Etisk dilemma med klage

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Smiling_Goat
Kort karma: 470
Likede indlæg: 5956

Etisk dilemma med klage

Indlægaf Smiling_Goat » 14. apr 2016, 08:39

Jeg har et etisk dilemma..

Jeg er voldsomt generet af støj fra mine naboer. I nat har den ene nabo holdt mig vågen, og jeg er fuldstændigt smadret af træthed i dag (han larmer stadig, så jeg kan ikke bare lægge mig.) Jeg har hovedpine, og kan nærmest ikke hænge sammen. Det er samtidig gået op for mig, at den stress, jeg har oplevet, formentligt kan tilskrives den konstante støj. Jeg har, helt seriøst, uden overdrivelse, ikke et stille øjeblik i løbet af mine vågne timer. Så tog jeg en uge til Sjælland, hvor jeg faldt helt ned. Mit hjerte begyndte at slå langsommere, og jeg slappede af. Nu, mindre end en dag efter jeg kom hjem, hamrer mit hjerte derudaf igen, og jeg er vildt anspændt. Så jeg overvejer jo lidt, om der er en sammenhæng..

Nå, det etiske dilemma. Jeg flytter om mindre end en måned, og jeg ved, én har underskrevet kontrakt på at overtage min lejlighed. Jeg overvejer at informere min udlejer om støjproblemerne, så den nye lejer måske trænger nemmere igennem med en evt. klage.

Jeg er bare bekymret for, at udlejer er nødt til at kontakte den nye lejer og fortælle ham disse nye oplysninger, og den nye lejer derfor opsiger kontrakten. Jeg har virkelig brug for at nogen overtager lejligheden d. 1/5, men jeg har egentligt først ret til at nogen overtager den d. 1/6 (3 måneders opsigelse og alt det der.)

Hvad gør man? Har udlejer i øvrigt pligt til at underrette den nye lejer? Er det fjollet at kontakte dem med mine overvejelser? Jeg er så træt, jeg slet ikke kan gennemskue, om det overhovedet er smart.

Hvad ville I gøre?
0
Brugeravatar
DD_81
Kort karma: 328
Geografisk sted: Stæævns
Likede indlæg: 3278

Re: Etisk dilemma med klage

Indlægaf DD_81 » 14. apr 2016, 08:44

Du klager - så udlejer kan tage hånd om generne her og nu.
Udlejer er ikke forpligtiget til at fortælle ny lejetager om støj-problematikkerne, og gør det vel næppe?
Går ud fra at udlejer og ny lejetager har underskrevet kontrakt, og at du evt. har en underskrift på at lejemålet er udlejet til anden side og at din kontrakt derfor ophører pr. 1/5 - således du har bevis på at du er frigjort af lejekontrakten pr. denne dato.
8
- tid til nyt debatnavn, - tidligere Dirtydancing, voksede fra det for læææænge siden ;)
Brugeravatar
icelady
Moderator
Kort karma: 556
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 10357

Indlægaf icelady » 14. apr 2016, 08:46

Har du ikke selv kontaktinformation til den nye lejer?

Hvis du har, så kunne du jo kontakte personen og sige, at der til tider er meget larm. Dog risikerer du at vedkommende så springer fra lejligheden.

Ang at kontakte udlejer; jeg er næsten 99% sikker på, de bare siger du skal skrive en formel klage.

(hvis det er helt skidt så kom herhen og lån en seng du kan ligge og slappe af i og få lidt ro i hovedet. Eneste larm her er naboens hosten.)
1
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Smiling_Goat

Indlægaf Smiling_Goat » 14. apr 2016, 08:50

icelady skrev:Har du ikke selv kontaktinformation til den nye lejer?

Hvis du har, så kunne du jo kontakte personen og sige, at der til tider er meget larm. Dog risikerer du at vedkommende så springer fra lejligheden.

Ang at kontakte udlejer; jeg er næsten 99% sikker på, de bare siger du skal skrive en formel klage.

(hvis det er helt skidt så kom herhen og lån en seng du kan ligge og slappe af i og få lidt ro i hovedet. Eneste larm her er naboens hosten.)

Hele pointen er netop at lave en formel klage, så de allerede har registreret noget i systemet. På den måde bliver den næste lejer formentligt taget mere alvorligt, end hvis han er den første og eneste, der brokker sig.

