Dilemma - afbud til fest

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Æble
Kort karma: 165
Likede indlæg: 888

Dilemma - afbud til fest

Indlægaf Æble » 7. apr 2016, 14:50

Min veninde holder fest for ca 40 mennesker (uden spisning). Det er ikke fødselsdag eller andet, de havde bare lyst til at holde fest. Vi har for længe siden betalt 200kr Per person for drikkevarer, snacks og leje af lokaler.

Nu er det så blevet sådan at jeg ikke gider. Grunden er at jeg er blevet gravid og er mega træt og har det skidt. Og jeg gider ikke at alle skal vide at jeg er gravid. Festen holdes 8 km fra vores hjem uden mulighed for offentlig transport. Så det er cykel eller taxa eller bil. Det er lagt op til druk. Jeg gider bare ikke sidde der og være træt og dårlig og ikke kunne drikke og høre på hvorvidt jeg ikke drikker. Og ovenikøbet skulle cykle 8 km hver vej. jeg gider heller ikke sidde der og se på min mand drikke sig fuld med mine venner.

Min lille udvej er, at vi faktisk ikke har fundet nogen der kan passe vores børn. Kunne godt lade den store være alene hjemme og evt finde en kammerat den lille kunne sove hos. Og ved at hvis jeg melder afbud med den begrundelse, vil de bare sige at så kan jeg da komme alene.

Min mand mener at jeg skal sige det nu og bede om penge retur, jeg skifter lidt imellem at fake en diarre på dagen eller bare knibe ballerne sammen og tage med.

Hvad siger debatten?
0
Brugeravatar
Urtekussen
Kort karma: 356
Likede indlæg: 2711

Re: Dilemma - afbud til fest

Indlægaf Urtekussen » 7. apr 2016, 14:54

Jeg ville nok bare melde fra på dagen, hvis overskuddet heller ikke er i top da.

Det kan jo være meget op og ned, hvor frisk man er.
Og hvis du tager med, kan du jo bare tage bilen (hvis I har en sådan) så er drikke-problemet nemt omgået :-)
0
200 kg i bænkpres?
Prøv med 4,8 kg i kussepres :deer:
Brugeravatar
icelady
Moderator
Kort karma: 553
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 10260

Indlægaf icelady » 7. apr 2016, 14:54

Hvorfor ikke bare sige at du ikke har lyst til druk for tiden og så spørge, om det er for sent at melde afbud iht pengene.
0
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
Annione
Kort karma: 230
Likede indlæg: 2454
Kontakt:

Indlægaf Annione » 7. apr 2016, 14:54

Pengene kan du ikke tillade dig at bede om, de gik bla. til leje af lokale.
Sig at du ikke var frisk, og bliv hjemme.
27
At rejse er at leve :love2:
Brugeravatar
Angelina
Kort karma: 302
Likede indlæg: 3924

Indlægaf Angelina » 7. apr 2016, 15:00

Æble skrev:Min veninde holder fest for ca 40 mennesker (uden spisning). Det er ikke fødselsdag eller andet, de havde bare lyst til at holde fest. Vi har for længe siden betalt 200kr Per person for drikkevarer, snacks og leje af lokaler.

Nu er det så blevet sådan at jeg ikke gider. Grunden er at jeg er blevet gravid og er mega træt og har det skidt. Og jeg gider ikke at alle skal vide at jeg er gravid. Festen holdes 8 km fra vores hjem uden mulighed for offentlig transport. Så det er cykel eller taxa eller bil. Det er lagt op til druk. Jeg gider bare ikke sidde der og være træt og dårlig og ikke kunne drikke og høre på hvorvidt jeg ikke drikker. Og ovenikøbet skulle cykle 8 km hver vej. jeg gider heller ikke sidde der og se på min mand drikke sig fuld med mine venner.

Min lille udvej er, at vi faktisk ikke har fundet nogen der kan passe vores børn. Kunne godt lade den store være alene hjemme og evt finde en kammerat den lille kunne sove hos. Og ved at hvis jeg melder afbud med den begrundelse, vil de bare sige at så kan jeg da komme alene.

Min mand mener at jeg skal sige det nu og bede om penge retur, jeg skifter lidt imellem at fake en diarre på dagen eller bare knibe ballerne sammen og tage med.

Hvad siger debatten?

Aii, man beder ikke om pengene retur fordi man har skiftet mening ...

Men derudover synes jeg sagtens man kan stikke en lille hvid en og sige man har det skidt (på dagen) - for du har det jo skidt. Og sige I bliver hjemme og kommer til hægterne i stedet.
15
~indsæt smart signatur her~
Brugeravatar
Æble

Indlægaf Æble » 7. apr 2016, 15:02

Hvis jeg tager bilen og/eller siger at jeg ikke drikker for tiden vil det helt sikkert være mistænksomt. Jeg var gravid i efteråret, men mistede, så er sikker på at der bliver holdt lidt øje med mig på den front. Også derfor jeg ikke vil have at folk skal vide de endnu, har ikke lyst til at gennemgå et offentligt tab igen.

Jeg synes også at pengene er tabt. Ved ikke engang on de har handlet, men de indgår jo i deres budget for festen.
1
Brugeravatar
Aima
Kort karma: 611
Likede indlæg: 5029

Indlægaf Aima » 7. apr 2016, 15:07

Hvornår er festen?

Jeg synes, du skal forsøge at melde ud, fuldstændigt ærligt, at du gerne vil melde afbud, fordi energien og lysten simpelthen bare ikke er til fest for tiden. Jeg ved godt, det sikkert kan føles lidt grænseoverskridende fordi man måske er bange for, værten tager det personligt, bliver skuffet eller ikke anerkender årsagen som god nok, men ikke desto mindre synes jeg altså det er bedre at melde ærligt ud, fremfor at smide om sig med nødløgne efter eget forgodtbefindende.

