Mit kropslige ubehag og dårlige vaner

Hvor mange agurker går der på en asparges? Og hvor langt skal man løbe for at brænde den af? Snak løs om træning og kost.
Brugeravatar
KinderBueno
Indlæg: 511
Tilmeldt: 16. aug 2015, 08:53
Kort karma: 124
Likede indlæg: 1065

Mit kropslige ubehag og dårlige vaner

Indlægaf KinderBueno » 11. apr 2016, 21:49

Jeg er 165 cm høj og vægten i morges sagde 54,7. Det plejer jeg at være fint tilfreds med, men efter at have stået time foran spejlet, hvor jeg prøvede at finde et passende outfit til en konfirmation om små to uger, er jeg simpelthen kommet i så dårligt humør. Jeg synes bare, jeg er småtyk og træls at se på. Og bleg, ikke mindst, men sådan er det jo på denne tid af året.

Mit BMI er på 20,5, så jeg er godt klar over, at det er småting, vi taler om. Men det gør det altså ikke mindre frustrerende! Jeg føler mig slet ikke tilpas i min krop, og det påvirker dagligt mit humør negativt. Det er nedslående for mig at tage tøj på om morgenen, fordi jeg godt kan lide at klæde mig kropsnært, og min mave plejer bare at være flad. Stykket imellem taljen og hoften er bare ikke så fladt, som det har været. Min kæreste siger trofast, at jeg "altså ikke er tyk!", og jeg tror heller ikke, mine venner eller familie bemærker det. Men det handler altså heller ikke om dem. Jeg er godt klar over, at jeg er slank.

Problemet er, at jeg er godt vant. Jeg har aldrig nogensinde haft en fast træningsrutine andet end daglige cykelture på Aarhus' bakker (hvilket selvfølgelig også har sin ret) men efter at jeg skiftede studiejob og begyndte på pendlerlivet, er cykelturene færre og kortere. Jeg ved ikke, hvordan man bliver "sådan en, der træner", og jeg vil ikke melde mig ind i et fitnesscenter før jeg i det mindste har bevist, at jeg kan holde en løberutine. Hvis jeg ikke kan det, kan jeg nok heller ikke passe en træningsrutine i et center, tænker jeg...

Jeg har i et par uger nu forsøgt at logge min mad i Lifesum-app'en, men jeg har ikke rigtig tålmodighed til at logge f.eks. en frokost på universitetet hvor jeg blander en salat af forskellige ting - i det hele taget måltider, som består af mange forskellige dele, synes jeg, er besværligt. Jeg spiser generelt mange grøntsager og sunde ting, men jeg er OGSÅ glad for ost og hvidt brød.


Der er nogle ting, som komplicerer det lidt:

Jeg får det rigtig skidt, når jeg er sulten. Sult er ikke en tiltagende process for mig, det går fra 0-døden nær af sult på 10 minutter, og så bliver det nærmest akut. Jeg begynder at ryste på hænderne (det gør jeg i forvejen, men det bliver langt kraftigere), og jeg bliver seriøst utilpas. Jeg bliver irriteret, får koncentrationsbesvær og kan ikke tage stilling til simple ting eller overskue hverdagsopgaver, jeg ikke i forvejen har sat mig for eller indstillet mig på.

Derudover interesserer jeg mig ikke rigtigt for madlavning eller forberedelse af mad (selvom jeg elsker god mad). Når jeg er på universitetet blander jeg gerne en salat i kantinen, og nogle dage har jeg rugbrødsklapsammen med som madpakke. Som regel med ost og hamburgerryg.

Men generelt, så synes jeg det er pissesvært at have en bulletproof madrutine, når man har nogle lange dage, som er meget forskellige, især fordi jeg bliver så skidt tilpas, når jeg er sulten. Jeg har selvfølgelig ofte et æble eller en banan med, men hvis jeg så ikke lige får handlet ind efter en lang dag i Aalborg (hvor jeg læser - jeg bor jo i Aarhus), så opstår det samme problem hurtigt igen.


