Nogle skatte-eksperter herinde...

Brugeravatar
Angelina
Kort karma: 302
Likede indlæg: 3968

Nogle skatte-eksperter herinde...

Indlægaf Angelina » 4. apr 2016, 17:21

... for jeg forsøger at finde ud af om der "bare" skal betales b-skat, eller om vedkommende skal stifte virksomhed, og synes ikke hverken skat eller diverse blogs gør mig klogere.

Vedkommende tjener penge på live-videoer - de udsendes igennem en side, som udbetaler vedkommende penge efter antal fans / visninger / tid.

Derfor mener jeg jo umiddelbart at det drejer sig om en b-skat indtægt - men da vedkommende er freelancer og selv bestemmer hvor mange timer, hvor længe, hvornår, indhold etc. så er der nogle der mener det drejer sig om selvstændig virksomhed (vedkommende nærmer sig de 50.000 kr om året, hvor man i så fald skal momsregistreres - men alene her synes jeg jo det er bøvlet, da vedkommende jo får betaling for udenlandsk firma, uden moms på?!)

Vedkommende udsteder jo heller ikke fakturaer, men får blot "løn for udført arbejde"

Nogen der kan give en opklaring på dette?
0
~indsæt smart signatur her~
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 682
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5930

Re: Nogle skatte-eksperter herinde...

Indlægaf Dikus » 4. apr 2016, 17:26

Videoer? Er vi så ikke over i momsfritaget aktivitet?

Skriv og spørg skat.
0
Brugeravatar
Wizzze
Kort karma: 1165
Likede indlæg: 6830

Re: Nogle skatte-eksperter herinde...

Indlægaf Wizzze » 4. apr 2016, 17:47

Dikus skrev:Videoer? Er vi så ikke over i momsfritaget aktivitet?

Skriv og spørg skat.

Det kommer an på indholdet i videoerne. Kunstnerisk virksomhed, som f.eks. musik eller videokunst er momsfritaget, det gælder også kursusvirksomhed, der ikke er egentlig uddannelse, f.eks. madvideoer er også momsfritaget, men hvis så madvideoerne er del i noget produktreklame, så er de ikke længere kursusvirksomhed, og vil dermed være momsbelagt.

Men jeg tror slet ikke det er videoerne som vedkomne bliver betalt for, men antal besøgende/klik på de til videoen relaterede reklamer?? og så er der tale om reklamearbejde på linje med modeller, bloggere osv. og så skal der betales B-skat.
1
Do as I say! :whip:

Tilbage til "Privatøkonomi"