Tak er kun et fattigt ord...

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Jailbird
Kort karma: 57
Likede indlæg: 660

Re: Tak er kun et fattigt ord...

Indlægaf Jailbird » 20. apr 2016, 16:19

Jeg siger altid tak, men modtager aldrig tak. Ligesom ham på stationen i morges, som ville vide om E toget kørte fra den perron (som jeg var på vej op til). Så forklarede jeg ham at han skulle hen til næste perron. "Jamen jeg skal til Holte??". "Ja, du skal 1 spor længere hen". Så blev han sur og gik.
Tit får jeg sagt "selv tak" til sådanne nogle bøvehoveder, dog ikke i dag.
0
Brugeravatar
Avino
Kort karma: 105
Likede indlæg: 451

Indlægaf Avino » 20. apr 2016, 16:30

kidkomb skrev:Jeg siger "Farvel, tak." når jeg kan komme afsted med det. Og det føler jeg ikke jeg kan medmindre kunden er over 50, for de kan huske, at sådan gjorde man før i tiden. Jeg synes det er rigtig høfligt.
Til de fleste siger jeg dog "hav en god dag."

Århhh, Kid :)
Jg synes virkeligt der er stil over dig. Det ER nemlig høfligt, at afslutte sådan..... Farvel og tak ( for handelen, kan man måske sige ? )
( Nu er jeg jo også over 50 ) :gruble:

Jeg kan næsten ikke ha´det der afsluttende- Ha´en god dag. Eller ha´en fortsat god dag.
For pokker da. Hvem ved, hvordan min/ andres dag har været- forud ?
Det er- i min verden- noget der bliver sagt uden følelse. Arbejdsgiver har bestemt, at det skal siges ?
:kram:
2
Brugeravatar
Annione
Kort karma: 240
Likede indlæg: 2524
Kontakt:

Indlægaf Annione » 20. apr 2016, 17:01

Nej, det oplever jeg faktisk ikke så ofte.

Jeg har givet en del ting væk på en "Giv ting væk"-side på facebook. Og folk har været så glade og taknemmelige. Også for en støvsuger, hvor en dims sad løs og slangen hoppede ud, hvis man trak for hårdt i den.

Jeg siger også selv tak. Rigtig meget. Så måske føler jeg at der bliver sagt nok tak, fordi jeg siger det.
Fx. når jeg er på café med en veninde. Tjeneren kommer med bestik til os. "Tak" siger jeg. Tjeneren kommer med maden. "Tak". Tjeneren kommer og fjerner tallerkner. "Tak". Tjeneren kommer med regningen. Tak". ... jeg tror det smitter af. Man får flere smil, hvis man er høflig, og hvem vil ikke gerne mødes med et smil?

Jeg oplever dog ofte, blandt rejsende danskere, at "Please" ikke ligger os nært. Danskere virker ofte vildt uhøflige, når de rejser, fordi de ikke er vandt til et "please" ord. "Can I see the menu?" .... Jeg krummer tæer hver gang!
0
At rejse er at leve :love2:
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 320
Likede indlæg: 3472

Indlægaf dgd2007 » 20. apr 2016, 18:28

Avino skrev:Århhh, Kid :)
Jg synes virkeligt der er stil over dig. Det ER nemlig høfligt, at afslutte sådan..... Farvel og tak ( for handelen, kan man måske sige ? )

Jeg kan næsten ikke ha´det der afsluttende- Ha´en god dag. Eller ha´en fortsat god dag.
Det er- i min verden- noget der bliver sagt uden følelse. Arbejdsgiver har bestemt, at det skal siges ?

Præcis. Ja, men jeg tror helt sikkert, personalet får besked på, at de sige "Have a nice day" og det er blevet en vane, og folk under 50(?) kan måske heller ikke huske, det har været anderledes. Så det er det normale, som man ikke tænker over.

Men det er da høfligt, at ekspedienten siger tak til én, og kunden behøver ikke sige noget :)

Med Have-a-nice-day forlanger hun jo tværtimod, at kunden skal sige tak til hende.
0
Brugeravatar
Torn
Kort karma: 65
Likede indlæg: 1130

Indlægaf Torn » 20. apr 2016, 18:37

Pudsigt. Jeg har en helt anden oplevelse. Jeg synes folk takker hele tiden. Det er næsten blevet for meget. Fx når man handler. Tak for scanning, tak for byttepenge, tak for bon, tak for god dag. Argh. Så stop dog :-D
1
Brugeravatar
kidkomb
Kort karma: 1152
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 9735

Indlægaf kidkomb » 20. apr 2016, 19:55

Avino skrev:
kidkomb skrev:Jeg siger "Farvel, tak." når jeg kan komme afsted med det. Og det føler jeg ikke jeg kan medmindre kunden er over 50, for de kan huske, at sådan gjorde man før i tiden. Jeg synes det er rigtig høfligt.
Til de fleste siger jeg dog "hav en god dag."

Århhh, Kid :)

Jeps, de ser helst at vi afslutter med noget i den retning. Det er bare så kunstigt uanset om man mener det eller ej synes jeg.
Kram lige tilbage! :kys:
0
Walk tall and cry with dignity.
Jeg gider ikke engang.
Give free love.

Tilbage til "Generelt"