Skolevalg til 3 årig

Brugeravatar
FruDulle
Kort karma: 608
Likede indlæg: 3383

Skolevalg til 3 årig

Indlægaf FruDulle » 26. aug 2015, 03:34

Vi flytter til Myanmar næste sommer og jeg sidder og kigger lidt på skoler og muligheder. De starter jo ofte i pre-school fra 3 år. Jeg har intet begreb om hvad han er klar til om et år.

Så jeg sidder og kigger på en helt almindelig britisk skole og det er jo i princippet en blanding af børnehave og børnehaveklasse og det er jo egentlig fint nok. Han udviser dog ikke den store interesse i at lære på den akademiske måde som er det er nu. Men gør børn det når de er 2 år? Kender både børn som kan tælle til 10 når de er to og børn, min, som ikke kan og synes det er dødsygt at lære hvad der øjne, næse og mund.

Den anden mulighed er f.eks. Montessori. En hel anden form for pædagogik. Meget blødere og vist lidt i retning af Rudolph Steiner. En pædagogik som jeg synes er ok til børnehaveklasse niveauet, men over det er det meget langt fra hvilken akademisk type skole jeg har præference for. Der er den britiske langt at foretrække.

Jeg ved godt at der er lang tid til at det skal være, men jeg kredser om det alligevel. Der er jo nok en verden til forskel på hvordan han er som 2 årig og 3 årig. Jeg er slet ikke i tvivl om at den britiske skole er rigtig god og i virkeligheden er det nok rigtig smart at starte på den skole han skal forsætte på når han skal i rigtig skole. Men jeg er heller ikke til at pace børn i den grad jeg oplever at internationale skoler gør.

Nogle herinde der har mere kendskab til Montessori end jeg har? Og hvad er jeres tanker generelt.

Der er også lige en prisforskel. Den britiske koster 92.000 for års aldren pr. år og stiger jo kun år. Den anden koster 52.000.
0
Whatever
Rakel
Kort karma: 418
Likede indlæg: 3084

Re: Skolevalg til 3 årig

Indlægaf Rakel » 26. aug 2015, 06:11

Jeg kender ikke til den britiske skole udenfor UK - og her er jeg vant til start i 4 årsalderen. Det fungerer netop som børnehave langt det meste af tiden - det ville ikke bekymre mig. Eller rettere min søn har gået 10 år i skole i den britiske og får studentereksamen herfra.

Montessori har jeg ingen erfaring med. En kollega har barn i en Montessorivuggestue og er meget begejstret - men det bunder nok i, at der er 15 børn og et antal ildsjæle, der arbejder mere end deres kontrakt siger. Jeg hører ikke noget alarmerende i pædagogikken, så jeg ville ikke være bekymret for at have et barn der.

Jeg ville vælge det tilbud, der gav bedst mening og det med at skifte senere ville ikke bekymre mig. Både du og jeg har børn, der er vant til at omstille sig og lærer løbende at håndtere det.

I en alder af 2 er det altså okay ikke at have fokus på tal og kropsdele. Det skal nok komme!
1
Brugeravatar
FruDulle

Indlægaf FruDulle » 28. aug 2015, 12:39

Jeg håbede lidt at du ville svare :)

Når jeg tænker og om, så følger den britiske jo vel egentlig ikke IB systemet, vel?

Og ja han er vant til at omstille sig, men jeg vil også gerne gøre det så lidt forvirrende for ham som muligt. Vi flytter til juli/august og skal bo noget serviced appartment indtil vi finder hus og så skal vi på plads, osv osv osv. Så vil egentlig bare gerne at det hele er i så faste rammer som muligt for ham fra start. Jeg må se det næste års tid an og hvad jeg føler er mest i hans interesse.
0
Whatever
Akehurst2
Kort karma: 270
Likede indlæg: 4509

Indlægaf Akehurst2 » 28. aug 2015, 12:49

Jeg kender flere, der har børn i det engelske skolesystem (i England, altså), og mit indtryk er ikke, at de synes det er for pacende med den tidlige start, men at det netop fungerer som børnehave.

