Noget om etik og at redde ét menneske, fremfor mange andre...

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Annione
Kort karma: 240
Likede indlæg: 2522
Kontakt:

Re: Noget om etik og at redde ét menneske, fremfor mange andre...

Indlægaf Annione » 13. apr 2016, 02:12

Hurrze skrev:Har for øvrigt set the martian (fantastisk film BTW). Kommer meget an på hvilken person den enkelte person er. Hvis det er en perspn jeg elsker ville jeg vælge at redde den enkelte person ud af kærlighed. Uanset om det er kærlighed til en veninde, familie eller andet. Ellers ville jeg nok som udgangspunkt redde så mange mennesker så muligt, men bryder mig ikke om tanken at enoerson skal dø for at redde andre. Nu nævner du filmen jo, men der er jo teknisk set igen der dør for at redde en person, så i filmen bliver en enkelt person reddet, men det gør alle de andre jo også :)

Jeg er ikke sikker på jeg forstår, hvad du mener med din sidste sætning?

Oplægget var: Der bruges flere milliarder på at redde én mand fra at dø af sult (fiktivt). Men hvad med de mange mennesker, der dagligt dør af sult på jorden (ikke fiktivt)? Burde man redde én mand, fremfor mange?
0
At rejse er at leve :love2:
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Bortvist
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2244

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 13. apr 2016, 05:51

dgd2007 skrev:
Annione skrev:[...]
Selve det med hvilken kasse pengene tages fra synes jeg ikke er det mest aktuelle.

Det har selvfølgelig ikke betydning for den principielle stillingtagen.
Men i praksis har det vel betydning, fordi det er forskellige mennesker/instanser, der skal tage stilling til det.
Om man skal opprioritere ulandshjælp på bekostning af rumprogrammer, er jo for den absolut højeste ledelse af landet at tage stilling til.
Som jeg har forstået det, der er blevet sagt om filmen, havde NASA besluttet opprioritere redningsmissonen på bekostning af de næste rumfarter inden for deres eksisterende projekt. Men det er jo ligesom en beslutning på et andet niveau.

Men jeg genså for nylig "Saving Private Ryan". De er jo også speget ... generalen beslutter, at Ryan skal hentes hjem, fordi hans mor vil få meddelelse om, at hendes tre andre sønner er faldet på samme dag (selv om de var sendt til tre forskellige krigsskuepladser). Det er en farlig mission, fordi han er nedkastet bag fjendens linjer i forb.m. invasionen i 1944. Og nogle af kommandoenhedens medlemmer bliver selvfølgelig dræbt på missionen. Og er det så "rimeligt" - de har jo også mødre osv.?

Det er nærmest det samme princip, om man delfinansierer en redningsmission i rummet, ved at fremrykke andre missioner, eller om man sammensætter et eftersøgningshold af soldater til en redningsmission for at redde en specifik soldat. For alternativet er ikke at soldaterne i eftersøgningsholdet IKKE udsættes for fare - de vil jo bare have fået andre opgaver bag fjendens linjer, så det regnskab går jo også i nul.

I dag er der jo også helt faste stående combat search and rescue-enheder, hvis eneste opgave er at redde personel, som er efterladt (og som regel såret) bag fjendens linjer. Der sender man jo normalt 1-3 helikoptere af sted, hvor der mindst er 2 piloter og 1 gunner i hver helikopter, (og som regel også nogle kampsoldater og medics). Dvs. mellem 3 og 25 personer sendes bag fjendens linjer for at hente 1 person.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Bortvist

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 13. apr 2016, 05:56

Petrix skrev:Interessant.

Lad os antage at to dødsyge personer kommer imod dig fra hver sin retning. Du kender dem ikke personligt.
Den éne er en højtuddannet midaldrende mand. Den anden er en ung fattig sudanesisk kvinde. Du har én helbredende pille og kan derfor kun redde ét menneske.
Den unge kvinde kommer til dig som den første, mens den højtuddannede først vil ankomme 2 minutter senere.
Hvad vælger du?

Det kommer an på mit førstehåndsindtryk af dem. Og hvem manden er. Mange danskere ville jeg redde på bekostning af en udlænding, medmindre det er en dansker, jeg ikke kan lide. Visse danskere ville jeg være villig til at ofre hele Sudans befolkning for at redde.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 319
Likede indlæg: 3456

Indlægaf dgd2007 » 13. apr 2016, 10:34

Advocatus-Diaboli skrev:Det er nærmest det samme princip, om man delfinansierer en redningsmission i rummet, ved at fremrykke andre missioner, eller om man sammensætter et eftersøgningshold af soldater til en redningsmission for at redde en specifik soldat. For alternativet er ikke at soldaterne i eftersøgningsholdet IKKE udsættes for fare - de vil jo bare have fået andre opgaver bag fjendens linjer, så det regnskab går jo også i nul.

I dag er der jo også helt faste stående combat search and rescue-enheder, hvis eneste opgave er at redde personel, som er efterladt (og som regel såret) bag fjendens linjer. Der sender man jo normalt 1-3 helikoptere af sted, hvor der mindst er 2 piloter og 1 gunner i hver helikopter, (og som regel også nogle kampsoldater og medics). Dvs. mellem 3 og 25 personer sendes bag fjendens linjer for at hente 1 person.

Du beskriver ikke problemstillingen i Private Ryan helt korrekt.
Men jeg er enig i, at fx den amerikanske hær - og i endnu højere grad den israelske - har omfattende mekanismer til at skaffe sårede eller efterladte soldater hjem også bag fjendens linjer.
0
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Bortvist

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 13. apr 2016, 14:20

dgd2007 skrev:Du beskriver ikke problemstillingen i Private Ryan helt korrekt.

Jeg beskriver slet ikke problemstillingen i den film.. Jeg sammenligner to principper, der stammer fra to forskellige film.
0

Tilbage til "Livets forhold"