Kvinde, fjerner du håret under armene?

Spørg om råd, eller del ud af din erfaring indenfor make-up og hår.

Kvinde, fjerner du håret under armene?

JA
185
93%
NEJ
13
7%

Afgivne stemmer: 198
Brugeravatar
Tanten
Kort karma: 94
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 1055

Re: Kvinde, fjerner du håret under armene?

Indlægaf Tanten » 9. apr 2016, 12:40

Dikus skrev:Hvis alle var HELT ligeglade med min behåring og der intet ydre pres var, så ville jeg aldrig nogensinde barbere mig.

Jeg er meget bevidst om, jeg her ligger under for en norm i samfundet, der i den grad præger mit selvbillede.

Jeg har det direkte skidt med at overføre det til min uspolerede, ligeglade teen. Men jeg VED, folk taler om behåringen. Og det kan jeg slet ikke have.

Det er en følekse af at ville give hende lov til at "falde i et med mængden" og ikke blive peget ud, fordi hun ser forkert ud. Blandet med en trang til at lange alle mennesker en flad, fordi de mener, en 10-årig (f.eks.) kan se forkert ud.

Min yngste søn er lige så sorthåret som jeg, og har en flot og frodig kropsbehåring - og han blev i 1. g af en af sine mandlige klassekammerater spurgt, om han ikke skulle fjerne sine hår på brystet og maven, mens de stod under bruseren efter idræt. Det var meget ubehageligt for min søn, men han holdt stand og beholdt sit pikslips.

Der er altså også en anden norm i dag for, hvad de unge åbenbart synes, det kan tillade sig at kommentere helt åbenlyst på mht. andres krop - det havde været totalt uhørt at sige sådan noget, da jeg gik i 1. g tilbage i 1984.
8
Brugeravatar
Pityt
Kort karma: 213
Likede indlæg: 1644

Indlægaf Pityt » 9. apr 2016, 12:49

Aima skrev:
Pityt skrev:
Torn skrev:
Pityt skrev:
Torn skrev:
Pityt skrev:
Torn skrev:
Pityt skrev:
Egentlig fatter jeg slet ikke, at det er et emne til diskussion :gruble:

Jeg ville gerne diskutere det, fordi jeg oplever i min generation (jeg er 25 år) at kropsbehåring bliver set som noget ulækkert, usoigneret. Hvis jeg valgte armhulebehåring ville det blive opfattet som et feministisk statement. Og det synes jeg er skørt. For det er jo bare hår. Men vi opfører os som om, at der er noget langt større på spil. Det er en diskurs omkring (det naturlige) kvindekøn og den vil jeg gerne debattere.

Det var nu heller ikke dit debatoplæg jeg stillede spørgsmålstegn ved, men mere at det overhovedet er et issue. Jeg forstår ikke den tendens til at gå så meget op i hvad andre gør og jeg forstår virkelig ikke, at andre menneskers personlige valg f.eks. i forhold til hårfjerning kan være så interessante, at det bliver emne for klummer og hvad har vi :gruble:

En af årsagerne kan måske være, at det ikke anses som et personligt valg, i den forstand, at det er dikteret ud fra normer, kultur og mode. At valget u udgangspunktet er taget personligt, men på baggrund af social stigma eller ligefrem undertrykkelse af fx kvindekroppen.

Hmm...så kan ALT jo diskuteres! Modetøj, makeup, hårfarvning...alt det er vel i lige så høj grad undertrykkelse af kvindekroppen, da det jo også handler om at gøre sig tiltrækkende.

Det er jeg egentligt ikke uenig i. Altså, at alt vi gør, som ud ad til virker som et personligt valg, er dikteret af samfundsnormer. Der hvor jeg mener problematikken opstår, er når den naturlige behåringen dikteres som ulækker og usoigneret og derfor skal fjernes, frem for blot en stemning om hvad man synes er pænt/klæder en.

Jamen det ER sgu da også fuldstændig vanvittigt, det kan vi hurtigt blive enige om. Men er tricket så ikke, at lære at være pisseligeglad med hvad andre tænker om ens hår under armene?

