Hvad er dit forhold til debatten.net?

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
DD_81
Kort karma: 325
Geografisk sted: Stæævns
Likede indlæg: 3224

Re: Hvad er dit forhold til debatten.net?

Indlægaf DD_81 » 7. apr 2016, 12:01

jeg er vild med debatten.net - kort og godt.
Som andre skriver, så oplever jeg, debatmæssigt, at føle mig hjemme igen.

Stedet bærer da præg af at vi er mange gamle og garvede, og at en del af os ved og husker en del om hinanden, har et indtryk af hinanden.
Det kan sikkert for nye, der ikke kender "os" få det til at virke indspist. Tilgengæld oplever jeg en del større åbenhed og positiv tilgang til nye brugere, end jeg oplevede på DD, hvor janteloven da herskede ganske fint ifht. nye i visse fora.
Måske går der lidt hygge-kaffeklub i den indimellem, men det er faktisk det jeg holder allermest af.

Jeg har ikke behov for at deltage i store vilde meningssplittede politiske debatter, - indimellem gider jeg godt, fordi emnet berører mig, men jeg bryder mig ikke om skyttegravs debat.
Jeg har ikke noget at sætte på moderationen, det jeg har oplevet har været fint, sagligt, og velargumenteret. Jeg forventer ikke at ville være enig, og kan fint leve med at de der har påtaget sig den rolle måske har nogle andre rammer og grænser end jeg personligt har.
3
- tid til nyt debatnavn, - tidligere Dirtydancing, voksede fra det for læææænge siden ;)
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 769
Likede indlæg: 10149

Indlægaf DetSorteCirkus » 7. apr 2016, 12:12

Ennovy skrev:Det er vel egentligt ikke så svært - trådstarter bestemmer, og så må man lave to udgaver - ligesom med spoiler og ikke spoiler tråde om et tv program.

Det sad jeg også lige og tænkte på, og måske ville det også være en ide med et særligt forum for Evighedstråde.
0
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 674
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5860

Indlægaf Dikus » 7. apr 2016, 12:41

Aima skrev:
Dikus skrev:Vi kunne ogdå tage sidste tråd frem, der handlede om samme emne og konstatere, at der er taget stilling til emnet. Også selvom løsningen ikke behager alle.

Og så prøve at overveje, hvor sandsynligt det er at finde en løsning, der behager alle.

På en god dag kunne man genlæse de indlæg om, hvor ubehageligt det føles at blive kaldt navne, herunder brokrøv.

Her er afgørelsen fra sidst problemet var oppe at vende:

Aima skrev:
decibell skrev:Vi har diskuteret det i gruppen og er kommet frem til flg.:

Udgangspunktet er, at der på debatten er alt for mange forskellige meninger om det til, at vi som moderatorer kan opstille et sæt regler for, hvornår metadebatter er for meget. Vi henstiller i stedet til, at folk fra gang til gang har selverkendelse nok til at se det, når tråden er røget for meget af sporet, og at folk efterfølgende selv reagerer på det.

Vi foreslår, at man, når man bliver træt af den kørende metadebat, gør én af to ting:

1. Man opretter en ny tråd til emnet i det rette forum og linker til tråden i et indlæg, hvor man henstiller til at tage debatten i den nye tråd - og samtidig kan man give moderatorerne besked (evt. ved at anmelde indlæg med linket) for at gøre opmærksom på, at der er noget, der skal holdes øje med. Så er man sikker på, at vi ser det.

eller (hvis man ikke selv har mod på at smide sådan en henstilling)

2. Man beder moderatorerne om at smide en henstilling i tråden om at få tråden tilbage på rette spor - om folk så skal gøre dette ved at stoppe metadebatten, eller ved at nogen opretter en ny tråd til den, må brugerne selv finde ud af i første omgang - bemærk, at hvordan det skal ske ikke vil være noget, moderator tager beslutning om.

Så kan moderatorerne være behjælpelige med at flytte indlæg osv., men i begge tilfælde skal det være på opfordring fra en bruger først.

Tak fordi I gad bruge tiden.

For at få det klart, forskellen fra før til nu er, at jeres forslag nu er skrevet ned i punktform?

Det er ikke for at være flabet, og jeg håber, det er i orden at spørge ind til, men 'for mange forskellige meninger til at I kan lave en regel?'
Altså, er det fordi I tror, vi opfører os som idioter, hvis vi ikke får vores vilje, eller?

