Etisk dilemma med klage

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Smiling_Goat
Kort karma: 460
Likede indlæg: 5860

Re: Etisk dilemma med klage

Indlægaf Smiling_Goat » 14. apr 2016, 17:14

Advocatus-Diaboli skrev:
Smiling_Goat skrev:Jeg har et etisk dilemma..

Jeg er voldsomt generet af støj fra mine naboer. I nat har den ene nabo holdt mig vågen, og jeg er fuldstændigt smadret af træthed i dag (han larmer stadig, så jeg kan ikke bare lægge mig.) Jeg har hovedpine, og kan nærmest ikke hænge sammen. Det er samtidig gået op for mig, at den stress, jeg har oplevet, formentligt kan tilskrives den konstante støj. Jeg har, helt seriøst, uden overdrivelse, ikke et stille øjeblik i løbet af mine vågne timer. Så tog jeg en uge til Sjælland, hvor jeg faldt helt ned. Mit hjerte begyndte at slå langsommere, og jeg slappede af. Nu, mindre end en dag efter jeg kom hjem, hamrer mit hjerte derudaf igen, og jeg er vildt anspændt. Så jeg overvejer jo lidt, om der er en sammenhæng..

Nå, det etiske dilemma. Jeg flytter om mindre end en måned, og jeg ved, én har underskrevet kontrakt på at overtage min lejlighed. Jeg overvejer at informere min udlejer om støjproblemerne, så den nye lejer måske trænger nemmere igennem med en evt. klage.

Jeg er bare bekymret for, at udlejer er nødt til at kontakte den nye lejer og fortælle ham disse nye oplysninger, og den nye lejer derfor opsiger kontrakten. Jeg har virkelig brug for at nogen overtager lejligheden d. 1/5, men jeg har egentligt først ret til at nogen overtager den d. 1/6 (3 måneders opsigelse og alt det der.)

Hvad gør man? Har udlejer i øvrigt pligt til at underrette den nye lejer? Er det fjollet at kontakte dem med mine overvejelser? Jeg er så træt, jeg slet ikke kan gennemskue, om det overhovedet er smart.

Hvad ville I gøre?

Jeg ville ikke sige noget. Ikke pga. udsigten til at skræmme andre lejere væk, men fordi 1) det er ikke sikkert at den nye lejer oplever lydniveauet som et problem, selvom du gør det, og 2) selv hvis det er, så er det ikke min hovedpine om der er støj, efter jeg er fraflyttet.

I øvrigt ville der opstå en masse støj fra min side, midt om natten, når jeg hamrede på hans dør for at tale et alvorsord med ham. Jeg havde på ingen måde fundet mig i at blive holdt vågen en helt nat. Den slags konflikter skal tages i opløbet, hvis det skal tages - i stedet for at lade irritationen simre et par dage.

Jo tak, sidst jeg opsøgte ham pga. larmen, gik han grassat (kastede ting ind i væggen mellem vores lejligheder mens han brølede) flere gange over flere dage, og afsluttede det hele med en besked på facebook, hvor han takkede mig for mit søde brev. Jeg skal ikke have noget klinket :P
1
d.d84
Kort karma: 7
Likede indlæg: 62

Indlægaf d.d84 » 14. apr 2016, 19:05

Jeg gjorde det da jeg flyttede fra en lejlighed, overboen larmende helt ekstremt meget og var ikke til at tale med. Jeg ringede til boligselskabet og fortsætte hvordan det stod til, så næste lejer havde back up fra mig hvis de ville klage.
Boligselskabet tog det seriøst og noterede det. Hun takkede faktisk for oplysningen, hende jeg talte med.
0
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Bortvist
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2243

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 14. apr 2016, 19:40

Smiling_Goat skrev:Jo tak, sidst jeg opsøgte ham pga. larmen, gik han grassat (kastede ting ind i væggen mellem vores lejligheder mens han brølede) flere gange over flere dage, og afsluttede det hele med en besked på facebook, hvor han takkede mig for mit søde brev. Jeg skal ikke have noget klinket :P

Hvis man ikke selv vil have noget klinket, så kan man jo eventuelt sende øvrigheden til at gøre éns bud.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
avdotja
Kort karma: 64
Likede indlæg: 1060

Indlægaf avdotja » 14. apr 2016, 20:21

De tager helt sikkert ikke kontakt til den nye lejer for at sige det; det behøver du slet ikke være bekymret for :)

Jeg ville sende klagen nu, hovedsaligt for at få det ud af systemet, så det ikke hang hen over hovedet på mig de næste 2 uger.
3
Smiling_Goat
Kort karma: 460
Likede indlæg: 5860

Indlægaf Smiling_Goat » 14. apr 2016, 20:52

Advocatus-Diaboli skrev:
Smiling_Goat skrev:Jo tak, sidst jeg opsøgte ham pga. larmen, gik han grassat (kastede ting ind i væggen mellem vores lejligheder mens han brølede) flere gange over flere dage, og afsluttede det hele med en besked på facebook, hvor han takkede mig for mit søde brev. Jeg skal ikke have noget klinket :P

Hvis man ikke selv vil have noget klinket, så kan man jo eventuelt sende øvrigheden til at gøre éns bud.

Det kan godt være, det bare er mig, der har for lidt tiltro til øvrigheden, men jeg har meget svært ved at tro, de kan gøre ret meget ved at min nabo er træls. De kan helt sikkert dog fortælle ham, at jeg har klaget, og så er vi lidt tilbage ved "jeg skal ikke have noget klinket"-tanken.

Under alle omstændigheder flytter jeg om et par uger, så der er ingen grund til at sætte det helt store i gang. Jeg vil bare sende en kort, informerende skrivelse til udlejeren, så de kender situationen i opgangen.

Jeg er ellers enig i, at jeg skulle have håndteret situationen anderledes fra begyndelsen, men jeg var helt oprigtigt ikke klar over, hvor påvirket jeg var/er af det. Det er kommet meget bag på mig, at larmen kommer til udtryk som fysiske symptomer på stress. Det vidste jeg slet ikke kunne lade sig gøre. En anden gang vil jeg inddrage udlejeren langt tidligere.
1
Brugeravatar
Hurrze
Kort karma: 42
Geografisk sted: Sønderjylland
Likede indlæg: 332

Indlægaf Hurrze » 15. apr 2016, 01:26

Hvis den nye lejer har skrevet under på at overtagelse er den 1/5 kan den nye lejer jo ikke bare springe fra til det. En sådan underskrift er jo bindende.. Hvis den nye lejer ikke vil have lejligheden alligvel, men har skrevet under har denne person jo 3 måneders opsigelse. Man kan ikke først skrive under og så ikke ville have lejligheden alligvel uden at man skal betale noget. Så skal man lade være med at skrive under i første omgang... Angående konskvenser for dig så kommer det jo an på hvad den nye lejer har skrevet under på. Om der er skrevet under på til den 1/5 eller den 1/6. Hvis der er skrevet under på den 1/5 er den nye lejer forpligtet til at betale huslejen for minimum 3 måneder da det er det der er opsigelsen. Håber svaret kunne hjælpe :)
0
"Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning to dance in the rain"

Tilbage til "Livets forhold"