Hvad irriterer dig grænseløst?

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Smiling_Goat
Kort karma: 599
Likede indlæg: 8899

Re: Hvad irriterer dig grænseløst?

Indlægaf Smiling_Goat » 28. jan 2016, 12:00

Chatsy skrev:En yderst snakkesalig kollega er efterhånden ved at gå mig så tilpas meget på nerverne, at jeg er nær ved at flygte i vild panik, når hun nærmer mig.

Hun snakker som et vandfald. Hele tiden og så igen. Jeg tør dårligt nok kigge i hendes retning, fordi det for hende signalerer interesse og så skal man da snakke! Skide være med, at ens liv er så uinteressant, at der ikke er sket synderlig meget i de ti minutter, der er gået siden der sidst blev snakket, så snakker man bare om det samme igen, jo! Selv når der kommer kunder ind, som jeg egentlig vil yde den service at få øjenkontakt med og hilse på, når de træder ind af døren, stopper hun ikke for talestrømmen og knævrer og knævrer, indtil kunden er kommet op til skranken, så jeg kan ekspedere vedkommende. Det bliver sådan en syg situation, hvor kollegaen knævrer og jeg kigger forvirret på hende og undskyldende over på kunden og jeg er virkelig en røv til bare at sige fra. Vi er for helvede på arbejde, ikke alt det snak!

I går var bare ganske forfærdelig, for hun ville bare ikke lade mig være. I samme åg påstår kollegaen endda, at hun er åh så træt af sin mand, for når hun kommer hjem fra arbejde vil hun bare have ro, hun orrrrker ikke at snakke med ham, selvom han ikke har været blandt særlig mange selv i løbet af dagen og gerne vil høre om hendes dag, når hun kommer hjem. Jeg kan alligevel ikke lade være med at tænke, at det er der en utrolig simpel løsning på, hvor alle parter kan blive glade.

Jeg bliver virkelig nødt til at lære, hvordan man siger ordentligt (og sobert) fra, for hun fatter tydeligvis ikke kropssprog, hvor jeg fx. fortsætter med at fokusere på mit arbejde, kigger væk fra hende eller er på vej væk efter et eller andet. Hun snakker ufortrødent videre. Er du gal, det stresser helt vildt med sådan en kollega.

Hvad med at sige: "Jeg vil rigtig gerne høre, hvad du siger, men der kommer lige en kunde, jeg er nødt til at tage mig af," altså i de situationer, hvor hun snakker, selvom du godt vil servicere en kunde - hvilket selvfølgelig er vigtigst, så det må hun da kunne forstå. Så afviser du hende ikke, men udsætter bare samtalen (og så kan man jo håbe, at hun glemmer den.)

Det samme kan måske prøves, når du føler, du har lyttet længe nok? "Det er ikke fordi, jeg ikke gider snakke med dig, men jeg må hellere komme i gang med..." Du siger jo ikke, at det er hende, du vil undgå, men at du er nødt til at passe dit arbejde. Det kan jeg virkelig ikke se, at nogen skulle blive fornærmet over - såfremt du siger det med at smil selvfølgelig.
2
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 541
Likede indlæg: 6506

Indlægaf dgd2007 » 28. jan 2016, 12:44

GnueN skrev:Folk der helt åbenlyst bruger de samme ord som de netop har hørt en eller anden klovn af en politiker læse op fra spindoktorens seneste notat - ordet "historieløst" feks., som lige nu bliver brugt som en billig havneluder af gud og hver mand... eller den gang, hvor Fogh konkluderede, at der ikke var "fugls føde" på en eller anden lortesag - og så rendte de dér fanboys også rundt og kvidrede med på den dér, som om det på magisk vis gjorde dem klogere at høre på.

Gah! Måske er jeg bare gammel og gnaven i dag... :sarkasme:

Jeg må lige pointere, at jeg har brugt det rutinemæssigt i mange år! :gammel:
0
Smiling_Goat
Kort karma: 599
Likede indlæg: 8899

Indlægaf Smiling_Goat » 28. jan 2016, 13:12

GnueN skrev:Folk der helt åbenlyst bruger de samme ord som de netop har hørt en eller anden klovn af en politiker læse op fra spindoktorens seneste notat - ordet "historieløst" feks., som lige nu bliver brugt som en billig havneluder af gud og hver mand... eller den gang, hvor Fogh konkluderede, at der ikke var "fugls føde" på en eller anden lortesag - og så rendte de dér fanboys også rundt og kvidrede med på den dér, som om det på magisk vis gjorde dem klogere at høre på.

