Har du været på "Eksklusive Restaurenter" ?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Sjg
Kort karma: 11
Likede indlæg: 227

Re: Har du været på "Eksklusive Restaurenter" ?

Indlægaf Sjg » 13. apr 2016, 09:56

Culpøs skrev:
Sjg skrev:
Angelina skrev:
Culpøs skrev:Nej har aldrig være på "eksklusive" restauranter. Jeg er simpelthen for nærig til at give 3000,- for et dusin små retter, som akkurat mætter.

Så hellere et gavekort til Justeat på 3000,-

Hvordan ved du det ikke mætter hvis ikke du har prøvet det? Jeg har aldrig gået sulten fra en mange-retters middag... sidst jeg var på michelin restaurant måtte jeg nær opgive at komme igennem desserten....

Enig. :)

Der er en del - dog typisk folk, som aldrig selv har spist på en Michelin-anbefalet restaurant - der af en eller anden årsag har fået bildt sig selv ind, at man ikke bliver mæt af serveringerne, og det passer simpelthen ikke.

Jeg selv bliver typisk så mæt, at jeg nærmest kunne trilles hjem, og min kæreste, der ellers har en særdeles sund appetit, kan også tit have svært ved at finde plads til desserterne.

Derudover er det slet ikke alle Michelin-stjernede restauranter, der serverer "et dusin små retter". I påsken spiste vi på den to-stjernede Dinner by Heston i London, hvor menuen er a la carte, og hvor vi til hovedret fik en fantastisk bøf med triple cooked fries til. Michelin-mad findes i alle afskygninger. :)

Nu ved jeg godt, at alle ikke serverer ét dusin retter.... Ligeledes kan du ikke garantere, at man bliver mæt på hver ENESTE michelin restaurant.

Det kan du da vist heller ikke citere mig for at have påstået. :)
0
Brugeravatar
Wizzze
Kort karma: 1165
Likede indlæg: 6830

Indlægaf Wizzze » 13. apr 2016, 10:58

Delfin skrev:Nej, jeg har ikke lyst til at bruge så mange penge på et enkelt måltid mad.

Mon ikke det er fordi du tænker aftensmad frem for oplevelse? :gruble:

Hvad med koncert, hvorfor bruge 4-6-800 kr. på en koncert billet, når man kan høre musikken i radioen eller Spotify?? I min verden er det lidt det samme, og mit svar er: Fordi oplevelsen omkring koncerten ikke bare er lyden (som ikke altid er lige god) Men stemningen, energien, og følelserne der genereres. Sådan har jeg det også med de gode restauranter.
10
Do as I say! :whip:
Akehurst2
Kort karma: 274
Likede indlæg: 4574

Indlægaf Akehurst2 » 13. apr 2016, 11:09

Wizzze skrev:
Delfin skrev:Nej, jeg har ikke lyst til at bruge så mange penge på et enkelt måltid mad.

Hvad med koncert, hvorfor bruge 4-6-800 kr. på en koncert billet, når man kan høre musikken i radioen eller Spotify?? I min verden er det lidt det samme, og mit svar er: Fordi oplevelsen omkring koncerten ikke bare er lyden (som ikke altid er lige god) Men stemningen, energien, og følelserne der genereres. Sådan har jeg det også med de gode restauranter.

Det er netop det - hvis det bare handlede om at blive mæt kunne man jo smøre en ostemad. Man går jo heller ikke i spa for at blive vasket ren :)

Hvis man interesserer sig for mad og madlavning, så handler det også meget om tilberedning - selvfølgelig den høje kvalitet, men også nye metoder, det molekylære køkken eller andre ting, man ikke lige kan derhjemme, men som er spændende og inspirerende.

