Fædre i mødregrupper?

Akehurst2
Kort karma: 274
Likede indlæg: 4574

Fædre i mødregrupper?

Indlægaf Akehurst2 » 26. aug 2015, 09:00

Jeg så denne artikel: http://www.b.dk/nationalt/farvel-til-mo ... -vaere-med

Den er jo vældig positiv, fortalt fra fædrenes og sundhedsplejerskens side. Og når man som jeg går ind for ligestilling, så virker det meget oplagt, at fædre og mødre er ligestillede også her.

Jeg har indtryk af, at det især i starten kan handle en hel del om fødslen og amning, hvor en mand ville være lidt malplaceret, men det er vel alligevel meget sjældent at fædrene holder barsel før længere inde i forløbet, så fødselssnakken er lidt overstået før fædrene kommer med.

Men hvad siger mødrene - ville I have syntes om at have en far med?
0
TomKah
Kort karma: 18
Likede indlæg: 331

Re: Fædre i mødregrupper?

Indlægaf TomKah » 26. aug 2015, 09:38

Haha... sådan var min første mødregruppe for næsten 10 år siden. Vi så det slet ikke som noget problem eller diskuterede at det potentielt kunne være det. Fædrene overtog bare pladserne i gruppen ligesom de overtog barslen. Til sidst var der ca halvt mænd og halvt kvinder i gruppen. Vi arrangerede også nogle aften/fællesarrangementer som vinsmagning osv.
Det fungerede ganske glimrende - men ja det var ikke i den del af forløbet vi diskuterede fødsel.

Desværre har ingen af mine efterfølgende mødregrupper været sådan - primært fordi der ikke blev delt barsel andet end herhjemme og min mand ikke gad være ene mand.
4
Akehurst2
Kort karma: 274
Likede indlæg: 4574

Indlægaf Akehurst2 » 26. aug 2015, 10:25

TomKah skrev:Haha... sådan var min første mødregruppe for næsten 10 år siden. Vi så det slet ikke som noget problem eller diskuterede at det potentielt kunne være det. Fædrene overtog bare pladserne i gruppen ligesom de overtog barslen. Til sidst var der ca halvt mænd og halvt kvinder i gruppen. Vi arrangerede også nogle aften/fællesarrangementer som vinsmagning osv.
Det fungerede ganske glimrende - men ja det var ikke i den del af forløbet vi diskuterede fødsel.

Du er jo en trendsætter :lol2:
0
Rakel
Kort karma: 424
Likede indlæg: 3131

Indlægaf Rakel » 26. aug 2015, 10:35

Det havde på ingen måde forringet den ene mødregruppe, jeg har deltaget i, at der havde været fædre med. Der var så kun min mand, der tog barsel.
0
TomKah
Kort karma: 18
Likede indlæg: 331

Indlægaf TomKah » 26. aug 2015, 10:44

Akehurst2 skrev:
TomKah skrev:Haha... sådan var min første mødregruppe for næsten 10 år siden. Vi så det slet ikke som noget problem eller diskuterede at det potentielt kunne være det. Fædrene overtog bare pladserne i gruppen ligesom de overtog barslen. Til sidst var der ca halvt mænd og halvt kvinder i gruppen. Vi arrangerede også nogle aften/fællesarrangementer som vinsmagning osv.

Du er jo en trendsætter :lol2:

Og det endda helt uden at bo i København. Vi er sgu hippe herude i forstæderne
3
Brugeravatar
milisa
Kort karma: 103
Likede indlæg: 1016

Indlægaf milisa » 26. aug 2015, 11:48

Jeg ville da tværtimod ønske, at der også var mænd med i min mødregruppe - så havde der måske været knap så meget snak om luksusbaby.dk osv.......! Ej, det manglede da bare? Håber da faktisk, at vi en dag får et samfund, hvor der også er fædregrupper. Jeg mener, jeg ved ikke, om jeg ville have heeeeeeeeelt så meget lyst til at tale om bristninger og barselsflåd overfor mænd, og jeg ved da slet ikke, om de er interesserede i at høre om det, og jeg tænker da, at mænd har ting, de gerne vil snakke om uden kvindelige input.

