Din sidste vilje - har du taget stilling til det.

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
DD_81
Kort karma: 325
Geografisk sted: Stæævns
Likede indlæg: 3224

Din sidste vilje - har du taget stilling til det.

Indlægaf DD_81 » 8. apr 2016, 19:25

Har du taget stilling til din sidste vilje, og hvordan?
Har du planlagt din begravelse, taget stilling til hvor, kremering eller begraves, skal du på kirkegården, eller skal din aske spredes?
Har du planlagt salmerne, og hvad der skal være til "kaffen" bagefter?
Er der planer for hvilket tøj, farve på kisten?

Jeg har ikke gjort min andre overvejelser, end at jeg gerne vil kremeres.
Gravsted har jeg ikke noget ønske om, og den del ønsker jeg faktisk at lade være op til mine børn, jeg vil ikke forpligtige dem til at skulle komme og passe et gravsted, men har de brug for et sted at "besøge mig" så er det sådan det skal være.
Salmer, der er da et par stykker jeg ville foretrække, men de er ikke vigtige i den grad, så det er ikke relevant at nedskrive.
Jeg har ikke behov for styring med hvordan tingene skal forløbe, se ud, osv.

Måske så det anderledes ud hvis jeg var alvorlig syg og havde kort tid tilbage, så kunne jeg helt sikkert godt finde på at planlægge mere detaljeret, og klargøre ting, fordi det er en process i erkendelsen af at mit timeglas snart var løbet tør, men også for at lette min familie for det praktiske i deres sorg.

men sådan grundlæggende, så har jeg altså først planer om at tage afsted når jeg er tudse gammel, og virkelig mæt af dage, og hvor min død ikke bliver en stor tyngende sorg, men noget der er okay, fordi tiden var til det - fordi det er sådan livet går.
1
- tid til nyt debatnavn, - tidligere Dirtydancing, voksede fra det for læææænge siden ;)
Brugeravatar
Angelina
Kort karma: 302
Likede indlæg: 3922

Re: Din sidste vilje - har du taget stilling til det.

Indlægaf Angelina » 8. apr 2016, 19:31

DD_81 skrev:Har du taget stilling til din sidste vilje, og hvordan?
Har du planlagt din begravelse, taget stilling til hvor, kremering eller begraves, skal du på kirkegården, eller skal din aske spredes?
Har du planlagt salmerne, og hvad der skal være til "kaffen" bagefter?
Er der planer for hvilket tøj, farve på kisten?

Jeg har gjort det meget klart for min familie at jeg vil begraves, ikke kremeres.

Der skal ikke være salmer, jeg er ikke kristen, så det er der ingen grund til.

Jeg regner med en glaskiste og en fab kjole, så jeg kan ligge der og se fantastisk ud til evig tid i mit enorme mausoleum .. jeg har truet min datter med jeg skal have lebbediamanten med mig (hun mener så om hun så skal springe op i kisten og vriste den ud af mine døde hænder, så gør hun det :D )
0
~indsæt smart signatur her~
Brugeravatar
lulu-p
Kort karma: 54
Likede indlæg: 834

Indlægaf lulu-p » 8. apr 2016, 19:48

Nej det har jeg ikke. Men nu du spørger..

Jeg skal have en folkekirkelig begravelse.
Jeg skal kremeres.
Der må meget gerne synges "se nu stiger solen".

Basalt set er jeg nok ret ligeglad til den tid. Jeg stoler på at mine pårørende gør det i min ånd :-)
0
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
Brugeravatar
Aima
Kort karma: 603
Likede indlæg: 5005

Indlægaf Aima » 8. apr 2016, 19:50

Skumfidusen skrev:Eftersom jeg ikke har tænkt mig at deltage, synes jeg det må være mine efterladtes beslutninger. Jeg går virkelig ikke op i det. Min begravelse skal ikke holdes for min skyld og jeg har ikke lyst til at diktere hvordan den skal foregå.