Jeg synes det er ret ærgerligt, hvis det er en total umulighed for moderationen at vedtage noget og melde det klart ud, resultatet af det her vil jo være lige præcis intet i praksis, bortset fra at os der godt gider metadebatterne måske nu holder os (endnu mere) tilbage, fordi vi ved, de potentielt irriterer, og de, det potentielt irriterer, holder (endnu mere) kæft med deres irritation, fordi de ved, det irriterer nogle af os andre at blive stoppet.

Og ja, det kan vi så hive frem her og kigge på og forholde os til, igen, at det ikke er muligt at finde en løsning der med garanti behager alle. Hvilket jeg i øvrigt ikke forestiller mig det er vedrørende nogetsomhelst på et sted med så mange mennesker.

Vi kunne alternativt forholde os til, at det her så igen er oppe at vende for Gud ved hvilken gang, og overveje om det måske ville være hensigtsmæssigt at overveje at finde en løsning alligevel, på trods af, den så ikke behager alle.

Personligt vil jeg ærlig talt foretrække, at få klar besked fra admins side, om at metadebatter er fuldstændigt forbudt i alle afskygninger, fremfor det her mærkelige limbo, hvor man igen og igen sidder og er lidt i tvivl om, hvorvidt det bidrag, man har lyst til at komme med, overhovedet er velkomment og passende.

Helt ærligt, jeg er all in for at vi er voksne mennesker, men når vi nu engang kan konstatere, at vi er så forskellige i vores tilgange og præferencer, så var det måske på tide at nogen trådte i karakter og spillede ind med noget konket. Man kan jo ikke behage alle altid, og det behøver man faktisk heller ikke, der er vel en grund til, at det her sted rent faktisk har en gruppe mennesker der er blevet udstyret med en dirigentstok.

Jeg er personligt ikke tilhænger af rigid moderation, som du lægger op til. Jeg er stor tilhænger af, folk lærer at opføre sig som voksne mennesker.

Det er helt fair at du ønsker at tage det samme spørgsmål op igen og igen, fordi du ikke bryder dig om svaret. Der er tydeligvist folk, der fortsat gerne vil debattere det.
1
LaScrooge
Kort karma: 322
Likede indlæg: 2554

Indlægaf LaScrooge » 7. apr 2016, 13:08

Dikus skrev:
Aima skrev:
Dikus skrev:Vi kunne ogdå tage sidste tråd frem, der handlede om samme emne og konstatere, at der er taget stilling til emnet. Også selvom løsningen ikke behager alle.

Og så prøve at overveje, hvor sandsynligt det er at finde en løsning, der behager alle.

På en god dag kunne man genlæse de indlæg om, hvor ubehageligt det føles at blive kaldt navne, herunder brokrøv.

Her er afgørelsen fra sidst problemet var oppe at vende:

Aima skrev:
decibell skrev:Vi har diskuteret det i gruppen og er kommet frem til flg.:

Udgangspunktet er, at der på debatten er alt for mange forskellige meninger om det til, at vi som moderatorer kan opstille et sæt regler for, hvornår metadebatter er for meget. Vi henstiller i stedet til, at folk fra gang til gang har selverkendelse nok til at se det, når tråden er røget for meget af sporet, og at folk efterfølgende selv reagerer på det.

Vi foreslår, at man, når man bliver træt af den kørende metadebat, gør én af to ting:

1. Man opretter en ny tråd til emnet i det rette forum og linker til tråden i et indlæg, hvor man henstiller til at tage debatten i den nye tråd - og samtidig kan man give moderatorerne besked (evt. ved at anmelde indlæg med linket) for at gøre opmærksom på, at der er noget, der skal holdes øje med. Så er man sikker på, at vi ser det.

eller (hvis man ikke selv har mod på at smide sådan en henstilling)

2. Man beder moderatorerne om at smide en henstilling i tråden om at få tråden tilbage på rette spor - om folk så skal gøre dette ved at stoppe metadebatten, eller ved at nogen opretter en ny tråd til den, må brugerne selv finde ud af i første omgang - bemærk, at hvordan det skal ske ikke vil være noget, moderator tager beslutning om.

Så kan moderatorerne være behjælpelige med at flytte indlæg osv., men i begge tilfælde skal det være på opfordring fra en bruger først.