Jeg vil gerne bruge denne tråd til at holde styr på, hvad jeg spiser og bare sådan snakke lidt om, hvordan dagene forløber. Og så håber jeg, at der er nogle, som måske kan nikke genkendende til noget af ovenstående, og måske endda har et godt råd, de har lyst til at dele. :wave2:
0
hej hest, hestehest
Brugeravatar
Novella
Indlæg: 1329
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:21
Kort karma: 334
Likede indlæg: 3766

Re: Jeg vil forholde mig til mit kropslige ubehag

Indlægaf Novella » 11. apr 2016, 21:59

Jeg tror umiddelbart at du spiser for lidt, og det problem kender jeg i hvert fald. Jeg har det selv med ikke at gide gøre noget ud af det og pludselig blive psykosulten og kaste mig over de nærmeste kalorier. Din beskrivelse stemmer præcis med min oplevelse - rystende og dårlig.

Hvis du skal holde dit blodsukker stabilt, skal du have fedt og protein og ikke bare en masse grøntsager. Det gælder især hvis du vil til at træne. Din vægt er jo rigeligt lav, så hvis du føler dig slap, skal du snarere satse på styrketræning end løb, tror jeg. Styrke og protein - det burde rykke.
8
LaScrooge
Indlæg: 1248
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 322
Likede indlæg: 2564

Re: Mit kropslige ubehag og dårlige vaner

Indlægaf LaScrooge » 11. apr 2016, 22:17

Kender du dit mønster i forhold til hvornår du plejer at blive sulten efter du sidst har spist? For så skal du planlægge efter det. Ved du hvilke madvarer der holder der kørende længere og hvilke der får dig til at blive sulten hurtigere?

Jeg tror også du spiser for lidt. Jeg kender til nøjagtig det samme som du og Novella, og det kommer, når jeg i perioder ikke har spist nok, har spist for små portioner, eller for usundt og uvarieret. Så daler mit blodsukker lynhurtigt og jeg får det på samme måde. I perioder hvor jeg spiser ordentligt og nok tager det længere tid. Der mærker jeg først rumlen og så kommer sulten langsomt. Jeg tror det er et tegn på, at din krop har for lidt at tære på, når du reagerer så voldsomt på en tom mave.

Hvad spiser du til morgenmad? Et solidt morgenmåltid er med til at stabilisere blodsukkeret. Jeg har fundet ud af at en portion skyr eller græsk yoghurt med müesli og honning rørt ud i, mætter mig rigtig godt, som regel indtil frokost.

Mht. din krop, så tror jeg at du kunne dage nytte af at prøve at stille dig foran spejlet og sige pæne ting om dig selv. Ros din egen krop og dit udseende uforbeholdent i 10 minutter. Jeg er sikker på at du er langt flottere end du lige nu selv kan se. Det du beskriver om din tøjprøvning foran spejlet, tegner for mig et billede af et selvbillede der bliver progressivt dårligere i takt med, at du tænker mere og mere kritisk om dig selv. Du startede mindre kritisk og endte et helt ulykkeligt sted - fordi du så dig selv så kritisk. Det jeg foreslår lyder måske mærkeligt og måske kan du slet ikke forestille dig at det virker, men det har det gjort for mig, så alene af den grund er det måske værd at prøve for dig også. Du har ikke fortjent at have det så dårligt med dig selv og du behøver det helt sikkert ikke: dit værd som menneske ligger ikke i dit udseende, så der er ingen grund til at du skal undergrave din egen lykke på grundlag af det. Du må gerne være glad og lykkelig, også inden du får din flade mave igen.
5
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 1504
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 611
Likede indlæg: 5033

Re: Mit kropslige ubehag og dårlige vaner

Indlægaf Aima » 11. apr 2016, 22:20

Med de praktiske udfordringer og det der med, du hverken er vant til at tælle kalorier, træne rigtigt eller i det hele taget har skulle forholde dig særligt til din sundhed før, tror jeg, jeg i dit tilfælde ville starte meget stille og roligt, med nogle få men effektive resultater.

Eksempelvis kunne du skifte alt hvidt brød ud med rug eller fuldkorn og droppe sukker, også fra frugt, helt i hverdagene. Suppler evt. med to ugentlige løbeture og husk at drikke masser af vand. Hvis du gør det, tror jeg allerede du vil kunne se det på maven i løbet af få uger.

