Ressourceforløb - Hvad går det ud på?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46095

Re: Ressourceforløb - Hvad går det ud på?

Indlægaf LadyFox » 7. apr 2016, 17:26

Jeg er i ressourceforløb, og ærligt, jeg synes det er lidt.. Ligegyldigt. Jeg har tre år tilbage af mit forløb, men jeg kommer ikke til at være i forløbet i den tid, da jeg har planer om at flytte kommune, og så skal jeg søge forfra der. Man har en kordinerende sagsbehandler, som man skal ses med engang i mellem, jeg skal se min med 2 måneders mellemrum, og egentlig syntes jeg da jeg ikke havde prøvet det i praksis at det lød smart, men i praksis synes jeg ikke det fungere - hvis jeg skal søge om noget, skal det igennem hende og selvom hun ikke kan godkende noget alligevel, så alt har fået et led mere og hun er ikke altid særlig let at få fat i, og er hun på ferie imens så gårting bare i stå - f.eks. var jeg lige ved ikke at kunne begynde i skole i januar, fordi tingene bare var strandet hos hende, og hun ikke var der.
0
...
Brugeravatar
SonataA
Indlæg: 518
Tilmeldt: 1. sep 2015, 05:20
Kort karma: 52
Likede indlæg: 823

Re: Ressourceforløb - Hvad går det ud på?

Indlægaf SonataA » 7. apr 2016, 21:40

Grundtanken bag ressourceforløb er fantastisk. En tværfaglig indsats der koordineres af en koordinerende sagsbehandler, og der tages udgangspunkt i den enkelte borger.
Virkeligheden byder på manglende ressourcer, hvor de mere omkostningstunge forløb ikke bevilliges.

Fagligt bliver jeg nysgerrig på hvad du mener med at være blevet tilbudt det? Har din sagsbehandler indstillet til det, anbefalet indstilling, eller har din sag været forelagt rehabiliteringsteamet?
0
Brugeravatar
SonataA
Indlæg: 518
Tilmeldt: 1. sep 2015, 05:20
Kort karma: 52
Likede indlæg: 823

Re: Ressourceforløb - Hvad går det ud på?

Indlægaf SonataA » 7. apr 2016, 21:41

Om man kan studere imens er vanskeligt at give et endeligt svar på - kommer an på om det vurderes at kunne føre til arbejde. Og arten af uddannelse etc
0
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46095

Re: Ressourceforløb - Hvad går det ud på?

Indlægaf LadyFox » 8. apr 2016, 07:44

Jeg kan i hvert fald, men det handlerogså kun om enkeltfag på folkeskole niveau da jeg mangler at færdiggøre den. Som jeg forstod det var kommunen forpligtet til at betale for undervisningen og min ydelse netop fordi jeg er er ressourceforløb. Men altså, at mange at færdiggøre folkeskolen er jo en forhindring hvis man gerne vil ud på arbejdsmarkedet.
0
...
Brugeravatar
Anilara
Indlæg: 3756
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:43
Kort karma: 555
Likede indlæg: 8192

Re: Ressourceforløb - Hvad går det ud på?

Indlægaf Anilara » 8. apr 2016, 08:23

Idéen med ressourceforløb er, groft sagt, at afdække om man skal på førtidspension, hvis man er under 40 (- og i det tilfælde at udskyde den proces nogle år. Det er nærmest umuligt at blive førtidspensionist.)
Det er også at finde endegyldigt ud af, om man ikke på nogen måde kan varetage et arbejde, en uddannelse eller andet, så man undgår førtidspensionen.

Hvordan folk har det med det, er efter min erfaring meget blandet. Det er ret forskelligt hvad forløbet indeholder for den enkelte. Nogle synes det er uoverskueligt og ganske hårdt og spild af tid. Andre oplever ny gejst, finder nye styrker ved sig selv og føler der kommer lidt mening ind i tilværelsen. Andre igen, kan nok både se fordele og ulemper.
Forhåbentlig er ens koordinerende sagsbehandler dygtig, men det kommer selvfølgelig også an på, hvilken man får tildelt, da nogle er bedre til at "se borgeren" og personens evner, end andre. Der er også forskel på sagsbehandlerens tid og evner til at tilrettelægge et fordelagtigt forløb - det kan have betydning, hvilken kommune man bor i.

Jeg har ikke selv prøvet ressourceforløb.
1

Tilbage til "Livets forhold"