Tusind tak for tilbuddet. Jeg tror dog ikke rigtigt, jeg ville slappe af i en fremmed lejlighed heller. Det er dog rigtig pænt af dig.
0
Smiling_Goat

Indlægaf Smiling_Goat » 14. apr 2016, 08:52

DD_81 skrev:Du klager - så udlejer kan tage hånd om generne her og nu.
Udlejer er ikke forpligtiget til at fortælle ny lejetager om støj-problematikkerne, og gør det vel næppe?
Går ud fra at udlejer og ny lejetager har underskrevet kontrakt, og at du evt. har en underskrift på at lejemålet er udlejet til anden side og at din kontrakt derfor ophører pr. 1/5 - således du har bevis på at du er frigjort af lejekontrakten pr. denne dato.

Jo, jeg har modtaget en mail om, at min lejlighed er udlejet fra 1/5. Du er helt sikker på, at de ikke skal informere den nye lejer?
0
Brugeravatar
Flora
Kort karma: 260
Likede indlæg: 4301

Indlægaf Flora » 14. apr 2016, 08:55

Når det påvirker dig så meget som det gør, så synes jeg faktisk bare du skal tænke på dig selv og se at komme væk derfra og så lade den nye lejer om eventuelle klager. Jeg ville ikke gøre noget.
1
Debattens sødeste :engel:
Brugeravatar
icelady
Moderator
Kort karma: 556
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 10357

Indlægaf icelady » 14. apr 2016, 08:56

Smiling_Goat skrev:
Hele pointen er netop at lave en formel klage, så de allerede har registreret noget i systemet. På den måde bliver den næste lejer formentligt taget mere alvorligt, end hvis han er den første og eneste, der brokker sig.

Tusind tak for tilbuddet. Jeg tror dog ikke rigtigt, jeg ville slappe af i en fremmed lejlighed heller. Det er dog rigtig pænt af dig.

Var jeg dig ville jeg lave en formel klage, og underbygge med tidspunkter. Det er jo desværre ikke første gang, der har været larm i din opgang. :( En ny lejer får ikke at vide der er klaget, og så har de det i deres system, hvis nye lejere vil klage.

Og som DD skriver; hvis der er underskrevet lejekontrakt fra ny udlejer og boligforeningens side, så har du dit på det tørre. :)

(Jeg ville næppe heller kunne slappe af i en fremmeds lejlighed, men tilbuddet står ved magt, hvis det hele bliver for meget. :kys: (desuden kan dørene lukkes, så du kan få et rum for dig selv.)
5
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
DD_81

Indlægaf DD_81 » 14. apr 2016, 09:05

Smiling_Goat skrev:

Jo, jeg har modtaget en mail om, at min lejlighed er udlejet fra 1/5. Du er helt sikker på, at de ikke skal informere den nye lejer?

Ja, det kan jeg ikke forestille mig at de er forpligtiget til. I såfald havde udlejere af almen nyttige boliger vældig travlt med at fortælle nye lejere om eventuelle støjgener fra naboerne ;)
Støjgener er jo til dels også båret af en personlig tærskel, hvor nogle ikke hører, bemærker eller generes af andres støj, og andre mistrives i høj grad - og kommer i en fysisk stress tilstand som du gør.
Måske er ny lejer sådan en der bare går hen og ringer på hos naboen, og beder om at støjen bliver dæmpet f.x.

Men skriv da en klage nu, men henvisning til hvilken type støj, i hvilket omfang, hvilke tidsrum m.m.
0
- tid til nyt debatnavn, - tidligere Dirtydancing, voksede fra det for læææænge siden ;)
Smiling_Goat

Indlægaf Smiling_Goat » 14. apr 2016, 09:09

Ennovy skrev:Det er en rigtig fin tanke at du gerne vil stille den kommende lejer bedre ved at lave en klage. Det synes jeg du skal holde fast i - og så skal du sende klagen lige inden du flytter, så når du ikke at få ændret planer - og du får gjort en god ting for den kommende lejer.

Ja, jeg kan selvfølgelig sende klagen d. 31/4. Så er jeg stadig officielt beboer i opgangen, men de kan ikke nå at gøre noget ved det.

