Din sidste vilje - har du taget stilling til det.

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Sophies-mor
Kort karma: 200
Likede indlæg: 1345

Re: Din sidste vilje - har du taget stilling til det.

Indlægaf Sophies-mor » 9. apr 2016, 07:22

Ja.
Der skal laves nogle få ændringer, men ellers er det planlagt.
Eks ønsker jeg under ingen omstændigheder en fyrretræskiste i naturlook!
Hvid eller sort til mig, tak.

Bortset fra ganske få justeringer er det klaret for 10-15 år siden.
0
Billede SÅ kom bananen!

:sur: Hævnrødbede :-D
Brugeravatar
Angelina
Kort karma: 302
Likede indlæg: 3965

Indlægaf Angelina » 9. apr 2016, 07:27

Wizzze skrev:Jeg er ikke troende, så skal ikke i kirke med salmer. En god middag, med god vin, og lidt fællessang og dårlige jokes synes jeg ville være mere passende, og så skal jeg ikke begraves, men kremeres og min aske laves til en diamant, så jeg bliver her for evigt :-D
http://www.lifegem.com/

Så er der heller ikke en grav der skal passes og plejes, eller betales for i årevis, og jeg kan få lov at bo her til hverdag :love:
Billede

Øj, jeg har lige meddelt min mand han skal presses til en diamant når han stiller træskoene!
2
~indsæt smart signatur her~
Grissebassen
Kort karma: 33
Likede indlæg: 502

Indlægaf Grissebassen » 9. apr 2016, 07:42

Nej, det har jeg ikke taget stilling til, og jeg tror heller ikke det bliver relevant for mig at tage stilling, udover at jeg gerne vil kremeres. Det yngste familiemedlem jeg har, er i 60'erne, så, i og med jeg ikke forventer at få børn, regner jeg ikke med at have familie tilbage, såfremt jeg dør en naturlig død.
Jeg ved at gode grunde ikke, hvordan mit forhold til mine venner er til den tid, og hvor mange af dem der vil være tilbage eller kommet til af nye. Men jeg regner da med, at der er en eller anden standardprocedure der følges, når en person uden pårørende kradser. I og med der formodentlig kun vil være venner tilbage, finder jeg det overflødigt at gøre noget ud af det, andet end hvad nu den der standardprocedure omfatter. Det tager kommunen sig vel af, går jeg ud fra, og jeg ser ingen grund til at besværliggøre det for dem. Skulle jeg have venner tilbage, synes jeg det er en for stor byrde at lægge på deres skuldre at afholde min begravelse og tage hensyn til mine ønsker. Men eventuelle fremmødte skal da være velkomne til at drikke en gravøl på min regning, hvis de har lyst.
0
Brugeravatar
Torn
Kort karma: 65
Likede indlæg: 1130

Indlægaf Torn » 9. apr 2016, 14:47

Det er fuldstændig op til mine efterladte. Jeg har dog tilmeldt mig donation, så både hud, øjne og andet iøjnfaldent mangler nok på mig - så måske det er mere rart for dem at jeg bliver brændt.

Jeg er medlem af Folkekirken, så jeg tror, de vil begrave mig kristent, men jeg er ligeglad og det ved de godt.
0
Brugeravatar
sigge
Kort karma: 117
Likede indlæg: 2147

Indlægaf sigge » 9. apr 2016, 15:00

Min søster og jeg talte ganske løst om det fornylig. Vi opdagede så, at vi begge gerne vil kremeres og have vores urne sat ned på en skovbegravelsesplads.

Men ellers har jeg ikke taget stilling til detaljer. Da jeg ikke har børn (og heller ikke skal have det) og heller ikke er gift eller har en kæreste, er der en mulighed for, at der ikke rigtigt er nogen nær familie tilbage, hvis jeg bliver rigtigt gammel, inden jeg dør. Og så tager kommunen sig vel af den ceremonielle del. Og hvis der er nære pårørende, der har et ønske til, hvordan en eventuel ceremoni skal forløbe, vil jeg ikke selv udstikke en masse ting, som kunne komme i vejen for det.

