Forebyggelse af menstruations-smerter?

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
SoMaPe
Kort karma: 2
Likede indlæg: 55

Re: Forebyggelse af menstruations-smerter?

Indlægaf SoMaPe » 13. maj 2016, 16:09

Jeg vil række hånden forsigtigt op og slå et slag for motion.

Jeg har slemme menstruationssmerter og motion hjælper for mig, samt sex/orgasme :genert: Det er virkelig ikke for at være upassende, men det hjælper for mig.
2
Kinda Pissed About Not Being A Mermaid
Brugeravatar
Sukisaki
Kort karma: 32
Likede indlæg: 503

Indlægaf Sukisaki » 20. jul 2016, 15:17

Nå - lige en update mere. Det tog lidt lang tid at komme til gynækologen - og hun kunne ikke rigtig hjælpe med noget. Hendes eneste råd var at tage mini-piller eller få en hormonspiral (jeg må ikke få p-piller pga. migræne med aura).. og det ved jeg ikke rigtig om jeg er interesseret i - er faktisk ret glad for at være stoppet med hormonerne.. og p-pillerne hjalp jo kun når jeg tog dem konstant.

Men jeg tager stadig magnesium, og jeg tror at det har hjulpet. Det var jo ikke hver gang at det var megaslemt, men efter jeg er startet har der ikke været nogle store ture. Jeg døjer stadig med hovedpiner - og selvom det er værst omkring mens, er det også et problem på andre tidspunkter. Nu har jeg købt en ny hovedpude, og håber at den kan hjælpe lidt på den del.

Dagen før sidste mens havde jeg dog en mærkelig oplevelse. Jeg havde ekstrem hedetur og sveden drev af mig. Jeg havde de ondeste kramper i underlivet, så jeg kunne næsten kun holde ud at være helt udstrakt. Desværre var jeg det meste af tiden også bundet til toilettet, da det stod ud af mig... Jeg troede nærmest at jeg skulle dø, og overvejede seriøst hvem der kunne køre mig på hospitalet. Men en halv time efter var det overstået, og jeg var bare virkelig udmattet. Jeg sov i et par timer, og da jeg havde fået noget mad var jeg ok igen.
Jeg troede at det var en cyste der sprang, men det afviste gynækologen. Det passer ikke med madforgiftning, da det var for lang tid efter jeg havde spist og varede i for kort tid.. Hvad dælen kan det så have været? Der har ikke været noget siden...
0
Wunder8
Kort karma: 33
Likede indlæg: 363

Indlægaf Wunder8 » 22. jul 2016, 15:18

Sukisaki skrev:Nå - lige en update mere. Det tog lidt lang tid at komme til gynækologen - og hun kunne ikke rigtig hjælpe med noget. Hendes eneste råd var at tage mini-piller eller få en hormonspiral (jeg må ikke få p-piller pga. migræne med aura).. og det ved jeg ikke rigtig om jeg er interesseret i - er faktisk ret glad for at være stoppet med hormonerne.. og p-pillerne hjalp jo kun når jeg tog dem konstant.

Men jeg tager stadig magnesium, og jeg tror at det har hjulpet. Det var jo ikke hver gang at det var megaslemt, men efter jeg er startet har der ikke været nogle store ture. Jeg døjer stadig med hovedpiner - og selvom det er værst omkring mens, er det også et problem på andre tidspunkter. Nu har jeg købt en ny hovedpude, og håber at den kan hjælpe lidt på den del.

Dagen før sidste mens havde jeg dog en mærkelig oplevelse. Jeg havde ekstrem hedetur og sveden drev af mig. Jeg havde de ondeste kramper i underlivet, så jeg kunne næsten kun holde ud at være helt udstrakt. Desværre var jeg det meste af tiden også bundet til toilettet, da det stod ud af mig... Jeg troede nærmest at jeg skulle dø, og overvejede seriøst hvem der kunne køre mig på hospitalet. Men en halv time efter var det overstået, og jeg var bare virkelig udmattet. Jeg sov i et par timer, og da jeg havde fået noget mad var jeg ok igen.
Jeg troede at det var en cyste der sprang, men det afviste gynækologen. Det passer ikke med madforgiftning, da det var for lang tid efter jeg havde spist og varede i for kort tid.. Hvad dælen kan det så have været? Der har ikke været noget siden...