Jeg er cirka samme størrelse som dig, jeg vejer et par kilo mere og er fem centimeter højere, og det sted på maven mellem hofte og talje, er dér, jeg buler, hvis jeg får sukker og andre hurtige kulhydrater. Det er siiiimpelthen så irriterende, og jeg kan nærmest gå en buksestørrelse op på 14 dage, hvis jeg har levet i 'ingen-regler-land'.

Som Novella er inde på, kan det jo også skyldes, du får for lidt, men hvad tænker du selv? Hvad spiser du på en typisk dag, altså inkl. snacks hvis du bruger den slags :D
2
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 1504
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 611
Likede indlæg: 5033

Re: Mit kropslige ubehag og dårlige vaner

Indlægaf Aima » 11. apr 2016, 22:26

Åh, ja, vigtigt, dét Scrooge er omkring! Stop med at tænke dårligt om dig selv! Jeg synes, hendes forslag er godt, men hvis det virker for overvældende at skulle rose sig selv sådan der, så bare stop med det modsatte, i det mindste. Det er ok at konstatere, der er ting, man gerne vil gøre noget ved, men hold det til den konstatering og skynd dig så at få hold på det, hvis selvbashingen tager over. Min oplevelse er også, at det virkeligt bare kan være en glidebane.
3
I'll stick with hell no's and headphones...
LaScrooge
Indlæg: 1248
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 322
Likede indlæg: 2564

Re: Mit kropslige ubehag og dårlige vaner

Indlægaf LaScrooge » 11. apr 2016, 22:29

Jeg har i øvrigt prøvet i perioder at have det decideret dårligt med at tage ud, hvis min udtur kunne komme til at fylde ind over et tidspunkt, hvor jeg skulle spise, fx frokost. Tanken om at være ude når jeg blev sulten og ikke kunne spise (jeg havde ikke råd til at købe fastfood på det tidspunkt), var decideret angstprovokerende for mig. Det overvandt jeg ved at finde ud af hvad der mættede godt til morgenmad, hvor længe der ville gå inden jeg blev sulten igen og at sørge for at fylde ordentligt op til alle måltider. At spise varieret er med til at jeg bliver mere mæt og er mæt i længere tid, måske fordi kroppe fordøjer og forbrænder forskellige madvarer i forskellig hastighed. Jeg kan fx ikke blive rigtig mæt af rugbrødsmadder alene, fordi jeg bliver mæt af smagen og mister lysten derefter, så for mig har det været noget med at finde ud af hvad jeg kan spise nok af, eller hvad jeg skal kombinere for at få nok.
1
Brugeravatar
KinderBueno
Indlæg: 511
Tilmeldt: 16. aug 2015, 08:53
Kort karma: 124
Likede indlæg: 1065

Re: Mit kropslige ubehag og dårlige vaner

Indlægaf KinderBueno » 11. apr 2016, 23:13

Jeg har ikke selv tænkt på, om det kunne være en mulighed at jeg spiste for lidt, men det kan sagtens være, I er inde på noget dér.

Jeg er seriøst dårlig til at prioritere morgenmad om morgenen, men når det lykkes, så er det yoghurt med müsli og honning, som du, Scrooge, er inde på. Indtil videre er det sødmælksyoghurt, for jeg kan simpelthen ikke få de helt magre yoghurt-typer ned. De vokser bare i munden på mig. Der har jeg tænkt, at selvom procenten i yoghurten giver lidt ekstra kalorier, så er det det værd, hvis det samtidig betyder, at jeg får spist noget om morgenen... Og jeg vil helt sikkert til at lægge mærke til, hvor lang tid der går imellem sulten.

Hvad er forskellen egentlig på Ymer, A38 og yoghurt? Er sådan noget som græsk yoghurt endnu bedre, måske?


Novella, det lyder fornuftigt, at det er træning, der skal til... For ja, vægten er jo lav nok. Jeg har før vejet det samme og været fint tilfreds.