Joeh, og det kan man jo også godt være sådan på egne vegne. Personligt er jeg ligeså kold, som jeg er hårfri, i røven, over, hvad tilfældige mennesker på nettet måtte mene om, at JEG har armhuler/ben/fisse med eller uden hår. Til gengæld er jeg ikke ligeglad med gang på gang at opleve, hvordan mennesker tillader sig selv at omtale og fordømme andre menneskers meget personlige valg. Og særligt når det handler om kvinders måde at være kvinder på, synes jeg til tider, både holdninger og retorik fortjener at blive påtalt og debatteret. Jeg har forlængst vænnet mig til, at kvinder dømmes og shames for deres måde at præferere, prioritere og se ud på, jeg tager det ikke personligt, når det bare er fra random onlinetyper, men jeg synes det er en meget, meget uhensigtsmæssig tendens, og så længe den findes, er den i mine øjne væsentlig at anerkende, påpege og tale om.

Det er nu heller ikke fordi jeg synes, at det ikke skal diskuteres når nu det ER der...jeg forstår bare ikke, at det er der :forvirret:
1
What's done in the dark will be brought to the light
Brugeravatar
Aima
Kort karma: 611
Likede indlæg: 5033

Indlægaf Aima » 9. apr 2016, 13:13

^ Nej :) Jeg er helt enig i det kan være svært at forstå, hvorfor mennesker anfægter og kritiserer andre menneskers valg, især fordi den anfægtelse og negative kritik ofte er aldeles overflødig og ukonstruktiv og ingen hverken kan eller skal bruge den til noget. I bund og grund handler det vel i mange tilfælde om, at vi, når vi peger på andre menneskers måde at gøre, gebærde eller se ud på, og på samme tid siger det er forkert (uagtet måden det er formuleret på), bekræfter os i måden vi selv er og gør og ser ud på. Tror jeg.
1
I'll stick with hell no's and headphones...
JoyNips
Kort karma: 222
Likede indlæg: 2963

Indlægaf JoyNips » 9. apr 2016, 13:31

Jeg tænkte egentlig først at "ja, men ikke af skam", men så gik det op for mig, at forleden dag havde jeg faktisk fravalgt en ærmeløs bluse, fordi det var længe siden jeg havde fjernet hår under armene. Så skam har bestemt også noget at gøre med det.
2
Brugeravatar
Aima
Kort karma: 611
Likede indlæg: 5033

Indlægaf Aima » 9. apr 2016, 13:43

JoyNips skrev:Jeg tænkte egentlig først at "ja, men ikke af skam", men så gik det op for mig, at forleden dag havde jeg faktisk fravalgt en ærmeløs bluse, fordi det var længe siden jeg havde fjernet hår under armene. Så skam har bestemt også noget at gøre med det.

Jeg var ude i noget tilsvarende ifht. hår på benene. Dem fjerner jeg ikke altid, heller ikke om sommeren, så jeg tænkte, at jeg er helt coolio og upåvirket af andres tanker om mine kropshår, og at det også ville være tilfældet med hår under armene, at jeg ville lade dem gro, hvis det ikke var fordi jeg fysisk synes det er rarere at være glat dér. Og den tanke havde jeg så, til jeg også lige forestillede mig, at den kropsbehåring jeg har, har en farve og mængde der gør, at andre mennesker rent faktisk ser det.

Not so coolio alligevel. Øv.
3
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 677
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5913

Indlægaf Dikus » 9. apr 2016, 14:01

Tanten skrev:
Dikus skrev:Hvis alle var HELT ligeglade med min behåring og der intet ydre pres var, så ville jeg aldrig nogensinde barbere mig.

Jeg er meget bevidst om, jeg her ligger under for en norm i samfundet, der i den grad præger mit selvbillede.

Jeg har det direkte skidt med at overføre det til min uspolerede, ligeglade teen. Men jeg VED, folk taler om behåringen. Og det kan jeg slet ikke have.

Det er en følekse af at ville give hende lov til at "falde i et med mængden" og ikke blive peget ud, fordi hun ser forkert ud. Blandet med en trang til at lange alle mennesker en flad, fordi de mener, en 10-årig (f.eks.) kan se forkert ud.

