Giver du til de hjemløse?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Angelina
Kort karma: 302
Likede indlæg: 3965

Re: Giver du til de hjemløse?

Indlægaf Angelina » 12. apr 2016, 13:10

Nej - risikoen for at pengene går til et misbrug er for stort. Jeg hjælper gerne hjemløse, jeg har i to år arbejdet frivilligt på natvarmestuen hvor jeg har lavet mad til hjemløse. Men jeg hjælper dem ikke med at bibeholde et misbrug.
2
~indsæt smart signatur her~
Brugeravatar
LadyFox
Kort karma: 427
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 6084

Indlægaf LadyFox » 12. apr 2016, 13:15

Ja, engang i mellem. Mest smøger, men nu ryger jeg jo ikke mere. Men ind i mellem også småpenge og aflagt tøj.
Jeg giver aldrig noget i toget.
0
I don't mean to be a diva, but some days you wake up and you're Barbara Streisand.
Brugeravatar
dykkersild
Kort karma: 133
Likede indlæg: 1640

Indlægaf dykkersild » 12. apr 2016, 13:19

landsbytossen skrev:Det er heller ikke tilladt at tigge - eller betle - udenfor togene

Det er ikke korrekt - kun hvis der foreligger et polititilhold.
0
JoyNips
Kort karma: 223
Likede indlæg: 2964

Indlægaf JoyNips » 12. apr 2016, 13:20

Ja, ofte.
1
Brugeravatar
Studsgaard
Kort karma: 194
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 2335

Indlægaf Studsgaard » 12. apr 2016, 13:29

Jeg køber nogle gange hus forbi - eller giver tyveren og siger de kan beholde bladet.
Det er sjælden jeg er steder hvor der er nogen der tigger lige som i beskriver.
1
Brugeravatar
Pixie88
Kort karma: 132
Geografisk sted: Nordpolen
Likede indlæg: 1269

Indlægaf Pixie88 » 12. apr 2016, 13:39

Hvis jeg støder på en der sælge Hus Forbi, giver jeg ham en 20'er og beder ham beholde avisen. Sidder der en hjemløs på en bænk og bare passer sig selv, kan jeg godt finde på at spørge, om han mangler lidt penge.
Giver ikke til tiggere, de er alt for anmasende og det pisser mig af.
1
I'm headin' out to South Park, gonna see if I can't unwind. Timmy, Timmy, Timmy, Timmy, Timmy, Timmy, livin' a lie TIMMY!
fisken80
Kort karma: 77
Likede indlæg: 1549

Indlægaf fisken80 » 12. apr 2016, 13:50

Jeg kan finde på at købe Hus Forbi, jeg synes det projekt er en rigtig god ide og en god og værdig måde for hjemløse at få skrabet penge sammen.

Jeg følger i øvrigt hjemløse Henning på facebook (under profilen Følg en hjemløs), det er ret interessant og et godt indblik i, at ikke alle hjemløse er misbrugende stakler.
1
Brugeravatar
zembra1986
Kort karma: 79
Likede indlæg: 1148

Indlægaf zembra1986 » 12. apr 2016, 14:20

Ja, engang imellem køber jeg Hus Forbi, og hvis der sidder en hjemløs uden for supermarkedet, nå jeg skal ind og handle kan jeg godt finde på at købe en bolle eller lignende hos bageren og gi' den til vedkommende.

Det sker dog slet ikke så tit som jeg gerne ville da jeg er studerende på skolepraktik ydelse og derfor har en noget lav indkomst, der gør at jeg ikke kan undvære særlig meget, desværre....Det er ellers et af de områder jeg helst vil støtte, da hjemløshed for mig er meget tragisk og tilmed noget der kan ske for alle, specielt sådan som vores "velfærd"samfund er bygget op lige nu.
1
Brugeravatar
Kattefjæs
Kort karma: 104
Likede indlæg: 1198

Indlægaf Kattefjæs » 12. apr 2016, 14:35

Jeg plejede at købe Hus Forbi og give mine flaske-boner til den lokale hjemløse, men jeg har ikke længere råd, så pt. giver jeg ikke.

Jeg tager ikke S-toget, men gav heller ikke der før i tiden. Jeg synes desværre også at mange er for pågående og decideret ubehagelige.

Det giver mening for mig at støtte et projekt som Hus Forbi, og det gav også mening at støtte den lokale som jeg kendte rimelig godt. Han døde desværre for nylig. Men nu ville jeg alligevel ikke have råd til at hjælpe ham mere, og har ikke fundet en ny at hjælpe heller (hvilket måske sker den dag jeg får råd igen, men det bliver ikke lige foreløbig).

