Skal vi bortkaste eller reformere Kristendommen?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Annione
Kort karma: 237
Likede indlæg: 2482
Kontakt:

Re: Skal vi bortkaste eller reformere Kristendommen?

Indlægaf Annione » 2. apr 2016, 19:34

Man kan ikke fjerne religion.
Selv i de fjerneste egne af jorden er en form for tro opstået spontant, om det er forfædre eller soldyrkelse. Man mener også at kristendommen stammer fra soldyrkelsen, fordi der er rigtig mange fællestræk mellem de 2.

Selvom man fjernede religion, lukkede kirkerne, brændte bibler og div. religiøse skrifter og udgivelser - så ville folk stadig tro. Bare i det skjulte. Faktisk trives tro nærmest bedst, når det er forbudt - fordi bibelen fortæller at de sande kristne vil blive forfulgt.
Videnskab kan ikke erstatte religion for de troene. Det ligger så dybt i troende mennesker - se bare, hvor mange, der er døde for religionens skyld.
Du kan vise folk, sort på hvidt, at den splint fra Jesu kors, som de betragter som hellig, den stammer fra noget helt andet træ. Og de vil stadig betragte den skide splint som hellig, fordi de TROR på at den er hellig.

Så alt mens jeg synes det er en glimrende idé, at fjerne religion... Så ville det aldrig kunne lade sig gøre.
Jeg er personligt gået fra at være et troende menneske, til at være agnostiker. Selv om jeg ikke TROR der findes en guddom eller noget større end os, så kan jeg ikke udelukke det.
0
At rejse er at leve :love2:
Brugeravatar
eks-Maupassant
Kort karma: 141
Likede indlæg: 2104

Indlægaf eks-Maupassant » 2. apr 2016, 19:58

Jeg stemmer for at bortkaste, selv om jeg fint kan leve med at kristendommen nok vil leve i mange mange år endnu.

Videnskaben har fundet ud af så mange ting, der bare slet ikke passer med kristendommen. F.eks. er der 2 millarder stjerner i Mælkevejen. Det giver ikke mening hvorfor en gud der er ude på at lave en stjerne så menneskene kunne få lys oven i det ville lave 2 millarder andre stjerner for no reason.

Kort og godt ser det slet ikke ud til at vi er en skid vigtige i universet som sådan, så jeg ville hellere have vi skiftede til en religion der tog det som udgangspunkt, at universet som sådan ikke er til for vores skyld, og vi ikke er mere specielle end en eller anden tilfældig asteroide eller tangplante der vokser på 4 kilometers dybde.

F.eks. taoisme eller zenbuddhisme.

Problemet med alle de der "modstridender" mellem kristendom og videnskab er, at kristne vænner sig til at trække på skuldrene og sige "det her giver ikke mening, men sådan er det bare". Jeg tror den vane kommer til at dominere mere og mere i kristendommen, så det til sidst bliver et stort skuldertræk, og der kun er en lille bitte del tilbage af verden kristendommen kan fortolke sådan at det giver mening.
0
Thomas31
Kort karma: 5
Likede indlæg: 32

Indlægaf Thomas31 » 2. apr 2016, 21:03

gnostic skrev:
Thomas31 skrev:Men hvorfor skal den reformeres og hvordan? At der står tidsangivelser og lignende, der videnskabeligt ikke kan passe, er for mig at se ikke en svaghed men en styrke. Det medvirker til at hindre fundamentalistiske tolkninger. Det er tro, ikke videnskab. Der skal være plads til tvivl ellers er det ikke tro.
Kristendom fungerer fint i Danmark. Det er fjent og abstrakt for de fleste, men man kan skrue op efter behov. Kun få er ateister

For mig handler tro ikke om at tro på noget som der ikke er videnskabeligt belæg for, plausibelt eller på anden vis, en umulighed.

Min tro går på, at jeg tror på at paradis kan skabes på jorden lige her, lige nu, hvis bare vi opfører os ordentligt.

Det er teknisk set muligt. At det i praksis ikke lader sig gøre, er vores alle sammens fejl, og i virkeligheden et ønske fra menneskeheden om ikke at skabe et paradis.

Hvad angår at få er ateister, så ved jeg ikke hvad du vil sige med det, men jeg gætter på at du fremsætter et Argumentum ad Populum, dvs. en logisk fejlslutning at "hvis få er ateister, er ateismen derfor forkert".

