Sparer du op? Hvorfor - til hvad?

Lulu
Kort karma: 55
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 569

Re: Sparer du op? Hvorfor - til hvad?

Indlægaf Lulu » 28. jul 2016, 10:05

Vi sparer som sådan ikke op. Vi overfører lidt mere til budgetten månedligt end nødvendigt, for at have til uforudsete ting, men eftersom vi bor til leje og vores bil er relativt ny med serviceaftale, er det ikke kæmpe store poster vi risikerer at skulle investere i.

Vi sparer ikke op fordi det ikke rigtig kan betale sig. Vi afdrager gæld i stedet. Ca. 70.000 kr er det blevet til siden september. Nu har vi dog "kun" SU-gæld og billån tilbage, som der er fornuftige renter på og en god plan for, så vi begynder nok at spare op til huskøb nu her. Dog ryger vores indkomst en del ned fra oktober og til august næste år (jeg går på barsel og min mand mister hans fagtillæg), så måske vi først begynder at spare op til huskøb næste år i august.

Vi sparer forøvrigt ikke op til ferie mm. Vi afdrog mindre på gæld en måned og havde dermed en stor nok opsparing til vores sommerferie i år.
0
Brugeravatar
girl_beat
Kort karma: 112
Likede indlæg: 1105

Indlægaf girl_beat » 28. jul 2016, 10:14

Vi har lige brugt en pæn del af opsparingen på bryllup - resten står bare urørt og har ikke noget specifikt formål som sådan :)
0
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Brugeravatar
Ballademager
Kort karma: 357
Likede indlæg: 3553

Indlægaf Ballademager » 28. jul 2016, 10:37

Dikus skrev:
Ballademager skrev:
Dikus skrev:
Ballademager skrev:Pyha, vi har lige fået bekræftet, at behovet for opsparing er der, hvis der sker noget uventet. Der kom pludselig uforudsete udgifter til hus på 20.000 og så lige en regning til kærestens bil på 8.500. Er glad for, at vi havde lidt polstring :genert: Ellers havde det, sagt på godt jysk, været træls.

Det er møg-irriterende.

Men sådan noget, jeg kalder en del af budgettet. Her er der i den grad taget højde for uforudsete udgifter - ellers risikerer man jo at knække nakken :tie:

Ingen opsparing her. Men krydsede fingre for, der er råd til terminen, når den forfalder :cool:

Jeg ville ikke kunne sove om natten, hvis vi ikke havde opsparing eller lagt budgettet sådan, at der helt sikkert altid er til termin :genert:

Det var en dårlig vittighed :genert:

:lol: Den havde jeg ikke fanget :genert:

Måske fordufter ens humor, når skadeservice er i gang med at endevende kælderen for at få opgjort det tabte indbo efter en oversvømmelse.
1
Forstadskedelig :love:

I'll never know what I'm capable of, if I don't go where I'm scared to be lost...
MOGA
Kort karma: 55
Likede indlæg: 542

Indlægaf MOGA » 28. jul 2016, 12:04

Jeg sparer ikke op i stor skala. Jeg bor til leje og har en leaset bil, så de penge, der bliver sat fra her, går typisk til uforudsete udgifter, ferier, og noget bliver reserveret til konfirmation. I stedet afdrager jeg ekstra på mit SU-lån. På sigt vil jeg gerne spare sammen til udbetalingen på en ejerbolig, men ikke på bekostning af fx ferier. Derfor er der ikke penge til den form for opsparing i mit budget lige nu.
0
Brugeravatar
Juki
Kort karma: 179
Likede indlæg: 2390

Indlægaf Juki » 28. jul 2016, 12:48

Jeg har en opsparingskonto, men jeg er mega dårlig til at spare op :genert: Især hvis der ikke er noget konkret jeg står og mangler, har brug for eller gerne vil have. Jeg bruger simpelthen pengene på forbrug og lal, men med fare for at jinxe det fremover, så har det godt kunne "betale" sig. Jeg hverken ejer hus, bil eller lignende, så har derfor ikke store vedligeholdelsesposter.

Det eneste jeg som sådan lægger pengene til side til er udgifter til mine hunde. Det er alt lige fra dyrlægeregninger, foder, udstyr, forsikringer, medicin m.m., så den konto bliver jævnligt tømt.
0
I like big beards and I cannot lie
Billede

Tilbage til "Privatøkonomi"