skal i hvert fald først lige bruge et år på at betale banklån til depositum af (og bagefter kommer den bunke penge jeg lånte af min mor til det samme).
Man bliver fattig af at flytte for job. Seks mdr. ekstra på dagpenge i kollegieværelset ville have gjort underværker for min økonomi.
0
Brugeravatar
DD_81
Kort karma: 325
Geografisk sted: Stæævns
Likede indlæg: 3230

Indlægaf DD_81 » 25. aug 2015, 22:03

Ingen opsparing endnu...
det løbende overskud på vores budgetkonto p.t. omsættes i boligforbedering og lidt livs-luksus :)

Det er dog tanken at vi inden for et halvt års tid, når de vigtigste forbederinger er klaret, skal have oprettet 2 opsparingskonto
konto 1: festkonto (vi har mulige konfirmationer i 2018, 2020, og et kobberbryllup i 2019)
konto 2: opsparing til drømmerejse
0
- tid til nyt debatnavn, - tidligere Dirtydancing, voksede fra det for læææænge siden ;)
Brugeravatar
Annione
Kort karma: 230
Likede indlæg: 2450
Kontakt:

Indlægaf Annione » 25. aug 2015, 23:47

Altså... på en måde. Jeg støtter min kæreste virkelig meget, til at tjene masser af penge...

:fløjt:

Og nårh ja. Vi sparer op til rejser. Mange og lange helst.
0
At rejse er at leve :love2:
Brugeravatar
Hunkat
Kort karma: 132
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 3268

Indlægaf Hunkat » 26. aug 2015, 16:33

Jeg spare op til et lille bryllup. Forhåbentlig er der lidt tilbage bagefter, de skal så spares op til sikkerhedsstillelse ved familiesammenføring.
1
I'm Richard, Chief Warlock of the Brothers of Darkness, Lord of the Thirteen Hells, Master of the Bones, Emporer of the Black, Lord of the Undead Mistress of Fire, and Mayor of a little village up the coast
Brugeravatar
PublicLibrary
Kort karma: 1
Likede indlæg: 43

Indlægaf PublicLibrary » 26. aug 2015, 19:02

Elvispop skrev:Nej jeg sparer ikke op, men ville gerne.
Der er bare ikke nok frirum i min nuværende løn, til at jeg spare noget op.

Men jeg er så af den holdning at jeg ikke gider at lægge småbeløb til side.
Det skal være minimum 1000,- før jeg gider at lægge dem til side.

Jeg har nogle erfaringer med mit boliglån på 400.000. Nogle måneder smed jeg et overskud på bare 6 kr. ind og alligevel fik jeg betalt det ud på den halve tid. På samme måde med mit SU-lån, da jeg begyndte at smide ekstra afdrag ind, nogle gange på bare 2-300 kr., så synede det hen og var væk år før sidste frist. Derfor mener jeg, at hver eneste øre, der afdrages eller spares op, betyder noget og giver blod på tanden.
7
Brugeravatar
dykkersild
Kort karma: 133
Likede indlæg: 1618

Indlægaf dykkersild » 2. sep 2015, 09:40

Vi sparer op - alt hvad vi har til overs på lønkonto og budget, sættes over på en pluskonto. Den bruges til uforudsete, rejser, praktiske ting som hårde hvidvare, bil, fornøjelser m.m. Vi køber alt kontant bortset fra bolig - så der står en del.
0
Brugeravatar
Tiranas
Kort karma: 0
Likede indlæg: 3

Indlægaf Tiranas » 2. sep 2015, 14:46

Vi sparer op. Nogle gange med et formål, andre gange bare fordi.

Vi har næsten lige købt hus og er dermed flyttet; der var det virkelig rart at have en opsparing at tage fra for hold nu op det kan hurtigt blive dyrt at flytte.
Og med et hus er der stort set altid noget at bruge penge på - så vi sparer stadig op :)
0
Brugeravatar
Ballademager
Kort karma: 349
Likede indlæg: 3461

Indlægaf Ballademager » 4. sep 2015, 20:54

Jeg sparer op, ja, men ikke til noget bestemt. Ville bare have det skidt uden at have en buffer på minimum 30.000. Har tidligere været meget sløset med min økonomi, og den der følelse af, at en ekstraregning på 5000 kroner kunne vælte budgettet, det var virkelig stressende. Min opsparing betød blandt andet, at jeg kunne købe min bil kontant (brugt, men god). Det giver en god sikkerhed. Dertil kommer vores fælles opsparing til huset.

