Under jorden med børnene.

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
vibbsen
Kort karma: 298
Likede indlæg: 3010

Re: Under jorden med børnene.

Indlægaf vibbsen » 5. apr 2016, 19:28

Pølsemix skrev:
vibbsen skrev:
Pølsemix skrev:
LaScrooge skrev:
Pølsemix skrev:
LaScrooge skrev:Jeg tror godt det kan betale sig for de interesserede at læse Susanne Stauns blog 'Mareridt'.

Hvorfor har politiet så skrinlagt morens anmeldelse?

Hvad mener du?

Så faren er ikke "Timm"?

2 forskellige sager.....Parret i programmet igår hed Heidi og Rico og er IKKE dem der er omtalt på Susanne Stauns blog

Timm i anførselstegn indikerer at jeg mener om det er ham i overført betydning. :)
Jeg ved godt der er tale om to forskellige sager, politiet har jo tydeligvis ikke fundet noget på faren fra dokumentaren i modsætning til Timm.

Nårrhhh....Jeg var ikke helt sikker på om du var med.

Jvf. DR så afviste politiet begge anmeldelser som ubegrundede.
0
JEG TÆLLER TIL 3...OG JEG TÆLLER ENNNNN...OG JEG TÆLLER TOOOOO
Brugeravatar
ShuruQ
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 7794

Indlægaf ShuruQ » 5. apr 2016, 19:36

vibbsen skrev:
Pølsemix skrev:
LaScrooge skrev:
Pølsemix skrev:
LaScrooge skrev:Jeg tror godt det kan betale sig for de interesserede at læse Susanne Stauns blog 'Mareridt'.

Hvad mener du?

Så faren er ikke "Timm"?

2 forskellige sager.....Parret i programmet igår hed Heidi og Rico og er IKKE dem der er omtalt på Susanne Stauns blog

Hed hun ikke Lisbeth :gruble:?

Ikke fordi det er meningsforstyrrende, men nu kom jeg i tvivl.
0
I have a dream called Palestine, Israel called a nightmare. Alas, the reality is a nightmare for those who dream.
Brugeravatar
vibbsen

Indlægaf vibbsen » 5. apr 2016, 20:38

ShuruQ skrev:
vibbsen skrev:
Pølsemix skrev:
LaScrooge skrev:
Pølsemix skrev:

Hvad mener du?

Så faren er ikke "Timm"?

Hed hun ikke Lisbeth :gruble:?

Ikke fordi det er meningsforstyrrende, men nu kom jeg i tvivl.

Jo...Hun hed Lisbeth....Og jeg fatter åbenbart ingenting idag.... :-D
0
Brugeravatar
Sukisaki
Kort karma: 32
Likede indlæg: 503

Indlægaf Sukisaki » 5. apr 2016, 21:03

Det er sgu lidt mærkeligt, at lave sådan et program. Så kan hele Danmarks befolkning sidde og "vurdere" hvad der mon er sket. Er faderen virkelig voldelig? Er moderen paranoid? Hvem af dem er mest manipulerende?
Imens går det ud over børnene. De har levet i forældrenes konflikt i årevis, og nu er de blevet revet væk fra alt de kender. På et tidspunkt kan de så se det her program hvor forældrene sidder og beskylder hinanden for frygtelige ting.
12
Brugeravatar
Kattefjæs
Kort karma: 104
Likede indlæg: 1198

Indlægaf Kattefjæs » 5. apr 2016, 21:39

Jeg vil ikke gå så langt som til at kalde børnene uopdragne, for det ved man selvfølgelig ikke ud fra sådan et program, men det virkede som om at der lå nogle konflikter der - og at de både var mellem far og børnene OG mor og børnene. Hvilket selvfølgelig sagtens kan hænge sammen med at de ligger i konflikt og børnene selvfølgelig er fanget i det, og jeg tvivler ikke på at det går hårdt ud over dem. Det virkede bare ikke som om at problemet specifikt var faren - eller moren for den sags skyld. Men hele situationen. Og at ingen af dem rigtig håndterer den ifht. børnene og deres behov.
1
Brugeravatar
vibbsen

