Sparer du op? Hvorfor - til hvad?

Brugeravatar
Sophaya
Kort karma: 395
Likede indlæg: 3777

Re: Sparer du op? Hvorfor - til hvad?

Indlægaf Sophaya » 10. jan 2016, 16:51

Jeg har en "rigtig" opsparing og en ferie/studiebøger-opsparing. På den rigtige opsparing sørger jeg altid for at have minimum 5000 stående til hvis der skulle ske noget. Lige nu er der flere penge på den fordi jeg sparer sammen til et indskud og flytning. Den anden sætter jeg 500 kr/md ind på til studiebøger og hiver så ud af når jeg skal have studiebøger, oftest suppleret af penge fra min lønkonto fordi de er dyrere end hvad pengene kan dække. Desuden sætter jeg penge ind på den opsparing lidt ad gangen, når jeg ved jeg skal på ferie, så jeg har penge øremærket ferien.
Det fungerer ret godt for mig som studerende, men systemet bliver nok lagt om når jeg tjener "rigtige penge".
3
x
Brugeravatar
Anilara
Kort karma: 162
Likede indlæg: 1837

Indlægaf Anilara » 10. jan 2016, 20:00

Jeg sparer op til en måneds USA tur med forældre og kæreste næste år. Det er omkring 10.000.

Og så sparer jeg op til en brystreduktion, fordi jeg ikke synes store bryster er praktiske eller kønne, på trods af mange protester og indvendinger... Har endnu ikke valgt en klinik, men dem jeg kigger på, ligger i det samme prisleje. Det bliver ca. 35000.

Samtidig vil jeg også helst have, at min opsparingskonto ikke er helt tom, når de to ting er fuldført, så sparer også op til bare at have en god opsparing.
0
Brugeravatar
Krølle
Kort karma: 445
Likede indlæg: 3495

Indlægaf Krølle » 10. jan 2016, 20:46

Nej. Eller - vi sparer op ved betale afdrag på realkredit, men ellers har vi de seneste år været gode til at bruge penge på navnlig biler og rejser. Bilen repræsenterer selvfølgelig en værdi, men eftersom vi regner med at have den, til den ikke kan længere, anser jeg det ikke for opsparing men forbrug.

Vores nye (gamle) hus skal indenfor de næste 5-10 år have nyt tag, så jeg regner ikke med at spare op foreløbig. Man kan selvfølgelig argumentere for, at der vil ske en værdistigning, og at en del af udgiften derfor reelt vil udgøre opsparing, men en egentlig konto med penge, der ikke er øremærket projekter på hus el.l.? No chance in hell de næste år.

Vi sørger dog for at have en god likviditetsbuffer til uorudsete ting, men det er en anden snak og ikke en reel opsparing.
1
JoyNips
Kort karma: 223
Likede indlæg: 2964

Indlægaf JoyNips » 11. jan 2016, 08:26

Ja og nej. Jeg afdrager på studiegæld, jeg sørger for at have en buffer til hvis nogen af dyrene bliver syge og vi sætter også til side til ferier. Derudover er jeg statsansat og har 17,1 % pension. Jeg har dog planer om at spare mere op, særligt i forhold til pension de næste par år, jeg er lidt bagud på point i og med at jeg først er uddannet som 30-årig.
0
Brugeravatar
Torn
Kort karma: 65
Likede indlæg: 1130

Indlægaf Torn » 12. jan 2016, 08:54

Ja, det gør jeg. Jeg har en opsparingskonto, hvor der helst ikke må stå mindre end 10.000. Det giver mig en tryghed, at der er nok til at klare de værste overraskende regninger.

Men der står ofte en hel del mere end det. Og dem brænder jeg så af i løbet af året på en rejse. Jeg er studerende, så opsparingen er ikke overvældende, men nok til at jeg en gang om året kan bruge 15. - 20.000 på en rejse.

