Dilemma - afbud til fest

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
vibbsen
Kort karma: 298
Likede indlæg: 3019

Re: Dilemma - afbud til fest

Indlægaf vibbsen » 7. apr 2016, 15:41

Purple Haze skrev:Jeg ville bare melde afbud, og nu før nu bedre (hvis du VED du ikke kan deltage).
Og hvis du synes du har brug for en undskyldning, så er manglende børnepasningen en fin undskyldning.

Jeg ville bare fortælle at "jeg kan desværre ikke deltage alligevel, håber i får en god fest. Har du styr på alting?"

This. Man behøver jo i virkeligheden ikke specificerer hvorfor man ikke kan deltage med mindre folk decideret spørger.....

Jeg vil dog ikke spørge til om der var styr på alting. Det er unødig snik-snak når man alligevel ikke har tænkt sig at deltage :)
0
JEG TÆLLER TIL 3...OG JEG TÆLLER ENNNNN...OG JEG TÆLLER TOOOOO
Brugeravatar
Aima
Kort karma: 611
Likede indlæg: 5033

Indlægaf Aima » 7. apr 2016, 15:49

vibbsen skrev:
Purple Haze skrev:Jeg ville bare melde afbud, og nu før nu bedre (hvis du VED du ikke kan deltage).
Og hvis du synes du har brug for en undskyldning, så er manglende børnepasningen en fin undskyldning.

Jeg ville bare fortælle at "jeg kan desværre ikke deltage alligevel, håber i får en god fest. Har du styr på alting?"

This. Man behøver jo i virkeligheden ikke specificerer hvorfor man ikke kan deltage med mindre folk decideret spørger.....

Jeg vil dog ikke spørge til om der var styr på alting. Det er unødig snik-snak når man alligevel ikke har tænkt sig at deltage :)

Men er det realistisk at det ikke ville virke lidt mærkeligt? Altså, jeg er helt med på, at man ikke er forpligtet til at redegøre for sit afbud, men i min omgangskreds ville det med garanti skabe mærkelig stemning, hvis jeg bare ringede til en ven der havde inviteret til fest jeg havde takket ja til, og sagde at jeg desværre ikke kunne komme alligevel og så bare punktum.

"Ja hej, øh festen på lørdag ik'? Jeg er desværre nødt til at melde afbud"
"Nå, ok...?"
"Jaeh. Øv-øv. Nåmen vi ses, god fest, hej!"

Dét ville bare efterlade folk helt undrende og uforstående. Altså, det kan man jo så også vælge at være ligeglad med, men det er man vel ikke bare. Eller..?
3
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 772
Likede indlæg: 10276

Indlægaf DetSorteCirkus » 7. apr 2016, 15:50

Aima skrev:Der er da ingen der foreslår TS at give kål på diskretionen og afsløre, hverken halvt eller helt, at hun er gravid? Altså, man kan da sagtens melde ud, at man bare ikke er i stemning til stor fest, fordi man er presset og uoplagt og har behov for at bruge sin weekend på at lade op, uden at det betyder, man er gravid.

Nej? Det skriver jeg heller ikke. Så havde jeg citeret de indlæg, jeg var uenig i :)
Jeg tog udgangspunkt i TS' egen følelse af, at der er et decideret dilemma.
Bortset fra det kan jeg godt forstå, hvis hun vælger en mere firkantet grund (som fx. "jeg er blevet syg"), end hun normalt ville gøre, hvis overskuddet ikke er til eventuelt uddybende spørgsmål fra vennerne om hendes uoplagthed.
1
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
Aima
Kort karma: 611
Likede indlæg: 5033

Indlægaf Aima » 7. apr 2016, 15:54

DetSorteCirkus skrev:
Aima skrev:Der er da ingen der foreslår TS at give kål på diskretionen og afsløre, hverken halvt eller helt, at hun er gravid? Altså, man kan da sagtens melde ud, at man bare ikke er i stemning til stor fest, fordi man er presset og uoplagt og har behov for at bruge sin weekend på at lade op, uden at det betyder, man er gravid.

Nej? Det skriver jeg heller ikke. Så havde jeg citeret de indlæg, jeg var uenig i :)
Jeg tog udgangspunkt i TS' egen følelse af, at der er et decideret dilemma.
Bortset fra det kan jeg godt forstå, hvis hun vælger en mere firkantet grund (som fx. "jeg er blevet syg"), end hun normalt ville gøre, hvis overskuddet ikke er til eventuelt uddybende spørgsmål fra vennerne om hendes uoplagthed.