Jeg har oplevet det, du beskriver, flere gange i forbindelse med menstruation - én gang var jeg ved at kontakte vagtlægen, da jeg lå i sengen og klaprede tænder af smerte. Det var så hæsligt, og lang tid efter frygtede jeg vitterligt at få menstruation, fordi jeg slet ikke kunne overskue at skulle igennem samme helvede igen. Personligt kunne jeg heller ikke pinpointe, hvad der gjorde, at det gik så meget amok, hvilket jo kun gør det endnu mere frustrerende.

I forhold til, at du har haft diarré, undrer det mig lidt, hvis din gynækolog ikke har sagt, at det er normalt. Når man får menstruation, udskiller kroppen et hormon, der kan forårsage netop dét. Kan ikke lige huske detaljerne, men det er i hvert fald helt almindeligt.
0
Brugeravatar
Sukisaki

Indlægaf Sukisaki » 22. jul 2016, 17:23

Wunder8 skrev:
Sukisaki skrev:Nå - lige en update mere. Det tog lidt lang tid at komme til gynækologen - og hun kunne ikke rigtig hjælpe med noget. Hendes eneste råd var at tage mini-piller eller få en hormonspiral (jeg må ikke få p-piller pga. migræne med aura).. og det ved jeg ikke rigtig om jeg er interesseret i - er faktisk ret glad for at være stoppet med hormonerne.. og p-pillerne hjalp jo kun når jeg tog dem konstant.

Jeg har oplevet det, du beskriver, flere gange i forbindelse med menstruation - én gang var jeg ved at kontakte vagtlægen, da jeg lå i sengen og klaprede tænder af smerte. Det var så hæsligt, og lang tid efter frygtede jeg vitterligt at få menstruation, fordi jeg slet ikke kunne overskue at skulle igennem samme helvede igen. Personligt kunne jeg heller ikke pinpointe, hvad der gjorde, at det gik så meget amok, hvilket jo kun gør det endnu mere frustrerende.

I forhold til, at du har haft diarré, undrer det mig lidt, hvis din gynækolog ikke har sagt, at det er normalt. Når man får menstruation, udskiller kroppen et hormon, der kan forårsage netop dét. Kan ikke lige huske detaljerne, men det er i hvert fald helt almindeligt.

Puha - flere gange endda? :panik: Kan sgu godt forstå at du blev angst for at få menstruation!
Jeg har haft meget mindre ture nogle få gange - og det er længe siden. Der har det måske varet et par minutter, men det var virkelig voldsomt denne her gang. Jeg kan ikke engang huske om jeg har koblet det sammen med menstruation.

Ærlig talt var jeg ret skuffet over gynækologen - hun virkede ikke særlig interesseret i at hjælpe mig. Hun konstaterede bare at jeg stadig havde PCO, og spurgte om jeg ville have nogle hormoner.. Måske prøver jeg at få en henvisning til en anden..
0
Brugeravatar
ManicNinja
Kort karma: 564
Likede indlæg: 5032

Indlægaf ManicNinja » 30. jul 2016, 11:01

Endometriosepatient igennem flere år og med rygsækken fuld af smertebesvimelser melder sig på banen ... Har det heldigvis rigtig, rigtig godt i dag efter et par operationer for år tilbage og efter mirakuløst at have fundet minipiller, som ikke tager livsglæden fra mig eller giver mig andre nævneværdige gener ;) Men jeg tør godt sige, jeg i tidens løb har testet grundigt af, hvad der virker på menstruationssmerter :) ) I årevis troede jeg, jeg var pylret, fordi jeg ikke anede, jeg havde en sygdom. Den slags kan godt gøre én desperat ...!

Alt, hvad der kan få dig og dine muskler til at slappe af, er grundlæggende godt mod smerterne. Både forebyggende og når du sidder (ligger!) midt i suppedasen. Er i hvert fald min erfaring.