Lige nu vokser opsparingen meget, da jeg har fået et meget velbetalt studiejob, og jeg ved ærligtalt ikke lige, hvad jeg skal bruge pengene på. Rejse har jeg ikke tid til. Tanken om at inflationen æder dem, kan godt stresse mig lidt. Men jeg tør ikke kaste mig ud i usikre køb af aktier o.s.v.
0
Kirstenkp
Kort karma: 4
Likede indlæg: 62

Indlægaf Kirstenkp » 12. jan 2016, 09:37

Torn skrev:Ja, det gør jeg. Jeg har en opsparingskonto, hvor der helst ikke må stå mindre end 10.000. Det giver mig en tryghed, at der er nok til at klare de værste overraskende regninger.

Men der står ofte en hel del mere end det. Og dem brænder jeg så af i løbet af året på en rejse. Jeg er studerende, så opsparingen er ikke overvældende, men nok til at jeg en gang om året kan bruge 15. - 20.000 på en rejse.

Lige nu vokser opsparingen meget, da jeg har fået et meget velbetalt studiejob, og jeg ved ærligtalt ikke lige, hvad jeg skal bruge pengene på. Rejse har jeg ikke tid til. Tanken om at inflationen æder dem, kan godt stresse mig lidt. Men jeg tør ikke kaste mig ud i usikre køb af aktier o.s.v.

Så må du trøste dig med at inflationen er helt nede omkring 0,1 procent i Danmark i øjeblikket. Det går nok med mindre vi taler mange millioner ;)
0
Brugeravatar
Torn
Kort karma: 65
Likede indlæg: 1130

Indlægaf Torn » 12. jan 2016, 10:20

Kirstenkp skrev:
Torn skrev:Ja,

Så må du trøste dig med at inflationen er helt nede omkring 0,1 procent i Danmark i øjeblikket. Det går nok med mindre vi taler mange millioner ;)

Det er jeg glad for at høre :D
0
Brugeravatar
milisa
Kort karma: 103
Likede indlæg: 1016

Indlægaf milisa » 12. jan 2016, 10:30

Jeg har just brugt den sidste krone på min opsparing, som gik til noget så kedeligt som almindeligt forbrug.... Men sådan er det, når man ryger på dagpenge i 2 år og ikke vil gå ned i levestandard. Nu har jeg fået velbetalt job, så nu skal opsparingen lige genetableres, før jeg tillader mig at gå shopamok! Jeg sparer ikke op til noget særligt, men har "altid" haft en konto med mindst 25.000 kr. Ideen med kontoen har været, at den bruges tilstore, uforudsete udgifter (dog aldrig haft så store udgifter, at de ikke kunne dækkes over alm husholdningskonto), store ferier, eller shopping sprees!
1
Tally-ho
Brugeravatar
Zilla
Kort karma: 2
Likede indlæg: 18

Indlægaf Zilla » 12. jan 2016, 12:41

Vi har lige købt ny bil, så det har vi sparet op til. Nu sparer vi så op til at betale min far tilbage for det, vi lånte af ham til købet (da renterne hos min far er bedre end renterne ved et banklån.)
Udover det har vi hus, som vi bruger en del penge på (vi skal have skiftet vinduer og gjort noget ved fugerne i murværket), så det bliver nok det næste, vi sparer op til (rigtig kedeligt).
1
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 772
Likede indlæg: 10282

Indlægaf DetSorteCirkus » 12. jan 2016, 12:46

Jeg sparer op for at være fri for at tænke på penge hver gang, jeg vil et eller andet ud over det sædvanlige, eller noget går i stykker.
Jeg sørger for, at opsparingen ikke bliver tømt, når jeg hvert halve år betaler for fag på min merituddannelse, men ellers er pengene ikke øremærket noget konkret. De er der bare som buffer og til det, jeg nu lige har lyst til.
Gæld har jeg intet af.
0
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
Panton
Kort karma: 151
Likede indlæg: 855