(jeg er ikke ateist, men jeg har nu mere respekt for ateister, end for kreationister)

Einstein var også i 1905 ene om relativitetsteorien, set i forhold til resten af Jordens befolkning. Men det gjorde ikke at han var forkert på den.

Nej slet ikke. Pointen med de få ateister er, at det ikke er sandt når selvsamme ateister mener, de repræsenterer flertallet eller religion er forældet eller hvad der nu gerne fremføres. Rigtig mange er en lille bitte smule abstrakt troende, ikke ateister. Det gør en forskel. På sin vis vil jeg betragte mig selv som troende kulturkristen. Jeg tror på .. Noget.. Og grundet kultur har jeg det fint med at placere det i en kristen kontekst. Jeg tror mange har det sådan. Det er derfor vi stadig har mange medlemmer af folkekirken, inklusive mange der sjældent kommer men værdsætter dens eksistens.

Resten af dit indlæg er det sædvanlige sammenblanding af tro og videnskab. Jeg blander det ikke sammen og ser ingen konflikt. Det ville være meningsløst at vide gud fandtes. Så ville han straks pr definition blive en slags chef eller diktator, der skulle adlydes. Selvfølgelig skal han ikke være på det sølle plan. Enten er han på et højere følelsesmæssigt plan eller også findes han ikke. Det er op til dig.
1
Brugeravatar
Animi
Kort karma: 310
Likede indlæg: 5737

Indlægaf Animi » 2. apr 2016, 22:00

Nej, jeg kan ikke se nogen grund til at vi skal bortkaste kristendommen - eller tro generelt. Desuden er det umuligt - man kan ikke forhindre folk i at tro.
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 319
Likede indlæg: 3427

Indlægaf dgd2007 » 2. apr 2016, 23:50

Har vi ikke allerede til en vis grad gjort begge dele ...? :gruble:
0
Brugeravatar
Vlad Kalashnikov
Kort karma: 19
Likede indlæg: 472

Indlægaf Vlad Kalashnikov » 3. apr 2016, 04:11

In before you delete thread!

Hvem er det “vi” du taler om? Der er ikke noget vi. Der er dig og der er mig og der er 2 milliarder andre kristne. Men du skal være velkommen til at reformerer kristendommen til du bliver blå i hovedet. Så kan du jo se om du kan få nogle med på ideen.

En anden ting er, at kristendommen ikke på nogen måde er i krise som du måske hentyder. Rent faktisk har den aldrig været i mere heftg vækst. Det er den store ubesungne massebevælgese fra det 20. og 21. århundrede. Kristendommen er heller ikke dansk eller længere hovedsageligt vestlig. Den er afrikansk, sydamerikansk, og asiatisk. Så jeg syntes du skal tage til Fillipinerne, Bolivia eller Nigeria for at få noget input om hvordan de kunne tænke sig at reformerer deres kristendom.
1
gnostic
Kort karma: 83
Likede indlæg: 191

Indlægaf gnostic » 3. apr 2016, 10:18

Vlad Kalashnikov skrev:In before you delete thread!

Hvem er det “vi” du taler om? Der er ikke noget vi. Der er dig og der er mig og der er 2 milliarder andre kristne. Men du skal være velkommen til at reformerer kristendommen til du bliver blå i hovedet. Så kan du jo se om du kan få nogle med på ideen.

En anden ting er, at kristendommen ikke på nogen måde er i krise som du måske hentyder. Rent faktisk har den aldrig været i mere heftg vækst. Det er den store ubesungne massebevælgese fra det 20. og 21. århundrede. Kristendommen er heller ikke dansk eller længere hovedsageligt vestlig. Den er afrikansk, sydamerikansk, og asiatisk. Så jeg syntes du skal tage til Fillipinerne, Bolivia eller Nigeria for at få noget input om hvordan de kunne tænke sig at reformerer deres kristendom.

Måske skulle jeg istedet stifte en ny religion, en slags afart af gnosticismen (dvs. forskellig fra gnosticismen, men udspringer fra gnostiske idéer, og visse gnostiske evangelier bliver et vigtige i denne nye religion). Og den skal fungere på videnskabens præmisser, forstået således at videnskaben ikke må kunne sige om noget af det religionen lærer, at "det er forkert".

