Hvad irriterer dig grænseløst?

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 349
Likede indlæg: 3815

Re: Hvad irriterer dig grænseløst?

Indlægaf dgd2007 » 13. jan 2016, 06:43

Daine skrev:Jeg er fra det midtjyske, om det bliver brugt andre steder ved jeg ikke.

Tak!
Kan ikke huske, om det er Eurosport eller TV3 Sport, men der er en tenniskommentator ... når han skal sige, at bolden er "for lang" (altså over baglinjen), så siger han altid, den er "lige det længste" :)
0
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 349
Likede indlæg: 3815

Indlægaf dgd2007 » 13. jan 2016, 06:51

Daine skrev:Sådan er det vel med lokale udtryk. Jeg er som nævnt vokset op med det og tænker aldrig over, når jeg bruger det. Jeg - og de færreste vel helt generelt - står ikke og analyserer de sætninger jeg vil sige, for at tjekke om der er ord eller udtryk, der kunne skiftes ud med noget kortere.

Og SÅ stor forskel er der nu heller ikke på udtalelængden, vi står jo ikke og smager på hvert enkelt ord ;)

Ja, sådan er det jo med mange faste udtryk i det hele taget.
Det har tit været nævnt (pga. irritation over de mange engelske importer), at "det hedder altså ikke 'åbne op', men 'lukke op'!".
Det synes jeg også selv. Og det er jo selvfølgelig, fordi vi er mere vant til det. Men i virkeligheden er "lukke op" jo dybt ulogisk :)
1
Undtagelsen
Kort karma: 28
Likede indlæg: 300

Indlægaf Undtagelsen » 13. jan 2016, 07:51

Daine skrev:
dgd2007 skrev:
Daine skrev:Her bliver det brugt som en anden betegnelse for "yderst". At sidde ude for uden, at stå ude for uden, at sætte noget ude for uden.

Er det en slags lokaljysk? :)
(Og i så fald hvorfra?)

Jeg er fra det midtjyske, om det bliver brugt andre steder ved jeg ikke.

Jeg er oprindelig fra Nordjylland.

Jeg var lige flyttet til København og skulle spørge en (meget københavnsk) kollega om tidspunktet på et møde og han så fuldstændig blank ud over mit "Hvad klok' er det?"
Jeg nåede at gentage det en del gange, før jeg fandt ud af at han godt kunne høre det, men simpelthen ikke forstod det :lol:
1
Brugeravatar
sigge
Kort karma: 125
Likede indlæg: 2265

Indlægaf sigge » 13. jan 2016, 08:15

Daine skrev:
dgd2007 skrev:
Daine skrev:Her bliver det brugt som en anden betegnelse for "yderst". At sidde ude for uden, at stå ude for uden, at sætte noget ude for uden.

(Og i så fald hvorfra?)

Jeg tror også godt, at jeg kunne finde på at bruge "for uden" og "for inden". Som i "Vil du sidde for uden eller for inden?" Jeg er opvokset i Østjylland, men mine forældre stammer fra hhv. Struer og Skive, så det kan godt være, at det er deroppe, udtrykket kommer fra.
0
Brugeravatar
Puffi
Kort karma: 310
Geografisk sted: Esbjerg-ish
Likede indlæg: 2246

Indlægaf Puffi » 13. jan 2016, 11:11

Daine skrev:
dgd2007 skrev:

(Og i så fald hvorfra?)

Det siges også i Vest(Syd)jylland :) Jeg bruger det ikke selv så meget, men når jeg ret (!) slår over i jysk, så kommer det da frem :-D
2
You had me from the start, won’t let this end
First you wanna go to the left then you wanna turn right
Wanna argue all day, make love all night
First you up then you’re down and then between
Ohh! I really want to know…
Smiling_Goat
Kort karma: 492
Likede indlæg: 6486

Indlægaf Smiling_Goat » 13. jan 2016, 13:56

Vi har herhjemme en "konkurrence," der går ud på at holde husholdningsbudgettet nede på 200 kr./ugen (det er ret udfordrende, når vi er to og den ene spiser for tre, men det er også det, der gør det sjovt.) Det lykkedes sidste uge, og det så også godt ud denne uge. Så købte jeg et kilo oksekød.. Og glemte det i tasken :rulle:

For @£#&%"!
0
Brugeravatar
Daphne
Kort karma: 161
Likede indlæg: 857

Indlægaf Daphne » 13. jan 2016, 14:57

At jeg er lidt stuck for tiden... :gruble:
0
Brugeravatar
Rosa Espinosa
Kort karma: 298
Likede indlæg: 4691

Indlægaf Rosa Espinosa » 13. jan 2016, 15:36

At vi stadig efter 10 år modtager breve til den tidligere ejer af huset :rulle:
0
Du kan ikke klandre mig for, at der har været en polohest inde og rode i mit sølvtøj
Brugeravatar
Daphne
Kort karma: 161
Likede indlæg: 857