Så jeg vil også anbefale et godt og grundigt knald. Excuse me, but ... :genert: Altså først forsigtigt, så lidt hårdere. Dels fordi den "indvendige massage" er god, bare der ikke bliver stødt for hårdt på livmoderhalsen. Dernæst fordi orgasmer, som andre nævner, får hele dit topanspændte/udspilede underliv til at slappe lidt af. Men det er selvfølgelig en smagssag, hvordan man har det med sex/onani på dén tid af måneden ...

Forebyggende er en rigtigt god, professionel massage (med mulighed for at sove rigtig godt igennem bagefter) virkelig også fantastisk. Husk at drikke rigeligt med vand, inden du lægger dig til at sove bagefter, så de affaldsstoffer, som musklerne udskiller, kan tisses ud senere ;) Jeg har i øvrigt hørt godt om såkaldt "organmassage". Jeg er nok lidt kritisk og hurtig til at grine og kalde det 'hokuspokus', men omvendt har man jo virkelig lyst til at gnide sig på maven, når det gør hamrende ondt - og de kvinder, jeg kender, der har konsulteret én med forstand på det, har haft gode resultater.

Jeg har derudover et årelangt og nært forhold til min varmedunk. Jeg ved, det lyder mormor og måske lidt kikset. Men sammen med cocktail af en Bonyl (receptpligtig gigtmedicin) og 1-2 håndkøbstabletter (tjek lige, hvad der er mest velegnet at kombinere med - kan faktisk ikke huske, hvad jeg blev rådet til), så kan det virkelig hjælpe! Jeg tror seriøst, jeg var død uden den kombi (om ikke andet, så fordi min arbejdsgiver nok havde fyret mig pga for mange sygedage, og jeg så var kradset af af sult ... :gisp: )

Derudover kan jeg virkelig bakke dem op, der her i tråden omtaler motion måneden igennem! IKKE under selve menstruationen (for mig gjorde det virkelig ondt værre - havde et par gange bogstaveligt tre dage i rap, hvor jeg ikke kunne rette mig helt ud og måtte ligge i fosterstilling i min seng). Men især alt hvad der styrker lænden, synes jeg, er godt: En tur i romaskinen, fx. Men prøv dig frem. Jeg har også i flere år løbet nogle gange om ugen bare for at styrke min almene form. Andre får dog yderligere gener af løb, som kan være hårdt for lænden trods gode løbesko. Cykling er også rigtig godt for mig.

Når smertehelvedet først ER brudt ud: Afspændingsøvelser er guld værd! Du får lige et link til nogle af dem, jeg har lavet mest, her: http://hellekirkeby.dk/?page_id=405

De er ekstra gode, fordi de sagtens kan laves derhjemme. Kræver ikke andet end gulv, bord og stol tilgængeligt. :)

Det er desuden rigtigt godt at høre, at du tænker over det her med kulhydrater i din kost. Jeg er selv en værre franskbrøds-lækker-pasta-gnasker. Og jeg lover dig - dengang jeg baksede med alle underlivsgenerne ... Hold kæft, hvor det hjalp, da jeg blev opmærksom på min kost og blot den sidste uge op til mens afholdt mig mere eller mindre fra kulhydrater. Det er, som om den dér oppustethed, kulhydrater/gluten nemt giver, gør tingene meget værre for os med ondt i underlivet. Kender ikke de nærmere sammenhænge, men ... Ja. Du er helt sikkert på rette vej.