Min yngste søn er lige så sorthåret som jeg, og har en flot og frodig kropsbehåring - og han blev i 1. g af en af sine mandlige klassekammerater spurgt, om han ikke skulle fjerne sine hår på brystet og maven, mens de stod under bruseren efter idræt. Det var meget ubehageligt for min søn, men han holdt stand og beholdt sit pikslips.

Der er altså også en anden norm i dag for, hvad de unge åbenbart synes, det kan tillade sig at kommentere helt åbenlyst på mht. andres krop - det havde været totalt uhørt at sige sådan noget, da jeg gik i 1. g tilbage i 1984.

Jeg gik i gymnasiet i 94-97. Og der blev min skam over krobsbehåring anlagt på lignende vis
0
getitright
Kort karma: 17
Likede indlæg: 181

Indlægaf getitright » 9. apr 2016, 14:13

Jeg ville næsten ønske, at jeg kunne sige, at jeg lod være med at barbere mig under armene, for at lave et feministisk statement (og samtidig er det dumt, at det overhovedet kan blive opfattet som et statement). I virkeligheden er det bare fordi, jeg er doven, så det sker ikke særlig tit.
Jeg er blevet mere ligeglad, så jeg kan sagtens gå i byen og gå med toppe og ikke have barberet mig, men hvis jeg skal til en pænere fest, f.eks. et bryllup eller en barnedåb, får armhulen lige en tur med skraberen.

Det er samme historie med benene og intimbarberingen. Mest af alt lader jeg være, fordi jeg er for doven. :genert: Men jeg elsker følelsen af glatbarberede ben, og jeg synes, mine ben bliver pænere af det, så det gør jeg langt mere om sommeren end om vinteren. Jeg skal ikke udelukke, at hvis jeg skulle på date eller bare generelt møde nye mennesker, ville jeg prioritere anderledes - det er bare længe siden, det har været aktuelt.
0
I took a deep breath and listened to the old brag of my heart. I am, I am, I am.
Brugeravatar
POCKETKITTEN
Kort karma: 210
Likede indlæg: 2688

Indlægaf POCKETKITTEN » 9. apr 2016, 14:18

Torn skrev:
POCKETKITTEN skrev:Jeg føler mig usoigneret med hår under armene, så ja, jeg fjerner det.

Er det fordi du lugter mere med hår eller hvordan?

Ja, det føler jeg. Men jeg synes nu heller ikke, det er pænt, så jeg ville fjerne det alligevel. Er langt mindre emsig med, om ben og dåse får lov at gro lidt til.
0
my sexuality is James McAvoy angrily sitting in the desert in that lilac v neck shirt
Brugeravatar
Mangoness
Kort karma: 74
Likede indlæg: 803

Indlægaf Mangoness » 9. apr 2016, 14:37

Jeg fjerner hår under armene og på benene. For mig er det på grund af skam og tanken om, "hvis nu andre skulle opdage det". Jeg har aldrig gjort det for min egen skyld, for min hud har det meget bedre, når jeg ikke fjerner hår. Dybest set er jeg også ligeglad, for det er jo bare hår - men jeg kan ikke klare tanken om skammen ved det.

Jeg fjerner hår så lidt som muligt. Hår bliver fjernet med en epilator, så det ikke skal gøres så ofte. Til gengæld fjerner jeg ikke hår i skridtet. Hvis der bliver fjernet noget, så bliver det trimmet (der kan dog gå måneder imellem).

Jeg ville nok også barbere bikini-linjen, hvis jeg skulle have badetøj på (jeg håber dog at finde nogle tildækkende shorts, så det ikke er nødvendigt på stranden og lignende). Jeg er generelt mere til shorts og tankinis og lignende, når det kommer til badetøj. :)

Som yngre prøvede jeg at fjerne alt håret i skridtet. Jeg prøvede nok 2 gange med et par måneders mellemrum. Det kløede konstant. Selv flere dage efter. Faktisk kløede det så meget, at det var helt uudholdeligt, og min hud blev helt rød og tør. Aldrig mere! :shock:
1
Jeg elsker dig lille sølvpapirshat-smiley :love:

Billede

Persnikedy skrev:Hvis jeg en dag føler at mine fødder er løg så skal de da være løg :lol:
Brugeravatar
Phlox9
Kort karma: 16
Likede indlæg: 156

Indlægaf Phlox9 » 9. apr 2016, 15:41

Jeg barberer armhuler og får med mellemrum fjernet hår på benene og bikinilinjen med voks på en klinik (det holder længere). Ben og bikinilinje får jeg vokset jævnligt om sommeren, om vinteren lader jeg som regel min hud få mere ro.