Buddhisme ville ellers være fint for mig, hvis ikke det var fordi den mangler vestlig filosofi. Platon og Sokrates er mine favoritter. Jeg ved måske ikke nok om Buddhismen, men for mig ser Buddhismen ud som om den kun har det åndelige/spirituelle aspekt over sig, men mangler det mere filosofiske og litterære i den vestlige tankegang. Jeg kan dog tage fejl.
0
Brugeravatar
Tux
Kort karma: 53
Likede indlæg: 704

Indlægaf Tux » 3. apr 2016, 10:40

Jeg stemmer for at man blander sig uden om hvad andre mennesker tror på. Hvis man ikke er kristen eller på anden måde troende, er man helt fri til ikke at komme i kirken..
7
Brugeravatar
Vlad Kalashnikov
Kort karma: 19
Likede indlæg: 472

Indlægaf Vlad Kalashnikov » 3. apr 2016, 10:50

gnostic skrev:
Vlad Kalashnikov skrev:Måske skulle jeg istedet stifte en ny religion, en slags afart af gnosticismen (dvs. forskellig fra gnosticismen, men udspringer fra gnostiske idéer, og visse gnostiske evangelier bliver et vigtige i denne nye religion). Og den skal fungere på videnskabens præmisser, forstået således at videnskaben ikke må kunne sige om noget af det religionen lærer, at "det er forkert".

Buddhisme ville ellers være fint for mig, hvis ikke det var fordi den mangler vestlig filosofi. Platon og Sokrates er mine favoritter. Jeg ved måske ikke nok om Buddhismen, men for mig ser Buddhismen ud som om den kun har det åndelige/spirituelle aspekt over sig, men mangler det mere filosofiske og litterære i den vestlige tankegang. Jeg kan dog tage fejl.
Buddhister er generelt hard-core overtroiske. Var lige på en kort weekendtur med en pige. Hun kunne ikke sove i hotelværelset fordi hun var overbevist om der var spøgelser.

Og gnosticismen var 100 forskellige ting, men generelt ekstrem dualistisk og asketisk og baseret på nogle kompliceret hirakier af forskellige overjordiske regenter. Den eneste grund til at folk syntes om gnosticismen er den ikke eksisterer mere.

Under alle omstændigheder, i takt med at kristendommen vinder indpas i Asien, tror jeg fremtiden vil byde på en slags buddhistisk - kristen hybridreligion.
0
Brugeravatar
eks-Maupassant
Kort karma: 141
Likede indlæg: 2104

Indlægaf eks-Maupassant » 3. apr 2016, 23:30

Vlad Kalashnikov skrev:
gnostic skrev:
Vlad Kalashnikov skrev:Måske skulle jeg istedet stifte en ny religion, en slags afart af gnosticismen (dvs. forskellig fra gnosticismen, men udspringer fra gnostiske idéer, og visse gnostiske evangelier bliver et vigtige i denne nye religion). Og den skal fungere på videnskabens præmisser, forstået således at videnskaben ikke må kunne sige om noget af det religionen lærer, at "det er forkert".

Buddhister er generelt hard-core overtroiske. Var lige på en kort weekendtur med en pige. Hun kunne ikke sove i hotelværelset fordi hun var overbevist om der var spøgelser.

Og gnosticismen var 100 forskellige ting, men generelt ekstrem dualistisk og asketisk og baseret på nogle kompliceret hirakier af forskellige overjordiske regenter. Den eneste grund til at folk syntes om gnosticismen er den ikke eksisterer mere.

Under alle omstændigheder, i takt med at kristendommen vinder indpas i Asien, tror jeg fremtiden vil byde på en slags buddhistisk - kristen hybridreligion.

Haha ja der er blevet blandet en masse bankeånder og alfer ind i buddhismen, lige som der er i kristendommen.

Jeg elsker zenbuddhismen fordi det består af sådan nogen ting her

Billede
0
Brugeravatar
Purple Haze
Kort karma: 145
Geografisk sted: Kbh. Østerport
Likede indlæg: 1911

Indlægaf Purple Haze » 4. apr 2016, 22:03

Mener at vi bør have et samfund hvor man holder religion ude af politik, på linje med andre hobbies.