Med hensyn til din migræne, kan det være en rigtigt god idé at føre en "anfaldsdagbog". Fordi du så nemmere kan få overblik over, om det mest er noget, der relaterer til din cyklus - og også om der er bestemte madvarer, der fremprovokerer anfald. Et par små stikord, hvor man lige skriver, hvor slemt er det? Er det "bare" forstadier til et anfald? Blev det aldrig til mere? Hvor i cyklus var det? Har man bekymringer og/eller er man ekstraordinært travl med alt muligt for tiden? Hvordan er "dagsformen" så at sige?
Selv har jeg været stort set anfaldsfri de sidste 10-12 år (et anfald cirka én gang i kvartalet), efter at jeg begyndte at tage det alvorligt, at jeg skulle lære, hvordan jeg håndterer bekymringer/ængstelse ... Den var gal, hver gang jeg håndterede den slags ved så at sige at lade være med at håndtere det, men blot skubbede det væk. Endte ALTID i to dages afsindig migræne, hvor jeg bare måtte ligge og sove i mørkt rum. Jeg opdagede mønstret ved hjælp af sådan en bog - ja, jeg var ikke skidestærk i noget som helst med at "mærke efter" på det tidspunkt ... :genert: :D Men bogen tvang mig til det. Og pludselig kunne jeg meget nemt læse mig frem til årsagen til min migræne.

Det gav anledning til at være opmærksom på at føre en alment sundere livsstil: Noget med at huske at holde pauser på job og veksle mellem at stå og at sidde. Ikke altid have travlt med alt muligt i ferier og weekender. Huske at trække vejret, huske at drikke rigeligt med vand. Alle de dér småting, som du helt sikkert godt ved :)

Anyway. Når du har holdt migrænedagbog nogle måneder, vil jeg råde dig til at konsultere din læge og høre, om det ikke var en god idé med noget forebyggende medicin. Det kan virkelig gøre underværker. Du vil kunne få en mere præcis vejledning, når det nemt kan afgøres, om din migræne er en typisk menstruel migræne, som det kaldes, eller om den sandsynligvis hidrører fra andre faktorer end noget hormonelt.

Og SÅ har jeg vist ikke flere "guldkorn". Håber, der er blot en smule brugbart imellem. God bedring!
Senest rettet af ManicNinja 30. jul 2016, 13:40, rettet i alt 1 gang.
1
"Even the biggest failure, even the worst, most intractable mistake beats the hell out of never trying".
Brugeravatar
Sukisaki

Indlægaf Sukisaki » 30. jul 2016, 13:40

Tak for det lange svar, med mange gode råd :) Selvom jeg selvfølgelig ikke ønsker det for andre, er der en slags trøst i, at jeg ikke er alene.

Et godt knald er desværre ikke tilgængeligt p.t., så det må jeg klare selv. Jeg har faktisk eksperimenteret lidt med at gøre det forebyggende, men ikke nok til at vide om det virker.

Jeg fører dagbog over hovedpinerne - jeg har en smart app, så den er altid med mig. Og jeg kan f.eks. se at jeg i år har taget 36 piller i år - primært tramadol og migrænemedicin. Heldigvis virker de som regel ret godt, når jeg får taget den rigtige - nogle gange er det svært at mærke forskel om det er spændingshovedpine eller migræne.
Udover menstuation er der er helt klart noget følelsesmæssigt der trigger det - det blev ret tydeligt da jeg konsekvent blev ramt efter terapi de første MANGE gange. Og så er jeg begyndt at lægge mærke til at jeg får det af for meget sukker - så lidt klogere er jeg blevet.

Jeg har en varmepude, som jeg faktisk brugte meget til min nakke, før jeg fik piller der virker - måske skal den også hives frem igen. Jeg var til noget massage, hvor hun lagde en på min mave og selvom jeg ikke havde ondt, var både varmen og tyngden rigtig rar.
Min primære motion er lange gåture, så jeg får ikke så meget sved på panden, og min overkrop er temmelig slap. Jeg har en hulahopring, håndvægte og kettlebells herhjemme som mest står og giver mig dårlig samvittighed. Men hvis jeg kan se det i et lidt større billede, kan det være at jeg kommer i gang! Jeg skal "bare" have det til at være en vane!

Jeg har gået hjemme de sidste 8 måneder, minus fire ugers praktik - og selvom man skulle tro at det var omvendt, så spiste jeg klart sundere når jeg skulle have madpakke med! Næste uge starter jeg på nyt job, så jeg håber at noget mere rutine hjælper med at få lidt mere styr på maden og så er der ihvertfald også lidt daglig cykling igen.