Men altså, er der seriøst nogen, der kunne finde på at udelukke mænd fra mødregruppe? Er plattapus herinde? Kunne da være lidt spændende at høre, hvad han gjorde, for han har da haft zune altid, så hut jeg ved?
2
Tally-ho
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 682
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5930

Indlægaf Dikus » 26. aug 2015, 11:54

For 13 år siden deltog vires mænd da lejlighedsvist i mødregruppen, når de havde tid og lyst. To ting, der var mindre af...
0
Brugeravatar
Daflo
Kort karma: 31
Likede indlæg: 348

Indlægaf Daflo » 26. aug 2015, 12:10

Her ville fædrene være meget velkomne på lige fod med mødrene. Vi diskuterer alligevel aldrig fødsel eller dumme mænd.
Jeg ville synes det var super med mandligt input, og min kæreste ville være glad for også at have muligheden for at være med i en gruppe der drejer sig om børn. Han har savnet at der var noget for fædre.
0
HappyHippo
Kort karma: 48
Likede indlæg: 717

Indlægaf HappyHippo » 26. aug 2015, 14:27

I København er der "fars legestue" for mænd på barsel. Det er vist deres form for mødregruppe :)
0
Brugeravatar
DD_81
Kort karma: 328
Geografisk sted: Stæævns
Likede indlæg: 3278

Indlægaf DD_81 » 26. aug 2015, 14:58

Jeg synes ideen om familiegrupper er rigtig godt, hvor præmissen er at man kan mødes blandet, kun mødre, kun fædre etc. - for det er fedt at have relationer til andre med børn der er jævnaldrende.

Men jeg må sige at jeg også har været vildt glad for MØDRE-gruppen, altså kun for kvinder, for ja typisk er det jo kvinden der er hjemme de første 5-6 måneder ihvertfald, og det er rart man kan fylde formiddagen ud med noget, hvor mand og omgangskreds oftest er på job.
Det er fedt at have det forum til snak om baby, familieliv, tigerspring osv. for de emner keder så mange andre, eller de ved slet ikke hvad man taler om. Og ting som manden heller ikke helt forstår og kan sætte sig ind i.
jeg har dog heller ikke været i mødregrupper hvor det nærmest blev præmiebabyer, og konkurrence om at være den bedste mor/værtinde, det var meget jordnært, massere af opbakning og omsorg, det var fedt.

I min første mødregruppe, hvor vi indimellem stadig ses og jævnligt sender en mail rundt, der fik vi også inkluderet fædrene, så vi mødtes alle familier, det har været sjovt og hyggeligt :) Der har været grill aftener, udflugter, globryllupper osv.
0
- tid til nyt debatnavn, - tidligere Dirtydancing, voksede fra det for læææænge siden ;)
Fynerfin82
Kort karma: 0
Likede indlæg: 2

Indlægaf Fynerfin82 » 26. aug 2015, 19:02

Min mand overtog min plads i MG, da jeg startede på arbejde. De andre piger var meget imødekommende og synes det var fedt, at han havde lyst. Denne gang er jeg den sidste, der starter arbejde, så der må min mand finde på noget andet.

Jeg synes det er rigtigt fint med mænd i grupperne, men hvis det bliver decideret familiegrupper bliver det nok svært at lave grupperne ret store. Jeg kunne da ihvertfald godt have et problem med at huse 12 voksne og 6 børn. Og hvis man kun er f.eks. 3 tænker jeg det måske bliver et spørgsmål om held ift. kemi. Jeg havde ihverfald ikke lige meget kemi med alle i gruppen og ville nok have det valgt fra, hvis de som jeg havde god kemi med ikke var der.
0
Brugeravatar
PublicLibrary
Kort karma: 1
Likede indlæg: 43

Indlægaf PublicLibrary » 26. aug 2015, 19:10

Jeg har kun deltaget i et enkelt mødregruppemøde. Hvis der havde været mænd med, var jeg måske kommet til nr. 2. Kvinder, der i flok diskuterer eller bare nævner kropsfunktioner, gider jeg ikke. De kan da bare Google det hjemme i privaten. Det kunne have været fedt at komme frem til det væsentlige i at være blevet forælder med det samme i stedet.
1
Brugeravatar
vibbsen
Kort karma: 300
Likede indlæg: 3036

Indlægaf vibbsen » 18. sep 2015, 07:58

Jeg er overbevist om at hvis der havde været en mand i min mødre gruppe så var ville den have overlevet længere. Og vi havde måske ikke haft en medlem som simpelthen meldte sig ud med begrundelsen at "Hun ikke synes at gruppen bidrog med noget positivt".....Vi mødtes 3 gange i alt...
0
JEG TÆLLER TIL 3...OG JEG TÆLLER ENNNNN...OG JEG TÆLLER TOOOOO

Tilbage til "Forældre"