Hvis jeg på et tidspunkt bliver dødeligt syg eller bare bliver så gammel, at jeg godt kan mærke, at det nærmer sig, kunne jeg da godt finde på at tage en snak med en bedemand og evt. oprette en begravelsesopsparing.
0
Brugeravatar
LadyFox
Kort karma: 427
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 6103

Indlægaf LadyFox » 9. apr 2016, 17:08

Jeg vil ikke brændes, men begraves. Jeg vil ligge i København, jeg vil ikke donere noget væk. Jeg kommer ikke til at få børn så det er nok begrænset hvem der vil benytte mit gravsted så ingen grund til at smide en formue efter pladsens, sten, ceremon osv. Min gravplads behøver heller ikke betales i evigheder.
0
I don't mean to be a diva, but some days you wake up and you're Barbara Streisand.
Brugeravatar
oOxXxOo
Kort karma: 6
Likede indlæg: 49

Indlægaf oOxXxOo » 9. apr 2016, 17:38

Skumfidusen skrev:Eftersom jeg ikke har tænkt mig at deltage, synes jeg det må være mine efterladtes beslutninger. Jeg går virkelig ikke op i det. Min begravelse skal ikke holdes for min skyld og jeg har ikke lyst til at diktere hvordan den skal foregå.

En præst sagde en gang: "Livet er for de levende"
Og så kan afdøde nok så flot have planlagt alt ned til mindste detalje, men hvis de efterladte ønsker det anderledes, er det dem der lyttes til og ikke afdøde.
1
Brugeravatar
Aima
Kort karma: 611
Likede indlæg: 5035

Indlægaf Aima » 9. apr 2016, 17:52

Torn skrev:Det er fuldstændig op til mine efterladte. Jeg har dog tilmeldt mig donation, så både hud, øjne og andet iøjnfaldent mangler nok på mig - så måske det er mere rart for dem at jeg bliver brændt.

Jeg er medlem af Folkekirken, så jeg tror, de vil begrave mig kristent, men jeg er ligeglad og det ved de godt.

Man foretager ikke organtransplantationer med meget iøjnefaldende eller drabelige resultater, heller ikke hornhinder og hud, men det er en meget udbredt misforståelse som faktisk afholder nogle fra at ville donere.

Hornhinder kan transplanteres to dage efter døden, så oftes når pårørende at tage afsked med den døde inden, og selv hvis de ønsker at se den døde efter transplantationen, kan man ikke se der er fjernet hornhinder, for resten af øjet er lagt tilbage i øjenhulen og øjet er lukket.

Ved huddonation tages der kun fra ryg, numse og lår, og kun et meget tyndt lag, så huden er ikke skrællet helt af, den er højst lidt rød.

Jeg ved godt det er udenfor emnet, jeg synes bare det er så vigtigt at folk er korrekt oplyst lige her :)
10
I'll stick with hell no's and headphones...
Buller
Kort karma: 29
Likede indlæg: 647

Indlægaf Buller » 9. apr 2016, 18:01

Jeg er organdonor, med fuld tilladelse.

Så har jeg doneret mit legeme til videnskaben. Dvs de har det i 2 år, derfra kan man enten få det udleveret og begravet selv ellers begraver de det.

Så ingen bøvl til mine efterladte.
0
Brugeravatar
Lathyrus
Kort karma: 11
Likede indlæg: 123

Indlægaf Lathyrus » 9. apr 2016, 18:52

Det er ikk noget jeg har tænkt helt vildt over - jeg er kun 33 år, så det føles ikk som noget der er lige op over.
Jeg har dog snakket med både min mand og min mor om at jeg gerne vil kistebegraves. Synes tanken om at blive brændt og kørt gennem en benknuser bagefter (bla. lårbensknoglerne brænder ikk væk under kremation) er væmmelig.
Jeg vil gerne have en sten på min grav, men det behøver bestemt ikk være en traditionel grav, en plads i plænen ell i en skovkirkegård vil være super.
Jeg har ingen specielle ønsker til salmer og min familie må helt selv om hvad der ska spises/drikkes bagefter.
0
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Bortvist
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2244

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 9. apr 2016, 19:04

DD_81 skrev:Har du taget stilling til din sidste vilje, og hvordan?

