Tørklæde = En STOR forhindring, for job ?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Bortvist
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2243

Re: Tørklæde = En STOR forhindring, for job ?

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 7. apr 2016, 13:48

Angelina skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
Fordi det er ulovligt, vel..?

Er der en lov i mod religiøs hovedbeklædning som dommer i Danmark? (det anede jeg ikke, men det har jo så intet med "upassende" at gøre, men så fordi en dommer naturligvis skal overholde loven)

Det kaldes "tørklædeloven" selvom det bare er paragraf 56 i retsplejeloven. Dommere må ikke bære politiske eller religiøse symboler i retsmøder. Det gælder også kalotter, et kors i en halskæde, en socialdemokratisk rose på reversen, osv. De må gerne bære de symboler før og efter mødet og på gangene i retsbygningen.

Det er særligt ømt, at der er et kristent kors i domstolenes logo... :klap:

Billede
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
LaScrooge
Kort karma: 322
Likede indlæg: 2555

Indlægaf LaScrooge » 7. apr 2016, 13:52

Advocatus-Diaboli skrev:
LaScrooge skrev:Skulle jeg på et tidspunkt blive leder eller medvirke i en ansættelsesproces, så vil jeg give afslag til alle der har hvid eller blå skorte på, både mænd og kvinder. Det sender et uheldigt signal og det ønsker jeg ikke i min medarbejderstab.

Og så laver de en sag, og din virksomhed bliver formentligt dømt til at betale en godtgørelse på et 5-6-cifret beløb, og du får et stempel som inkompetent af din egen leder - så hvad vinder du ved det?

Hvem siger at jeg vil gøre det åbenlyst? Jeg har vel lov til at tænke mit om personer der vælger at klæde sig så konformt. De passer bare ikke ind i virksomhedskulturen.
0
Brugeravatar
dykkersild
Kort karma: 133
Likede indlæg: 1620

Indlægaf dykkersild » 7. apr 2016, 13:59

Advocatus-Diaboli skrev:
Angelina skrev:
annella skrev:
Jørn skrev:Så denne udsendelse.

Synes den er interessant. Vil se de andre, der kommer ...

:fløjt:

Jeg undrer mig over, at tørklædet er en STOR forhindring, for at få job.
Som det siges.

Hvad mener du ?

Er det ?

Hvorfor ?

En kvindelig muslimsk dommer med tørklæde - det tror jeg nu ikke ville være passende i Danmark.

Hvorfor ikke?

Lovgivningen kan jeg godt fra en anden debat et andet sted - den er dog ikke så kendt.

Jeg er ret overbevist om, at det ikke er derfor at TS finder det upassende - men lad os nu se hvad hun svarer.
0
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Bortvist

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 7. apr 2016, 14:15

LaScrooge skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
LaScrooge skrev:Skulle jeg på et tidspunkt blive leder eller medvirke i en ansættelsesproces, så vil jeg give afslag til alle der har hvid eller blå skorte på, både mænd og kvinder. Det sender et uheldigt signal og det ønsker jeg ikke i min medarbejderstab.

Og så laver de en sag, og din virksomhed bliver formentligt dømt til at betale en godtgørelse på et 5-6-cifret beløb, og du får et stempel som inkompetent af din egen leder - så hvad vinder du ved det?

Hvem siger at jeg vil gøre det åbenlyst? Jeg har vel lov til at tænke mit om personer der vælger at klæde sig så konformt. De passer bare ikke ind i virksomhedskulturen.

Ja, du har jo så selv lige erkendt at du ville gøre det. Selv hvis du ikke erkender det, så er det temmelig gennemskueligt for de fagfolk, der arbejder med den slags til dagligt. I øvrigt skal klageren bare sandsynliggøre/påvise at der er foregået ulovlig forskelsbehandling, og så falder bevisbyrden over på dig, så DU skal bevise at der var saglige grunde til at du ikke valgte klager, men at du valgte den, som du ender med at vælge.
1
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
LaScrooge

Indlægaf LaScrooge » 7. apr 2016, 14:18

Advocatus-Diaboli skrev:
LaScrooge skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:

Ja, du har jo så selv lige erkendt at du ville gøre det. Selv hvis du ikke erkender det, så er det temmelig gennemskueligt for de fagfolk, der arbejder med den slags til dagligt. I øvrigt skal klageren bare sandsynliggøre/påvise at der er foregået ulovlig forskelsbehandling, og så falder bevisbyrden over på dig, så DU skal bevise at der var saglige grunde til at du ikke valgte klager, men at du valgte den, som du ender med at vælge.

Jamen, held og lykke med det. "Kære dommer, jeg er sikker på at jeg fik afslag fordi jeg går med skjorte!".
0
Brugeravatar
BlueBunny
Kort karma: 40
Likede indlæg: 749

Indlægaf BlueBunny » 7. apr 2016, 14:44

dykkersild skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
Angelina skrev:
annella skrev:
Jørn skrev:Så denne udsendelse.

Synes den er interessant. Vil se de andre, der kommer ...

:fløjt:

Jeg undrer mig over, at tørklædet er en STOR forhindring, for at få job.
Som det siges.

Hvad mener du ?

Er det ?

Hvorfor ?

En kvindelig muslimsk dommer med tørklæde - det tror jeg nu ikke ville være passende i Danmark.

Hvorfor ikke?

Lovgivningen kan jeg godt fra en anden debat et andet sted - den er dog ikke så kendt.

Jeg er ret overbevist om, at det ikke er derfor at TS finder det upassende - men lad os nu se hvad hun svarer.

Jeg ved ikke hvad den anden debattør skriver, men jeg finder det logisk at en som dømmer ikke synligt må bære symboler der viser et særligt værdisæt. En som dømmer skal udstråle neutralitet.

