Sparer du op? Hvorfor - til hvad?

Brugeravatar
Wizzze
Kort karma: 1159
Likede indlæg: 6814

Re: Sparer du op? Hvorfor - til hvad?

Indlægaf Wizzze » 19. sep 2015, 07:10

0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Persnikedy
Kort karma: 253
Likede indlæg: 4214

Indlægaf Persnikedy » 19. sep 2015, 08:41

Jeg har en opsparing, med penge på :8: . Da jeg blev 18 stiftede jeg gæld, og den blev kun stører som årene gik. Kassekreditter er fandens værk. Nu blev jeg endelig gældfri første juli og har allerede sparet over 5000 op.
De skal bruges på min første ferie nogenside her til foråret hvor næsen er rettet imod England. Jeg skal prøve at flyve :banan: !
7
Fab-Yule-Ous
Brugeravatar
lillebjoern
Kort karma: 197
Likede indlæg: 1982

Indlægaf lillebjoern » 20. sep 2015, 13:37

Jeg har en opsparingskonto, som jeg smider penge ind på hver måned. Jeg sparer ikke op til noget bestemt, men nogen af pengene bliver fx brugt til et kørekort, som jeg tager her om lidt. Så jeg sparer vel op til lidt af hvert – men primært til uforudsete udgifter, regninger til de hårde måneder og ferie i fremtiden.

Jeg har altid været meget sparsommelig, og det er nok derfor jeg overhovedet har en opsparing på så mange penge når jeg er studerende. Jeg får forhåbentligt et job efter endt uddannelse til sommer, og der kan jeg så spare ca. 3 gange så meget op, som jeg gør nu, så planen er i løbet af det næste år virkelig at få nydt livet og ikke stresse over at bruge penge – lige pt. sparer jeg meget, og det virker så dumt at jeg om et år bare kan kaste de samme beløb ovre på opsparingskontoen og ikke mærke noget til det i økonomien. Det er lidt tragikomisk :lol:
0
If you love something, set it free. Unless it’s a tiger.
:danse:
Brugeravatar
FruDulle
Kort karma: 617
Likede indlæg: 3469

Indlægaf FruDulle » 20. sep 2015, 14:49

Vi lægger cirka 15.000 til side hver måned som bliver fordelt på en feriekonto, en buffer og en opsparing. Opsparingen er ikke til noget særligt som sådan, men der er da et sommerhus som skal bygges gevaldigt om, så det er jo en ide. Men reelt så står vi pt. ret meget i et limbo og aner ikke hvordan vores liv ser ud fra april 2016. Om vi bor i den ene eller anden verdensdel, om der er arbejde, om vi skal sælge alle vores møbler og hvad skal resten... ja, det er lidt et rod. Og til det er den opsparing jo ret genial så der er noget som kan finansiere hvad det nu engang ender med.
0
Whatever
Brugeravatar
FruDulle
Kort karma: 617
Likede indlæg: 3469

Indlægaf FruDulle » 20. sep 2015, 14:49

Vi lægger cirka 15.000 til side hver måned som bliver fordelt på en feriekonto, en buffer og en opsparing. Opsparingen er ikke til noget særligt som sådan, men der er da et sommerhus som skal bygges gevaldigt om, så det er jo en ide. Men reelt så står vi pt. ret meget i et limbo og aner ikke hvordan vores liv ser ud fra april 2016. Om vi bor i den ene eller anden verdensdel, om der er arbejde, om vi skal sælge alle vores møbler og hvad skal resten... ja, det er lidt et rod. Og til det er den opsparing jo ret genial så der er noget som kan finansiere hvad det nu engang ender med.
0
Whatever
avdotja
Kort karma: 64
Likede indlæg: 1060

Indlægaf avdotja » 11. okt 2015, 19:11

Ikke specifikt, men da jeg tjener (en del) mere end jeg bruger på en gennemsnitlig måned, så vokser overskuddet selvfølgelig. Har dog ikke pengene stående på en bankkonto, men leger med dem på aktiemarkedet.