Tak fordi I gad bruge tiden.

For at få det klart, forskellen fra før til nu er, at jeres forslag nu er skrevet ned i punktform?

Det er ikke for at være flabet, og jeg håber, det er i orden at spørge ind til, men 'for mange forskellige meninger til at I kan lave en regel?'
Altså, er det fordi I tror, vi opfører os som idioter, hvis vi ikke får vores vilje, eller?

Jeg synes det er ret ærgerligt, hvis det er en total umulighed for moderationen at vedtage noget og melde det klart ud, resultatet af det her vil jo være lige præcis intet i praksis, bortset fra at os der godt gider metadebatterne måske nu holder os (endnu mere) tilbage, fordi vi ved, de potentielt irriterer, og de, det potentielt irriterer, holder (endnu mere) kæft med deres irritation, fordi de ved, det irriterer nogle af os andre at blive stoppet.

Og ja, det kan vi så hive frem her og kigge på og forholde os til, igen, at det ikke er muligt at finde en løsning der med garanti behager alle. Hvilket jeg i øvrigt ikke forestiller mig det er vedrørende nogetsomhelst på et sted med så mange mennesker.

Vi kunne alternativt forholde os til, at det her så igen er oppe at vende for Gud ved hvilken gang, og overveje om det måske ville være hensigtsmæssigt at overveje at finde en løsning alligevel, på trods af, den så ikke behager alle.

Personligt vil jeg ærlig talt foretrække, at få klar besked fra admins side, om at metadebatter er fuldstændigt forbudt i alle afskygninger, fremfor det her mærkelige limbo, hvor man igen og igen sidder og er lidt i tvivl om, hvorvidt det bidrag, man har lyst til at komme med, overhovedet er velkomment og passende.

Helt ærligt, jeg er all in for at vi er voksne mennesker, men når vi nu engang kan konstatere, at vi er så forskellige i vores tilgange og præferencer, så var det måske på tide at nogen trådte i karakter og spillede ind med noget konket. Man kan jo ikke behage alle altid, og det behøver man faktisk heller ikke, der er vel en grund til, at det her sted rent faktisk har en gruppe mennesker der er blevet udstyret med en dirigentstok.

Jeg er personligt ikke tilhænger af rigid moderation, som du lægger op til. Jeg er stor tilhænger af, folk lærer at opføre sig som voksne mennesker.

Det er helt fair at du ønsker at tage det samme spørgsmål op igen og igen, fordi du ikke bryder dig om svaret. Der er tydeligvist folk, der fortsat gerne vil debattere det.

Måske kunne man blive enige om, at det er en given TS der bestemmer om der må udvikle sig sidediskussioner eller ej? Og at TS er den der kan henvende sig til en moderator og bede moderatoren standse diskussionerne, hvis fx TS ikke selv har held med det eller ikke selv har lyst? Og at TS løbende har ret til at moderere udviklingen i sin egen tråd, dvs. standse nogle diskussioner, tillade andre osv? Mods har selvfølgelig den overordnede bestemmeret og derudover er der retningslinjerne, så ingen kan oprette en tråd hvor de tillader at man må svine dem til man vil, fx.

Det der med at opføre sig som voksne mennesker er indlysende, men alle herinde er jo voksne - de er bare uenige og har forskellige præferencer for en tråd. Nogen har en god debat, andre ønsker ikke at den skal være i en given tråd - hvad er den "voksne" handlemåde her? - ud over, selvfølgelig at argumentere lødigt og tale pænt til hinanden.
2
Brugeravatar
Aima
Kort karma: 603
Likede indlæg: 5005

Indlægaf Aima » 7. apr 2016, 14:23

Jeg er heller ikke fortaler for rigid moderation, men jeg synes så bare absolut heller ikke, der er noget rigidt ved at fastlægge nogle få, konkrete regler. I særdeleshed ikke, når der med al tydelighed findes en konsekvent og tilbagevendende tvivl og uenighed om, hvordan man skal og må agere i en helt konkret situation.

Og at der kun findes én eneste potentiel løsningsmulighed, er jo forkert. Jeg har, både i denne og den anden tråd, kommet med adskillige eksempler på måder man kan gribe det an på.