Ah, ok! :) Som jeg læser det, aktiveres den der mistanke om graviditet mest, hvis hun møder op og ikke drikker, men det kan godt være det er helt generelt at alle handlinger, i omgangskredsen, bare kan tolkes som mulig graviditet, TS' historik taget i betragtning.
0
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Purple Haze
Kort karma: 145
Geografisk sted: Kbh. Østerport
Likede indlæg: 1915

Indlægaf Purple Haze » 7. apr 2016, 16:06

Aima skrev:
vibbsen skrev:

Men er det realistisk at det ikke ville virke lidt mærkeligt? Altså, jeg er helt med på, at man ikke er forpligtet til at redegøre for sit afbud, men i min omgangskreds ville det med garanti skabe mærkelig stemning, hvis jeg bare ringede til en ven der havde inviteret til fest jeg havde takket ja til, og sagde at jeg desværre ikke kunne komme alligevel og så bare punktum.

"Ja hej, øh festen på lørdag ik'? Jeg er desværre nødt til at melde afbud"
"Nå, ok...?"
"Jaeh. Øv-øv. Nåmen vi ses, god fest, hej!"

Dét ville bare efterlade folk helt undrende og uforstående. Altså, det kan man jo så også vælge at være ligeglad med, men det er man vel ikke bare. Eller..?

I min omgangskreds er det ikke unormalt at det bare bliver accepteret hvis folk melder afbud, også hvis det er uden grund.
Men vi er også generet van til "ikke at snage", dvs hvis folk fx er syge og har lyst til at fortælle om det - så går vi ud fra at de fortæller om det.

Til det at spørge til hvordan det går med forberedelserne, det tænker jeg som 1 en afledning (jeg kommer ikke, lad os tale om noget andet) og 2 at det at holde en stor fest da er en stor ting, og går ud fra man stadig godt kan/vil vise interesse for hvad der sker i den andens liv, også selvom man ikke selv kan deltage.
1
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
vibbsen
Kort karma: 298
Likede indlæg: 3019

Indlægaf vibbsen » 7. apr 2016, 16:29

Purple Haze skrev:

I min omgangskreds er det ikke unormalt at det bare bliver accepteret hvis folk melder afbud, også hvis det er uden grund.
Men vi er også generet van til "ikke at snage", dvs hvis folk fx er syge og har lyst til at fortælle om det - så går vi ud fra at de fortæller om det.

Til det at spørge til hvordan det går med forberedelserne, det tænker jeg som 1 en afledning (jeg kommer ikke, lad os tale om noget andet) og 2 at det at holde en stor fest da er en stor ting, og går ud fra man stadig godt kan/vil vise interesse for hvad der sker i den andens liv, også selvom man ikke selv kan deltage.

Sådan er det nemlig også i min omgangskreds. Her vil "Vi har desværre ikke mulighed for at deltage i festen alligevel. Håber I får en fed aften" også være helt OK.

"Har du styr på det hele" derimod blive opfattet som et vink om at ganske vist ikke kan deltage, men at man ikke som sådan har noget imod at snakke om festen (Og om hvorfor man ikke kommer....) og måske også deltage i noget af det praktiske selvom man ikke kan komme til selve festen :lol: .

Melder man derimod fra sådan lidt kortfattet og uden begrundelse og dikkedarer, så er det et vink om at man lige pt. ikke har lyst til at tale om grunden til afbuddet.

Jeg tror det er meget forskelligt og kommer an på hvordan dynamikken er i omgangskredsen.
3
JEG TÆLLER TIL 3...OG JEG TÆLLER ENNNNN...OG JEG TÆLLER TOOOOO
godtnavn
Kort karma: 213
Likede indlæg: 1231

Indlægaf godtnavn » 7. apr 2016, 21:59

Jeg synes det er fesent at melde afbud på dagen hvis man længe har vidst man ikke ville komme. Så jeg ville melde det ud allerede nu :) Om du vil lyve eller ej er op til dig, hvis arrangøren var en tæt veninde ville jeg nok fortælle grunden, men sige at hun ikke skulle sige det videre til de andre. Ellers ville jeg stikke en hvid løgn, evt sige at du bare ikke er helt på toppen for tiden og derfor ikke kan overskue en stor fest, det er jo sandt uden at fortælle det hele :)

Hvis jeg havde en mand der kunne køre mig frem og tilbage var jeg nok taget med men taget tidligt hjem. Du skriver som at folk nok godt ved at I prøver, hvis det er tilfældet hvorfor så ikke bare sige at du ikke vil drikke da du i teorien kan være nygravid? Det melder jeg selv ud blandt venner der ved vi mistede i efteråret og vil blive ved med at sige det samme de første 3 måneder når jeg en gang er gravid igen :)
1
godtnavn
Kort karma: 213
Likede indlæg: 1231

Indlægaf godtnavn » 7. apr 2016, 22:07

Og omvendt bliver de lidt fornærmede over dit afbud vil de jo om få måneder når de får den rigtige grund at vide være glade på jeres vegne og der vil ingen sure miner være :) Det er jo kun en midlertidig hvid løgn :)
0
Brugeravatar
Velvet-Goldmine
Kort karma: 95
Likede indlæg: 1528

Indlægaf Velvet-Goldmine » 7. apr 2016, 22:17

Æble skrev:Det er næste weekend.

