Drop madpakken

Brugeravatar
thomassneum
Kort karma: 68
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 774

Re: Drop madpakken

Indlægaf thomassneum » 4. apr 2016, 17:31

Dikus skrev:Min datter havde også gerne blot spist ris eller tært rugbrød. Jeg havde dog ikke fundet den løsning acceptabel.

Var hun død i Afrika?
0
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 677
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5910

Indlægaf Dikus » 4. apr 2016, 17:32

thomassneum skrev:
Dikus skrev:Min datter havde også gerne blot spist ris eller tært rugbrød. Jeg havde dog ikke fundet den løsning acceptabel.

Var hun død i Afrika?

Jeg iverlader ikke mit barn til andre for, hun skal have det som et afrikansk barn.
0
Brugeravatar
Angelina
Kort karma: 302
Likede indlæg: 3952

Indlægaf Angelina » 4. apr 2016, 17:34

Delfin skrev:
Angelina skrev:
Delfin skrev:
Angelina skrev:Ja! Jeg gik I skole i udlandet, med gratis frokost ordning - tror jeg spiste hvad de havde på menuen 1-2 gange om måneden, ellers så spiste jeg knækbrød (som var gratis tilgængeligt) - så jeg fik knækbrød med smør, 4-5 dage om ugen, til frokost - i ca 8 år. (Jeg kan i dag knap se et stykke knækbrød uden at få opkastfornemmelser)

Omend daginstitutioner har svingende kvalitet, tvivler jeg stærkt på, at det der ville finde sted i en dansk vs eller bhv.

Så du tror de ville lave specialmad til det kræsne barn?

Som jeg skrev i et tidligere indlæg, sørger man jo for, at der altid er et aller andet på bordet, som børnene vil have. Jeg har aldrig oplevet andet, hverken som pædagog eller mor. Det kan godt være, at det bliver rugbrød den dag, der slet ikke er noget, der falder i barnets smag, men knækbrød hver dag i årevis? Aldrig

Der findes børn der ikke spiser rugbrød ... spørgsmålet var om der vil blive lavet specialmad til det kræsne barn, eller om det kræsne barn så må "undvære"?
0
~indsæt smart signatur her~
Brugeravatar
Delfin
Kort karma: 393
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 3883

Indlægaf Delfin » 4. apr 2016, 17:37

Angelina skrev:
Delfin skrev:
Angelina skrev:
Delfin skrev:
Angelina skrev:Ja! Jeg gik I skole i udlandet, med gratis frokost ordning - tror jeg spiste hvad de havde på menuen 1-2 gange om måneden, ellers så spiste jeg knækbrød (som var gratis tilgængeligt) - så jeg fik knækbrød med smør, 4-5 dage om ugen, til frokost - i ca 8 år. (Jeg kan i dag knap se et stykke knækbrød uden at få opkastfornemmelser)

Omend daginstitutioner har svingende kvalitet, tvivler jeg stærkt på, at det der ville finde sted i en dansk vs eller bhv.

Så du tror de ville lave specialmad til det kræsne barn?

Som jeg skrev i et tidligere indlæg, sørger man jo for, at der altid er et aller andet på bordet, som børnene vil have. Jeg har aldrig oplevet andet, hverken som pædagog eller mor. Det kan godt være, at det bliver rugbrød den dag, der slet ikke er noget, der falder i barnets smag, men knækbrød hver dag i årevis? Aldrig

Der findes børn der ikke spiser rugbrød ... spørgsmålet var om der vil blive lavet specialmad til det kræsne barn, eller om det kræsne barn så må "undvære"?

Så havde vi nok fundet på noget andet. Hvor kræsent er det barn, og hvad spiser det?
0
14 11 14 :banan:
Brugeravatar
thomassneum

Indlægaf thomassneum » 4. apr 2016, 17:52

Dikus skrev:
thomassneum skrev:

Var hun død i Afrika?