Indlægaf vibbsen » 5. apr 2016, 21:56

Sukisaki skrev:Det er sgu lidt mærkeligt, at lave sådan et program. Så kan hele Danmarks befolkning sidde og "vurdere" hvad der mon er sket. Er faderen virkelig voldelig? Er moderen paranoid? Hvem af dem er mest manipulerende?
Imens går det ud over børnene. De har levet i forældrenes konflikt i årevis, og nu er de blevet revet væk fra alt de kender. På et tidspunkt kan de så se det her program hvor forældrene sidder og beskylder hinanden for frygtelige ting.

Det er da ikke bare LIDT mærkeligt....Det er da virkelig virkelig MEGET mærkeligt.....

Og også lidt upassende at DR så efterfølgende laver hvad jeg betragter som en "håndvask" af overhovedet at gå ind i sådan en konflikt....Det kan godt være at de lader begge parter komme til orde....Men børnene...Dem tager de ikke meget hensyn til.....
1
LaScrooge
Kort karma: 322
Likede indlæg: 2563

Indlægaf LaScrooge » 6. apr 2016, 07:20

Jeg forstår ikke kritikken af DR. DR er en public service og det indebærer bl.a. at lave dokumentarprogrammer der belyser problematiske sider af lovligning og institutioner. De er en journalistisk institution, med alt hvad det indebærer af af kildebeskyttelse og objektiv fremstilling, dvs. også uden at tage stilling eller blande sig i sagernes gang. De er hverken dommer eller ordenshåndhæver. Her ønsker de at vise en af de højkonfliktssager som Forældreansvarsloven kommer til kort i forhold til. Dem er der få af - ca. 1% af alle skilsmissesager ender som en højkonfliktsag og højkonfliktsagerne er netop kendetegnet ved, at de er svære at gennemskue.

Jeg synes det er problematisk hvis man ikke som seer erkender, at der ligger mange ting forud for det udsnit af konflikten dette program viser. Det er umuligt for os at dømme i sagen. Vi ved ikke hvem der muligvis er skør, hvem der lyver, om alle lyver, eller hvorfor de gør det. Og jeg tror det er en pointe i sig selv, som bl.a. virker ved at illustrerer hvor svært det er for systemet at dømme i sagen.
2
Brugeravatar
Mittemis
Kort karma: 23
Likede indlæg: 94

Indlægaf Mittemis » 6. apr 2016, 07:49

Puha jeg synes simpelthen programmet var SÅ ubehageligt. Pga børnene. Sad bare og fik en hård klump i maven af medlidenhed med de børn. Nøj jeg tror ikke de har haft det sjovt.

Jeg kan jo heller ikke gøre mig til dommer over hvem af forældrene der har "ret". Men det er højst sandsynligt et eller andet sted imellem alt hvad der er blevet sagt. Umiddelbart synes jeg det var faren jeg kom til at sympatisere mest med. Men ingen af forældrene virkede specielt meget som Årets mor/far.
1
Brugeravatar
Sukisaki
Kort karma: 32
Likede indlæg: 503

Indlægaf Sukisaki » 6. apr 2016, 08:30

LaScrooge skrev:Jeg forstår ikke kritikken af DR. DR er en public service og det indebærer bl.a. at lave dokumentarprogrammer der belyser problematiske sider af lovligning og institutioner. De er en journalistisk institution, med alt hvad det indebærer af af kildebeskyttelse og objektiv fremstilling, dvs. også uden at tage stilling eller blande sig i sagernes gang. De er hverken dommer eller ordenshåndhæver. Her ønsker de at vise en af de højkonfliktssager som Forældreansvarsloven kommer til kort i forhold til. Dem er der få af - ca. 1% af alle skilsmissesager ender som en højkonfliktsag og højkonfliktsagerne er netop kendetegnet ved, at de er svære at gennemskue.