Indlægaf Panton » 17. jan 2016, 14:23

Jeg sparer op til konfirmation og gaven dertil. Nu er der stadig 3 1/2 år til men jeg sætter mig ikke i gæld for det og vil gerne give en rigtig god gave da han ikke har noget familie ellers.
2
Brugeravatar
Viskelæder
Kort karma: 463
Likede indlæg: 4108

Indlægaf Viskelæder » 17. jan 2016, 18:41

Jeg skal spare op til en stor rejse til næste sommer (2017). Det er dog mega svært, fordi min økonomi er ren lort pt. :wacko:
0
Brugeravatar
Yossarian
Kort karma: 7
Likede indlæg: 134

Indlægaf Yossarian » 20. jan 2016, 19:20

Jeg sparer ikke op til noget bestemt, men til at pengene er der, når jeg behøver dem til et eller andet. Derudover også til min alderdom og til dårlige tider, hvis jeg skulle blive ramt af sygdom eller andre vanskeligheder, livet måtte bringe, så jeg ved, at jeg også har noget materielt at stå imod med, så at sige. Kort sagt sparer jeg op til mere tryghed.
1
Brugeravatar
Mani
Kort karma: 183
Likede indlæg: 1964

Indlægaf Mani » 20. jan 2016, 20:25

Dikus skrev:Jeg synes, det er sjovt, når folk svarer "Ja, jeg sparer op til rejser, bryllup m.m.". Det er i min optik et "Nej, jeg sparer ikke op" :genert:

For det er jo penge, man bruger.

Jeg sparer ikke op, fordi jeg bruger det hele på rejser og konfirmation de næste to års tid.

Før det brugte jeg det hele på min mands ledighed og en ny, brugt bil.

Efter det??? Mon så ikke, jeg finder andre gode ting at bruge pengene på :cool: Det er jeg nemlig vildt god til! Heldigvis er jeg også god til at holde mig til kun at bruge det, jeg tjener. Uanset om jeg tjener 17 tkr. eller 80 tkr. om måneden. Jeg regulerer bare på størrelsen af ny bil, fest, ferier og mandens mulighed for at lave ingenting :cool:

Indtil man har brugt dem er de vel en opsparing? Og Wizze spørger jo også om hvad man spare op til.

Jeg sparer op til alderdommen og en længere rejse end der lige kan trækkes ud af det vanlige budget. Ikke at vi ikke rejser derudover.
3
'At some point you just have to let go of what you thought should happen and live in what is happening'
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 680
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5925

Indlægaf Dikus » 20. jan 2016, 20:30

Mani skrev:
Dikus skrev:Jeg synes, det er sjovt, når folk svarer "Ja, jeg sparer op til rejser, bryllup m.m.". Det er i min optik et "Nej, jeg sparer ikke op" :genert:

For det er jo penge, man bruger.

Jeg sparer ikke op, fordi jeg bruger det hele på rejser og konfirmation de næste to års tid.

Før det brugte jeg det hele på min mands ledighed og en ny, brugt bil.

Efter det??? Mon så ikke, jeg finder andre gode ting at bruge pengene på :cool: Det er jeg nemlig vildt god til! Heldigvis er jeg også god til at holde mig til kun at bruge det, jeg tjener. Uanset om jeg tjener 17 tkr. eller 80 tkr. om måneden. Jeg regulerer bare på størrelsen af ny bil, fest, ferier og mandens mulighed for at lave ingenting :cool:

Indtil man har brugt dem er de vel en opsparing? Og Wizze spørger jo også om hvad man spare op til.

Jeg sparer op til alderdommen og en længere rejse end der lige kan trækkes ud af det vanlige budget. Ikke at vi ikke rejser derudover.

Jo altså. Hvis man sparer op i mere end et års tid, tænker jeg. Ellers er det jo bare en budgetpost i budgettet det år :blush:
1

Tilbage til "Privatøkonomi"