Hvor er det beregnende :/
0
Smiling_Goat

Indlægaf Smiling_Goat » 14. apr 2016, 09:14

icelady skrev:
Smiling_Goat skrev:

Var jeg dig ville jeg lave en formel klage, og underbygge med tidspunkter. Det er jo desværre ikke første gang, der har været larm i din opgang. :( En ny lejer får ikke at vide der er klaget, og så har de det i deres system, hvis nye lejere vil klage.

Og som DD skriver; hvis der er underskrevet lejekontrakt fra ny udlejer og boligforeningens side, så har du dit på det tørre. :)

(Jeg ville næppe heller kunne slappe af i en fremmeds lejlighed, men tilbuddet står ved magt, hvis det hele bliver for meget. :kys: (desuden kan dørene lukkes, så du kan få et rum for dig selv.)

Jo, det ender nok med en formel klage.

(Det er altså bestemt pænt af dig, og jeg skal lige huske det til, hvis det bliver helt uudholdeligt.)

DD_81 skrev:
Smiling_Goat skrev:

Ja, det kan jeg ikke forestille mig at de er forpligtiget til. I såfald havde udlejere af almen nyttige boliger vældig travlt med at fortælle nye lejere om eventuelle støjgener fra naboerne ;)
Støjgener er jo til dels også båret af en personlig tærskel, hvor nogle ikke hører, bemærker eller generes af andres støj, og andre mistrives i høj grad - og kommer i en fysisk stress tilstand som du gør.
Måske er ny lejer sådan en der bare går hen og ringer på hos naboen, og beder om at støjen bliver dæmpet f.x.

Men skriv da en klage nu, men henvisning til hvilken type støj, i hvilket omfang, hvilke tidsrum m.m.

Jeg er bestemt også sådan en lejer, der bare går hen og ringer på hos naboen, og beder om at støjen bliver dæmpet. Jeg har gjort det helt utroligt tit. Det virker bare ikke. Det er også derfor, jeg tænker, jeg vil hjælpe den næste lejer. Det er virkelig udlejer, der skal ind over.
0
Brugeravatar
DD_81

Indlægaf DD_81 » 14. apr 2016, 10:02

Smiling_Goat skrev:
Jeg er bestemt også sådan en lejer, der bare går hen og ringer på hos naboen, og beder om at støjen bliver dæmpet. Jeg har gjort det helt utroligt tit. Det virker bare ikke. Det er også derfor, jeg tænker, jeg vil hjælpe den næste lejer. Det er virkelig udlejer, der skal ind over.

Jeg synes det er en rigtig fin tanke.
Husk at skrive at du har har henvendt dig personlige adskillelige gange, for at få naboerne til at dæmpe sig, samt udvise hensyn til omgivelserne, skriv evt. hvorfor du ikke har klaget tidligere (???)
1
Smiling_Goat

Indlægaf Smiling_Goat » 14. apr 2016, 12:08

DD_81 skrev:
Smiling_Goat skrev:

Jeg synes det er en rigtig fin tanke.
Husk at skrive at du har har henvendt dig personlige adskillelige gange, for at få naboerne til at dæmpe sig, samt udvise hensyn til omgivelserne, skriv evt. hvorfor du ikke har klaget tidligere (???)

Jeg vidste helt ærligt ikke, at det gik mig så meget på. Det er først noget, jeg er blevet opmærksom på nu, efter en uge væk fra miljøet. Desuden tror jeg ikke rigtigt på, at boligforeningen vil/kan gøre noget. Det er mest det sidste. Jeg har forestillet mig, at jeg klager til boligforeningen, som informerer dem, jeg har klaget over, om klagen, de bliver hidsige og intensiverer måske den problematiske adfærd, og boligforeningen siger, at de desværre ikke kan gøre noget, da jeg er den eneste, der er generet af det (vi er to, der kan være generet af det, og jeg fatter ikke, hvorfor den anden ikke opdager noget.)

At klage har bare ikke virket som en holdbar løsning.
0
HerErJeg
Kort karma: 13
Likede indlæg: 238

Indlægaf HerErJeg » 14. apr 2016, 12:29

Hvad er det naboen laver, siden det foregår på alle tider af døgnet omtrent?
Hvis jeg ellers bliver træt nok, så er jeg nok ikke videre diplomatisk, hvis jeg skulle være så heldig at rende i sådan en person.
0
Smiling_Goat

Indlægaf Smiling_Goat » 14. apr 2016, 13:59

HerErJeg skrev:Hvad er det naboen laver, siden det foregår på alle tider af døgnet omtrent?
Hvis jeg ellers bliver træt nok, så er jeg nok ikke videre diplomatisk, hvis jeg skulle være så heldig at rende i sådan en person.

