Når man mister håbet

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Neenah
Kort karma: 125
Likede indlæg: 1123

Re: Når man mister håbet

Indlægaf Neenah » 5. apr 2016, 11:55

Akehurst2 skrev:Hvordan med undervisning - kunne det være en mulighed?

Evt. som tilkaldevikar i folkeskolen eller lignende. Om ikke andet, så er det erfaring, løn og noget på CV'et.

Tak for forslaget :)

Undervisning er faktisk mere eller mindre det eneste jeg har udelukket. Jeg har da smidt en ansøgning eller to til nogle gymnasier, men det er overhovedet ikke noget jeg har lyst til, eller kan se mig selv trives i på nogen måde, på nuværende tidspunkt. Jeg kan selvfølgelig blive nødt til det, hvis det er den eneste mulighed, men jeg har ikke to fag jeg kan undervise i, så de fleste gymnasier/handelsskoler/HF er ikke interesserede som udgangspunkt.

Så på gymnasiet kunne jeg muligvis godt, hvis chancen bød sig, men jeg er ret sikker på at jeg på ingen måde er robust nok til folkeskolen.
0
Brugeravatar
Torn
Kort karma: 64
Likede indlæg: 1110

Indlægaf Torn » 5. apr 2016, 11:55

Noget, der har hjulpet mig, når jeg har været modløs: en god hobby, der lå ud over den situation, som jeg var påvirket af. Fx gik jeg en overgang til kor, fordi det afledte mine tanker fra resten af livet. Jeg ved godt, at det overhovedet ikke hjælper dig i den konkrete situation, men det kan måske give lidt rart i hverdagen.
3
Brugeravatar
englishchannel
Kort karma: 112
Likede indlæg: 1105

Indlægaf englishchannel » 5. apr 2016, 12:01

Neenah skrev:Du er så sød, og du kender mig lidt for godt, på trods af at du aldrig har mødt mig :lol: Du skriver alt det, jeg ikke selv kan formulere.

Åh, og du har jo ret. Alligevel, så er den tanke bare også sindssygt uoverskuelig. Alt overvælder mig for tiden, og det føles ret håbløst. Og så er det vildt irriterende at praktik- og løntilskudsansøgninger ikke tæller med på de ugentlige ansøgninger, for dem har jeg i forvejen også svært ved at få sendt afsted.

Men du har ret. Jeg tager lige en tur med praktikkikkerten på :kys:

Konkurrencen om praktik/løntilskud er slet, slet ikke så hård som om de regulære jobs, så du behøver ikke at bruge så meget tid på ansøgningerne. Jeg sendte nogle virkelig elendige ansøgninger som jeg havde brugt 5 minutter på, og jeg kom til samtale på stort set alt :lol:
0
Brugeravatar
Neenah

Indlægaf Neenah » 5. apr 2016, 12:03

englishchannel skrev:
Neenah skrev:Du er så sød, og du kender mig lidt for godt, på trods af at du aldrig har mødt mig :lol: Du skriver alt det, jeg ikke selv kan formulere.

Åh, og du har jo ret. Alligevel, så er den tanke bare også sindssygt uoverskuelig. Alt overvælder mig for tiden, og det føles ret håbløst. Og så er det vildt irriterende at praktik- og løntilskudsansøgninger ikke tæller med på de ugentlige ansøgninger, for dem har jeg i forvejen også svært ved at få sendt afsted.

Men du har ret. Jeg tager lige en tur med praktikkikkerten på :kys:

Konkurrencen om praktik/løntilskud er slet, slet ikke så hård som om de regulære jobs, så du behøver ikke at bruge så meget tid på ansøgningerne. Jeg sendte nogle virkelig elendige ansøgninger som jeg havde brugt 5 minutter på, og jeg kom til samtale på stort set alt :lol:

Den ene jeg sendte brugte jeg alligevel en del tid på, og alligevel blev det et afslag :mellow: Hvor finder du dem henne? Når jeg kigger på jobnet er der ingenting.

