Argh - dagpenge og redegørelse for opsigelse - var det selvforskyldt?

LaScrooge
Kort karma: 322
Likede indlæg: 2568

Re: Argh - dagpenge og redegørelse for opsigelse - var det selvforskyldt?

Indlægaf LaScrooge » 12. apr 2016, 13:51

Stars skrev:Nu spørger jeg lidt dumt, fordi jeg blev nysgerrig og googlede, men fandt ikke det svar, jeg ledte efter.

Jeg har kigget på flere forskellige a-kasser, og de skriver alle 3 ugers karantæne ( = 111 timer)
Det eneste jeg har fundet om en 1 års regel, er hvis man får karantæne 2 gange indenfor 1 år:

Så altså ... er du sikker på, hende den første har givet dig de rigtige informationer?

Jeg er blevet fyret inden jeg har været ansat et fuldt år og derfor kunne min chef opsige mig uden saglig begrundelse, som det kaldes. Dvs. med en hvilken som helst begrundelse hun ønsker, uden at skulle kunne dokumentere det. havde jeg været ansat 1 år eller mere skulle jeg fx have haft en advarsel før hun kunne fyre mig. Så når hun skriver "samarbejdsvanskeligheder" kan A-kassen spekulere i om jeg mon selv var skyld i min fyring. Selvforskyldt fyring = karantæne, ligesom hvis jeg selv havde sagt op til ledighed, dvs. uden at have et andet job.
0
Brugeravatar
Ballademager
Kort karma: 357
Likede indlæg: 3554

Indlægaf Ballademager » 12. apr 2016, 16:42

DD_81 skrev:
LaScrooge skrev:Nå, så ringede mig gamle chef. Hun lød sød og vidste ikke at jeg kunne komme i en kattepine, sagde hun. Hun ville snakke med HR om de kunne ændre begrundelsen uden selv at komme i problemer.

Det er lidt svært, for måske godkender Hk ikke at der er en ændring i begrundelsen og så skal jeg bagefter alligevel skrive redegørelsen, med alt hvad det indebærer af ikke at lægge fingre imellem.

Men selv om de ændrer det hænger samarbejdsvanskeligheder jo fint sammen med at de søger en anden profil, - da din så tydeligt ikke matchede det chefen ønskede ifht. samarbejdet med hende.

Men ja det lyder ret fucked med de regler.

Helt enig. De regler lyder helt hen i vejret.

Jeg blev opsagt med netop den begrundelse, at min personlighed ikke var passende til jobbet (en dag før, at jeg havde været ansat et år). Der var ingen, hverken hos fagforeningen (Djøf) eller a-kassen (Akademikernes), der så meget som nævnte karantæne. Jeg skulle ikke en gang vise min opsigelse til nogen.

Min faster er i HK, og blev opsagt på en lignende baggrund. Hun havde ikke nogen problemer med at få dagpenge.
2
Forstadskedelig :love:

I'll never know what I'm capable of, if I don't go where I'm scared to be lost...
Olaf
Kort karma: 3
Likede indlæg: 82

Indlægaf Olaf » 12. apr 2016, 16:58

LaScrooge skrev:
Stars skrev:Nu spørger jeg lidt dumt, fordi jeg blev nysgerrig og googlede, men fandt ikke det svar, jeg ledte efter.

Jeg har kigget på flere forskellige a-kasser, og de skriver alle 3 ugers karantæne ( = 111 timer)
Det eneste jeg har fundet om en 1 års regel, er hvis man får karantæne 2 gange indenfor 1 år:

Så altså ... er du sikker på, hende den første har givet dig de rigtige informationer?

Jeg er blevet fyret inden jeg har været ansat et fuldt år og derfor kunne min chef opsige mig uden saglig begrundelse, som det kaldes. Dvs. med en hvilken som helst begrundelse hun ønsker, uden at skulle kunne dokumentere det. havde jeg været ansat 1 år eller mere skulle jeg fx have haft en advarsel før hun kunne fyre mig. Så når hun skriver "samarbejdsvanskeligheder" kan A-kassen spekulere i om jeg mon selv var skyld i min fyring. Selvforskyldt fyring = karantæne, ligesom hvis jeg selv havde sagt op til ledighed, dvs. uden at have et andet job.

Jeg undrer mig også over de 101 dages karantæne mod de sædvanlige tre uger - jeg kan ikke finde andet end tre ugers karantæne ved selvforskyldt ledighed. Hvor er de 101 dage beskrevet?
1
Brugeravatar
Pølsemix
Kort karma: 14
Likede indlæg: 297

Indlægaf Pølsemix » 12. apr 2016, 17:02

Olaf skrev:
LaScrooge skrev:

Jeg undrer mig også over de 101 dages karantæne mod de sædvanlige tre uger - jeg kan ikke finde andet end tre ugers karantæne ved selvforskyldt ledighed. Hvor er de 101 dage beskrevet?

