Hvorfor er der gået sport i at være modbydelig over for svage?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
gnostic
Kort karma: 83
Likede indlæg: 191

Hvorfor er der gået sport i at være modbydelig over for svage?

Indlægaf gnostic » 12. apr 2016, 14:19

http://www.avisen.dk/veninde-til-stress ... 80816.aspx

"Du har det hårdt uden tvivl, men der findes mennesker der har det værre. Jeg har netop slettet dig fra facebook fordi jeg synes du virker en smule patetisk. Al respekt for din tro og hvad du står inde for, men der er grænser Helene..... og fint at du sletter mig om lidt," skrev den tidligere studiekammerat i en privatbesked.

Hun arbejdede som socialpædagog, indtil hun for to år siden blev ramt af stress, som medførte en belastningsreaktion, depression og hjerneskade. Hun havde valgt at være åben om sin sygdom på Facebook, men havde dog kun skrevet om den 4-5 gange på halvandet år - derfor kom den barske besked fra "Line" helt bag på hende.

Jeg har i længere tid syntes at der var en tendens til at se ned på psykisk syge, stressramte mfl. men nu synes jeg det virker som om der er gået sport hos befolkningen i at være så modbydelige, så hadske som overhovedet muligt, overfor de svage i samfundet.

Hvorfor er det, at det er så skide sjovt at trampe og sparke til folk der ligger ned?
Senest rettet af gnostic 12. apr 2016, 14:24, rettet i alt 2 gange.
0
Brugeravatar
Hunkat
Kort karma: 132
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 3348

Re: Hvorfor er der gået sport i at være modbydelig over for svage?

Indlægaf Hunkat » 12. apr 2016, 14:24

Jeg synes nu ikke kun det går ud over psykisk syge f.eks.
Helt generelt er der sket et skred i hvad folk synes de kan sige til hinanden af grimme ting.

Jeg tror det bunder primært i to ting:
1) 'jeg føler' er blevet et legitimt argument. At jeg føler du er et røvhul gør det legitimt at udtrykke min mening fordi at du er et røvhul nu er en ubestridelig sandhed. At have ret til en holdning og at have ret til at udtrykke den holdning, uanset hvad den er, er blevet kuppet og gjort til en lyttepligt frem for en ytringsret.

2) sociale medier forpligter slet ikke på samme måde som personlig kontakt. Man kan hidse sig op og skrive de grimmeste ting uden at nogen fortæller en at man er blevet til den der dreng i skolegården som folk ikke gider kendes ved. Man ser ikke offers reaktion, det er helt uden omkostninger, selv hvis det reelt er ulovligheder som f.eks. injurier og trusler.

Det er selvfølgelig et ekstremt kompliceret felt som spænde både psykologisk og sociologisk men sådan i korte træk er overstående hvad jeg tror vi skal arbejde på før det bliver bedre.
2
I'm Richard, Chief Warlock of the Brothers of Darkness, Lord of the Thirteen Hells, Master of the Bones, Emporer of the Black, Lord of the Undead Mistress of Fire, and Mayor of a little village up the coast
Brugeravatar
icelady
Moderator
Kort karma: 556
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 10352

Indlægaf icelady » 12. apr 2016, 14:39

At sige "der er gået sport i det" er en overdrivelse synes jeg.

Personligt tror jeg der er flere grunde:

Via internettet (primært FB), kan man svine andre, uden at stå til ansvar på samme måde, som hvis man står overfor folk. Dét er en farlig glidebane. Tag bare Yahuu Hassans FB; se hvordan folk sviner ham og hinanden til. Politikere er heller ikke altid gode til at holde en ordentlig tone.

Nutidens børn ser, hvordan der skrives på nettet, hvordan folk kan snakke til hinanden, og det griber de hurtigt.

Nogle tror ikke på, at folk som førhen har fremstået som ressourcestærke kan gå ned med stress/depression. Tværtimod mener de, at "svage" folk bare skal tage sig sammen.

Derudover tror jeg også det i en del tilfælde handler om, man er berøringsangst. "Du har en psykisk sygdom/er stresset og det ved jeg ikke hvordan jeg skal forholde mig til. Vil det kræve mere af mig? Hvad vil det kræve af mig?"...og så vælger folk bare at droppe personen.
1
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
Sunbeam
Kort karma: 7
Likede indlæg: 43

Indlægaf Sunbeam » 26. apr 2016, 23:08

Hm. Det ved jeg nu heller ikke, om jeg synes. Jeg synes bare generelt, at tonen på de Facebook er blevet mere hård, men ikke specielt over for de svage i samfundet - mere over for ALLE. Hvis der er nogen, det især går ud over, så synes jeg mere, at det er flygtninge, men det er jo også virkelig et emne, som deler vandene. Der er virkelig nogle gange, at jeg læser noget, jeg simpelthen ikke begriber, at folk kan få sig selv til at skrive.

Men det er jo nok fordi, at folk har vænnet sig til at kunne gemme sig bag skærmen. Det kunne man jo ikke på samme måde bare for 10 år siden. Facebook har jo ændret vores virkelig på mange måder, både på godt og ondt. Man kan også sige, at mange af politikerne selv er med til at starte diskussionen om de svage i samfundet, når de konstant er efter dem med stramninger her og der og alle vegne. Men hvis jeg skal være ærlig, så tror jeg, at tonen ville være hård uanset politikerne eller ej. Jeg synes dog også, at flere og flere er blevet opmærksomme på, at tonen er så hård og forsvarer dem, det går ud over.
0
JoyNips
Kort karma: 223
Likede indlæg: 2964

Indlægaf JoyNips » 27. apr 2016, 07:14

Det er der heller ikke, og stop nu dig selv, inden du heller ikke kan være på dette forum mere.
3
Brugeravatar
vibbsen
Kort karma: 299
Likede indlæg: 3031

Indlægaf vibbsen » 27. apr 2016, 09:56

Tjaaa....Jeg følger Özlem Cekic på facebook. Hende betragter jeg ikke som svag. Men hold da kæft hvor må hun lægge øre til mange modbydeligheder. Jeg følger også Inger Støjberg. Om jeg fatter at hun gider have en facebook hvor folk kan skrive. Kig på Zenia Stampes facebook. Hvad synes du om den tone. Jeg er medlem af flere grupper hvor folk giver eller søger gratis ting. Her er tonen simpelthen så afskyelig at jeg krummer tæer.....

Det handler ikke om at de svage er ofre for svinskheder.... Det handler om at folk sådan mere generelt taler grimt til hinanden på facebook og andre sociale medier. At gøre det til et spørgsmål om svag og stærk er ekstremt snævert synet.
6
JEG TÆLLER TIL 3...OG JEG TÆLLER ENNNNN...OG JEG TÆLLER TOOOOO

Tilbage til "Livets forhold"