Jeg gør det for min egen skyld - min mand er ligeglad (den positive måde at være ligeglad på :) ), men i forhold til f.eks. svømmehal, stranden, træning i shorts og toppe og bare ben om sommeren har jeg det bare selv bedre med at være 'hårløs'. Jeg får ret mørke, kraftige hår, særligt på mine baglår, og jeg har svært ved at føle mig feminin, hvis de ikke bliver fjernet. Jeg ville aldrig se skævt til en pige/kvinde, der valgte anderledes - synes derimod, det er ret sejt, hvis jeg spotter en behåret armhule eller ben :) Jeg er all for at gøre, hvad man selv har det bedst med.
0
Oddinary
Kort karma: 19
Likede indlæg: 254

Indlægaf Oddinary » 9. apr 2016, 15:53

Ja. Og det er 80 % skam og 20 % øget svedlugt. Det er også mest pga. skam at jeg gider barbere ben med en frekvens, hvor de ikke helt når bjørnestadiet om vinteren, fordi mine skinneben er synlige i mine træningstights. Og grunden til at jeg ikke er helt så stringent alligevel, er kun fordi de er lyse der. Jojo, bevares. Mine ben ser bedre ud når de er glatte, men kææææft, jeg gider ikke. Jeg har virkelig lange ben og ret tæt behåring, selvom det er sådan noget fluffy lyst ællingedun - det tager fandme lang tid at gøre ordentligt. Det er også pga. skam at jeg spekulerer i sommertøj, der dækker benene uden at være for varmt. For hvis jeg har en god mængde af det, behøver jeg ikke barbere ben så tit. Jeg hader at barbere ben, men jeg hader også at det ikke er gjort, hvis jeg går rundt med bare ben, fordi ... judgement. Det er også pga. skam at jeg ikke er så slutty, selvom jeg nok godt ville være det, hvis måtten var lidt mere hårløs - men jeg gider ikke høre at jeg er ulækker eller have at man tænker det, så det begrænser mig lidt. Men jeg har heller ikke lyst til at gå tilbage til kløe-stikke-helvedet.
0
Brugeravatar
Annione
Kort karma: 240
Likede indlæg: 2522
Kontakt:

Indlægaf Annione » 9. apr 2016, 16:29

Jeg barberer armhuler fordi jeg synes det er pænest. Jeg gør det ikke hver dag - mere sådan når jeg husker det.

Hår på benene barberer jeg fordi jeg synes det ligner en gylden stømpr jeg har på, hvis jeg har fået lidt brune ben. Det ser da lidt dumt ud.

Hår i skridtet barberer jeg, fordi det ellers klør - og det ser bare ikke pænt ud, når man går og klør der :-D
0
At rejse er at leve :love2:
Brugeravatar
Annione
Kort karma: 240
Likede indlæg: 2522
Kontakt:

Indlægaf Annione » 9. apr 2016, 16:32

Tanten skrev:

Pikslips er håt! :slem:
3
At rejse er at leve :love2:
Brugeravatar
Animi
Kort karma: 311
Likede indlæg: 5765

Indlægaf Animi » 9. apr 2016, 17:12

Når det kommer til mænd, foretrækker jeg også at de er så naturlige som muligt. Det er et decideret turn-off for mig, hvis en mand barberer sit bryst. Min mand må gerne være halv gorilla :lol2:
3
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Novella
Kort karma: 334
Likede indlæg: 3768

Indlægaf Novella » 9. apr 2016, 17:15

Jeg fjerner det. Skam? Jo i en vis grad - fordi det bliver betragtet som afføring under armene hvis jeg har en ærmeløs kjole på. Altså jeg fjerner også mit overskæg og de lange heksehår, jeg har på hagen.
0

Tilbage til "Skønhed"