Nøj, jeg lyder frelst... :-D :engel:
0
Forstadskedelig :love:

I'll never know what I'm capable of, if I don't go where I'm scared to be lost...
Brugeravatar
Ballademager
Kort karma: 349
Likede indlæg: 3461

Indlægaf Ballademager » 4. sep 2015, 20:57

Tiranas skrev:Vi sparer op. Nogle gange med et formål, andre gange bare fordi.

Vi har næsten lige købt hus og er dermed flyttet; der var det virkelig rart at have en opsparing at tage fra for hold nu op det kan hurtigt blive dyrt at flytte.
Og med et hus er der stort set altid noget at bruge penge på - så vi sparer stadig op :)

Det er HELT åndsvagt, så mange penge, man bruger under sådan en flytning til eget hus :fløjt:
0
Forstadskedelig :love:

I'll never know what I'm capable of, if I don't go where I'm scared to be lost...
Brugeravatar
Planten
Kort karma: 133
Likede indlæg: 1075

Indlægaf Planten » 4. sep 2015, 20:59

Nåh ja, jeg sparer også op til næste ferieår, hvor jeg kun har to ugers ferie med løn.
0
Aquadorable
Kort karma: 22
Geografisk sted: Nordsjælland
Likede indlæg: 247

Indlægaf Aquadorable » 6. sep 2015, 09:44

Vi sparer 8000-8500,- op om måneden, som skal dække udgifter til bryllup og udbetaling på bolig inden for de næste to år.
0
:love:
Brugeravatar
flicka
Kort karma: 69
Likede indlæg: 605

Indlægaf flicka » 11. sep 2015, 18:03

Ja, jeg sparer op.

Jeg vil gerne have en god opsparing til uforudsete regninger. Fx. har vi indenfor de sidste par mdr. været ude for at skulle betale 9500 kr i mekanikerregninger og har måttet smide 6500 kr efter nye dæk :tie:

Heldigvis har opsparingen betydet at jeg bare kunne betale dem kontant. Den ene bil er også købt kontant. Det er rart med den slags frihed. Men nu håber jeg, at der ikke kommer flere åndssvage regninger, så opsparingen kan blive større igen.
0
Always be yourself
unless you can be a unicorn
then always be a unicorn

A pony is a childhood dream. A horse is an adulthood treasure.
- Rebecca Carroll
Brugeravatar
Lemonella
Kort karma: 249
Likede indlæg: 3517

Indlægaf Lemonella » 11. sep 2015, 18:39

Jeg sparer lidt op. Der er ikke meget, at give af på en førtidspension, men vi vil gerne begge have en buffer til eventuelle store uforudsete regninger.
Jeg ved, at kæresten også er god til, at lægge lidt til side, så der er lidt ekstra, hvis uheldet er ude og vaskemaskinen står af eller bilen skal have en større overhaling.
0
I'm not supposed to be normal.
I'm supposed to be me.
Brugeravatar
Joe
Kort karma: 170
Likede indlæg: 2408

Indlægaf Joe » 11. sep 2015, 18:53

Jeg sparer op, for at have god samvittighed. Hvad pengene så bliver brugt til, ved jeg ikke endnu. Forhåbentlig udbetalingen på et hus om et par år.
0
I'm Audrey Horne, and I get what I want
Brugeravatar
sigge
Kort karma: 116
Likede indlæg: 2134

Indlægaf sigge » 15. sep 2015, 13:59

Jeg sparer op til buffer/uforudsete udgifter, evt. fremtidig flytning (selvom man bor til leje, er sådan en flytning lidt af en udskrivning), nye ting til boligen og rejser. Lige pt. sparer jeg meget specifikt op til en rejse til New Zealand i februar-marts næste år. Derefter står en ny sofa højt på ønskesedlen, og så varer det nok ikke vildt mange år, før min bil skal skiftes ud (hvis jeg ikke vælger at flytte tættere på mit job).

Og så har min søster og jeg en fælles gaveopsparing, som vi hver sætter 100 kr. ind på om måneden. Den dækker gaver til vores forældre.
0

Tilbage til "Privatøkonomi"