Tænker at kommentaren om kvinde i tørklæde, går på tørklædet. Det er kvinder som bærer tørklæder. En mand med turban eller kalot tænker jeg heller ikke er acceptabelt.
0
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Bortvist

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 7. apr 2016, 19:26

LaScrooge skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
LaScrooge skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:

Jamen, held og lykke med det. "Kære dommer, jeg er sikker på at jeg fik afslag fordi jeg går med skjorte!".

Du kan jo prøve at svinge forbi ligebehandlingsnævnets og arbejdsrettens afgørelsesdatabase og se hvor mange gange det sker i løbet af et år, og hvor lidt der skal til.
0
LaScrooge

Indlægaf LaScrooge » 8. apr 2016, 07:50

Advocatus-Diaboli skrev:
LaScrooge skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
LaScrooge skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:

Du kan jo prøve at svinge forbi ligebehandlingsnævnets og arbejdsrettens afgørelsesdatabase og se hvor mange gange det sker i løbet af et år, og hvor lidt der skal til.

Mmm.
0
Brugeravatar
Angelina
Kort karma: 302
Likede indlæg: 3924

Indlægaf Angelina » 8. apr 2016, 07:53

Nu har jeg i øvrigt set programmet, og den største forhindring er hende selv og hendes stålsatte overbevisning om at hun altid vil blive diskrimineret og ingen vil ansætte hende.
0
~indsæt smart signatur her~
Brugeravatar
Culpøs
Kort karma: 20
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 176

Indlægaf Culpøs » 8. apr 2016, 08:18

Jeg tror på papiret nej, men i praksis ja.
0
Pacta Sunt Servanda :whip:
Brugeravatar
thomassneum
Kort karma: 68
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 772

Indlægaf thomassneum » 15. apr 2016, 06:31

Tørklæder er hæmmende.
Det kan man så mene er forkert, eller ej, men det ændrer ikke på at de er hæmmende. Det er der en laaang liste af forklaringer på, som spænder over alt fra kultur, egoisme, fordomme, normer, frygt, had osv. - Og sådan vil alle symboler kunne fremme forskellige følelser og opfattelser. Det er naturligvis afledt af hvor "populært" symbolet er i befolkningen.

Vi har som mennesker i dette samfund, nogle forventninger til hvordan service, og udseende skal være, hos dem som vi har nogle relationer til. De her symboler stikker ud fra vores normer - det er jo ikke et problem at bærer et tørklæde. Problemet er at bærer et relligiøst symbol. Det er anmassende og støjer hos mange. men normerne skubbes hele tiden. Så en dag er det måske helt forventeligt og acceptabelt, men dér er vi bare ikke endnu.

Jeg mener ikke at man skal gøre sig selv til offer, når man vælger at "støje". Det er en privat kamp man må tage. Jeg mener dog at du skal være bakket op af lovgivningen, og så må det ellers være op til samfundet at rette "normen" til.

Så er tørklæder hæmmende for dine jobmuligheder. Ja, det er de.. helt på linje med så meget andet.
3
Med bov skal man mad lave, men...
TomKah
Kort karma: 18
Likede indlæg: 330

Indlægaf TomKah » 25. apr 2016, 19:37

I dagens afsnit kommer jobkonsulenterne med en masse trusler mod Mohammad fordi han er for fin til manuelt arbejde? Men hvorfor effektuerer de ikke bare truslerne i en hurtig vending og stopper hans kontanthjælp? Har man virkelig lov til at være sådan som han er?
1
Brugeravatar
Angelina
Kort karma: 302
Likede indlæg: 3924

Indlægaf Angelina » 3. maj 2016, 18:32

TomKah skrev:I dagens afsnit kommer jobkonsulenterne med en masse trusler mod Mohammad fordi han er for fin til manuelt arbejde? Men hvorfor effektuerer de ikke bare truslerne i en hurtig vending og stopper hans kontanthjælp? Har man virkelig lov til at være sådan som han er?

Det undrede jeg mig fandme også over, da jeg så afsnittet (for 2 min. siden), hvad sker der for "det job gider jeg ikke tage" ..."nå men, det bør du, ellers skælder vi ud" ... nej for helvede - "det skal du ellers får du 0 kr, end of discussion" ... jeg er da med på det er nedern at gøre rent hvis man hellere vil være hoteldirektør, men det er altså bare ærgerligt, det job man kan få er det job man må ta'.
0
~indsæt smart signatur her~
TomKah

Indlægaf TomKah » 3. maj 2016, 19:56

Angelina skrev:
TomKah skrev:I dagens afsnit kommer jobkonsulenterne med en masse trusler mod Mohammad fordi han er for fin til manuelt arbejde? Men hvorfor effektuerer de ikke bare truslerne i en hurtig vending og stopper hans kontanthjælp? Har man virkelig lov til at være sådan som han er?

Det undrede jeg mig fandme også over, da jeg så afsnittet (for 2 min. siden), hvad sker der for "det job gider jeg ikke tage" ..."nå men, det bør du, ellers skælder vi ud" ... nej for helvede - "det skal du ellers får du 0 kr, end of discussion" ... jeg er da med på det er nedern at gøre rent hvis man hellere vil være hoteldirektør, men det er altså bare ærgerligt, det job man kan få er det job man må ta'.

Man får i hvert fald ikke indtryk af at han er nederst i Manslows behovspyramide hvor sikkerhed er det største issue.
0
TomKah

Indlægaf TomKah » 3. maj 2016, 20:54

Jeg har lige set afsnit fem og det er da godt nok et trist program. :(
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"