Btw, hvis du har andre ideer til hvad jeg måske ville være god til, som jeg ikke selv har tænkt over, så er du meget velkommen til at smide det på bordet. Jeg havde aldrig selv fået ideen om at jeg måske kunne være god til optimering.
0
Brugeravatar
englishchannel
Kort karma: 112
Likede indlæg: 1105

Indlægaf englishchannel » 5. apr 2016, 12:08

Neenah skrev:Den ene jeg sendte brugte jeg alligevel en del tid på, og alligevel blev det et afslag :mellow: Hvor finder du dem henne? Når jeg kigger på jobnet er der ingenting.

Btw, hvis du har andre ideer til hvad jeg måske ville være god til, som jeg ikke selv har tænkt over, så er du meget velkommen til at smide det på bordet. Jeg havde aldrig selv fået ideen om at jeg måske kunne være god til optimering.

Det er derfor, du skal sprede dig ud og søge 15-20 stillinger på én gang :kys: Det er så uheldigt, at du fik afslag på den ene, du søgte, for det har nok forskruet dit billede af markedet, selvom det sandsynligvis handlede om, at de allerede havde en kandidat.

Prøv at søge gennem Ballisager. De har en intern database, hvor kun deres kandidater har adgang (dog med forbehold for, at jeg ikke kender til deres udvalg i Syddanmark).
0
Brugeravatar
Mi55y
Kort karma: 160
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 2510

Indlægaf Mi55y » 5. apr 2016, 12:23

englishchannel skrev:
Neenah skrev:
Charly skrev:Du skriver at du primært har søgt i det offentlige. Hvad med at prøve uopfordrede til mindre private virksomheder, som ikke altid har overvejet hvad en akademiker kan bruges til? Og hvad med vikarbureauer?

Og alt mulig held og lykke. Det er så hårdt, der hvor du er. Men du er hverken dum eller ubrugelig. Arbejdsmarkedet er sindssygt svært at komme ind på som nyuddannet humanist.

Det markerede lyder også som rigtig god ide, og noget jeg bestemt har tænkt over. Jeg ved bare slet ikke hvor jeg skal starte. Jeg aner jo heller ikke selv hvad jeg som humanist kan bruges til i sådan en virksomhed, og det sætter i den grad benspænd for mig. Jeg er virkelig dårlig til at tænke bundlinie og resultatorienteret, og det er nok derfor det offentlige har tiltrukket mig så meget.

Her vil jeg lige komme med den insiderviden, at små private virksomheder oftest slet ikke så "bundlinje- og resultatorienterede" som man skulle tro. Tværtimod er min erfaring, firmaerne ofte er startet af folk, der er vildt gode til og interesserer sig for den/de ting, de sælger (om det så er børnetøj, håndværkerarbejde eller software), men ikke ved specielt meget om kommunikation, optimering af arbejdsgange eller lignende. Og når man kommer ud som akademiker, der er vant til at tænke analytisk, så bliver det hurtigt tydeligt hvor der kan optimeres.

Jeg tror faktisk, at du ville være helt vildt god til at være "optimeringsaltmuligkvinde" i en mindre virksomhed. Det kræver overblik, analytiske evner, common sense og selvstændighed, hvilket du besidder i overflod.

Det her vil jeg gerne støtte op om. Og min erfaring er også, at man ret hurtigt kan få udvidet sine arbejdsopgaver og få ret mange fede udfordringer i de mindre private virksomheder, hvor de mange gange gerne vil hente indenfor rækkerne i stedet for at ansætte nyt blod. Jeg startede som nyuddannet cand.ling.merc som kontorassistent i en privat virksomhed med 40 ansatte, og over de 5 år jeg var der, skiftede jeg titel til først projektkoordinator og dernæst scheme manager samtidig med at jeg var kvalitetskoordinator og i den forbindelse blev uddannet lead auditor i ISO 9001.
0
Frisk på brætspil i Århus? viewtopic.php?f=5&t=4972

Frisk på at prøve en sjov og anderledes holdsport i Århus? Tjek Kin-Ball ud - gratis 4 første træninger :)
Brugeravatar
Neenah

Indlægaf Neenah » 5. apr 2016, 12:50

englishchannel skrev:
Neenah skrev:Den ene jeg sendte brugte jeg alligevel en del tid på, og alligevel blev det et afslag :mellow: Hvor finder du dem henne? Når jeg kigger på jobnet er der ingenting.

