Hvad kostede din sidste koncertbillet?

Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Hvad kostede din sidste koncertbillet?

Indlægaf landsbytossen » 30. mar 2016, 10:28

Gamle ...huller som mig kan huske, da de store danske navne, og ofte også udenlandske navne, spillede gratis udendørs gratiskoncerter. Det kunne lade sig gøre, fordi pladesalget i 80´erne var væsentligt højere end i dag.
Jeg har været til mange koncerter på f.eks 5-øren, hvor entre var gratis og arrangørerne tjente på salg af mad, øl og diverse. Kunstnerne fik en stor del af deres indkomst via pladesalg og behøvede ikke tjene vildt meget på koncerter.
Nu skal der ikke sælges ret mange skiver for at komme på hitlisten. Jeg mener også, at kravet til salgstal for en guldplade er sat væsentligt ned.
Hvor mange danske albums har mon solgt over 50.000 eksemplarer de sidste 10 år ?
2
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7093
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1431
Likede indlæg: 13316

Re: Hvad kostede din sidste koncertbillet?

Indlægaf Rapfisk » 30. mar 2016, 10:35

Hvad angår det generelle, så er kunstnernes indtægter for pladesalg for nedadgående, og så må de jo tjene på koncertbilletter. Det er formodentlig også derfor, vi ser så mange af de rigtig store være på turné. Madonna ville fx aldrig være kommet til Herning så mange gange, hvis hun havde kunnet nøjes ned pladesalg og store koncerter i USA og de store hovedstæder. Det kan vi glæde os over.

Justin Bieber har i øvrigt udtalt, at han stopper meet-and-greet øjeblikkeligt. Fans, der har købt sådan en billet, kan få den refunderet, men så ryger deres plads til koncerten også. Sådan en møgunge.

Jeg var så i øvrigt til Mariah Carey i går. Billetten var en gave, så jeg betalte ikke for den, men koncerten var en rigtig god oplevelse. Jeg følte, hun var til stede gennem gele koncerten, og den føltes på ingen måde som en pengemaskine, selv om den selvfølgelig var det.

Min egen smertegrænse ligger nok omkring de 500. Jeg ville virkelig gerne have set Leonard Cohen sidst, men de billetter kostede fra 800 (plus transport til Fyn). Det kunne jeg alligevel ikke få mig til.
0
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7491
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 829
Likede indlæg: 19600

Re: Hvad kostede din sidste koncertbillet?

Indlægaf Animi » 30. mar 2016, 11:22

Jeg skal se Josh Groban i Falconer her til maj, og der har jeg givet 690kr for en billet. Det er så også ret gode pladser. Det højeste jeg ville give for en billet er nok 1000kr, men det er så også KUN når det er Josh Groban jeg skal se :D
Jeg ville aldrig betale tusinder for et meet-and-greet - men igen, så har jeg allerede mødt Josh Groban helt gratis, så det ville også være spild af penge :D
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4884
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 190
Likede indlæg: 6471

Re: Hvad kostede din sidste koncertbillet?

Indlægaf Stars » 30. mar 2016, 11:31

Rapfisk skrev:Justin Bieber har i øvrigt udtalt, at han stopper meet-and-greet øjeblikkeligt. Fans, der har købt sådan en billet, kan få den refunderet, men så ryger deres plads til koncerten også. Sådan en møgunge.

Hvis hans psykiske velbefindende tåler, at han giver koncert, men ikke tåler meet-and-greet, burde han have pli nok til at lade folk vælge mellem fuld refusion eller at beholde koncertbilletten og få "meet-and-greet"-tillægget tilbage.

On topic har jeg vist aldrig været til koncert udover 5-øren og grøn koncert i gamle dage samt Tivoli (med årskort)
1
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Hvad kostede din sidste koncertbillet?

Indlægaf Bimmerdyret » 30. mar 2016, 11:43

Wizzze skrev:
Hvad betalte du for din sidste koncertoplevelse, og hvor meget er du villig til at betale?, over 5k eller 10k, for at møde den rette'??


Den kostede gratis, da en ven havde 2 billetter til David Bowie Sound+Vision World Tour tilovers.

Den eneste koncert jeg har været til og det var august 1990 - men Kim Wilde varmede op, så det var jo næsten win-win :lol:
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Hvad kostede din sidste koncertbillet?

Indlægaf DetSorteCirkus » 30. mar 2016, 11:46

450 kr. for Tindersticks i Koncerthuset senere på måneden. Det er en helt fair pris, synes jeg.

Jeg kan ikke komme på andre rigtig store navne end David Bowie, Lou Reed og Depeche Mode, som jeg ville være interesseret i at se live, og da to af dem desværre ikke er tilgængelige mere, forholder jeg mig mest til mellemlaget og undergrunden. Her kan jeg ikke have ondt af stigende priser, for det hænger jo sammen med det styrtdykkende pladesalg og den teknologiske udvikling i det hele taget.

Tværtimod kan jeg godt sommetider blive lidt træt af, at kunst og kultur for mange helst ikke rigtig må koste noget, da den dyre pris jo kun kan skyldes griskhed. Nej, den skyldes som oftest faktorer, som kritikerne ikke lige tænker på. Jeg arbejdede engang på et teaterprojekt, hvor alt - fra normering og løn til materialer - blev holdt på et yderst skrabet plan, og hvor den samlede pris alligevel kom op på 750.000 kr. Det har lært mig, at kultur kan være meget dyrere, end man lige går og tror.
0

Tilbage til "Musik"