EDIT: mit formål med pengene er først og fremmest uafhængighed og frihed. Jeg elsker tanken om at kunne booke en 3 ugers rejse 5 sekunder efter at have fået tanken, at kunne købe en ny computer, sofa, vaskemaskine, opvaskemaskine og cykel i samme måned uden problemer hvis jeg skulle få den lyst og ikke mindst at kunne sige mit job op uden at være afhængig af dagpenge - ikke at jeg ville kunne få mig selv til at gøre nogen af tingene når det endelig kom til stykket, men i princippet :lol2:
0
Brugeravatar
Filipai
Kort karma: 231
Likede indlæg: 1406

Indlægaf Filipai » 11. okt 2015, 19:15

Vi sparer op til et hus... Det er svært at spare en halv million op på SU. Og slet ikke særligt sjovt faktisk. Så jeg krydser for at min mor vinder i lotto. :D
1
Brugeravatar
Sukisaki
Kort karma: 32
Likede indlæg: 503

Indlægaf Sukisaki » 9. jan 2016, 13:23

Jeg sparer op for at have ro i hovedet, for bare at kunnne købe en ny "whatever", hvis den jeg har går i stykker, og så er den også været rigtig rar at have når jeg nu har besluttet at sige mit mit job op, uden at have et nyt...
0
Brugeravatar
Angelina
Kort karma: 302
Likede indlæg: 3955

Indlægaf Angelina » 9. jan 2016, 13:24

Angelina skrev:Jeg vil gerne spare op til ferie - men p.t ryger alle mine penge ligeså hurtigt ud af kontoen som de kom ind ... men håber jeg når det til mellem jul og nytår... og derefter vil jeg gerne spare sammen til et hus.

Jeg nåede ferien - og der er også en opsparing til knægtens nonfirmation i foråret ... :)
0
~indsæt smart signatur her~
Brugeravatar
billiebean
Kort karma: 23
Likede indlæg: 393

Indlægaf billiebean » 9. jan 2016, 13:53

Jeg har vist ikke en særlig rationel tilgang til opsparing. Har bare en fornemmelse af at jeg har det bedre, når jeg har penge i banken?

Min bankrådgiver har godt nok sagt, at inflationen gnaver i min opsparing, men samtidig har jeg ikke mulighed for at binde penge, for mine livsomstændigheder ændrer sig jo hurtigt her i slut 20erne-start 30erne. Og jeg har kunnet forstå at investering i værdipapirer også har omkostninger, og hvis man vil have sikkerhed, er afkastet mindre. Så hellere have dét mindre at bekymre sig om, har min "logik" været.

Men jeg sparer dels op til en udbetaling på fast ejendom en dag og dels for at have mulighed for at forbruge på fx rejser, bil og andre større ting. Og så er jeg på dagpenge pt, så det er rart at vide, at jeg i nødstilfælde kan klare mig i noget tid uden indkomst, hvis jeg ikke finder noget job (det gør jeg sikkert. Men det er en god tanke alligevel).

Når jeg HAR et fast job, så er planen, at opsparingen skal omsættes i fast ejendom. Men jeg vil altid blive ved at lægge til side. Det virker forkert at gøre andet?! Det sidder vist bare i mig via min opdragelse. :gruble:
0
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 677
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5910

Indlægaf Dikus » 9. jan 2016, 13:59

Jeg synes, det er sjovt, når folk svarer "Ja, jeg sparer op til rejser, bryllup m.m.". Det er i min optik et "Nej, jeg sparer ikke op" :genert:

For det er jo penge, man bruger.

Jeg sparer ikke op, fordi jeg bruger det hele på rejser og konfirmation de næste to års tid.

Før det brugte jeg det hele på min mands ledighed og en ny, brugt bil.