Det er derfor, du skal sprede dig ud og søge 15-20 stillinger på én gang :kys: Det er så uheldigt, at du fik afslag på den ene, du søgte, for det har nok forskruet dit billede af markedet, selvom det sandsynligvis handlede om, at de allerede havde en kandidat.

Prøv at søge gennem Ballisager. De har en intern database, hvor kun deres kandidater har adgang (dog med forbehold for, at jeg ikke kender til deres udvalg i Syddanmark).

Kan du ikke sende mig et link i en pb? :kys: Jeg tror ikke har jeg fået det af min konsulent :gruble:
0
Brugeravatar
Neenah

Indlægaf Neenah » 5. apr 2016, 12:51

Mi55y skrev:
Det her vil jeg gerne støtte op om. Og min erfaring er også, at man ret hurtigt kan få udvidet sine arbejdsopgaver og få ret mange fede udfordringer i de mindre private virksomheder, hvor de mange gange gerne vil hente indenfor rækkerne i stedet for at ansætte nyt blod. Jeg startede som nyuddannet cand.ling.merc som kontorassistent i en privat virksomhed med 40 ansatte, og over de 5 år jeg var der, skiftede jeg titel til først projektkoordinator og dernæst scheme manager samtidig med at jeg var kvalitetskoordinator og i den forbindelse blev uddannet lead auditor i ISO 9001.

Fedt! Søgte du uopfordret, eller søgte du bare på en opslået stilling som kontorassistent?
0
Brugeravatar
Mi55y
Kort karma: 160
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 2510

Indlægaf Mi55y » 5. apr 2016, 13:03

Neenah skrev:
Mi55y skrev:

Fedt! Søgte du uopfordret, eller søgte du bare på en opslået stilling som kontorassistent?

Jeg søgte stillingen uopfordret, fordi jeg vidste gennem netværk, at den snart blev ledig - jeg var den eneste, der kom til samtale. Jobbet var virkelig ikke noget at råbe hurra for til at starte med - lav løn, en del tastearbejde og faktisk en del tid, hvor jeg ikke havde noget at lave. Men efterhånden fik jeg flere og flere opgaver, mere i løn + bonusser, fik en kontorassistent under mig og endte også med at komme ud og rejse en del. Er siden blev hentet til andet arbejde gennem min profil på Jobindex, hvorigennem min nuværende arbejdsgiver kontaktede mig pga. de kompetencer jeg havde opnået. Så jeg vil klart opfordre til, at man prøver at spotte virksomheder, som virker til at have mange jern i ilden trods en mindre stab.
3
Frisk på brætspil i Århus? viewtopic.php?f=5&t=4972

Frisk på at prøve en sjov og anderledes holdsport i Århus? Tjek Kin-Ball ud - gratis 4 første træninger :)
Brugeravatar
Neenah

Indlægaf Neenah » 5. apr 2016, 13:07

^I den anledning vil jeg da lige skrive at hvis nogen kender nogen/noget, der kunne være interessant for en selvkørende akademiker med stærke engelskkompetencer, så må de da gerne lige skrive en PB :kryds:

(Alt i midt/øst/syd-jylland og på Fyn har interesse).
0
Brugeravatar
Wizzze
Kort karma: 1141
Likede indlæg: 6705

Indlægaf Wizzze » 5. apr 2016, 13:30

Nu ved jeg ikke hvilket sprog/område det er du har studeret, men med mindre det er et meget lille område, så ville jeg fokusere mine ansøgninger på virksomheder med eksportfokus på netop dit område. og så gå efter noget assistent / trainee stilling, bare for at få foden indenfor, og når du så er der, gør du dig uundværlig med dine evner.
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Neenah

Indlægaf Neenah » 5. apr 2016, 13:31

Wizzze skrev:Nu ved jeg ikke hvilket sprog/område det er du har studeret, men med mindre det er et meget lille område, så ville jeg fokusere mine ansøgninger på virksomheder med eksportfokus på netop dit område. og så gå efter noget assistent / trainee stilling, bare for at få foden indenfor, og når du så er der, gør du dig uundværlig med dine evner.

