Drop madpakken

Brugeravatar
kidkomb
Kort karma: 1150
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 9654

Drop madpakken

Indlægaf kidkomb » 3. apr 2016, 15:11

Jeg læste lige denne artikel, hvor er forsker mener, at institutioner bør have frokost-ordning og tænkte "Hvad med de kræsne? Hvad med de allergiske? Vil der så ikke være børn, der slet ikke får noget, fordi de ikke gider at spise den mad, der bliver serveret?"

http://www.dr.dk/nyheder/regionale/nordjylland/forsker-boern-skal-droppe-madpakken
0
Walk tall and cry with dignity.
Jeg gider ikke engang.
Give free love.
Brugeravatar
kidkomb

Re: Drop madpakken

Indlægaf kidkomb » 3. apr 2016, 15:13

Har du et kræsent barn? Hvad ville du gøre, hvis institutionen indførte mad-ordning?
Senest rettet af kidkomb 3. apr 2016, 15:16, rettet i alt 1 gang.
0
Jeg gider ikke engang.
Give free love.
Brugeravatar
Angelina
Kort karma: 302
Likede indlæg: 3925

Indlægaf Angelina » 3. apr 2016, 15:14

Ja! Jeg gik I skole i udlandet, med gratis frokost ordning - tror jeg spiste hvad de havde på menuen 1-2 gange om måneden, ellers så spiste jeg knækbrød (som var gratis tilgængeligt) - så jeg fik knækbrød med smør, 4-5 dage om ugen, til frokost - i ca 8 år. (Jeg kan i dag knap se et stykke knækbrød uden at få opkastfornemmelser)
1
~indsæt smart signatur her~
Brugeravatar
Sophies-mor
Kort karma: 200
Likede indlæg: 1341

Indlægaf Sophies-mor » 3. apr 2016, 15:20

Sørge for, at hun fik en god stor morgenmad, sørge for et alternativ i form af sunde snacks når hun kom hjem.
Men primært stole på, at hun blev nødet til at smage ting, hun "ikke kan lide" - og kom til at kunne spise det med velbehag. Fordi det prøves mange gange og bliver "vænnet til"...
1
Billede SÅ kom bananen!

:sur: Hævnrødbede :-D
Brugeravatar
kidkomb

Indlægaf kidkomb » 3. apr 2016, 15:23

Sophies-mor skrev:Sørge for, at hun fik en god stor morgenmad, sørge for et alternativ i form af sunde snacks når hun kom hjem.
Men primært stole på, at hun blev nødet til at smage ting, hun "ikke kan lide" - og kom til at kunne spise det med velbehag. Fordi det prøves mange gange og bliver "vænnet til"...

En af de ting jeg også tænkte, var netop dét der med snacks efter hentning. For har barnet ikke rigtig spist noget, så vil det være sultent. Det giver unægtelig en lang ulvetime!
Og de forældre, der ikke kan finde ud af, at lave en sund og nærende madpakke, de vil formentlig ikke vente derhjemme med gulerodsstave og hummus....
2
Jeg gider ikke engang.
Give free love.
Brugeravatar
Sophies-mor
Kort karma: 200
Likede indlæg: 1341

Indlægaf Sophies-mor » 3. apr 2016, 15:24

kidkomb skrev:
Sophies-mor skrev:Sørge for, at hun fik en god stor morgenmad, sørge for et alternativ i form af sunde snacks når hun kom hjem.

En af de ting jeg også tænkte, var netop dét der med snacks efter hentning. For har barnet ikke rigtig spist noget, så vil det være sultent. Det giver unægtelig en lang ulvetime!
Og de forældre, der ikke kan finde ud af, at lave en sund og nærende madpakke, de vil formentlig ikke vente derhjemme med gulerodsstave og hummus....

Præcis - desværre.
0
Billede SÅ kom bananen!

:sur: Hævnrødbede :-D
Brugeravatar
vibbsen
Kort karma: 298
Likede indlæg: 3009

Indlægaf vibbsen » 3. apr 2016, 15:59

"Hvad med de kræsne?
De lærer måske at spise nogen ting som de eller ikke vil have spist. Ellers så er der som regel altid et eller andet alternativ i form af f.eks .rugbrød og pålæg.
Hvad med de allergiske?
Man kan skam sagtens tage hensyn til allergier i institutionerne....Dog kun dem som er lægeligt dokumenterede....Jeg havde engang en kollega som mente at hende datter helst skulle have laktosefri mælk. Da hun fremlagde dette for institutionen fik hun fik besked om lige at smutte en tur op til lægen, og få det på skrift. Så ville man gerne sørge for special mælk. Sjovt nok så blev det aldrig til noget.
Vil der så ikke være børn, der slet ikke får noget, fordi de ikke gider at spise den mad, der bliver serveret?"
Jo. Men næppe særlig længe. Når de finder ud af det ikke får opmærksomhed på ikke at ville spise, så vil de fleste af dem give sig til at spise.