Og på linje med andre hobbies mener jeg at folk bør praktisere det alt det de vil, så længe de ikke skader andre.
0
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
Fru Sunshine
Moderator
Kort karma: 1017
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 9225

Indlægaf Fru Sunshine » 5. apr 2016, 05:51

Man skal hverken eller. Man skal lade folk tro på, hvad de vil og ellers lade dem være i fred.
1
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Hurrze
Kort karma: 42
Geografisk sted: Sønderjylland
Likede indlæg: 332

Indlægaf Hurrze » 8. apr 2016, 23:00

Skal det samme så gøres med Islam, Buddismem, Hindismen, Jødedommen osv? For så burde det vel skulle være lige for alle trosretninger. Vi har dog religionsfrihed i Danmark og må tro på hvad vi vil tro på, hvilket jeg er glad for. Vi må gerne tro på noget der er sket for mange 1000 år siden, og det kan man sagtens gøre i dag og stadig leve efter nutidens former. Man kan sagtens blande de to ting. Hvis man omskriver kristendommen og alle de andre trosretninger, piller vi jo også folks fri valg til trosretning/religionsfrihed væk..... Kan ikke se hvorfor vi skal ændre trosretninger. Virker som om du er meget modstander af kristendommen. Som sidste ting vil jeg gerne sige man sagtens kan være kristen uden at praktisere alt hvad der står i biblen, og følge den til punkt og prikke, det samme med islam. Man kan sagtens være troende uden at følge det til punkt og prikke. Man kan stadig være troende og stadig leve efter nutidens love, regler og normer... Og ja jeg er troende kristen og stolt af det, og vil ikke havr nogen til at pille ved min tro, bare fordi vi er år 2016. Jeg kan sagtens være troende kristen og leve efter nutidens normer, og det kan alle andre kriste også, uden at der er behov for at kristendommen skrives om...

Hvorfor hader du kristendommen???
0
"Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning to dance in the rain"
gnostic
Kort karma: 83
Likede indlæg: 191

Indlægaf gnostic » 10. apr 2016, 07:02

Hurrze skrev:Skal det samme så gøres med Islam, Buddismem, Hindismen, Jødedommen osv? For så burde det vel skulle være lige for alle trosretninger. Vi har dog religionsfrihed i Danmark og må tro på hvad vi vil tro på, hvilket jeg er glad for. Vi må gerne tro på noget der er sket for mange 1000 år siden, og det kan man sagtens gøre i dag og stadig leve efter nutidens former. Man kan sagtens blande de to ting. Hvis man omskriver kristendommen og alle de andre trosretninger, piller vi jo også folks fri valg til trosretning/religionsfrihed væk..... Kan ikke se hvorfor vi skal ændre trosretninger.

Man har da fortsat religionsfrihed, selvom religionen er blevet ændret. Jeg har ikke så meget forstand på Islam og Buddhismen, som jeg har på f.eks. Kristendommen. Derfor nævnte jeg ikke de andre religioner. Mit forslag om at reformere kristendommen skal ses i lyset af, at jeg synes den har gode elementer, men er pga. 1500 års historieomskrivninger blevet forvansket. Den kristendom vi ser idag, er ikke den samme som florerede omkring 1. århundrede efter kristus. Den var MEGET mere nuanceret og forskelligartet end vi ser idag.

Jeg ved godt at der er mange forskellige "kristendoms-retninger" forstået som katolicisme, protestantisme, ortodox, og selv inde for protestantismen er der forskellige retninger. Men trods de forskellige retninger, er de alle meget ens. De bærer f.eks. stadig meget præg af Nikæa-trosbekendelsen fra år 325, de har ikke de samme nuancer og diversitet omkring Jesu død og genopstandelse som herskede blandt de tidlige kristne i de første par hundrede efter hans død.

Frihed til tro, siger du? Ja, men du kan ikke med rette kalde dig kristen, hvis du bekender dig til den tidlige kristendom. Underligt, ikke?
Man SKAL vælge den nikæiske trosbekendelse fra år 325 hvis man vil kalde sig kristen. Man SKAL tro på at Jesus genopstod fra de døde i kødelig, fysisk forstand. Det synes jeg ikke lægger op til ret meget trosfrihed.