Gah! Måske er jeg bare gammel og gnaven i dag... :sarkasme:

Uh uh eller da (jeg tror det var) Løkke famlende forsøgte at vende en negativ ting til noget positivt ved at lave analogien: "Nogle gange er det ligesom at cykle op ad bakke. Så er det rigtig hårdt, og det er det vi gør lige nu. Det er lidt op ad bakke"

Og lige siden har folk gået rundt i vildfarelsen, at "op ad bakke" er noget negativt..
Under hele min opvækst hed det "op ad bakke" når det var positivt, og "ned af bakke" når det var negativt, men så mødte udtrykket Venstre, og nu er der ikke nogen der ved hvad fa**** der menes, når nogen siger det går op ad bakke :rulle:
0
Brugeravatar
Flora
Kort karma: 383
Likede indlæg: 7221

Indlægaf Flora » 28. jan 2016, 13:18

Smiling_Goat skrev:
Uh uh eller da (jeg tror det var) Løkke famlende forsøgte at vende en negativ ting til noget positivt ved at lave analogien: "Nogle gange er det ligesom at cykle op ad bakke. Så er det rigtig hårdt, og det er det vi gør lige nu. Det er lidt op ad bakke"

Og lige siden har folk gået rundt i vildfarelsen, at "op ad bakke" er noget negativt..
Under hele min opvækst hed det "op ad bakke" når det var positivt, og "ned af bakke" når det var negativt, men så mødte udtrykket Venstre, og nu er der ikke nogen der ved hvad fa**** der menes, når nogen siger det går op ad bakke :rulle:

Jeg har altid brugt op ad bakke når noget var negativt og kender mange der også bruger det sådan. Fordi det er hårdt at cykle op ad bakke, som Løkke siger :genert:.

Ned ad bakke tror jeg aldrig jeg har brugt til noget som helst :gruble:
7
Debattens sødeste :engel:
Brugeravatar
Dime
Kort karma: 365
Likede indlæg: 1520
Kontakt:

Indlægaf Dime » 28. jan 2016, 13:24

Altså, i min forskruede verden, er det noget lort både når det går op ad bakke og ned ad bakke...
13
Brugeravatar
Flora

Indlægaf Flora » 28. jan 2016, 13:24

^ Eller jo. Ned ad bakke er vel også negativt, egentlig. Så generelt har jeg nok bare et ret negativt forhold til bakker :D
0
Brugeravatar
Flora

Indlægaf Flora » 28. jan 2016, 13:25

Dime skrev:Altså, i min forskruede verden, er det noget lort både når det går op ad bakke og ned ad bakke...

Ja, præcis. Det er slet ikke forskruet! (med mindre selvfølgelig jeg er ligeså forskruet :genert: )
0
Brugeravatar
Daine
Kort karma: 1080
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 10505

Indlægaf Daine » 28. jan 2016, 13:28

Flora skrev:
Smiling_Goat skrev:

Jeg har altid brugt op ad bakke når noget var negativt og kender mange der også bruger det sådan. Fordi det er hårdt at cykle op ad bakke, som Løkke siger :genert:.

Ned ad bakke tror jeg aldrig jeg har brugt til noget som helst :gruble:

Enig med Flora. Når noget er 'op ad bakke' er det hårdt, trægt, negativt, ikke til at have med at gøre. Det er ihf sådan udtrykket bruges her.
1
Der er to mænd i verden, der bestandig krydser min vej, den ene er ham jeg elsker, den anden elsker mig.
Den ene er i en natlig drøm, der bor i mit mørke sind, den anden står ved mit hjertes dør, jeg lukker ham aldrig ind.
Brugeravatar
2SHY
Kort karma: 1166
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 10848

Indlægaf 2SHY » 28. jan 2016, 13:29

Op ad bakke og ned ad bakke er begge negative i min verden
6
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

The secrets are gone when you look away
Sleep well: They'll whisper your fate
Brugeravatar
Lemonella
Kort karma: 353
Likede indlæg: 5387

Indlægaf Lemonella » 28. jan 2016, 14:08

For mig har udtrykket "op af bakke", altid været negativt, hvor imod "ned af bakke", både kan være negativt og positivt.

Måske det er lidt som udtrykket "en bjørnetjeneste". Nogen mener det er en god stor tjeneste, lidt som, at få et bjørnekram. Det er jo altid dejligt, men jeg har altid ment, at det var negativt. Tror det stammer fra en historie om en bjørn der kom til, at slå sin sovende herre ihjel, fordi den ville fjerne en flue fra hans kind.
0
I'm not supposed to be normal.
I'm supposed to be me.
Brugeravatar
Flora

Indlægaf Flora » 28. jan 2016, 14:12

Jeg har ikke én gang i hele mit liv sagt hverken historieløst eller fugls føde :engel:
0
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 541
Likede indlæg: 6506

Indlægaf dgd2007 » 28. jan 2016, 14:15

Flora skrev:Ned ad bakke tror jeg aldrig jeg har brugt til noget som helst :gruble:

For før-Tour-de-France-generationen var "ned at bakke" et almindeligt og entydigt negativt udtryk.
Billedet var, at "før var han på toppen, men nu er det gået ned ad bakke for ham".
1
Brugeravatar
Flora

Indlægaf Flora » 28. jan 2016, 14:19

dgd2007 skrev:
Flora skrev:Ned ad bakke tror jeg aldrig jeg har brugt til noget som helst :gruble:

For før-Tour-de-France-generationen var "ned at bakke" et almindeligt og entydigt negativt udtryk.
Billedet var, at "før var han på toppen, men nu er det gået ned ad bakke for ham".