Vi har madordning i vores institution, og det er seriøst en guds gave. Jeg er ikke et øjeblik i tvivl om at Emma får langt mere varieret kost på den måde. Og faktisk bliver langt mindre kræsen. Fordi hun deroppe bliver præsenteret for nogle ting som hun ellers ikke ville blive præsenteret for. F.eks. er hverken hr.vibbsen eller jeg spor begejstret for fisk. Og vi har det derfor aldrig i huset. Emma får fisk/fiskepålæg tilbud mindst 2 gange om ugen. F.eks. elsker hun rejer. Og det eneste sted hun kan have fået smag for dem er i børnehaven. For jeg har skaldyrsallergi og hr.vibbsen afskyr rejer. så de kommer aldrig indenfor vores døre. Ikke desto mindre så vidste hun præcis hvad det var da hun så dem på frokost bordet til en påskefrokost i min familie...Og det skulle hun bare have...
Derudover er der også noget madspilds-politisk i det. Vi har begge frokost ordning på jobbet og har derfor ikke madpakke med. Og med kun et barn, så kan det ikke undgås at der vil blive et vist spild hvis hun skal have bare en nogenlunde varieret med.....Det meste pålæg kan kun holde sig cirka 3 dage når først det er åbnet.
11
JEG TÆLLER TIL 3...OG JEG TÆLLER ENNNNN...OG JEG TÆLLER TOOOOO
Lilleluftballon
Kort karma: 13
Likede indlæg: 273

Indlægaf Lilleluftballon » 3. apr 2016, 16:47

Min dreng er ret selektiv med mad herhjemme. I dagplejen spiser han alt hvad der bliver serveret. Det er SÅ skønt, vi behøver ikke bekymre os vildt når barnet kun vil have ris til aftensmad, for vi ved at han har spist fisk, grøntsager, grovt osv i løbet af dagen. Håber at finde en skole med madordning, så vi aldrig skal smøre en madpakke!
5
Brugeravatar
FruDulle
Kort karma: 608
Likede indlæg: 3392

Indlægaf FruDulle » 3. apr 2016, 16:54

Min søn på 2,5 spiser alt. Så på den led vil det ikke være et problem. Men han har fødevareallergi og det vil tilgengæld være et kæmpeproblem. Så jeg er glad for at der ikke er frokosttilbud i vores kommune når han starter i BH til august.
0
Whatever
godtnavn
Kort karma: 211
Likede indlæg: 1212

Indlægaf godtnavn » 3. apr 2016, 17:56

Her vil vi vælge en børnehave med madordning fra. Jeg ser helst at vores (kommende) barn får mad jeg kan stå inde for, og der stoler jeg nok bare ikke nok på fremmede :genert: Altså et par dage hos familie, eller hos venner vil jeg ikke være mega striks med maden, men hvis det er fast hver dag så vil jeg gerne have noget at skulle have sagt. Nu bliver mit barn muligvis vegetar, og kommer primært til at spise økologisk. Leverede de økologisk, sund og vegetarisk mad lavet fra bunden ville jeg have mindre i mod det, det tror jeg bare ikke er tilfældet.
2
HappyHippo
Kort karma: 48
Likede indlæg: 716

Indlægaf HappyHippo » 3. apr 2016, 18:04

Der er allerede madordning i vores institution, hvilket passer os fint. De spiser godt denne selvom de er nogle kræsenpinde herhjemme.
Da min datter var yngre og meget tynd, fik hun endda lov til at få kander med sovs, smør osv så hun fik lidt sul på benene. Og hun elskede det
0
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 676
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5876

Indlægaf Dikus » 3. apr 2016, 18:20

Æv hvor bliver jeg provokeretaf "de lærer jo at spise det, der bliver serveret" holdningen.

Nej. Det gør de ikke altid. Og har man et småtspisende, undervægtigt barn, er det faktisk en alvorlig sag at skulle lade sit barn gå en hel dag i institution på eftermiddagsfrugten.

Jeg lagde ikke barn til et en-rets system. Heller ikke den ene dag om ugen, der var maddag i børnehaven. Heldigvis havde vi da en lydhør børnehave, der supplerede dagrns ret med mulighed for rugbrød med makrel eller leverpostej.

Madordning i dagplejen var fin, da dagplejen sørgede for, alle børn fik noget at spise hver dag.
4
Sorenspige
Kort karma: 215
Likede indlæg: 1015

Indlægaf Sorenspige » 3. apr 2016, 18:24

Jeg ville ønske, at der var madordning i min søns kommende børnehave. Jeg nyder, at vi indtil videre ikke skal tænke og bruge tid på sunde og spændende madpakker til ham.

Min mand har madordning på sit arbejde, og min madpakke er tit en dåse makrel, et stykke agurk og rugbrød (og andet i den dur). Det kan jeg jo ikke rigtig give en 3 årig med.
1
Brugeravatar
Urtekussen
Kort karma: 356
Likede indlæg: 2712

Indlægaf Urtekussen » 3. apr 2016, 18:24

Vores børn har madordning i institutionen, og vi elsker det!

De får sund, varieret kost, som følger kostrådene, og den store (som pt spiser meget lidt herhjemme) spiser virkelig meget, også ting han "ikke kan lide" herhjemme.

Jeg håber på det samme i skolen!
1
200 kg i bænkpres?
Prøv med 4,8 kg i kussepres :deer:
Brugeravatar
FruDulle
Kort karma: 608
Likede indlæg: 3392

Indlægaf FruDulle » 3. apr 2016, 18:27

Altså jeg ville også elske madordningen. Ligesom at jeg elsker at DP sørger for mad. Dog er det vigtig for os med så meget økologi som muligt og så få forarbejdede fødevarer som muligt. Men med en dreng med fødevareallergi, så er det angstprovokerende med madordning. Men hold nu op hvor er det skønt og nemt ikke at skulle stå for madpakke.
Senest rettet af FruDulle 3. apr 2016, 19:22, rettet i alt 2 gange.
1
Whatever

Tilbage til "Forældre"