Mht. pengene synes jeg ikke, du kan forvente at få noget refunderet, der er vel lejet lokale og handlet efter deltagerantal. Jeg synes, du skal lade det være op til værten at afgøre, om du skal have noget tilbage.
7
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Purple Haze
Kort karma: 145
Geografisk sted: Kbh. Østerport
Likede indlæg: 1903

Indlægaf Purple Haze » 7. apr 2016, 15:11

Jeg ville bare melde afbud, og nu før nu bedre (hvis du VED du ikke kan deltage).
Og hvis du synes du har brug for en undskyldning, så er manglende børnepasningen en fin undskyldning.

Jeg ville bare fortælle at "jeg kan desværre ikke deltage alligevel, håber i får en god fest. Har du styr på alting?"
0
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
Æble

Indlægaf Æble » 7. apr 2016, 15:12

Det er næste weekend.

Vi har faktisk lige haft snakken om at være ærlig fordi en anden veninde i gruppen var kommet til at sige ja til en fest hun ikke gad. Den udbredte holdning i venindegruppen at man ville blive ked af at få den ærlige udmeldning at en veninde ikke gad, og derfor var en hvid løgn bedre.
2
LaScrooge
Kort karma: 322
Likede indlæg: 2555

Indlægaf LaScrooge » 7. apr 2016, 15:15

Æble skrev:Det er næste weekend.

Vi har faktisk lige haft snakken om at være ærlig fordi en anden veninde i gruppen var kommet til at sige ja til en fest hun ikke gad. Den udbredte holdning i venindegruppen at man ville blive ked af at få den ærlige udmeldning at en veninde ikke gad, og derfor var en hvid løgn bedre.

Men det er jo ikke fordi du ikke gider-gider, men fordi du er slap og træt og uden energi og ikke kan overskue transporten og det hele?

Men. Hvis det er konsensus, så synes jeg den hvide løgn er i orden. Din man kan tage afsted, mens du bliver hjemme og passer.

EDIT: ser nu, at de vil sige at du kommer alene, dvs. ikke at din mand tager afsted uden dig.
0
fisken80
Kort karma: 77
Likede indlæg: 1520

Indlægaf fisken80 » 7. apr 2016, 15:26

Æble skrev:Hvis jeg tager bilen og/eller siger at jeg ikke drikker for tiden vil det helt sikkert være mistænksomt. Jeg var gravid i efteråret, men mistede, så er sikker på at der bliver holdt lidt øje med mig på den front. Også derfor jeg ikke vil have at folk skal vide de endnu, har ikke lyst til at gennemgå et offentligt tab igen.

Jeg synes også at pengene er tabt. Ved ikke engang on de har handlet, men de indgår jo i deres budget for festen.

Hvis du tager bilen er det logisk, at du ikke drikker. Og at tage bilen giver for mig god mening, det er da langt at skulle cykle 8 km ud og hjem igen og rigtig dyrt med taxa.
0
Brugeravatar
Aima

Indlægaf Aima » 7. apr 2016, 15:35

En hvid løgn er i det her tilfælde ok, hvis det er for at undgå at gøre folk kede af det, synes jeg. Når det er sagt, kan jeg så simpelthen ikke forstå hvordan man kan blive ked af det over, at nogen melder ud, at de er for energiforladte og trætte til stor fest. Hvis man får dét at vide, og bliver ked af det, må det jo være fordi, man tager det personligt, men gør man dét, anerkender man jo på samme tid ikke, den forklaring man faktisk får. Det er da lidt nederen. Hvis min veninde melder afbud til vores aftale, fordi hun simpelthen bare er træt og uoplagt, så stoler jeg da på, det er sandheden. Naturligvis kan jeg blive ked af, jeg ikke ser hende, men det aspekt ændres jo ikke af en hvid løgn.
3
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 770
Likede indlæg: 10167

Indlægaf DetSorteCirkus » 7. apr 2016, 15:35

Jeg er som udgangspunkt tilhænger af, at man siger sandheden, og i min vennekreds gør det også næsten altid tingene lettere, men samtidig har jeg stor forståelse for din særlige situation og dit behov for diskretion. Jeg synes faktisk, at det er ude af proportioner, hvis du skulle sætte ærlighed foran alt andet i en sådan grad, at du blev nødt til halvt eller helt at fortælle, at du er gravid.

Jeg ville melde afbud med henvisning til sygdom dagen før festen (eller på dagen, hvis det ikke gør tingene bøvlede for værterne) og ikke uddybe nærmere nu, og jeg ville helt ærligt aldrig se skævt til en veninde, der havde gjort det samme, når jeg så nogle måneder senere godt ville kunne lægge to og to sammen. Det er jo ret almindeligt med træthed, kvalme, osv. i starten af en graviditet, og da de fleste gerne vil vente lidt med at dele nyheden med andre, er det vel ikke ualmindeligt, at der er en periode, hvor man ikke altid kan give så detaljerede forklaringer, som man plejer.
0
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
Aima

Indlægaf Aima » 7. apr 2016, 15:40

Der er da ingen der foreslår TS at give kål på diskretionen og afsløre, hverken halvt eller helt, at hun er gravid? Altså, man kan da sagtens melde ud, at man bare ikke er i stemning til stor fest, fordi man er presset og uoplagt og har behov for at bruge sin weekend på at lade op, uden at det betyder, man er gravid.
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Moderator
Kort karma: 1014
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 9194

Indlægaf Fru Sunshine » 7. apr 2016, 15:41

Jeg ville nok få et seriøst maveonde på dagen.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.

Tilbage til "Livets forhold"