Hvis det vitterligt forholdt sig som folk siger at "troen på Jesu genopstandelse er central for kristendommen" ville der ikke være noget at komme efter. Men det er forkert at antage, at det er en central del af kristendommen. Det er rigtigt at det er sådan idag og at det har det været sådan de sidste over 1500 år, men går vi tilbage til dengang evangelierne blev skrevet, var Matthæus, Markus, Lukas og Johannes en lille bitte minoritet blandt hundredevis af evangelier som sagde vidt forskellige ting. Og Jesu genopstandelse var kun central for nogle få af disse evangelier. De fleste er blevet brændt gennem middelalderen, og derfor har vi kun få bevarede idag, og kun som kopier fra 200-tallet, men forskere regner med at de er meget ældre.

Forskere regner med at Markus-evangeliet er det ældste af de 4 kendte evangelier i Det Nye Testamente, og oprindeligt er passagen om Jesu genopstandelse i Markusevangeliet en senere tilretning. Faktisk slutter det oprindelige Markusevangelie kun med en tom grav, ikke ét ord om genopstandelse (udover de senere tilretninger for at tilpasse den de 3 andre evangelier).

Paulus skulle have været den første som berettede om, at flere havde set den genopståede Jesus. Han skulle have skrevet det omkring år 70. Men Paulus' breve er ikke skrevet af Paulus selv, men er senere tilretninger fra 200-tallet.

Hurrze skrev:
Virker som om du er meget modstander af kristendommen. Som sidste ting vil jeg gerne sige man sagtens kan være kristen uden at praktisere alt hvad der står i biblen, og følge den til punkt og prikke, det samme med islam. Man kan sagtens være troende uden at følge det til punkt og prikke. Man kan stadig være troende og stadig leve efter nutidens love, regler og normer... Og ja jeg er troende kristen og stolt af det, og vil ikke havr nogen til at pille ved min tro, bare fordi vi er år 2016. Jeg kan sagtens være troende kristen og leve efter nutidens normer, og det kan alle andre kriste også, uden at der er behov for at kristendommen skrives om...

Jeg hader ikke kristendommen, men jeg hader den måde den er blevet fortolket til og den måde den praktiseres på. Kristendommen var den mest tolerante, eftergivende og tilgivende religion i dens tidlige år, men blev, efterhånden som den blev del af Romerriget og andre verdslige magtmenneskers ambitioner, mere og mere rå og kynisk og ligeglad med menneskeliv (f.eks. middelalderens afbrændinger af gnostikerne, levende).
0
Brugeravatar
Hurrze
Kort karma: 42
Geografisk sted: Sønderjylland
Likede indlæg: 332

Indlægaf Hurrze » 13. apr 2016, 00:55

gnostic skrev:
Hurrze skrev:Skal det samme så gøres med Islam, Buddismem, Hindismen, Jødedommen osv? For så burde det vel skulle være lige for alle trosretninger. Vi har dog religionsfrihed i Danmark og må tro på hvad vi vil tro på, hvilket jeg er glad for. Vi må gerne tro på noget der er sket for mange 1000 år siden, og det kan man sagtens gøre i dag og stadig leve efter nutidens former. Man kan sagtens blande de to ting. Hvis man omskriver kristendommen og alle de andre trosretninger, piller vi jo også folks fri valg til trosretning/religionsfrihed væk..... Kan ikke se hvorfor vi skal ændre trosretninger.

Man har da fortsat religionsfrihed, selvom religionen er blevet ændret. Jeg har ikke så meget forstand på Islam og Buddhismen, som jeg har på f.eks. Kristendommen. Derfor nævnte jeg ikke de andre religioner. Mit forslag om at reformere kristendommen skal ses i lyset af, at jeg synes den har gode elementer, men er pga. 1500 års historieomskrivninger blevet forvansket. Den kristendom vi ser idag, er ikke den samme som florerede omkring 1. århundrede efter kristus. Den var MEGET mere nuanceret og forskelligartet end vi ser idag.

Jeg ved godt at der er mange forskellige "kristendoms-retninger" forstået som katolicisme, protestantisme, ortodox, og selv inde for protestantismen er der forskellige retninger. Men trods de forskellige retninger, er de alle meget ens. De bærer f.eks. stadig meget præg af Nikæa-trosbekendelsen fra år 325, de har ikke de samme nuancer og diversitet omkring Jesu død og genopstandelse som herskede blandt de tidlige kristne i de første par hundrede efter hans død.