Jep.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Fru Sunshine
Moderator
Kort karma: 1019
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 9255

Indlægaf Fru Sunshine » 10. apr 2016, 11:31

Kun at jeg er organdonor uden mulighed for pårørende at gøre indsigelser. Det bryder min mand sig ikke om, men sådan er det.

Ellers må de bestemme. Jeg har tænkt mig at svæve rundt over dem og holde hånden over dem, så de jordiske rester må de gøre med, hvad de vil.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Tilly
Kort karma: 24
Likede indlæg: 330

Indlægaf Tilly » 10. apr 2016, 12:35

Angelina skrev:
Wizzze skrev:Jeg er ikke troende, så skal ikke i kirke med salmer. En god middag, med god vin, og lidt fællessang og dårlige jokes synes jeg ville være mere passende, og så skal jeg ikke begraves, men kremeres og min aske laves til en diamant, så jeg bliver her for evigt :-D
http://www.lifegem.com/

Så er der heller ikke en grav der skal passes og plejes, eller betales for i årevis, og jeg kan få lov at bo her til hverdag :love:
Billede

Øj, jeg har lige meddelt min mand han skal presses til en diamant når han stiller træskoene!

Det er desværre ikke lovligt at lave afdødes aske til diamanter i Danmark endnu, da det pt. anses som usømmelig omgang med lig. Der var et indslag i Radio 24Syv om det for nylig. Så I skal lige sørge for at dø i et land hvor det er lovligt :-D

Jeg har ikke nedskrevet min sidste vilje, men jeg vil gerne kremeres. Har dog også overvejet at donere min krop til lægevidenskaben, men det skal være med min efterladtes accept. Pt. er jeg også medlem af folkekirken, så jeg vil kunne få en kirkelig begravelse. Dette er af hensyn til mine forældre, hvis jeg skulle dø før dem, så ved jeg at det ville ville være en stor sorg for dem, hvis jeg ikke kunne få en kirkelig begravelse. Men jeg er på ingen måde troende selv, så mit medlemskab af folkekirken består nok kun så længe mine forældre lever.
0
Brugeravatar
Lemonella
Kort karma: 251
Likede indlæg: 3577

Indlægaf Lemonella » 10. apr 2016, 13:58

Jeg har skrevet alt ned som mine pårørende behøver, at vide.
Der ligger de nødvendige papirer, så de ikke er i tvivl.

Jeg er ikke medlem af folkekirken, så der skal ingen kirkelige handlinger ind over.
Jeg skal brændes og asken strøes ud i et område omkring Limfjorden.
0
I'm not supposed to be normal.
I'm supposed to be me.
Brugeravatar
Anne Droid
Kort karma: 39
Likede indlæg: 992

Indlægaf Anne Droid » 10. apr 2016, 15:58

Ja, det har jeg.

Det gjorde jeg for nogle år siden. Jeg gjorde det bl.a. fordi jeg på daværenede tidspunkt boede alene med min søn. Hvis jeg gik hen og døde, ville jeg hellere have at mine pårørende kunne tage sig af ham, fremfor at tænke på hvad der skulle ske med mig. Jeg har planer om at ændre lidt i mine ønsker nu hvor han er voksen.

For et par år siden døde min far og han havde ikke ytret ønske om noget i den forbindelse. Det ville jeg ønske han havde gjort, for i stedet for at tage os af hinanden, skulle vi bruge tid på at tage stilling til alt muligt. Og det er lidt underligt at han ikke havde det, for han havde styr på alt andet.
Efter hans bisættelse, spurgte jeg min mor om hun havde ønsker til når hendes tid kommer. Det fik vi os en snak om og jeg ved nogenlunde hvad hun gerne vil når den tid kommer.
Vi spurgte ikke vores mor om noget ang. fars bisættelse, for de blev skilt i 1984.
1
My hovercraft is full of eels

Tilbage til "Livets forhold"