Efter det??? Mon så ikke, jeg finder andre gode ting at bruge pengene på :cool: Det er jeg nemlig vildt god til! Heldigvis er jeg også god til at holde mig til kun at bruge det, jeg tjener. Uanset om jeg tjener 17 tkr. eller 80 tkr. om måneden. Jeg regulerer bare på størrelsen af ny bil, fest, ferier og mandens mulighed for at lave ingenting :cool:
0
LaScrooge
Kort karma: 322
Likede indlæg: 2564

Indlægaf LaScrooge » 9. jan 2016, 14:41

Jeg sparer op, både ved at afdrage mere på mit studielån end krævet og ved at sætte penge til side hver måned. Jeg vil gerne have 3xmånedsløn som sikkerhed, skulle jeg miste mit job eller acceptere en lønnedgang i en periode. Jeg tror godt at jeg kan afdrage mere på mit lån, men får fuldt overblik med januarlønnen, så jeg tager stilling til det dér.
0
Brugeravatar
LadyFox
Kort karma: 427
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 6058

Indlægaf LadyFox » 9. jan 2016, 14:55

Jeg spare en smule op fordi jeg søger lejlighed, og jeg ejer desværre ingen møbler længere - og jeg ville blive ret træt af at bo i en tom lejlighed.
0
I don't mean to be a diva, but some days you wake up and you're Barbara Streisand.
Brugeravatar
Delfin
Kort karma: 393
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 3883

Indlægaf Delfin » 9. jan 2016, 14:59

Jeg er, for nok første gang i mit liv, i den situation, at jeg tjener mere, end jeg kan bruge uden at være urimeligt ødsel, så man kan vel godt sige, jeg sparer op. Jeg kunne sagtens bruge mange flere penge, men jeg ser ingen grund til at bruge penge bare for at bruge dem, og selvom jeg har penge nok til at bruge de dyre løsninger, handler jeg stadig med økonomi i baghovedet. Hvis jeg kan købe en pakke kød i dato-køleren, så gør jeg da det, selvom jeg har råd til at købe til fuld pris.
Jeg sparer ikke op til noget bestemt, men det er dæleme rart at vide, at jeg ikke behøver spekulere på, hvad jeg skal gøre, hvis vaskemaskinen står af, og at jeg kan tillade mig at give en skilling, når det studerende afkom har et behov, jeg finder rimeligt at støtte med en skilling. Det er også betryggende at vide, at der står en reserve at tage af, hvis jeg igen skulle lande på sygedagpenge/dagpenge/e.a. Pensionsalderen ligger heller ikke så langt ude i fremtiden, og selvom jeg har en pensionsordning, er det rart at have lidt ekstra på kistebunden til den tid. Ja, inflationen æder nogle af dem, men der er stadig penge at tage af, og det ville der ikke være, hvis jeg brugte rub og stub nu.

Det føles helt vildt lækkert at kunne skrive det indlæg. :lun:
12
14 11 14 :banan:
Brugeravatar
Alphilia
Kort karma: 15
Likede indlæg: 249

Indlægaf Alphilia » 10. jan 2016, 12:40

Jeg sparer op så jeg/vi forhåbentlig en dag kan have et godt indskud til en ny bolig.
Derudover går opsparingen til større ferier og større ting til boligen som jeg ønsker mig.
Endelig synes jeg det er rart at der er penge til uforudsete udgifter, fx større tandlægeregninger.

Efter en del år på SU og røde tal på bundlinjen synes jeg også det er rigtig rart at se opsparingen vokse og i det hele taget have overskud til en opsparing.
Jeg har overvejet om min opsparing skal bruges til at få mit SU lån ud af verden, men lige nu løber det rundt med både at betale lån af og spare op så det fortsætter nok på den måde til lånet er væk.
Det er i øvrigt forskelligt hvor meget jeg sparer op hver måned og det er ikke en del af det faste budget.
0

Tilbage til "Privatøkonomi"