Aima skrev:Eksempelvis kunne du skifte alt hvidt brød ud med rug eller fuldkorn og droppe sukker, også fra frugt, helt i hverdagene. Suppler evt. med to ugentlige løbeture og husk at drikke masser af vand. Hvis du gør det, tror jeg allerede du vil kunne se det på maven i løbet af få uger.


Jeg kan godt forlige mig med tanken om det dér, især fordi det "kun" er i hverdagene. Og det skal selvfølgelig ikke betyde, at jeg så vil leve af nutellamadder, fritter med mayo og fede flødeskumskager hele weekenden, men så har man ligesom weekenden at glæde sig til. Det er lettere at holde igen 3-4 dage end bare at sige "Nå, jeg skal aldrig mere have sukker. Med mindre jeg bliver tynd nok, så må jeg gerne." Det er jo ikke holdbart. Men hvad kunne man gøre med snacks eller mellemmåltider, som erstatning til frugt, så?
Jeg vil også prøve at forfølge det med løbeturene. (Suk, hvor har jeg dog aftalt det med mig selv mange gange... Men nu er det heldigvis forår, og jeg gider altså virkelig godt!)


Her er et par eksempler på hvad jeg spiser:

I aften spiste jeg noget så tamt som pasta blandet med tun og dåsemajs, fordi jeg har skrevet eksamen (nu færdig og afleveres i morgen!) og køleskabet var tomt. Senere til aften fik jeg to stykker rugbrød med ost. På uni fik jeg en gulerodsbolle til morgen og et stykke grøntsagstærte til frokost (det var helt sikkert ikke nok, men jeg havde bøvl med maven og ingen appetit). Og så har jeg drukket en dåsesodavand, hvilket jeg ellers ikke plejer at gøre til hverdag.

I går spiste min kæreste og jeg ude, og jeg fik rød thai-karry med and (sygt lækkert!). Fik en cola til maden og fik også en skildpadde som dessert. Fuck, og en kugle med chokoladeis fra Paradis på vej hjem fra thairestauranten. Haha, det er dér alle kalorierne er! :lol: Ej, så meget sødt kører jeg altså ikke ned normalt.
0
hej hest, hestehest
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 5150
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 720
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 6863

Re: Mit kropslige ubehag og dårlige vaner

Indlægaf Daine » 12. apr 2016, 06:01

Hvis du savner snacks som erstatning for frugt, så er mandler og rå grøntsager en god løsning. En lille bøtte med mandler (du må ikke spise ubegrænset af dem i løbet af en dag. Jeg mener det er en 10-15 stykker der bliver anbefalet) og så en bøtte med en eller flere grove grøntsager. Jeg kan selv rigtig godt lide rå blomkål, den smager lidt nøddeagtigt. Gulerødder er også en mulighed, der er nem at have med.
Og så husk at tænke sundt fedt ind i din kost også. En lille avokado om dagen er også rigtig godt, den smager fint blandet i salat eller på rugbrød. Eller bare som den er med lidt salt og peber.
1
"It is a truth universally acknowledged, that a single man in possession of a good fortune must be in want of a wife."
"Stol aldrig på et menneske, der ingen bøger har."
Brugeravatar
Novella
Indlæg: 1329
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:21
Kort karma: 334
Likede indlæg: 3766

Re: Mit kropslige ubehag og dårlige vaner

Indlægaf Novella » 12. apr 2016, 07:17

Jeg er begyndt at tælle kcal via madlog, og jeg har fået noget af en åbenbaring omkring hvor lidt jeg spiser. Jeg kan fx godt lide omelet med ost. Det må være noget dyrt stads kcal-mæssigt, ikke? Næh.... 250 kcal pr stk. Dem har jeg i perioder spist en af til hvert måltid, dvs 750 kcal på en dag. Jeg har også typisk løbet eller styrketrænet, og jeg har rystet og gispet af sult og været grøn i hovedet, så jeg næsten ikke kunne køre sikkert hjem i trafikken. Enkelte dage har jeg taget en shake (200 kcal), men man skal jo være standhaftig, ikke? I lange perioder har jeg således levet af 800-1000 kcal om dagen inkl træning, og jeg har ikke tabt et gram. Til gengæld har jeg haft det dårligt.