- Der kan oprettes et eller flere underforum/fora, hvor metadebatter ikke er tilladt.
- Det kan vedtages, at man ikke stopper en debat, medmindre man selv har en ny tråd der kan debatteres videre i, klar.
- Det er kun mods, der afgør, hvornår debatterne stoppes. Andre kan derimod anmelde metadebatterne og på den måde gøre mods opmærksomme på dem.

Tre konkrete løsningsforslag der sådan set bare forudsætter, at nogen er i stand til at tage en beslutning, så vi kan komme videre. Det er så umiddelbart ikke muligt, forstår jeg, og det er faktisk ligefør, jeg synes dét er mere ærgerligt, end når debatterne stoppes.

Pyt. Jeg kaster håndklædet i ringen og accepterer, vi ikke kommer et skridt videre nogetsomhelst denne gang heller. So be it.
Vi snakkes sikkert ved om emnet om et halvt års tid igen :jule:
0
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Fru Sunshine
Moderator
Kort karma: 1011
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 9137

Indlægaf Fru Sunshine » 7. apr 2016, 18:35

Ennovy skrev:Fordi man ikke på samme tid flytter alle de relevante indlæg med over i den nye tråd - og derfor skal debatten startes forfra. Og det kan være forvirrende at prøve at komme ind i en spin off tråd - når man ikke kan læse det hele der er gået forud.

Og debatter med kant bliver lukket ned, så det handler jo ikke om hvorvidt de bare skal oprettes. Og her vil jeg igen gerne lige sige at det er helt fair det er sådan - man skal bare ikke få det til at lyde som om "det kan I bare gøre". For det kan man ikke bare med den overmoderering der sker herinde (igen: bare min mening).

Giv et eksempel på, at tråde med kant er blevet lukket. Det er vist et rimeligt ønske til den påstand.

Eller mener du, at der ikke skal reageres, når der kommer anmeldelser på personangreb?
1
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Delfin
Kort karma: 387
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 3812

Indlægaf Delfin » 7. apr 2016, 20:17

Jeg må sige, at jeg opgiver at deltage, når metadebatterne flyttes til en ny tråd. Jeg mister simpelthen overblikket, når jeg ikke kan følge det naturlige flov i, hvordan de opstod osv. - og det får jeg ikke selvom, der flyttes 3-5 indlæg med over. Jeg ser heller ikke formålet med tråde som: Det må jeg ikke sige eller din upopulære holdning etc, hvis man ikke må udfordres på den holdning? For mig er den slags tråde meget lig med en snak hjemme i dagligstuen, hvor samtalen bølger lidt frem og tilbage og måske foregår der et par samtaler på kryds af hinanden.
Hvis man ikke gider det, hvorfor så ikke bare springe de sider over og gå til sidste indlæg i tråden?
Alt i alt gider jeg ikke "barnepiger". Men altså hvis enden bliver, at der ikke må kommenteres på de tråde, så holder jeg jo bare op med at deltage i dem. Værre er det jo ikke.
3
14 11 14 :banan:
Brugeravatar
Fru Sunshine
Moderator

Indlægaf Fru Sunshine » 8. apr 2016, 04:16

Ennovy skrev:
Fru Sunshine skrev:
Ennovy skrev:Fordi man ikke på samme tid flytter alle de relevante indlæg med over i den nye tråd - og derfor skal debatten startes forfra. Og det kan være forvirrende at prøve at komme ind i en spin off tråd - når man ikke kan læse det hele der er gået forud.

Og debatter med kant bliver lukket ned, så det handler jo ikke om hvorvidt de bare skal oprettes. Og her vil jeg igen gerne lige sige at det er helt fair det er sådan - man skal bare ikke få det til at lyde som om "det kan I bare gøre". For det kan man ikke bare med den overmoderering der sker herinde (igen: bare min mening).

Giv et eksempel på, at tråde med kant er blevet lukket. Det er vist et rimeligt ønske til den påstand.

Eller mener du, at der ikke skal reageres, når der kommer anmeldelser på personangreb?

Nej det mener jeg ikke - en anmeldelse er ikke mere og andet end en anmeldelse - en anmeldelse skal man tage stilling til - men ikke altid reagere på.

Det bliver vi så aldrig enige om. Selvfølgelig skal man reagere, når nogen virkelig føler sig trampet på.