Jeg synes det er problematisk hvis man ikke som seer erkender, at der ligger mange ting forud for det udsnit af konflikten dette program viser. Det er umuligt for os at dømme i sagen. Vi ved ikke hvem der muligvis er skør, hvem der lyver, om alle lyver, eller hvorfor de gør det. Og jeg tror det er en pointe i sig selv, som bl.a. virker ved at illustrerer hvor svært det er for systemet at dømme i sagen.

Langt hen ad vejen er jeg enig med dig. Men jeg synes at den måde programmet er tilrettelagt på, mere lægger op til at man "vælger side", bare fordi vi godt kan lide at have helte og skurke. Jeg tror desværre at den debat det skaber, kommer mere til at handle om de specifikke personer og ikke om det store billede.

Og så er jeg bange for at det her program kommer til at skade børnene yderligere. De har i forvejen haft så meget tumult i deres liv, og nu er deres forældres konflikt eskaleret så meget at hele Danmark er involveret, og har en mening om dem.
Som skilsmisse-barn kan jeg stadig huske hvordan det føltes når mine forældre sagde grimme ting om hinanden, og jeg kan slet ikke forestille mig hvordan det ville være hvis deres konflikt (som på ingen måde kan sammenlignes med denne her sag), var i tv.

Hvis man virkelig ville belyse hvor svært det er for systemet at vurdere hvad der er op og ned i sådanne sager, kunne man måske taget det fra statsforvaltningens vinkel? Hvor mange modstridende oplysninger de får, hvordan de undersøgelser de sætter igang måske ender med at gøre deres tvivl større, hvordan de måske er bundet af uhensigtsmæssig eller utilstrækkelig lovgivning og hvordan de bliver nødt til at begå overgreb på børnene ved at fjerne dem med magt fordi forældre ikke kan samarbejde.

Men altså - de har selvfølgelig kun vist kun første del... Måske har jeg det anderledes når/hvis jeg ser det hele..
5
LaScrooge
Kort karma: 322
Likede indlæg: 2563

Indlægaf LaScrooge » 6. apr 2016, 09:06

Sukisaki skrev:
Langt hen ad vejen er jeg enig med dig. Men jeg synes at den måde programmet er tilrettelagt på, mere lægger op til at man "vælger side", bare fordi vi godt kan lide at have helte og skurke. Jeg tror desværre at den debat det skaber, kommer mere til at handle om de specifikke personer og ikke om det store billede.

Og så er jeg bange for at det her program kommer til at skade børnene yderligere. De har i forvejen haft så meget tumult i deres liv, og nu er deres forældres konflikt eskaleret så meget at hele Danmark er involveret, og har en mening om dem.
Som skilsmisse-barn kan jeg stadig huske hvordan det føltes når mine forældre sagde grimme ting om hinanden, og jeg kan slet ikke forestille mig hvordan det ville være hvis deres konflikt (som på ingen måde kan sammenlignes med denne her sag), var i tv.

Hvis man virkelig ville belyse hvor svært det er for systemet at vurdere hvad der er op og ned i sådanne sager, kunne man måske taget det fra statsforvaltningens vinkel? Hvor mange modstridende oplysninger de får, hvordan de undersøgelser de sætter igang måske ender med at gøre deres tvivl større, hvordan de måske er bundet af uhensigtsmæssig eller utilstrækkelig lovgivning og hvordan de bliver nødt til at begå overgreb på børnene ved at fjerne dem med magt fordi forældre ikke kan samarbejde.

Men altså - de har selvfølgelig kun vist kun første del... Måske har jeg det anderledes når/hvis jeg ser det hele..