Jeg vil gerne indrømme, at jeg følte mig som fuldstændig komplet idiot da det gik op for mig, at jeg i årevis har spist som en syvårig :genert:

Prøv en uge på Madlog og se hvad du egentlig spiser. Måske får du lidt samme oplevelse? Da jeg skruede op for maden - og det var og er fandme svært - tabte jeg 4 kg lige med det samme og fik det betydeligt bedre.
7
LaScrooge
Indlæg: 1248
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 322
Likede indlæg: 2564

Re: Mit kropslige ubehag og dårlige vaner

Indlægaf LaScrooge » 12. apr 2016, 08:11

I forhold til morgenmad, skal du se efter proteinindholdet, for det er dét, der holder dig kørende længere. Produkter med et højt sukkerindhold forbrænder du hurtigt og de virker destabiliserende på blodsukkeret - og du bliver sulten igen hurtigere.

Næringsindhold på Kløver Sødmælksyoghurt pr. 100g
energi 264 kJ/63 Kcal,
fedt 3,5 gram mættet fedt 2,2 gram,
kulhydrater 3,5 gram
protein 3,6 gram,

Næringsindhold for Nostimo Græsk yoghurt (den blå) pr 100g:

Energi 550kJ/132 kcal
Fedt 10 g
Kulhydrat 4,3g
Protein 6,3 g

Nostimo, som er en naturel-yoghurt som er mildere i smagen end skyr (købes i Netto), har et næsten dobbelt så højt næringsindhold som sødmælksyoghurten.

Hvis du ikke bryder dig om den magre smag, så kan jeg anbefale at du rører den op med honning for sødme (det gør det klart nemmere at få ned), eller med syltetøj. Jeg elsker stikkelsbærsyltetøj i min yoghurt og jeg fyrer så meget i det som jeg har lyst. Det tager totalt den lidt fade smag de magre produkter som græsk yoghurt og skyr kan have. For at få det til at mætte længere og tilføre fibre, drysser jeg enten med havregryn, nødder/kerner eller müsli og jeg varierer typen af müsli for hver pose. Urtekram har et væld af varianter. Mine favoritter er Super spelt músli og fibermüsli. Når jeg vælger variant ser jeg på forholdet mellem proteiner, fibre og fedt og vælger dem, der har det højeste indhold af dem jeg er mest tiltrukket af.

Hvis du gerne vil holde fast i din sødmælksyoghurt, så tror jeg, at du skal sørge for at finde et músliprodukt som har et højt næringsindhold, dvs. ikke noget choko- eller honningcrunch, der mest af alt er sukker.

Morgenmad handler rigtig meget om vane, tror jeg. Jeg begyndte først at spise morgenmad fast da jeg var 26-27 år. Jeg havde simpelthen ikke vane for det førhen og følte ofte ikke, at jeg kunne få noget ned - det blev kvalmende. Samtidig kunne jeg også mærke, at jeg jo crashede totalt inden frokost og rationelt var jeg godt klar over, at min krop havde brug for noget at starte dagen på. Så jeg begyndte at spise morgenmad og fik det meget bedre. Jeg gik fra at være undervægtig til at nærme mig idealvægt alene fordi jeg indførte det måltid. Og det er også værd at bemærke, selvom man føler at man ligger på kanten af sin idealvægt (i den tunge ende): når man stresser kroppen med sult, begynder den at holde fast på det man allerede har - den forsøger at beskytte depoterne, så at sige. Så det kan faktisk være svært at tabe sig lidt, når man ikke spiser ordentligt. Forbrændingen bliver fucked af det.

Min kæreste, som heller ikke er god til morgenmad, fordi han ofte hellere vil have et rigtig langt bad og derfor ikke har tid, drikker som regel en drikkeyoghurt og spiser en banan. Det er måske ikke helt ideelt men det er klart bedre end ingenting.