Vi har faktisk lige haft snakken om at være ærlig fordi en anden veninde i gruppen var kommet til at sige ja til en fest hun ikke gad. Den udbredte holdning i venindegruppen at man ville blive ked af at få den ærlige udmeldning at en veninde ikke gad, og derfor var en hvid løgn bedre.

Så nu ved I alle, at hvis I hver især melder afbud til hinandens fester med kort varsel og en undskyldning om maveonde/whatever, kan det ligeså godt dække over at I ikke gider, og så kan den der inviterer så spekulere over om det nu er det ene eller det andet... og det er godt fordi? :genert:

Jeg synes bare at du skal sige at du er max presset lige pt. og ikke kan overskue en fest (hvilket jo er sandt). Det er jo en større fest med mange mennesker og ikke en lille intim hyggeaften.
2
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Bortvist
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2244

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 7. apr 2016, 23:22

Æble skrev:Min veninde holder fest for ca 40 mennesker (uden spisning). Det er ikke fødselsdag eller andet, de havde bare lyst til at holde fest. Vi har for længe siden betalt 200kr Per person for drikkevarer, snacks og leje af lokaler.

Nu er det så blevet sådan at jeg ikke gider. Grunden er at jeg er blevet gravid og er mega træt og har det skidt. Og jeg gider ikke at alle skal vide at jeg er gravid. Festen holdes 8 km fra vores hjem uden mulighed for offentlig transport. Så det er cykel eller taxa eller bil. Det er lagt op til druk. Jeg gider bare ikke sidde der og være træt og dårlig og ikke kunne drikke og høre på hvorvidt jeg ikke drikker. Og ovenikøbet skulle cykle 8 km hver vej. jeg gider heller ikke sidde der og se på min mand drikke sig fuld med mine venner.

Min lille udvej er, at vi faktisk ikke har fundet nogen der kan passe vores børn. Kunne godt lade den store være alene hjemme og evt finde en kammerat den lille kunne sove hos. Og ved at hvis jeg melder afbud med den begrundelse, vil de bare sige at så kan jeg da komme alene.

Min mand mener at jeg skal sige det nu og bede om penge retur, jeg skifter lidt imellem at fake en diarre på dagen eller bare knibe ballerne sammen og tage med.

Hvad siger debatten?

Lad være med at tage med og lad være med at bede om pengene tilbage. Det er tacky.
4
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Metsen
Kort karma: 21
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 159

Indlægaf Metsen » 8. apr 2016, 13:51

Jeg synes, at det er helt legalt, at du melder fra pga af manglende overskud til fest uden at afsløre din graviditet. Det er jo ikke en vigtig fødselsdag el lign, du går glip af.

Kan din mand ikke tage afsted selv? I behøver jo ikke blive hjemme begge to :)

Edit: pengene kan du ikke bede om at få retur.
0
Århus og jobsøgende ASAP - hjæælp! :)
Brugeravatar
Æble
Kort karma: 167
Likede indlæg: 892

Indlægaf Æble » 9. apr 2016, 06:27

Tak for alle perspektiverne.

Jeg tænker at jeg her en af dagene vil melde afbud med begrundelse at vi ikke kan få passet børn. Hvis de spørger om jeg ikke bare selv kommer, så siger jeg at jeg har det skidt for tiden og ikke har lyst til at tage til fest alene.
0
Brugeravatar
oOxXxOo
Kort karma: 6
Likede indlæg: 49

Indlægaf oOxXxOo » 9. apr 2016, 17:48

Du kan sige at du får metronidazol (antibiotikum, hvor det frarådes at indtage alkohol) - dermed kan du tage med og have en undskyldning for ikke at drikke
Men hvis du vitterligt ikke gider med, så fortæl at du ikke har det godt og desværre er nødt til at melde fra. Du behøver ikke gøre det mere svært for dig selv end hvad godt er :)

EDIT: synes ikke du kan bede om pengene retur. Det er ærgerligt ja, men hellere smide de 200 kr. ud af vinduet i stedet for at sidde og surmule en hel aften, og være et sted du reelt set ikke har lyst til at være
0

Tilbage til "Livets forhold"