Jeg iverlader ikke mit barn til andre for, hun skal have det som et afrikansk barn.

Spørgsmålet er jo om hendes "kræsenhed" er noget der kan arbejdes på.
En madordning betyder jo at man ikke altid får hvad man helst vil have.. Hvilket jo er helt normalt i alle tilfælde hvor man spiser ude. At bibeholde et barn i en "kræsenhed" som man vil kunne gøre noget ved, er i mine øjne en skam, og virkelig synd for barnet.
3
Brugeravatar
Dikus
Moderator

Indlægaf Dikus » 4. apr 2016, 19:26

thomassneum skrev:
Dikus skrev:
thomassneum skrev:

Var hun død i Afrika?

En madordning betyder jo at man ikke altid får hvad man helst vil have.. Hvilket jo er helt normalt i alle tilfælde hvor man spiser ude. At bibeholde et barn i en "kræsenhed" som man vil kunne gøre noget ved, er i mine øjne en skam, og virkelig synd for barnet.

Hvis du nu forsøger at læse, hvad jeg ellers har skrevet, så slipper jeg for at gentage svar på det indlysende.
1
Brugeravatar
thomassneum

Indlægaf thomassneum » 4. apr 2016, 19:27

Dikus skrev:
thomassneum skrev:
Dikus skrev:
thomassneum skrev:

Var hun død i Afrika?

Hvis du nu forsøger at læse, hvad jeg ellers har skrevet, så slipper jeg for at gentage svar på det indlysende.

Beklager hvis jeg har overset noget i debatten.
0
Brugeravatar
lulu-p
Kort karma: 54
Likede indlæg: 842

Indlægaf lulu-p » 4. apr 2016, 20:00

Da mit ældste barn startede i vs var der fuld kostordning. Der var en økonoma ansat, og på alle dage startede hun med at bage brød. Vs duftede fantastisk når man afleverede om morgenen. Jeg husker ikke om det var økologisk, men maden var meget varieret og der var altid valgmuligheder til børnene.

Vi har i BH haft en periode uden kostordning. Jeg hadede det og bh lugtede konstant af gamle madpakker. Og mange af børnene var nogle grise som spiste rester i garderoben og tabte resten af madpakken ned i naboens støvler eller flyverdragt.

Nu har vi selvbetalt kostordning som er på valg hver andet år. Der er næsten fuld opbakning til ordningen og maden laves på stedet og er økologisk. Vi skal dog lave en eftermiddagsmadpakke.

Jeg er virkelig ikke stor fan af madpakker. Jeg foretrækker 100% at børnene...og jeg selv får et nyttillavet og velduftende måltid til frokost. Jeg ville ønske at man indførte en god kostordning til skolebørnene.
6
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
Brugeravatar
Fru Sunshine
Moderator
Kort karma: 1019
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 9236

Indlægaf Fru Sunshine » 4. apr 2016, 20:02

Jeg havde valgt det fra.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Bimmerdyret
Kort karma: 63
Likede indlæg: 785

Indlægaf Bimmerdyret » 4. apr 2016, 21:29

kidkomb skrev:Har du et kræsent barn? Hvad ville du gøre, hvis institutionen indførte mad-ordning?

Ingen af mine er kræsne.
Nu er det ikke længere relevant, men jeg ville fortsat give madpakke med og nægte at betale for madordning.
0
Brugeravatar
Dikus
Moderator

Indlægaf Dikus » 4. apr 2016, 21:35

lulu-p skrev:Da mit ældste barn startede i vs var der fuld kostordning. Der var en økonoma ansat, og på alle dage startede hun med at bage brød. Vs duftede fantastisk når man afleverede om morgenen. Jeg husker ikke om det var økologisk, men maden var meget varieret og der var altid valgmuligheder til børnene.

Vi har i BH haft en periode uden kostordning. Jeg hadede det og bh lugtede konstant af gamle madpakker. Og mange af børnene var nogle grise som spiste rester i garderoben og tabte resten af madpakken ned i naboens støvler eller flyverdragt.

