Drop madpakken

Brugeravatar
milisa
Kort karma: 223
Likede indlæg: 2336

Re: Drop madpakken

Indlægaf milisa » 24. apr 2016, 10:41

HappyPaww skrev:Enig, og det tror jeg også de gør i lagnt de fleste tilfælde.

Der findes forældre, der holder deres børn fast i en kræsenhed, fordi de selv er kræsne, og aldrig præsenterer dem for andet end det, de selv kan lide. Og i de tilfælde ville det da netop være rigtig sundt, at lade børnene opleve andre typer af mad, for det ses altså rigtig tit, at de pludselig er meget mere "modige", når de andre børn spiser det, og der ikke er så meget fokus på at "nu skal de altså spise", som der tit kan blive derhjemme. Min dreng har da dage i vuggestuen, hvor han kun spiser kogt pasta osv., men han sulter altså ikke, da der netop altid er brød, pasta, gnavegrønt eller andet, som børnene kan vælge, når de absolut ikke vil spise hovedretten.

Jeg må indrømme, at jeg vitterligt ikke kan forstå modviljen mod gode, sunde madordninger...

Min modvilje er principiel, fordi jeg er jo faktisk helt enig i alle argumenterne for madordning - især med det fokus du nævner herover. Men der er "et eller andet", der skurer i mine ører, når jeg som forældre fratages muligheden for at bestemme, hvad mit barn skal spise. Jeg er fx også imod sukkerpolitikker - selvom jeg jo ikke går ind for at fylde unger med sukker.
1
Tally-ho
godtnavn
Kort karma: 365
Likede indlæg: 2887

Indlægaf godtnavn » 24. apr 2016, 11:32

Rakel skrev:
godtnavn skrev:
Lilleluftballon skrev:
Jeg synes, både i den virkelige verden, og i denne tråd, at dem der har noget imod madordningerne, ikke har prøvet det. Så det er mest baseret på fordomme, og oplevelser man har haft for 30 år siden.
Kender i hvert fald ingen der er reelt trætte af deres madordninger.

Men f.eks. i Kbh er nogle med og andre uden, folk der ikke vil have det søger selvfølgelig de steder uden. Dermed vil dem der har prøvet det jo ofte være folk der er glade for det, de har jo selv tilvalgt det fra start. Og ligeledes vil dem der ikke ønsker det også være dem der ikke har prøvet det.

Ikke altid. Jeg ville gerne have bh med madordning til vores yngste barn, men da man skal ønske 3 børnehaver (og få 1, hvis man er heldig) og vi var nødt til at se på åbningstid /beliggenhed også, så har vi fået en bh uden madordning. Vi overlever, dog.

Det var mest ment på udsagnet at der ikke var nogen der reelt var trætte af deres madordning, for vi vil f.eks. ikke have madordning, og søger derfor dem uden. Har en følelse af at der er flere uden end med, og derfor er det nemt at undgå når man ønsker det, hvor det kan være sværere at tilvælge hvis man ønsker det. Så ja, dem der er modstander af madordning er ofte dem der ikke har prøvet det i og med at man jo går uden om det hvis man er modstander af det.
Og i hvert fald i kbh er det til at finde 3 uden som er okay (selvom vi har en vi helst vil have, men nu har vi også mulighed for at starte lidt senere i børnehave hvis det er det der kræves for at få netop den).
0
Lilleluftballon
Kort karma: 29
Likede indlæg: 628

Indlægaf Lilleluftballon » 24. apr 2016, 11:45

Rakel skrev:
godtnavn skrev:
Rakel skrev:
godtnavn skrev:
Lilleluftballon skrev:
Jeg synes, både i den virkelige verden, og i denne tråd, at dem der har noget imod madordningerne, ikke har prøvet det. Så det er mest baseret på fordomme, og oplevelser man har haft for 30 år siden.

Men f.eks. i Kbh er nogle med og andre uden, folk der ikke vil have det søger selvfølgelig de steder uden. Dermed vil dem der har prøvet det jo ofte være folk der er glade for det, de har jo selv tilvalgt det fra start. Og ligeledes vil dem der ikke ønsker det også være dem der ikke har prøvet det.

Ikke altid. Jeg ville gerne have bh med madordning til vores yngste barn, men da man skal ønske 3 børnehaver (og få 1, hvis man er heldig) og vi var nødt til at se på åbningstid /beliggenhed også, så har vi fået en bh uden madordning. Vi overlever, dog.

Det var mest ment på udsagnet at der ikke var nogen der reelt var trætte af deres madordning, for vi vil f.eks. ikke have madordning, og søger derfor dem uden. Har en følelse af at der er flere uden end med, og derfor er det nemt at undgå når man ønsker det, hvor det kan være sværere at tilvælge hvis man ønsker det. Så ja, dem der er modstander af madordning er ofte dem der ikke har prøvet det i og med at man jo går uden om det hvis man er modstander af det.
Og i hvert fald i kbh er det til at finde 3 uden som er okay (selvom vi har en vi helst vil have, men nu har vi også mulighed for at starte lidt senere i børnehave hvis det er det der kræves for at få netop den).

Vi kunne så ikke i KBh finde 3 med madordning i vores bydel med den åbningstid, vi skal bruge - så det er altså ikke så sort/hvidt.
Vi overlever, men i Lillesøsters bh er der andre forældre som os, der simpelthen ikke fik et tilbud med madordning.

I vores kommune er der intet valg og jeg kender ingen der er utilfredse ...
0
godtnavn
Kort karma: 365
Likede indlæg: 2887

Indlægaf godtnavn » 24. apr 2016, 11:54

Rakel skrev:
godtnavn skrev:
Rakel skrev:
godtnavn skrev:
Lilleluftballon skrev:

Vi kunne så ikke i KBh finde 3 med madordning i vores bydel med den åbningstid, vi skal bruge - så det er altså ikke så sort/hvidt.
Vi overlever, men i Lillesøsters bh er der andre forældre som os, der simpelthen ikke fik et tilbud med madordning.

Som jeg skrev er det nemmere at undgå end at tilvælge. Jeg skrev jo netop at det kan være svært at få hvis man ønsker det, hvor det er nemere at undgå hvis man ikke ønsker det :) Og derfor kan dem der ikke vil have det nemt undgå det, og derfor bygger det måske på fordomme for dem der ikke ønsker det, i og med de ikke prøver det :)
0
Lulu
Kort karma: 74
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 1037

Indlægaf Lulu » 24. apr 2016, 12:33

Jeg tænker først og fremmest (som mor) ingen madpakker = :love:

Men jeg ville nu ikke ønske at skulle indføre madordning i min søns institution, hvis det betød maden kom udefra.

Kom der en "kogekone" (kald personen der bliver ansat til at lave mad hvad du vil) fast i institutionen og lavede mad, og måske endda hvor nogle af de større børnehavebørn kunne komme med ud og hjælpe, ville jeg være mega fan.
Jeg går ikke super meget op i økologi, eller andre "specielle" madvaner, så bare det at der ville være et udbud af forskelligt mad og så nødløsningen med rugbrød i køleskabet til dem der ikke ville spise af den hjemmelavede mad den dag ville være ganske fin for mig. Åh jeg ville elske det. Jeg hader allerede nu at smøre madpakker, og med en søn på to år er der godt nok lang tid til at han er gammel nok til at smøre dem selv :tie:
1

Tilbage til "Forældre"