Og så er det altid dejligt at have en anledning til at tage sit pæne tøj på og gøre sig fin, blive kræset om, få lækker vin (er også svært at få 6-7-8 forskellige derhjemme medmindre man drikker seriøst igennem :tie: ) og komme ud af huset.
1
Brugeravatar
Delfin
Kort karma: 393
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 3892

Indlægaf Delfin » 13. apr 2016, 13:31

Wizzze skrev:

Nej, det tror jeg ikke. Jeg går da ud og spiser, men jeg føler mig ikke godt tilpas, når det bliver for fint.
Jeg går heller ikke til koncerter, da jeg ikke kan holde ud, at lyden er så høj og der er for mange mennesker på for lidt plads.
1
14 11 14 :banan:
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 772
Likede indlæg: 10293

Indlægaf DetSorteCirkus » 13. apr 2016, 13:38

Akehurst2 skrev:
Wizzze skrev:

Det er netop det - hvis det bare handlede om at blive mæt kunne man jo smøre en ostemad. Man går jo heller ikke i spa for at blive vasket ren :)

Hvis man interesserer sig for mad og madlavning, så handler det også meget om tilberedning - selvfølgelig den høje kvalitet, men også nye metoder, det molekylære køkken eller andre ting, man ikke lige kan derhjemme, men som er spændende og inspirerende.

Og så er det altid dejligt at have en anledning til at tage sit pæne tøj på og gøre sig fin, blive kræset om, få lækker vin (er også svært at få 6-7-8 forskellige derhjemme medmindre man drikker seriøst igennem :tie: ) og komme ud af huset.

Men det må vel netop også være i orden ikke at interessere sig specifikt for mad og madlavning?
Jeg tror, at der indenfor alle områder findes oplevelser, som er særlige, uden at det af den grund behøver være noget, vi allesammen kan/skal/vil eftertragte.

Jeg kan godt følge argumentet, hvis modparten giver udtryk for, at det er noget fjolleri at bruge så mange penge på mad, men sådan forstod jeg ikke Delfins indlæg.
0
Je suis un tableau noir.
Akehurst2
Kort karma: 274
Likede indlæg: 4574

Indlægaf Akehurst2 » 13. apr 2016, 13:49

DetSorteCirkus skrev:Men det må vel netop også være i orden ikke at interessere sig specifikt for mad og madlavning?
Jeg tror, at der indenfor alle områder findes oplevelser, som er særlige, uden at det af den grund behøver være noget, vi allesammen kan/skal/vil eftertragte.

Jeg kan godt følge argumentet, hvis modparten giver udtryk for, at det er noget fjolleri at bruge så mange penge på mad, men sådan forstod jeg ikke Delfins indlæg.

Ja, selvfølgelig må man være mere eller mindre interesseret i lige hvad man vil - det var såmænd bare for at give wizzze ret i, at restaurantbesøg ikke bare handler om et måltid mad.
0
Brugeravatar
Delfin
Kort karma: 393
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 3892

Indlægaf Delfin » 13. apr 2016, 13:54

DetSorteCirkus skrev:
Akehurst2 skrev:
Wizzze skrev:

Men det må vel netop også være i orden ikke at interessere sig specifikt for mad og madlavning?

Rigtigt tolket.

Jeg kan godt have svært ved at forstå, at "indpakningen" kan koste 2000 kr for en enkelt kuvert, men hvis man har pengene og ønsker at bruge dem sådan, så skal man da bare gøre det.
0
14 11 14 :banan:
Brugeravatar
Wizzze

Indlægaf Wizzze » 13. apr 2016, 13:55

DetSorteCirkus skrev:
Akehurst2 skrev:
Wizzze skrev:

Selvfølgelig er det i orden, vi har jo alle forskelle opfattelser af hvad oplevelser er, og hvordan vi værdisætter dem.
Jeg ville f.eks. aldrig betale for en tur op af Mt. Everest, eller faldskærmstimer, men det er jo også oplevelser som betyder meget for nogen, og som de vil betale for.
Mit indlæg var et forsøg på at illustrere at de gode restauranter ikke handler om maden som mad, altså forstået som en mængde kcal, vitaminer osv. Det handler ikke bare om at blive mæt, det handler om oplevelsen.
2
Brugeravatar
FruDulle
Kort karma: 618
Likede indlæg: 3486