Nu har vi selvbetalt kostordning som er på valg hver andet år. Der er næsten fuld opbakning til ordningen og maden laves på stedet og er økologisk. Vi skal dog lave en eftermiddagsmadpakke.

Jeg er virkelig ikke stor fan af madpakker. Jeg foretrækker 100% at børnene...og jeg selv får et nyttillavet og velduftende måltid til frokost. Jeg ville ønske at man indførte en god kostordning til skolebørnene.

Det lyder også vanvittigt lækkert.

Kodeordet er jo ofte "god". Stedet, det kan være svlrt at ramme.

På min datters gamle skole forsøgte de med madordning. De børn, der var med, fik sandwichs og pastasalater.
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Moderator
Kort karma: 1019
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 9236

Indlægaf Fru Sunshine » 5. apr 2016, 08:55

I mine børns folkeskole forsøgte man en frivillig madordning, hvor man hver måned kunne bestille mad til de dage, man nu havde lyst.
Mine gad kun, når der var indbagte frikadeller. Resten gad de ikke spise.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
LaScrooge
Kort karma: 322
Likede indlæg: 2564

Indlægaf LaScrooge » 5. apr 2016, 09:15

Jeg synes madordninger er en glimrende idé og jeg håber, at de findes i mine eventuelle fremtidige børns institutioner - gerne inklusive folkeskolen. Fordelene ligger dels i det tidsbesparende og dels i den mere spændende og varierede kost de vil få gennem sådan en ordning end hvad jeg vil kunne præstere i en rugbrødsmadpakke. Jeg har fuld tillid til at der tages hensyn til allergier og at udbuddet af retter er så stort, at min barn også vil få fyldt maven selvom der er en enkelt ting de ikke bryder sig om.
3
LaScrooge
Kort karma: 322
Likede indlæg: 2564

Indlægaf LaScrooge » 5. apr 2016, 09:58

Jeg kan i øvrigt godt forstå at man er loren ved det, hvis man selv har kræsenheder og fx har oplevet at blive skammet og hånet for det. Mad og spisning skal være forbundet med behag, ikke dårlige følelser. Jeg håber at pædagogikken har udviklet sig siden, så børn med skepsis eller direkte ubehag ved diverse fødevarer mødes konstruktivt.
2
Brugeravatar
HappyPaww
Kort karma: 192
Likede indlæg: 3445

Indlægaf HappyPaww » 5. apr 2016, 10:37

LaScrooge skrev:Jeg kan i øvrigt godt forstå at man er loren ved det, hvis man selv har kræsenheder og fx har oplevet at blive skammet og hånet for det. Mad og spisning skal være forbundet med behag, ikke dårlige følelser. Jeg håber at pædagogikken har udviklet sig siden, så børn med skepsis eller direkte ubehag ved diverse fødevarer mødes konstruktivt.

Enig, og det tror jeg også de gør i lagnt de fleste tilfælde.

Der findes forældre, der holder deres børn fast i en kræsenhed, fordi de selv er kræsne, og aldrig præsenterer dem for andet end det, de selv kan lide. Og i de tilfælde ville det da netop være rigtig sundt, at lade børnene opleve andre typer af mad, for det ses altså rigtig tit, at de pludselig er meget mere "modige", når de andre børn spiser det, og der ikke er så meget fokus på at "nu skal de altså spise", som der tit kan blive derhjemme. Min dreng har da dage i vuggestuen, hvor han kun spiser kogt pasta osv., men han sulter altså ikke, da der netop altid er brød, pasta, gnavegrønt eller andet, som børnene kan vælge, når de absolut ikke vil spise hovedretten.

Jeg må indrømme, at jeg vitterligt ikke kan forstå modviljen mod gode, sunde madordninger...
8

Tilbage til "Forældre"