Man kan næppe kalde det småt. Det er USA :lol:
0
Brugeravatar
Wizzze
Kort karma: 1141
Likede indlæg: 6705

Indlægaf Wizzze » 5. apr 2016, 13:41

Neenah skrev:
Wizzze skrev:Nu ved jeg ikke hvilket sprog/område det er du har studeret, men med mindre det er et meget lille område, så ville jeg fokusere mine ansøgninger på virksomheder med eksportfokus på netop dit område. og så gå efter noget assistent / trainee stilling, bare for at få foden indenfor, og når du så er der, gør du dig uundværlig med dine evner.

Der er virkelig mange råd, organisationer, grupper osv. der fokuserer på at øge dansk og europæisk eksport mod USA, steder som Udenrigsministeriet, Dansk Industri, dansk erhverv, Eksportrådet, EU udviklings og støttefonde, samt masser af lokale og regionale organisationer. Og så selvfølgelig alle de enkelte virksomheder, som forsøger at få gang i noget derovre, f.eks. er der meget snak om at få gang i noget med dansk økologi til USA, samt systemeksport, dvs. ting som ældrepleje, andre måder/systemer at gøre tingene på, hvad findes der af den slags virksomheder i dit område, som du kunne rende på dørene??
1
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Neenah

Indlægaf Neenah » 5. apr 2016, 13:45

Wizzze skrev:
Neenah skrev:

Der er virkelig mange råd, organisationer, grupper osv. der fokuserer på at øge dansk og europæisk eksport mod USA, steder som Udenrigsministeriet, Dansk Industri, dansk erhverv, Eksportrådet, EU udviklings og støttefonde, samt masser af lokale og regionale organisationer. Og så selvfølgelig alle de enkelte virksomheder, som forsøger at få gang i noget derovre, f.eks. er der meget snak om at få gang i noget med dansk økologi til USA, samt systemeksport, dvs. ting som ældrepleje, andre måder/systemer at gøre tingene på, hvad findes der af den slags virksomheder i dit område, som du kunne rende på dørene??

Ærligt? Jeg aner det ikke. :genert: Og jeg aner ikke hvordan jeg skulle finde ud af det.
0
Brugeravatar
Mani
Kort karma: 183
Likede indlæg: 1963

Indlægaf Mani » 5. apr 2016, 14:01

Mi55y skrev:
Neenah skrev:
Mi55y skrev:

Jeg søgte stillingen uopfordret, fordi jeg vidste gennem netværk, at den snart blev ledig - jeg var den eneste, der kom til samtale. Jobbet var virkelig ikke noget at råbe hurra for til at starte med - lav løn, en del tastearbejde og faktisk en del tid, hvor jeg ikke havde noget at lave. Men efterhånden fik jeg flere og flere opgaver, mere i løn + bonusser, fik en kontorassistent under mig og endte også med at komme ud og rejse en del. Er siden blev hentet til andet arbejde gennem min profil på Jobindex, hvorigennem min nuværende arbejdsgiver kontaktede mig pga. de kompetencer jeg havde opnået. Så jeg vil klart opfordre til, at man prøver at spotte virksomheder, som virker til at have mange jern i ilden trods en mindre stab.
Sådan startede jeg også - i en stilling opslået til en HK'er, hvor jeg begrundede hvorfor de i stedet skulle bruge en akademiker. Jobbet var temmelig kedeligt i starten - men jeg fik heldigvis lov at udvide stillingen efterhånden - og jeg slap for at gå hjemme :genert:

Min mand startede med at undervise mindre hold på hans tidligere studie - og selv om det ikke var fuldtid blev hans engagement vægtet højt ved de samtaler han sidenhen kom til.

Edit: Undskyld - det blev noget rod! Forbistrede telefon :cuss:
0
'At some point you just have to let go of what you thought should happen and live in what is happening'

Tilbage til "Livets forhold"