Og du mangler stadig at fremvise de debatter, der er blevet lukket ned.
2
Brugeravatar
decibell
Moderator
Kort karma: 187
Geografisk sted: Oldtiden
Likede indlæg: 4132

Indlægaf decibell » 8. apr 2016, 05:41

Fru Sunshine skrev:
Ennovy skrev:
Fru Sunshine skrev:

Nej det mener jeg ikke - en anmeldelse er ikke mere og andet end en anmeldelse - en anmeldelse skal man tage stilling til - men ikke altid reagere på.

Det bliver vi så aldrig enige om. Selvfølgelig skal man reagere, når nogen virkelig føler sig trampet på.
Og du mangler stadig at fremvise de debatter, der er blevet lukket ned.

Ja, og desuden er en reaktion ikke altid ensbetydende med, at anmelder får det, som de ønsker det. Vi vurderer altså lige så ofte fælles i teamet, at det ikke er noget, vi vil agere på - fx fordi det ikke bryder reglerne, eller hvis vi i teamet vurderer det på anden måde end anmelder - og så får anmelder besked om, at vi holder øje med trådens udvikling. Men reagere gør vi altid, for det ville også være tarveligt og uprofessionelt ikke som det mindste at anerkende en anmeldelse. Folk anmelder jo ikke for sjovs skyld, men fordi de føler, at der er noget, der bør ses på. Hvis vi ikke respekterede det, ville mange sikkert hurtigt opgive at anmelde.
2
"Don't do what you can't undo, until you've considered
what you can't do once you've done it." King Shrewd

Intet er for evigt (en stilstand)!

"Don't cry about it, girl, learn from it."
Brugeravatar
Fru Sunshine
Moderator

Indlægaf Fru Sunshine » 8. apr 2016, 08:04

Ennovy skrev:Vi bliver ikke enige nej - og jeg har jo også skrevet at jeg tog konsekvensen af uenigheden - selvfølgeligt skal stedet ikke tilpasse sig mig. Hvis folk er glade så er det jo det vigtigste.

Og nej jeg gider ikke bruge tid på at finde eksempler på overmoderering, men det der fik mig til at smutte er et eksempel - og der sker/skete også undermoderering når det kom til internt i moderatorgruppen - ret modstridende faktisk. Og det mener jeg er udtryk for at det helt grundlæggende mangler - og teamet er/var grundlæggende enige - og det mener jeg ikke er holdbart.

Du skrev, at der blev lukket tråde ned. Det vil jeg gerne se eksempler på, hvis du kan finde dem.
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Moderator

Indlægaf Fru Sunshine » 8. apr 2016, 08:09

Ennovy skrev:
Fru Sunshine skrev:
Ennovy skrev:Vi bliver ikke enige nej - og jeg har jo også skrevet at jeg tog konsekvensen af uenigheden - selvfølgeligt skal stedet ikke tilpasse sig mig. Hvis folk er glade så er det jo det vigtigste.

Og nej jeg gider ikke bruge tid på at finde eksempler på overmoderering, men det der fik mig til at smutte er et eksempel - og der sker/skete også undermoderering når det kom til internt i moderatorgruppen - ret modstridende faktisk. Og det mener jeg er udtryk for at det helt grundlæggende mangler - og teamet er/var grundlæggende enige - og det mener jeg ikke er holdbart.

Du skrev, at der blev lukket tråde ned. Det vil jeg gerne se eksempler på.

Det er meget muligt - men som jeg skrev så gider jeg ikke sidde og lede efter tråde og indlæg.

Det må da ellers være nemt, når det nu sker så tit ;)

Og så er jeg ude.
0
Brugeravatar
achillaxedprune
Kort karma: 346
Likede indlæg: 2363

Indlægaf achillaxedprune » 8. apr 2016, 15:26

dgd2007 skrev:
achillaxedprune skrev:[...]
Jeg er simpelthen blevet for gammel til at skændes over internettet. :lol:

:)
Billede

Ja, jeg har ikke længere behovet for at få ret... Hvis jeg synes, at jeg har givet udtryk for hvad jeg mener, så gider jeg sjældent gå ind i diskussionen. Det ender lidt for tit med, at en bare VIL ha' ret og Godwins law træder i kraft. :lol:
Billede
1
Hvis man vil behandle folk ens, skal man behandle dem forskelligt.
Citat: Ukendt morfar.

Tilbage til "Generelt"