Jeg har i øvrigt ikke længere morgenmadskvalme. Jeg kan mærke, at det er pisse godt for mig at spise morgenmad. Jeg er friskere, gladere og har langt mere energi, færre negative tanker og mere overskud til alting. Jeg kan ikke spise lige når jeg er vågnet, så som regel sætter jeg kaffe over, går i bad og spiser morgenmad mens min deodorant tørrer og drikker kaffe derefter. Så jeg tror også det er vigtigt at finde ud af, hvornår man bedst kan få maden ned, når man vil indføre en morgenmadsrutine.
1
pige1987
Indlæg: 111
Tilmeldt: 18. dec 2015, 13:14
Kort karma: 2
Likede indlæg: 41

Re: Mit kropslige ubehag og dårlige vaner

Indlægaf pige1987 » 12. apr 2016, 09:07

Supplere noget styrketræning sammen med et par løbeture så tror jeg du vil se din krop ændre sig. :-)
0
Brugeravatar
Velvet-Goldmine
Indlæg: 426
Tilmeldt: 17. jan 2016, 21:33
Kort karma: 95
Likede indlæg: 1528

Re: Mit kropslige ubehag og dårlige vaner

Indlægaf Velvet-Goldmine » 12. apr 2016, 10:49

Som andre også skriver, så er det ikke din vægt der er problemet, og du kan ikke spise (eller sulte) dig til en bedre formet krop.
Det der mangler er muskulatur der former kroppen, så hvis du 'bare' går i gang med et godt styrketræningsprogram 3 gange om ugen (det behøver overhovedet ikke være 1½ time i centeret hver gang, prøv at søg på nettet på effektive styrketræningsøvelser der aktiverer mange muskelgrupper ad gangen, kan du evt. gøre det hjemme med kettlebells og kropsvægt), vil du se fantastisk resultater efter en måneds tid eller halvanden.
Ensidigt fokus på konditionstræning vil heller ikke give dig de resultater du leder efter, så igang med vægtene og styrketræningen :-)
3
Brugeravatar
KinderBueno
Indlæg: 511
Tilmeldt: 16. aug 2015, 08:53
Kort karma: 124
Likede indlæg: 1065

Re: Mit kropslige ubehag og dårlige vaner

Indlægaf KinderBueno » 12. apr 2016, 14:07

Mange tak for alle jeres gode råd!

I dag har jeg spist en grovbolle med smør og ost til morgenmad og så har jeg fået en portion tom yum-suppe til frokost plus et par mundfulde af min søsters grøntsagsret. Og et par bidder af en snickers. Jeg har stadig ikke fået handlet ind... :rulle:

Men ja, det er jo ikke alverden. Så jeg begynder at tro, at I virkelig har ret i det med, at jeg spiser for lidt!

Scrooge: du har ret i det med vanen. Det er vel bare noget, jeg skal gøre uden at tænke over det eller overveje det (for så bliver det droppet). Og jeg vil prøve det med græsk yoghurt. Så vidt jeg ved, så er det en af de få magre typer, som jeg godt kan spise. Og jeg er vant til at blande honning i, men vil helt sikkert også forsøge mig med syltetøj - det er jo vildt smart.

Novella: jeg vil give madlog et forsøg. :) Tak for råd.
2
hej hest, hestehest
Brugeravatar
KinderBueno
Indlæg: 511
Tilmeldt: 16. aug 2015, 08:53
Kort karma: 124
Likede indlæg: 1065

Re: Mit kropslige ubehag og dårlige vaner

Indlægaf KinderBueno » 12. apr 2016, 19:55

Jeg har købt græsk yoghurt og det skal testes i morgen med honning og nøddemüsli inden jeg skal på arbejde. :)
2
hej hest, hestehest
avdotja
Indlæg: 565
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 64
Likede indlæg: 1060

Re: Mit kropslige ubehag og dårlige vaner

Indlægaf avdotja » 12. apr 2016, 20:31

Har du overvejet om det er dine manglende cykelture der gør udslaget? Ikke i forhold til den faktiske vægt/fedtprocent/mave men dets indvirkning på dit psykiske velbefindende? Okay, "psykiske velbefindende" er måske store ord :), men jeg oplever selv en ret hurtig en forandring i måden jeg ser mig selv - og min krop - på, hvis jeg enten stopper eller begynder med motion igen. Jeg kan gå fra at føle mig tyk og lasket til lækker og trimmet i løbet af 3 løbeture :D
1

Tilbage til "Fit og/eller lækker"