Det samme, cirka. Jeg synes, mine efterladte skal gøre tingene, som de har det bedst med. Jeg vil brændes, men der har aldrig været tradition for andet i min familie. Ceremoni, blomster, salmer/sange, gravsted og alt det der, må de efterladte stå for, hvis de ønsker det.
2
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
landsbytossen
Kort karma: 105
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 1531

Indlægaf landsbytossen » 8. apr 2016, 20:28

Kirkegården, hvor jeg skal i jorden, er skrevet ind i mit testamente. I mindst 400 år har slægten været leverandør af døde til den kirkegård, og jeg er glad for at komme på kirkegården, så der er ingen tvivl om, hvor mine jordiske rester hører til. Jeg overvejer at købe gravstedet i god tid, fordi jeg så kan få en plads med udsigt.
Jeg havde en snak med præsten om mine ønsker, da det var tæt på at blive aktuelt. Så der ligger nogle papirer i præstegården.

Jeg har valgt 3 salmer, som betyder meget for mig og som næsten er blevet en tradition i familien.
0
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
2SHY
Kort karma: 936
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 8443

Indlægaf 2SHY » 8. apr 2016, 21:08

Jeg ved jeg gerne vil kremeres og jeg kunne godt tænke mig at der blev sunget "Nærmere Gud til dig" for den sang vi til min morfars begravelse sidste år efter mit valg. Jeg synes den er utrolig smuk. Jeg vil gerne have en hvid kiste og hvis jeg dør omkring november/december måned vil jeg have kisten dekoreret udelukkende med røde julestjerner. Det var kisten til den første begravelse jeg deltog i og det er til dato stadig noget af det smukkeste jeg nogensinde har set.

Ellers har jeg vist ikke så meget i tankerne. En overgang ønskede jeg at få spillet "Forever" af Queen

Men det er vist temmelig dyrt at få spillet musik der ikke er i salmebogen så alle ideer om at få spillet andet musik er droppet. Den er ellers virkelig smuk

Ellers er jeg ikke kommet videre med ønsker på den front. Jeg har forhåbentlig mange år at planlægge den slags i
0
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

Tak fordi du trimmer indlæg med mange citater :blomst:
Brugeravatar
Elvispop
Kort karma: 182
Geografisk sted: 4681
Likede indlæg: 2137

Indlægaf Elvispop » 8. apr 2016, 21:14

Nope.
De kan gøre hvad de vil, med mine jordiske rester. Jeg skal ikke bruge dem til noget.
Jeg (tror) at jeg har sørget for at det ikke bliver en folkekirke-begravelse, fordi jeg har meldt mig ud af den klub.
Derfor heller ingen salmer eller lovprisninger.
"Don't bring flowers after i'm dead."
2
Når du er ung kan du vælge og vrage.
Når du blive ældre, kan vælge mellem vragene.
Brugeravatar
kidkomb
Kort karma: 1142
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 9621

Indlægaf kidkomb » 8. apr 2016, 22:33

Jeg er fuldstændig ligeglad. De må også gerne donere min krop til videnskaben.
Det synes jeg egentlig er en rar tanke.
Det er ikke mig der skal sørge og efterlades (Gud, hvor lyder det selvforherligende), så det må være helt op til dem, hvordan de vil have det bedst.
1
Walk tall and cry with dignity.
Jeg gider ikke engang.
Give free love.
Brugeravatar
Novella
Kort karma: 328
Likede indlæg: 3685

Indlægaf Novella » 8. apr 2016, 22:36

Ikke specielt. Jeg vil helst på skovkirkegården eller noget lignende og efterhånden blive dækket af anemoner. Det må gerne være Bededamerne, der tager sig af begravelsen. De laver fine ting. Nogen må også gerne synge en sang, men det er ikke vigtigt. Én, de godt kan lide. Jeg håber da, at mine unger og deres familier står der og vræler og krammer.
0
Brugeravatar
Annione
Kort karma: 230
Likede indlæg: 2445
Kontakt:

Indlægaf Annione » 8. apr 2016, 22:44

Jeg vil gerne brændes og have min aske kylet i havet. Ingen salmer, ingen begravelse. Men gerne en kæmpe fest for at fejre mit liv - jeg synes bedre om den afrikanske model, hvor man danser, griner og drikker.