Ja, det kom jeg i tanke om i mit indlæg efter det du citerer :genert: Det er nemlig også sådan jeg bruger det/har hørt andre bruge det :)
0
Firebird
Kort karma: 159
Geografisk sted: Pladderpaddelandsby
Likede indlæg: 1274

Indlægaf Firebird » 28. jan 2016, 14:32

Brev fra regionen.

Kære Firebird

Region Syddanmark inviterer dig hermed til at blive undersøgt for tarmkræft. Sceening for tarmkræft er et nyt tilbud, der gælder for alle borgere mellem 50-74.

(Indsæt her lyden af en pickup nål der bliver revet henover en vinylplade)

AAAAAAAAAAAARRRRRGH

JEG ER IKKE 50 ENDNU, JEG ER IKKE 50 ENDNU, JEG ER IKKE 50 ENDNU. :sur:

Firebird der overhoved ikke er til analsex med regionen.
0
Fod. Enhed der finder bord og stoleben i mørke.
Brugeravatar
Chatsy
Kort karma: 74
Likede indlæg: 897

Indlægaf Chatsy » 28. jan 2016, 16:52

Smiling_Goat skrev:Hvad med at sige: "Jeg vil rigtig gerne høre, hvad du siger, men der kommer lige en kunde, jeg er nødt til at tage mig af," altså i de situationer, hvor hun snakker, selvom du godt vil servicere en kunde - hvilket selvfølgelig er vigtigst, så det må hun da kunne forstå. Så afviser du hende ikke, men udsætter bare samtalen (og så kan man jo håbe, at hun glemmer den.)

Det samme kan måske prøves, når du føler, du har lyttet længe nok? "Det er ikke fordi, jeg ikke gider snakke med dig, men jeg må hellere komme i gang med..." Du siger jo ikke, at det er hende, du vil undgå, men at du er nødt til at passe dit arbejde. Det kan jeg virkelig ikke se, at nogen skulle blive fornærmet over - såfremt du siger det med at smil selvfølgelig.

Nogle rigtige gode forslag, men jeg har skam prøvet noget derhen ad, hhv. "Jeg har ikke tid lige nu", "Jeg er lige i gang med det her [...]" og "Der kommer altså lige en kunde [...]". Det tager hun sig ikke af, heller ikke når jeg ender med at få et fortvivlet og træt ansigtsudtryk.
En enkelt gang, hvor vi var ude bagved og jeg kunne høre, at der kom en kunde, så spærrede kollegaen for mig, så jeg ikke kunne (flygte) komme derud og hun snakkede uanfægtet videre - der blev jeg spids og spurgte, om hun ville gå ud til kunden for ellers skulle jeg. Det gjorde hun så, og da hun være færdig med kunden kom hun tilbage og fortsatte nærmest lige fra den sætning, jeg afbrød hende i. Ret imponerende, egentlig.
Hun ser virkelig intet galt i, at hun da lige skal snakke færdig, selvom der står en kunde og venter - hvor jeg derimod har fuldt fokus på kunden, idet de træder ind af døren. Jeg er kun med på snak, hvis der ikke er så meget at lave eller det arbejde, der er, ikke kræver så meget hjerneaktivitet (fx påpladssætning af varer) - hun synes, åbenbart, at konstant snak er en nødvendighed. Så vi er som udgangspunkt ret forskellige.

Har også prøvet, på så flink en måde som det nu kunne lade sig gøre, at pointere, at hun fortæller mig noget, som jeg har hørt et par gange før, men hidtil har hun reageret som om, at det er hun ret godt klar over og ser intet galt i det. Jamen... huh?

Jeg har selvfølgelig også måttet høre, hvordan hun har nogle psykiske problemer og da hun begyndte at få medicin for det, skulle vi da også lige have det hele med om det, flere dage i streg i et par uger. Selvom hun gjorde en dyd ud af at købe sin medicin på et andet apotek end vores eget, fordi hun ikke brød sig om at vi skulle kunne se det i systemet - i samme ombæring skulle hun dog alligevel fortælle præcist hvad, hun fik, hvor meget, det hele! Kommer klart til at tænke, at hendes talestrøm bunder i de problemer, hun døjer med - ikke at det undskylder eller retfærdiggør en døjt - men hun graver virkelig sin egen grav, for man tør vitterlig ikke vise interesse for hende og det gør det ikke nemmere for hende selv.

Nu har jeg heldigvis fået at vide, at jeg skal havde nogle flere ansvarsområder, bl.a. være mere i en anden afdeling, som hun normalt ikke er i, så der er da håb.
4

Tilbage til "Generelt"