Jeg synes ikke at det giver så meget mening at give håndører til tilfældige på gaden, for det ændrer ikke deres situation. Der er mange grunde til hjemløshed, og der skal ske en koordineret og koncentreret indsats hvis det skal hjælpe. Det vil jeg hellere bidrage til når jeg kan. Jeg går alligevel ikke rundt med så mange mønter, men selv hvis jeg gjorde, så ville jeg ikke kunne give dem væk hver eneste gang nogen spurgte. Det er jo hver dag flere gange om dagen.

For nylig var jeg nede med flasker og oplevede at en dame kom ind i rummet og på udenlandsk begyndte at tale til mig mens hun gestikulerede mod maskinen. Hun prøvede at komme helt hen og rakte ud for at trykke på knappen, men jeg fik skubbet hende væk. Det var ret klamt. Nu var en lille dame, som var et hoved kortere end mig, ikke ret svær at få væk, men det havde været svært hvis det havde været en stor mand.

Jeg går sjældent ned med flasker, så når jeg endelig gør, er der måske for 50-60kr. Det er også en slags penge. Jeg gav dem dog gladeligt væk da jeg kunne, men det er så ikke en mulighed mere - men jeg kunne ikke drømme om at give dem væk til én som på den måde kommer masende og prøver at TAGE dem.

Det er den slags oplevelser som får folk til at gå i en stor bue udenom tiggere og hjemløse generelt, hvilket er rigtig ærgerligt. Jeg ville godt hjælpe mere, men er delvist ude af stand til det, og delvist overbevist om at det ikke gør nogen egentlig forskel hvis ikke det gøres på en anden måde end bare at dele håndører ud.
4
LaScrooge
Kort karma: 322
Likede indlæg: 2564

Indlægaf LaScrooge » 12. apr 2016, 14:42

Jeg bliver engang imellem stoppet på gaden og spurgt og hvis jeg har penge så giver jeg dem. Det samme med Hus Forbi. Jeg giver dog kun til dansktalende hjemløse for jeg vil ikke støtte den import at overvågede stakler der er fra fx Rumænien. Det er ikke sjovt, for de er jo stakler og også mennesker, men jeg kan simpelthen ikke bidrage til at en eller anden anden person scorer en del af deres penge. Organiseret tiggeri kan jeg ikke støtte.
8
Brugeravatar
Joe
Kort karma: 170
Likede indlæg: 2411

Indlægaf Joe » 12. apr 2016, 15:37

Jeg er egentlig glad for, det ikke er mig, der er kold ifht s-togs-tiggere. Jeg er så megatræt af at jeg ikke kan tage hjem fra arbejde, uden at blive bedt om penge, men jeg føler mig også lidt forkælet, når jeg kan mærke at jeg bliver irriteret over det.
0
I'm Audrey Horne, and I get what I want
Brugeravatar
SonataA
Kort karma: 14
Likede indlæg: 167

Indlægaf SonataA » 12. apr 2016, 16:37

Sjældent til tiggere. Så hopper jeg hellere af toget med dem og køber lidt mad og drikke.
Af en eller anden grund går de under huden på mig, ikke romaerne, men den unge misbruger, den midaldrende alkoholiker, der har jeg et soft-spot.

Og jeg forstår godt Angelinas tanke om ikke at støtte misbrug - nogle gange tænker jeg også bare, at så længe vi ikke behandler misbruger og psykisk syge bedre, så bliver de ikke bedre. Så hellere give dem en 20'er, og undgå at de ruller den gamle dame på gaden.
3
Brugeravatar
HappyQ
Kort karma: 113
Geografisk sted: Helsingør
Likede indlæg: 763

Indlægaf HappyQ » 12. apr 2016, 17:12

Jeg støtter Frelsens hær her i byen, jeg er også medlem af Hjemløsningen, en gruppe der gør et stort arbejde for hjemløse.
Jeg køber Hus Forbi af en bestemt hjemløs, han sidder som regel uden for Kvickly.
Jeg giver ikke til tiggere.
0
23-06-16 :love2:
Brugeravatar
Urtekussen
Kort karma: 356
Likede indlæg: 2717

Indlægaf Urtekussen » 12. apr 2016, 17:17

Det eneste jeg giver til, er til julehjælpen. Og sidste år var der så meget der faldt sammen, at jeg heller ikke gav til dén.

Hvis pladserne i himmeriget uddeles på baggrund af velgørenhed, så kommer jeg til at få det lunt.
0
200 kg i bænkpres?
Prøv med 4,8 kg i kussepres :deer:
Brugeravatar
Tobywan
Kort karma: 29
Likede indlæg: 461

Indlægaf Tobywan » 12. apr 2016, 17:29

Nej aldrig
0

Tilbage til "Livets forhold"