Indlægaf FruDulle » 13. apr 2016, 14:47

Ja det har jeg. Hver ting til sin tid. Oplevede også Madeleines madteater og det var ikke Michelin men ganske eksklusivt og en super fed oplevelse. Dampede hjertemuslinger kl 02 på en klippe i Egypten er et mine bedste måltider, men sikkert også mest snuskede. AOC var fuldstændig fremragende Michelin og vi var så mætte at vi knap kunne gå. Osv osv. Selve madoplevelsen er det der gør det for mig og det betaler jeg meget gerne for. Hellere det end en koncert
2
Whatever
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Bortvist
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2244

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 13. apr 2016, 15:07

Wizzze skrev:

Men hvad er det for en oplevelse? Hvori adskiller "oplevelsen" på en eksklusiv restaurant sig fra oplevelsen på en ikke-eksklusiv restaurant, hvis vi ser bort fra selve maden og omdømmet?

Jeg synes sammenligningen mellem musik på Spotify og den samme musik live, er skæv. En mere passende sammenligning ville være mellem live musik på et almindeligt spillested, og så live musik fra samme orkester på ét andet spillested, der har dobbelt så høj entré.

Restauranter der "kun" tager 800-1.000 pr. kuvert, har jo også flere retters-menu, godt vinkort, stemning, energi og følelser, ligesom restauranter der tager 1.600-2.000 pr. kuvert. Jeg kan forstå at den dyre restaurant bliver betragtet som mærkevare, og derfor kan slippe af sted med at kræve højere pris, men jeg kan ikke se en så stor forskel i oplevelsen, at det kan berettige sådan et spring i pris?
1
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Bortvist
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2244

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 13. apr 2016, 15:11

Wizzze skrev:Mit indlæg var et forsøg på at illustrere at de gode restauranter ikke handler om maden som mad, altså forstået som en mængde kcal, vitaminer osv. Det handler ikke bare om at blive mæt, det handler om oplevelsen.

Men vi er jo nogle der får en dårlig oplevelse, allerede dér hvor vi ser de små fesne portionsstørrelse, og vi ved hvad de tager for dem. Det er endda før vi sætter tænderne i maden, så det er nærmest en del af førstehåndsindtrykket. Og når man først har fået et dårligt førstehåndsindtryk, så er det eddermame op ad bakke.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Angelina
Kort karma: 302
Likede indlæg: 3968

Indlægaf Angelina » 13. apr 2016, 16:00

Advocatus-Diaboli skrev:
Wizzze skrev:

Men hvad er det for en oplevelse? Hvori adskiller "oplevelsen" på en eksklusiv restaurant sig fra oplevelsen på en ikke-eksklusiv restaurant, hvis vi ser bort fra selve maden og omdømmet?

Jeg synes sammenligningen mellem musik på Spotify og den samme musik live, er skæv. En mere passende sammenligning ville være mellem live musik på et almindeligt spillested, og så live musik fra samme orkester på ét andet spillested, der har dobbelt så høj entré.

Restauranter der "kun" tager 800-1.000 pr. kuvert, har jo også flere retters-menu, godt vinkort, stemning, energi og følelser, ligesom restauranter der tager 1.600-2.000 pr. kuvert. Jeg kan forstå at den dyre restaurant bliver betragtet som mærkevare, og derfor kan slippe af sted med at kræve højere pris, men jeg kan ikke se en så stor forskel i oplevelsen, at det kan berettige sådan et spring i pris?

