P-piller uden recept?

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
ExCoastal
Kort karma: 39
Likede indlæg: 333

P-piller uden recept?

Indlægaf ExCoastal » 1. apr 2016, 08:40

Fra på mandag kan man i Californien købe p-piller uden at skulle forbi lægen først. På apoteket skal der udfyldes et skema med helbredsspørgsmål, men derefter er der fri adgang. Der er ingen aldersgrænse, hvilket falder nogle for brystet.

Hvad mener du? Burde p-piller være i håndkøb? Og burde piger under den seksuelle lavalder også have adgang?
0
Brugeravatar
Angelina
Kort karma: 302
Likede indlæg: 3925

Re: P-piller uden recept?

Indlægaf Angelina » 1. apr 2016, 08:46

P-piller bør IKKE være håndkøb nej, man skal tilses af en læge inden (og jeg ved mange læger herhjemme også sjusker med det), man bør få vejledning, helbredsundersøgelse, blodtryk etc. og blive spurgt indtil problemer med blodpropper i familien. (Min datter er blevet testet for Leiden faktor V - grundet familiehistorik - havde hun fået p-piller kunne hun risikere en blodprop!) P-piller er ikke risiko fri og bivirkningerne kan i værste fald medføre døden, så der skal en læge ind over.

P-piller burde tilgengæld være noget alle og enhver der ønskede det kunne få - også piger under den seksuelle lavalder. Det kan godt være man synes de ikke bør dyrke sex, men når nu de gør det, så er det jo bedre de er beskyttet.
5
~indsæt smart signatur her~
Brugeravatar
kidkomb
Kort karma: 1150
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 9653

Indlægaf kidkomb » 1. apr 2016, 09:19

Jeg synes ideen er rigtig god. Havde p-piller været mere risiko-frie end de er.
Men altså... Angie forklarer det så fint.
0
Walk tall and cry with dignity.
Jeg gider ikke engang.
Give free love.
LaScrooge
Kort karma: 322
Likede indlæg: 2555

Indlægaf LaScrooge » 1. apr 2016, 09:41

Ved du hvad årsagen er til det, ExCoastal?

Jeg synes af samme årsager som Angie angiver, at det er en dårlig idé. Det har intet med seksualmoral at gøre, men alt med helbred. Og så tænker jeg også, at der sikkert er en nedre udviklingsmæssig grænse for hvorfor det er godt for kroppen at blive udsat for p-piller og derfor er jeg liiidt loren ved at fx 12-årige piger skal have adgang, også selvom de er begyndt at menstruere. Men det er ikke noget jeg ved noget om, som sådan, det er bare baseret på min forståelse af p-piller som ret invasive.
0
ExCoastal
Kort karma: 39
Likede indlæg: 333

Indlægaf ExCoastal » 2. apr 2016, 00:34

LaScrooge skrev:Ved du hvad årsagen er til det, ExCoastal?

Så vidt jeg har forstået det, så sker det for at forhindre aborter og uønskede graviditer. Specielt blandt de unge piger under den seksuelle lavalder (18 år). De har ellers skulle have forældrenes samtykke til at få prævention hos lægen.

Jeg er stort set enig med dem generelle holdning i tråden. Der kan være mange grunde til, at nogle kvinder ikke kan tåle p-piller. Desuden skal apotekeren nu lige pludselig til at tage stilling til om en given person må få p-piller, hvilket jeg synes er et ret stort ansvar.
1
Brugeravatar
Annione
Kort karma: 230
Likede indlæg: 2454
Kontakt:

Indlægaf Annione » 2. apr 2016, 00:58

Det er da hul i hovedet. Pigerne ved måske ikke engang hvordan de skal tage dem... Men det forklarer de måske på apoteket?

Men som Angie skriver, så er det ikke risiko-frit at tage ppiller - man bør som minimum få et tjek for blodtryk.
0
At rejse er at leve :love2:
honeybee
Kort karma: 5
Likede indlæg: 99

Indlægaf honeybee » 2. apr 2016, 06:16

Man kan købe p-piller uden recept i Tyrkiet, ligesom man kan købe så meget andet (stærkt smertestillende, antibiotika, osv). Vi er der ofte og sidst ville min kusine på 16 gerne købe p-piller med hjem. Der måtte sygeplejerske-jeg lige frem med de store ord.
Det samme da min far ville købe ibuprofen 1000 mg (!), for de måtte da tage hans rygsmerter endnu bedre end de ordinerede 600 mg fra egen læge :rulle:
0
Brugeravatar
Sukisaki
Kort karma: 32
Likede indlæg: 503

Indlægaf Sukisaki » 2. apr 2016, 07:06

ExCoastal skrev:
LaScrooge skrev:Ved du hvad årsagen er til det, ExCoastal?

Så vidt jeg har forstået det, så sker det for at forhindre aborter og uønskede graviditer. Specielt blandt de unge piger under den seksuelle lavalder (18 år). De har ellers skulle have forældrenes samtykke til at få prævention hos lægen.

Jeg er stort set enig med dem generelle holdning i tråden. Der kan være mange grunde til, at nogle kvinder ikke kan tåle p-piller. Desuden skal apotekeren nu lige pludselig til at tage stilling til om en given person må få p-piller, hvilket jeg synes er et ret stort ansvar.

Så ville det da være mere oplagt at fjerne den regel om at forældrene skal give samtykke til det?
Det er jo alligevel det som sker i praksis, og uden en læge til at holde øje :stoned:
Hvis man nogensinde har læst indlægssedlen på p-piller ved man hvor farligt det potentielt kan være, og især hvis det er unge som skal holde det hemmeligt for deres forældre, kan det altså ende rigtig galt.

Jeg synes hellere de skulle bruge mere krudt på seksualundervisning, og så kan de smide gratis kondomer efter ungerne.
2

Tilbage til "Generelt"