De er to jo, så de kan gøre det lidt på skift.. Men det har nok ofte noget med nogle stoffer at gøre. Jeg har hørt min underbos gæster, mens han holdt fest, snakke om at "tage en stribe," og når jeg er nede for at bede dem skrue ned, er hans kæreste så skæv, når hun åbner døren, at hun nærmest ikke kan holde øjnene åbne.

Og så er det da også klart, at man gerne vil høre høj musik. Det forstår jeg da godt.

Min nabo laver ikke overvældende tit stuntet fra i nat. Det er vel 1-2 gange pr. Måned. Det er dog træls, når det sker. Hans larm er primært den hylende hund og højlydte radio frem til aftenstid.

Jeg har klaget til naboen en enkelt gang, men den foranledigede et raserianfald af den anden verden, hvor jeg kunne høre ham kaste ting hårdt mod væggen, der adskiller vores lejligheder, mens han brølede. Det gjorde han nogle dage i træk, før det hele kulminerede med en besked på Facebook, hvor han takkede mig for mit søde brev.. Så det gør jeg ikke lige igen.

Jeg fatter heller ikke, hvordan jeg kan være så uheldig at få så to vilde typer som naboer. Hvad er oddsene lige?
1
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Bortvist
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2244

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 14. apr 2016, 14:53

Smiling_Goat skrev:Jeg har et etisk dilemma..

Jeg er voldsomt generet af støj fra mine naboer. I nat har den ene nabo holdt mig vågen, og jeg er fuldstændigt smadret af træthed i dag (han larmer stadig, så jeg kan ikke bare lægge mig.) Jeg har hovedpine, og kan nærmest ikke hænge sammen. Det er samtidig gået op for mig, at den stress, jeg har oplevet, formentligt kan tilskrives den konstante støj. Jeg har, helt seriøst, uden overdrivelse, ikke et stille øjeblik i løbet af mine vågne timer. Så tog jeg en uge til Sjælland, hvor jeg faldt helt ned. Mit hjerte begyndte at slå langsommere, og jeg slappede af. Nu, mindre end en dag efter jeg kom hjem, hamrer mit hjerte derudaf igen, og jeg er vildt anspændt. Så jeg overvejer jo lidt, om der er en sammenhæng..

Nå, det etiske dilemma. Jeg flytter om mindre end en måned, og jeg ved, én har underskrevet kontrakt på at overtage min lejlighed. Jeg overvejer at informere min udlejer om støjproblemerne, så den nye lejer måske trænger nemmere igennem med en evt. klage.

Jeg er bare bekymret for, at udlejer er nødt til at kontakte den nye lejer og fortælle ham disse nye oplysninger, og den nye lejer derfor opsiger kontrakten. Jeg har virkelig brug for at nogen overtager lejligheden d. 1/5, men jeg har egentligt først ret til at nogen overtager den d. 1/6 (3 måneders opsigelse og alt det der.)

Hvad gør man? Har udlejer i øvrigt pligt til at underrette den nye lejer? Er det fjollet at kontakte dem med mine overvejelser? Jeg er så træt, jeg slet ikke kan gennemskue, om det overhovedet er smart.

Hvad ville I gøre?

Jeg ville ikke sige noget. Ikke pga. udsigten til at skræmme andre lejere væk, men fordi 1) det er ikke sikkert at den nye lejer oplever lydniveauet som et problem, selvom du gør det, og 2) selv hvis det er, så er det ikke min hovedpine om der er støj, efter jeg er fraflyttet.

I øvrigt ville der opstå en masse støj fra min side, midt om natten, når jeg hamrede på hans dør for at tale et alvorsord med ham. Jeg havde på ingen måde fundet mig i at blive holdt vågen en helt nat. Den slags konflikter skal tages i opløbet, hvis det skal tages - i stedet for at lade irritationen simre et par dage.
1
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.

Tilbage til "Livets forhold"