Håbet er lysegrønt, og ved hjælp af alle jeres gode råd, skal jeg nok få styr på det her :)
1
Brugeravatar
ManicNinja
Kort karma: 564
Likede indlæg: 5032

Indlægaf ManicNinja » 30. jul 2016, 13:47

Sukisaki skrev:Tak for det lange svar, med mange gode råd :) Selvom jeg selvfølgelig ikke ønsker det for andre, er der en slags trøst i, at jeg ikke er alene.

Et godt knald er desværre ikke tilgængeligt p.t., så det må jeg klare selv. Jeg har faktisk eksperimenteret lidt med at gøre det forebyggende, men ikke nok til at vide om det virker.

Jeg fører dagbog over hovedpinerne - jeg har en smart app, så den er altid med mig. Og jeg kan f.eks. se at jeg i år har taget 36 piller i år - primært tramadol og migrænemedicin. Heldigvis virker de som regel ret godt, når jeg får taget den rigtige - nogle gange er det svært at mærke forskel om det er spændingshovedpine eller migræne.
Udover menstuation er der er helt klart noget følelsesmæssigt der trigger det - det blev ret tydeligt da jeg konsekvent blev ramt efter terapi de første MANGE gange. Og så er jeg begyndt at lægge mærke til at jeg får det af for meget sukker - så lidt klogere er jeg blevet.

Jeg har en varmepude, som jeg faktisk brugte meget til min nakke, før jeg fik piller der virker - måske skal den også hives frem igen. Jeg var til noget massage, hvor hun lagde en på min mave og selvom jeg ikke havde ondt, var både varmen og tyngden rigtig rar.
Min primære motion er lange gåture, så jeg får ikke så meget sved på panden, og min overkrop er temmelig slap. Jeg har en hulahopring, håndvægte og kettlebells herhjemme som mest står og giver mig dårlig samvittighed. Men hvis jeg kan se det i et lidt større billede, kan det være at jeg kommer i gang! Jeg skal "bare" have det til at være en vane!

Jeg har gået hjemme de sidste 8 måneder, minus fire ugers praktik - og selvom man skulle tro at det var omvendt, så spiste jeg klart sundere når jeg skulle have madpakke med! Næste uge starter jeg på nyt job, så jeg håber at noget mere rutine hjælper med at få lidt mere styr på maden og så er der ihvertfald også lidt daglig cykling igen.

Håbet er lysegrønt, og ved hjælp af alle jeres gode råd, skal jeg nok få styr på det her :)

Det er da fantastisk med job - stort tillykke! :dance:

Og jeg forstår udmærket, hvad du mener med de dér daglige rutiner! Jeg havde selv en periode som arbejdsløs for år tilbage - og da var det, jeg fik øjnene op for træning. Også, men bestemt ikke kun, fordi det kunne give noget rutine og noget fast rytme i dagligdagen.

Hvad angår sukkeret og migrænen, er det en klassiker - alt, hvad der bringer én følelsesmæssigt eller fysisk ud af balance er sådan set typisk potentielle migrænetriggers. Hvis man skal sammenfatte det lidt enkelt.

Jeg synes, det lyder rigtigt fornuftigt, det, du har gang i. Held og lykke med dit nye arbejde - og med at finde frem til den håndtering af smerterne, som passer til netop dig! :)
1
"Even the biggest failure, even the worst, most intractable mistake beats the hell out of never trying".
Brugeravatar
SourPuss
Kort karma: 8
Likede indlæg: 49

Indlægaf SourPuss » 3. aug 2016, 04:50

Nu lyder det til at du har det noget værre end jeg har haft. I mange år har jeg lidt af slemme menstruationssmerter der ofte krævede en sygedag om måneden. P-piller har hjulpet lidt i perioder, men har altid været en skovl til at huske at tage dem.
For omkring et halvt år siden sprang jeg ud i menstruationskop og stofbind (tidligere tampon og engangs trusseindlæg/bind), siden da har jeg kun haft en mens med lidt stærk ubehag i underliv og lænd.
Jeg er ikke i tvivl om at alle de kemikalier der er i engangs hygiejneprodukter har en negativ virkning på vores kroppe.
Senest rettet af SourPuss 3. aug 2016, 13:06, rettet i alt 1 gang.
4
Brugeravatar
Mangoness
Kort karma: 70
Likede indlæg: 781

Indlægaf Mangoness » 3. aug 2016, 08:02

Novella skrev:Lowcarb kost er værd at afprøve. Virkelig. Ikke bare hokuspokus.