Og sådan tror jeg bare det er for nogle - ligesom nogle ikke kan forstå hvorfor Mercedes er så meget dyrere end Dacia - det er jo begge to biler, som kan fragte en fra punkt a til punkt b ... og hvis man er ligeså glad for en Dacia som man vil være for en Mercedes, så er det jo dumt at smide så mange flere penge efter en Mercedes.... og sådan er det også her, hvis man blot anser det for "mad" - så er det fjollet at smide så mange flere penge efter det .. for "mad" kan man jo få langt billigere.

For mig er forskellen ikke kun maden - for den er absolut bedre, også end der hvor den koster 800-1000 kr pr kuvert - det er atmosfæren i restauranten, det er servicen hos personalet (de steder jeg har spist ligger servicen langt over niveau i forhold til alm. gode restauranter), tjenerens indgående viden om alt hvad der bliver serveret og det visuelle i hvordan maden bliver serveret.

Så jeg køber en pakke, der ikke alene består af verdens klasse mad, men også verdens klasse service og atmosfære ... men hvis ikke man sådan rigtigt sætter pris på disse ting, så er det jo total spild af penge.
4
~indsæt smart signatur her~
fisken80
Kort karma: 77
Likede indlæg: 1552

Indlægaf fisken80 » 13. apr 2016, 16:04

vibbsen skrev:Nej. Det har jeg ikke. Jeg har været på RADIO en enkelt gang. Det var rigtig godt. Men jeg må indrømme at jeg ikke ville gå derind hvis jeg selv skulle betale....

For mig handler det ikke om frygten for ikke at blive mæt. Men nærmere om at jeg på ingen måder tænder på det der "New Nordic Kitchen" som jeg synes præger mange af de danske "Eksklusive" restauranter, at jeg ikke spiser hverken fisk eller skaldyr, og at jeg ikke kan lide ikke at vide hvad for noget mad jeg kan få....Det der med at skulle betale 1800 kroner for en ikke nærmere specificeret menu, det er bare slet ikke mig. Og da slet slet ikke min mand.

Bevares, hvis jeg blev inviteret til et eller andet arrangement på et af disse steder, så ville jeg naturligvis deltage.

Jeg har det nok meget på samme måde. Jeg er frygtelig selektiv med min mad, og det ville pine mig at betale så meget for noget jeg ikke spiste halvdelen af.
Men den der burgerrestaurant i New York, DEN gad jeg godt besøge.
1
Brugeravatar
Wizzze

Indlægaf Wizzze » 13. apr 2016, 16:09

fisken80 skrev:
vibbsen skrev:Nej. Det har jeg ikke. Jeg har været på RADIO en enkelt gang. Det var rigtig godt. Men jeg må indrømme at jeg ikke ville gå derind hvis jeg selv skulle betale....

For mig handler det ikke om frygten for ikke at blive mæt. Men nærmere om at jeg på ingen måder tænder på det der "New Nordic Kitchen" som jeg synes præger mange af de danske "Eksklusive" restauranter, at jeg ikke spiser hverken fisk eller skaldyr, og at jeg ikke kan lide ikke at vide hvad for noget mad jeg kan få....Det der med at skulle betale 1800 kroner for en ikke nærmere specificeret menu, det er bare slet ikke mig. Og da slet slet ikke min mand.

Bevares, hvis jeg blev inviteret til et eller andet arrangement på et af disse steder, så ville jeg naturligvis deltage.

Jeg har det nok meget på samme måde. Jeg er frygtelig selektiv med min mad, og det ville pine mig at betale så meget for noget jeg ikke spiste halvdelen af.
Men den der burgerrestaurant i New York, DEN gad jeg godt besøge.

http://www.thespottedpig.com/#home

Så er det bare at planlægge turen :)
1
Brugeravatar
MissDitte
Kort karma: 75
Likede indlæg: 482

Indlægaf MissDitte » 14. apr 2016, 07:27

Ja, men ikke ret mange gange, da min kæreste ikke synes det er det værd.
Jeg selv til gengæld synes, det er så fantastisk lækkert. Og jeg skal i næste uge, og jeg glæder mig som et lille barn :D
1

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"