Jeg tror problemet er, at de fleste seere vil zone ud uden konkrete eksempler på de problemer, Statsforvaltningen ville beskrive. Jeg tror de fleste har brug for rigtige mennesker, der bliver berørt af systemet, før de kan engagere sig. Samtidige er det nødvendigt, at man som seer husker, at man ikke har adgang til alle sagsakterne og derfor ikke kan dømme. Men når man er engageret, når man lytter til og fornemmer et andet menneske, er man allerede i gang med at vurdere - også selvom man ikke kan. Nærhedsbehovet kommer i konflikt med evnen til at forholde sig distanceret, men der er brug for begge ting: for at historien om statsforvaltningen, Forældreansvarsloven og højkonfliktsagerne, som den ikke magter, skal kunne fortælles har vi brug for at mærke det konkret gennem nogens historie. For at det ikke skal blive værre for de involverede har de brug for, at man som seer ikke tager stilling og udbreder sig om hvad der er op og ned, hvem der handler forkert, hvem der er en løgner, osv. Man skal netop lade være med at vælge side og man skal netop prøve at diskutere det store billede og ikke de enkelte personer. Det kan man godt som seer hvis bare man prøver at huske sig selv på, at der er rigtig meget man ikke ved og at der er rigtig meget DR ikke kan fortælle.
2
Brugeravatar
FruDulle
Kort karma: 608
Likede indlæg: 3399

Indlægaf FruDulle » 6. apr 2016, 09:11

Jeg synes så at det var tankevækkende hvor stille og rolige børnene var i bilen, lufthavnen og legepladsen på vej på "ferie".

Jeg tænkte mange gange at en mor der forsvinder med sine børn må være desperat og jeg kan virkelig ikke forstå at man gør den slags bare fordi at man synes far er en idiot.

Der lå jo også papirer fra skole og instistutioner at børnene var meget påvirkede efter samvær med far.

Far sagde at der blev observeret det samme under besøg hos ham som ved moderen. Men vi så ikke papirer på det som ved udtalelserne fra skole/inst.

Min vibe om faderen var total anscarsfralæggelse og at moderen ikke var rigtig klog. Det skræmmer mig altid når man ikke tager sit ansvar på sig.
0
Whatever
Blonderella
Kort karma: 21
Likede indlæg: 293

Indlægaf Blonderella » 6. apr 2016, 17:27

Jeg var også imponeret over børnene på rejsen. Tanken om at være så længe undervejs med 3 små børn er nok til at holde mig i dk. (Altså sådan rent hypotetisk. Er jo glad for deres far :blush:)
2
HerErJeg
Kort karma: 13
Likede indlæg: 236

Indlægaf HerErJeg » 7. apr 2016, 05:40

Blonderella skrev:Jeg var også imponeret over børnene på rejsen. Tanken om at være så længe undervejs med 3 små børn er nok til at holde mig i dk. (Altså sådan rent hypotetisk. Er jo glad for deres far :blush:)

Jeg tænkte godt nok, da nu hendes planer tilsyneladende var gået i vasken, og hun så proklamerede at nu var der så bare 24 timers kørsel hjem.
Så slap dog af... Der kunne man da snakke om stakkels børn, som ikke har fået skyggen af aktivitet i 2 dage og bare har siddet i en bil. Og nu ville hun så smide 1 døgn oveni hatten og skynde sig hjem.
Så lad dem da få et par dages "ferie", hvis planen alligevel ikke kan blive til noget. Det er jo ikke forbudt at være i udlandet.
3
Blonderella
Kort karma: 21
Likede indlæg: 293

Indlægaf Blonderella » 7. apr 2016, 07:02

Det er jeg helt enig i - der var jeg klar til at slå hende.
0
Brugeravatar
Rosa Espinosa
Kort karma: 287
Likede indlæg: 4430

Indlægaf Rosa Espinosa » 11. apr 2016, 19:02

Tænk nu hvis hun rent faktisk tager fejl mht. den ældste søn, at han rent faktisk er ADHD. Når han er overladt til hende, så ville det betyde at han slet ikke ville få den rette behandling, for hun vil ikke anderkende det?
9
Du kan ikke klandre mig for, at der har været en polohest inde og rode i mit sølvtøj

Tilbage til "Livets forhold"