Indlægaf Daphne » 13. jan 2016, 15:58

Min underbo's teenagedatter! Nej jeg gider ikke høre dit lorte bas-fyldte musik hele tiden, så snart din mor ikke er hjemme! Nej jeg gider heller ikke høre på, at du tilfredsstiller dig selv! Nej! Bare NEJ! :tie:
2
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 786
Likede indlæg: 10640

Indlægaf DetSorteCirkus » 13. jan 2016, 16:03

Rosa Espinosa skrev:At vi stadig efter 10 år modtager breve til den tidligere ejer af huset :rulle:

Jeg kan huske, at der engang, da jeg var teenager, kom et julekort til min farmor og farfar, hvoraf sidstnævnte på det tidspunkt have været død i næsten tyve år. Min farmor levede heller ikke længere.

Vi fandt aldrig rigtig ud af, hvem afsender var, for kortet var skrevet med så snørklet, rystet skrift, at min far ikke rigtig kunne tyde de nærmere detaljer. Hans bedste bud var, at det var fra en, min farfar havde været legekammerater med på landet omkring 1. verdenskrig.
4
Je suis un tableau noir.
I know when that hotline bling/That can only mean one thing
Brugeravatar
Rosa Espinosa
Kort karma: 298
Likede indlæg: 4691

Indlægaf Rosa Espinosa » 13. jan 2016, 16:15

DetSorteCirkus skrev:
Rosa Espinosa skrev:At vi stadig efter 10 år modtager breve til den tidligere ejer af huset :rulle:

Jeg kan huske, at der engang, da jeg var teenager, kom et julekort til min farmor og farfar, hvoraf sidstnævnte på det tidspunkt have været død i næsten tyve år. Min farmor levede heller ikke længere.

Vi fandt aldrig rigtig ud af, hvem afsender var, for kortet var skrevet med så snørklet, rystet skrift, at min far ikke rigtig kunne tyde de nærmere detaljer. Hans bedste bud var, at det var fra en, min farfar havde været legekammerater med på landet omkring 1. verdenskrig.

Hvis det så bare var sådan noget hyggeligt post, så ville det ikke gøre så meget, men det her er desværre breve fra Skat, inkasso, kommunen osv. Så udover at sende brevene tilbage, så skal jeg også tage kontakt til de steder hver gang, ved jo ikke hvor vigtige de breve er og hvor lang svarfrist der er. Vil ikke risikere at personen kommer i knibe.
Tidligere ejers tømrefirma gik konkurs, så det forklarer alle de breve, plus opkald fra politiet der vil høre hvor han befinder sig. Synes bare at sådan noget burde være rettet efter 10 år.
0
Du kan ikke klandre mig for, at der har været en polohest inde og rode i mit sølvtøj
Brugeravatar
Flora
Kort karma: 276
Likede indlæg: 4733

Indlægaf Flora » 13. jan 2016, 23:03

Jeg blev for noget tid siden ringet op af en emsig medarbejder fra Gasel, som ville sælge mig "billig" strøm. Hun endte med at sende mig noget materiale i en mail og jeg svarede på mailen at jeg ikke var interesseret og ikke ønskede at blive kontaktet igen. Alligevel er der blevet ringet 5 gange efterfølgende fra samme nummer! Hvad sker der for det? :træt2:
0
Debattens sødeste :engel:
Brugeravatar
Fru Sunshine
Moderator
Kort karma: 1055
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 9716

Indlægaf Fru Sunshine » 14. jan 2016, 07:31

Daine skrev:
dgd2007 skrev:

(Og i så fald hvorfra?)

Det er også hørt i Nordjylland.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Lemonella
Kort karma: 275
Likede indlæg: 3836

Indlægaf Lemonella » 14. jan 2016, 08:39

Fru Sunshine skrev:
Daine skrev:
dgd2007 skrev:

(Og i så fald hvorfra?)

Det er også hørt i Nordjylland.

Kæresten er født og opvokset i Midtjylland og har også hørt udtrykket før.
For mig var det nyt, men jeg er jo også oprindeligt fra Sjælland. :)
0
I'm not supposed to be normal.
I'm supposed to be me.
Brugeravatar
Hunkat
Kort karma: 144
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 3699

Indlægaf Hunkat » 14. jan 2016, 08:42

At aviser skriver 'asylsøgere'.

Det hedder det ikke, de er asylANsøgere, de har ANsøgt om asyl.
1
I'm Richard, Chief Warlock of the Brothers of Darkness, Lord of the Thirteen Hells, Master of the Bones, Emporer of the Black, Lord of the Undead Mistress of Fire, and Mayor of a little village up the coast

Tilbage til "Generelt"