Hvis nogen ønsker det, så vil jeg gerne have en sten et sted, i nærheden af vand. Så kan jeg komme og lytte, når jeg har tid.
6
At rejse er at leve :love2:
Brugeravatar
Hurrze
Kort karma: 42
Geografisk sted: Sønderjylland
Likede indlæg: 332

Indlægaf Hurrze » 9. apr 2016, 00:53

Ved hvad jeg godt vil. Vil gerne kremeres. Salmer, tale, farve på kiste og tøj er jeg lidt ligeglad med, er jo død der.... Har snakket med min far kort om det, men har ingen yngre familiemedlemmer, og det er rigeligt med tid at tænke over det, og fortælle det. Er jo kun 22. Har ikke engang fåey børn endnu. Det eneste jeg ved er jeg gerne vil kremeres. Bryder mig ikke om tanken med ting der æder mig, selvom det er mit lig... :)
0
"Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning to dance in the rain"
Brugeravatar
Æble
Kort karma: 165
Likede indlæg: 883

Indlægaf Æble » 9. apr 2016, 06:36

Nej det har jeg ikke. Ikke udover at jeg har givet tilladelse til fuld organdonation uden mulighed for pårørende at omgøre det.

Udover at jeg gerne vil give liv videre i form af organer og andet der måtte kunne bruges, er jeg ligeglad med hvad der sker. Jeg er det jo ikke. Alt hvad der sker er for de pårørendes skyld. Hvis de har brug for at synge salmer, så skal de gøre det, selvom jeg er meget antireligiøs.

Den eneste grund jeg skulle have til at skrive noget ned, er at det måske vil være nemmere for de efterladte end at skulle tage alle beslutningerne i den situation.
0
Rakel
Kort karma: 418
Likede indlæg: 3083

Indlægaf Rakel » 9. apr 2016, 06:44

Ja. Det har jeg.
Det har vi talt om og skrevet ned, så det er til at gå til.
Jeg har også talt med de ældste om, hvad de ville foretrække - det er en del af at blive voksen.
0
Brugeravatar
Rikke
Kort karma: 305
Geografisk sted: Amager
Likede indlæg: 2537

Indlægaf Rikke » 9. apr 2016, 06:58

lulu-p skrev:Nej det har jeg ikke. Men nu du spørger..

Jeg skal have en folkekirkelig begravelse.
Jeg skal kremeres.
Der må meget gerne synges "se nu stiger solen".

Basalt set er jeg nok ret ligeglad til den tid. Jeg stoler på at mine pårørende gør det i min ånd :-)

Tjek, tjek og tjek. Bisættes fra en bestemt kirke, hvor vi i forvejen har vores to drenge begravet og "Se nu stiger solen" er et must.

Egentligt lidt spøjst, at jeg på ingen måde kunne forestille mig, at vores børn skulle kremeres, så de er lagt ned i jorden i kister - men det skal jeg IKKE selv?
0
:whip:
Brugeravatar
Wizzze
Kort karma: 1143
Likede indlæg: 6723

Indlægaf Wizzze » 9. apr 2016, 07:08

Jeg er ikke troende, så skal ikke i kirke med salmer. En god middag, med god vin, og lidt fællessang og dårlige jokes synes jeg ville være mere passende, og så skal jeg ikke begraves, men kremeres og min aske laves til en diamant, så jeg bliver her for evigt :-D
http://www.lifegem.com/

Så er der heller ikke en grav der skal passes og plejes, eller betales for i årevis, og jeg kan få lov at bo her til hverdag :love:
Billede
1
Do as I say! :whip:

Tilbage til "Livets forhold"