Mvh én, der ligger og vrider sig og gisper af smerte, selv på morfin, hvis jeg får for mange kulhydrater op til menstruation. På striks lowcarb-kost behøver jeg slet ikke smertestillende.

Nu har jeg ikke selv smerter (jeg har kun meget få gange oplevet migræne og meget milde smerter) - men jeg er med på den med kosten. Min menstruation er blevet regelmæssig, efter jeg er begyndt at spise noget, der minder om low carb (min fordeling er på ca. 17 % protein, ca. 35 % kulhydrat og ca. 47 % fedt).

Når jeg spiser mange kulhydrater, så kan min cyklus komme op på alt fra 32-50 dage. Men nu - hvor jeg spiser meget fedt - så skifter den hver anden måned mellem 29 dage og 32 dage. Det gør det noget nemmere at finde ud af, når den er regelmæssig :genert:
1
Jeg elsker dig lille sølvpapirshat-smiley :love:

Billede

Persnikedy skrev:Hvis jeg en dag føler at mine fødder er løg så skal de da være løg :lol:
Brugeravatar
Sukisaki

Indlægaf Sukisaki » 3. aug 2016, 15:05

SourPuss skrev:Nu lyder det til at du har det noget værre end jeg har haft. I mange år har jeg lidt af slemme menstruationssmerter der ofte krævede en sygedag om måneden. P-piller har hjulpet lidt i perioder, men har altid været en skovl til at huske at tage dem.
For omkring et halvt år siden sprang jeg ud i menstruationskop og stofbind (tidligere tampon og engangs trusseindlæg/bind), siden da har jeg kun haft en mens med lidt stærk ubehag i underliv og lænd.
Jeg er ikke i tvivl om at alle de kemikalier der er i engangs hygiejneprodukter har en negativ virkning på vores kroppe.

Jeg har faktisk også skiftet til kop, og er glad for den :)
0
Karkluden
Kort karma: 247
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2394

Indlægaf Karkluden » 3. aug 2016, 15:42

SourPuss skrev:Nu lyder det til at du har det noget værre end jeg har haft. I mange år har jeg lidt af slemme menstruationssmerter der ofte krævede en sygedag om måneden. P-piller har hjulpet lidt i perioder, men har altid været en skovl til at huske at tage dem.

Jeg kan hoppe med her. Jeg har stadig lige en halv dag med smerter, men vi taler noget en enkelt bonyl kan klare, og så mærker jeg ikke mere. Tidligere var jeg decideret dårlig, ligbleg og syg af smerterne.
Skiftet til stofbind er det eneste jeg har ændret. For jo, de seneste måneder har jeg også genoptaget den sundere kost og motionen, men det har jeg før gjort i lange perioder uden effekt.
2
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Brugeravatar
Sukisaki

Indlægaf Sukisaki » 13. aug 2016, 09:17

Denne måned gik det egentlig ok. Den første dag var jeg oppustet og havde kramper - og måske var jeg ekstra følsom, men det var faktisk det.

Det kan være tilfældigt, men jeg brugte bind den første dag, og da jeg fik skiftet til koppen var det bedre. Måske skulle jeg investere i et par stofbind, til en anden gang..

Jeg var (og er stadig) ellers max presset på flere fronter, og normalt ville det mindst give en ordentlig omgang hovedpine i kombinationen med menstruation.. men jeg slap!

Det er svært ved at vide præcis hvad der gør udslaget, men der er kommet bedre styr på kulhydraterne, jeg tager min magnesium, cykler nu 8-10 km på hverdagene, har min nye hovedpude og gør alt hvad jeg kan for at prøve at holde mit stressniveau nede.
1

Tilbage til "Helbred"