I England kan der så være et issue hvis man gerne vil have børnene på de gode, offentligt finansierede grammar schools, hvor de skal ligge godt fagligt, og hvor det kræver en ret stor indsats - og hvor de så stadig kun er 10-11 når de skal optages. Men om det vil være et issue for jer, når I (går jeg ud fra) ikke skal bo i England, ved jeg ikke.
1
Brugeravatar
FruDulle

Indlægaf FruDulle » 28. aug 2015, 14:45

Nej det bil det næppe. Men problemet med en engelsk skole er vist at de ikke kører IB. Ka se at der er en international skole der som kører IB. Den var nok værd at se nærmere på.
0
Whatever
Rakel
Kort karma: 418
Likede indlæg: 3084

Indlægaf Rakel » 29. aug 2015, 08:30

FruDulle skrev:Nej det bil det næppe. Men problemet med en engelsk skole er vist at de ikke kører IB. Ka se at der er en international skole der som kører IB. Den var nok værd at se nærmere på.

En del skoler er IB - både af dem i UK og rundt om i verden, men der må mm spørge den konkrete skole. Jeg ville undre mig, hvis en britisk skole i Burma ikke var IB, men man ved aldrig.
0
Brugeravatar
Zombie
Kort karma: 213
Likede indlæg: 2197

Indlægaf Zombie » 11. sep 2015, 09:56

Som pædagog er jeg svært begejstret for Montessori modellen. Jeg synes, den er glimrende til de mindste elever, fordi den tager højde for rigtig mange aspekter af de udfordringer der kan være i, at lære f.eks. børn som din søn forskellige ting.
Det er en langt friere måde, drevet af børnenes egne motivationsfaktorer. Og man kan gå til og fra forskellige øvelser, hvilket for nogle børn betyder, at de ikke kører surt i, at få noget stoppet ned i halsen på samme måde som mere traditionel undervisning i børnehaven og børnehaveklasse.
Det betyder også, at det er nemmere for dem at lære den disciplin som kræves af dem senere i læringssammenhæng (sidde stille osv), fordi de har overvejende gode oplevelser og nysgerrighed, og ikke har oplevet alt for mange irettesættelser inden de rent faktisk var i stand til, at sidde stille, følge regulær undervisning mm.

En anden fordel for de yngste, er at de går sammen med ældre børn, hvilket der er kæmpe stor læring i. Jeg vil faktisk sige, det er så vigtigt, at det bør være en ting du kigger efter, uanset hvad du vælger at hælde til. Det ville være af mindre betydning hvis der var ældre fætre/kusiner, nabobørn osv at lege med, men det er jo ikke sikkert, og så er det noget, du med fordel kan prioritere ift valg af preschool.
1
Brugeravatar
FruDulle

Indlægaf FruDulle » 11. sep 2015, 13:22

Montessori er helt udelukket. Der kommer til at være mindst en times kørse hver vej og nok nærmere 1,5 ift hvor vi har set på bolig i dag. Tilgengæld åbner der en skole i det bolig compound som vi overvejer og det er jo perfekt.Q

Den Montessori som der var i Vietnam var så elendig og jeg var faktisk derovre og undervise 5 gange og stoppede til sidst selv. Det var ikke et sted for mig. Men det er jo nok forskelligt fra skole til skole
1
Whatever
Brugeravatar
Zombie
Kort karma: 213
Likede indlæg: 2197

Indlægaf Zombie » 11. sep 2015, 15:12

Jeg forestiller mig også, at en sådan pædagogik har bedst af de kvalitetskrav, vi bla har her i DK.
0
Brugeravatar
FruDulle

Indlægaf FruDulle » 12. sep 2015, 02:08

Ja sikkert nok. I forvejen er de i de her lande meget med at lade børnene gøre hvad det vil og please dem hele tiden. De er lige i,, pardon my french, i røven af dem konstant.
0
Whatever

Tilbage til "Børn"