Det er også kun tre uger...
https://aka.dk/dagpenge/regler-l-nmodta ... -karant-ne
1
Brugeravatar
DD_81
Kort karma: 328
Geografisk sted: Stæævns
Likede indlæg: 3267

Indlægaf DD_81 » 19. apr 2016, 11:38

LaScrooge skrev:kan A-kassen spekulere i om jeg mon selv var skyld i min fyring. Selvforskyldt fyring = karantæne, ligesom hvis jeg selv havde sagt op til ledighed, dvs. uden at have et andet job.

Er der mon noget nyt i din sag med A-kassen?? :)
0
- tid til nyt debatnavn, - tidligere Dirtydancing, voksede fra det for læææænge siden ;)
LaScrooge

Indlægaf LaScrooge » 19. apr 2016, 16:14

DD_81 skrev:
LaScrooge skrev:kan A-kassen spekulere i om jeg mon selv var skyld i min fyring. Selvforskyldt fyring = karantæne, ligesom hvis jeg selv havde sagt op til ledighed, dvs. uden at have et andet job.

Er der mon noget nyt i din sag med A-kassen?? :)

Nej, der går mindst en måned. Jeg skal indsende redegørelsen i denne uge og derefter er der sagsbehandlingstid, så det tager nok en måneds tid.
0
Brugeravatar
Annione
Kort karma: 240
Likede indlæg: 2523
Kontakt:

Indlægaf Annione » 19. apr 2016, 16:23

Hold da kæft, hvor er det langt ude... Jeg sagde mit job op efter 5 år og kom i få ugers karantæne. Jeg synes de 101 dage lyder vanvittigt langt ude - hvad skal folk gøre? Få kontant-hjælp?

Hvilken a-kasse har du? Har du mulighed for at skifte?
0
At rejse er at leve :love2:
LaScrooge

Indlægaf LaScrooge » 19. apr 2016, 17:17

Annione skrev:Hold da kæft, hvor er det langt ude... Jeg sagde mit job op efter 5 år og kom i få ugers karantæne. Jeg synes de 101 dage lyder vanvittigt langt ude - hvad skal folk gøre? Få kontant-hjælp?

Hvilken a-kasse har du? Har du mulighed for at skifte?

Undskyld, det er timer. 3 arbejdsuger cirka. Må hellere rette det.
1
LaScrooge

Indlægaf LaScrooge » 19. apr 2016, 17:26

Tak for alle jeres indlæg. Den første HK-dame må have sagt forkert, for jeg var helt overbevist om de 101 dage. Måske skal jeg tjekke det for at være sikker.

Jeg er i gang med redegørelsen, men æv hvor det stinker. Svært at få en god struktur på også.
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Moderator
Kort karma: 1019
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 9255

Indlægaf Fru Sunshine » 21. apr 2016, 11:41

Jeg sidder her og måber. Altså: du blev fyret og så burde den da ikke være længere.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
LaScrooge

Indlægaf LaScrooge » 21. apr 2016, 12:59

Fru Sunshine skrev:Jeg sidder her og måber. Altså: du blev fyret og så burde den da ikke være længere.

Jeg havde også svært ved at begribe det - so much for den sikkerhed der ligger i at betale til en A.kasse, eh? Men det er vilkårene, desværre, hvor latterligt det end lyder.
0
LaScrooge

Indlægaf LaScrooge » 21. apr 2016, 13:00

Guldlok skrev:
LaScrooge skrev:Tak for alle jeres indlæg. Den første HK-dame må have sagt forkert, for jeg var helt overbevist om de 101 dage. Måske skal jeg tjekke det for at være sikker.

Jeg er i gang med redegørelsen, men æv hvor det stinker. Svært at få en god struktur på også.

Nu er det godt nok 3 år siden, men min mand blev fyret og det blev vurderet, at det var selvforskyldt (laaang historie) og han fik 3 ugers karantæne.

Håber det hele løser sig for dig, har fulgt din anden tråd og håber alt det bedste for dig. :kys:

Tak :kys: Jeg har ikke fået det undersøgt endnu, men jeg er efterhånden overbevist om at det selvfølgelig er 100 timer ca. Alt andet ville jo være helt urimeligt (jeg synes så stadig det er urimeligt, men okay).
1
fisken80
Kort karma: 77
Likede indlæg: 1552

Indlægaf fisken80 » 21. apr 2016, 13:33

LaScrooge skrev:
Fru Sunshine skrev:Jeg sidder her og måber. Altså: du blev fyret og så burde den da ikke være længere.

Jeg havde også svært ved at begribe det - so much for den sikkerhed der ligger i at betale til en A.kasse, eh? Men det er vilkårene, desværre, hvor latterligt det end lyder.

Det lyder stadig helt i hampen. En fyring er vel en fyring medmindre man decideret har været inde og bryde reglerne på en arbejdsplads eller ligefrem har brudt loven.

Så er det sgu alligevel nemmere i håndværkerbranchen, for der løber firmaet bare tør for arbejde - slut prut.
0

Tilbage til "Job"