Frihed til tro, siger du? Ja, men du kan ikke med rette kalde dig kristen, hvis du bekender dig til den tidlige kristendom. Underligt, ikke?
Man SKAL vælge den nikæiske trosbekendelse fra år 325 hvis man vil kalde sig kristen. Man SKAL tro på at Jesus genopstod fra de døde i kødelig, fysisk forstand. Det synes jeg ikke lægger op til ret meget trosfrihed.

Hvis det vitterligt forholdt sig som folk siger at "troen på Jesu genopstandelse er central for kristendommen" ville der ikke være noget at komme efter. Men det er forkert at antage, at det er en central del af kristendommen. Det er rigtigt at det er sådan idag og at det har det været sådan de sidste over 1500 år, men går vi tilbage til dengang evangelierne blev skrevet, var Matthæus, Markus, Lukas og Johannes en lille bitte minoritet blandt hundredevis af evangelier som sagde vidt forskellige ting. Og Jesu genopstandelse var kun central for nogle få af disse evangelier. De fleste er blevet brændt gennem middelalderen, og derfor har vi kun få bevarede idag, og kun som kopier fra 200-tallet, men forskere regner med at de er meget ældre.

Forskere regner med at Markus-evangeliet er det ældste af de 4 kendte evangelier i Det Nye Testamente, og oprindeligt er passagen om Jesu genopstandelse i Markusevangeliet en senere tilretning. Faktisk slutter det oprindelige Markusevangelie kun med en tom grav, ikke ét ord om genopstandelse (udover de senere tilretninger for at tilpasse den de 3 andre evangelier).

Paulus skulle have været den første som berettede om, at flere havde set den genopståede Jesus. Han skulle have skrevet det omkring år 70. Men Paulus' breve er ikke skrevet af Paulus selv, men er senere tilretninger fra 200-tallet.

Hurrze skrev:
Virker som om du er meget modstander af kristendommen. Som sidste ting vil jeg gerne sige man sagtens kan være kristen uden at praktisere alt hvad der står i biblen, og følge den til punkt og prikke, det samme med islam. Man kan sagtens være troende uden at følge det til punkt og prikke. Man kan stadig være troende og stadig leve efter nutidens love, regler og normer... Og ja jeg er troende kristen og stolt af det, og vil ikke havr nogen til at pille ved min tro, bare fordi vi er år 2016. Jeg kan sagtens være troende kristen og leve efter nutidens normer, og det kan alle andre kriste også, uden at der er behov for at kristendommen skrives om...

Jeg hader ikke kristendommen, men jeg hader den måde den er blevet fortolket til og den måde den praktiseres på. Kristendommen var den mest tolerante, eftergivende og tilgivende religion i dens tidlige år, men blev, efterhånden som den blev del af Romerriget og andre verdslige magtmenneskers ambitioner, mere og mere rå og kynisk og ligeglad med menneskeliv (f.eks. middelalderens afbrændinger af gnostikerne, levende).

Taler ikke om den tidlige kristendom og den sene kristendom. Du læser jo ikke hvad jeg skriver. Siger man sagtens kan leve efter nutidens former og levevis og staidg værr kristen. At der ikke er behov for at ændre kristendommen til nuværende levevis da man sagtens kan kombinere det uden at ændre på noget i kristendommen. Den måde kristendommen bliver fortolket på nogle steðer og praktiseret på nogle steder, er kristendommen ikke skyld i, men menneskene. Derfor skal troen da ikke laves om fordi det er menneskene der dummer sig. Det er jo ikke alle kristne der fortolker den dårligt i forhold til nutidens levevis. Hvorfor skal troen straffes for menneskenes fejl? Jeg mener igen man ikke skal lave om på kristendommen. Siger gentagne gange, at man sagtens kan leve som kristen og troende og stadig leve efter nutidens former, levevis og love, men det tager du jo ikke stilling til i dine overvejelser om at omskrive en hel religion, hvilket ikke kan lade sig gøre.... Så er det jo nemlig ikke kristendommen mere. Jeg vil sltid tro på kristendommen, om den så stopper med at eksistere som kristendommen, og det er der ingen der kan forhindre mig i, derfor lever jeg stadig efter nutidens levevis samtidig med at jeg er troende kristen...
0
"Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning to dance in the rain"

Tilbage til "Livets forhold"