Hvad er dit forhold til folkekirken?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.

Er du medlem af den danske folkekirke?

JA
64
50%
NEj
63
50%

Afgivne stemmer: 127
Brugeravatar
landsbytossen
Kort karma: 105
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 1531

Re: Hvad er dit forhold til folkekirken?

Indlægaf landsbytossen » 14. apr 2016, 18:09

Animi skrev:
Sangius skrev:Jeg er ikke døbt, så jeg har aldrig været medlem af folkekirken.
Jeg har kun været i kirken tre gange - to begravelser og en konfirmation. Jeg kommer ikke selv til nogensinde at benytte kirken, med mindre jeg dør før det er nemt og billigt at blive begravet udenom kirken.

Har intet imod kirker. Men kan ikke lige se hvad jeg skal bruge dem til, siden jeg ikke er religiøs.

Men findes der gravsteder, der ikke er tilknyttet folkekirken? Jeg prøvede at google det, men alt jeg får op har noget at gøre med kirken - men tænker at mine googleevner måske bare ikke er så skarpe :lol:

Der findes kommunale kirkegårde
1
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
Rosa Espinosa
Kort karma: 289
Likede indlæg: 4439

Indlægaf Rosa Espinosa » 14. apr 2016, 18:16

Vil lige knytte en kommentar til det med at bruge kirken, når man ikke rigtig er kristen, for den debat dukker tit op. Som kristen og som en der værdsætter og bruger kirken, så bliver jeg glad når andre folk vælger kirken til at indgå i deres store dag. Om man så ikke mener det, når man siger siger ja til kristendommen og Gud er jeg ligeglad med. Bare det at man bevidst vælger kirken som rammerne for en betydningsfuld dag, som vil vække minder resten af livet, synes jeg er en smuk tanke. Den er til for alle.
6
Du kan ikke klandre mig for, at der har været en polohest inde og rode i mit sølvtøj
Brugeravatar
LadyFox
Kort karma: 423
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 6031

Indlægaf LadyFox » 14. apr 2016, 18:21

Animi skrev:Jeg er medlem. Jeg bruger dog ikke kirken, undtagen til dåb, konfirmationer osv. Men jeg vil gerne være med til at støtte vedligeholdelser af kirken, og bevare min mulighed for at blive gift i kirken. Derudover kan man risikere at prisen for gravsteder er højere for ikke-medlemmer, og selvom det måske ikke er et stort beløb, vil jeg hellere betale det nu, end pålægge mine pårørende den ekstra udgift :)
Nårh ja, og så er jeg jo også selv kristen :)

Edit: Efter at have googlet det, så er de faktisk ret dyrere for ikke-medlemmer at blive begravet - så heller at jeg betaler det nu gennem min kirkeskat.

Der hvor jeg har planer om at blive begravet koster det vist det samme, der står i hvert fald intet om det.
0
I don't mean to be a diva, but some days you wake up and you're Barbara Streisand.
Brugeravatar
LadyFox
Kort karma: 423
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 6031

Indlægaf LadyFox » 14. apr 2016, 18:25

Rosa Espinosa skrev:Vil lige knytte en kommentar til det med at bruge kirken, når man ikke rigtig er kristen, for den debat dukker tit op. Som kristen og som en der værdsætter og bruger kirken, så bliver jeg glad når andre folk vælger kirken til at indgå i deres store dag. Om man så ikke mener det, når man siger siger ja til kristendommen og Gud er jeg ligeglad med. Bare det at man bevidst vælger kirken som rammerne for en betydningsfuld dag, som vil vække minder resten af livet, synes jeg er en smuk tanke. Den er til for alle.

Det er jeg rigtig glad for at du skriver :) Jeg synes tit folk udtrykker det omvendte, jeg har indtil nu faktisk kun hørt folk argumenterer for at man ikke burde bruge kirkelige ydelser hvis man ikke tror - og det har altså kun gjort min modvilje imod at betale til folkekirken endnu større end den var i forvejen.
2
I don't mean to be a diva, but some days you wake up and you're Barbara Streisand.
gnostic
Kort karma: 83
Likede indlæg: 191

Indlægaf gnostic » 14. apr 2016, 18:56

Gud bor ikke i templer, herunder kirker.

v48 Dog bor den Højeste ikke i huse, bygget af hænder – som profeten siger:
v49 Himlen er min trone,
jorden min fodskammel;
hvilket hus skulle I kunne bygge mig,
siger Herren,
eller hvilket sted skulle være min bolig?
v50 Har min hånd ikke skabt alt dette?

http://www.bibelselskabet.dk/BrugBibele ... k=apg&id=3
Senest rettet af gnostic 14. apr 2016, 19:14, rettet i alt 2 gange.
0
MOGA
Kort karma: 55
Likede indlæg: 542

Indlægaf MOGA » 14. apr 2016, 19:01

Jeg er medlem af folkekirken.
Vi kommer i kirken til dåb, konfirmation, bryllup, begravelse og familiegudstjeneste. Jeg er ikke troende som sådan, men selv døbt og konfirmeret. Mine børn er også døbt, og vi deltager i familiegudstjenesterne for at mine børn kan lære om kristendommen og selv tage stilling til, om de vil konfirmeres eller ej. Den viden kan jeg ikke selv give dem, pinligt, taget i betragtning, at jeg er konfirmeret.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 772
Likede indlæg: 10272

Indlægaf DetSorteCirkus » 14. apr 2016, 19:03

Jeg blev døbt og konfirmeret efter eget valg og er stadig medlem, selvom jeg for mange år siden holdt op med at være luthersk-evangelisk og derfor heller ikke er interesseret i diverse ritualer og kun kommer i kirken til andres livsbegivenheder samt til kulturelle arrangementer. På nær enkelte undtagelser bruger venner og familie heller ikke rigtig folkekirken, så det er sjældent, jeg er der.

Det er et godt spørgsmål, hvorfor jeg stadig er medlem, og det var faktisk længe min plan at melde mig ud, men jeg har bibeholdt medlemsskabet, fordi jeg på mange måder godt kan lide det sociale og åndelige arbejde, som folkekirken udfører og de tilbud, den har. Lagde jeg i stedet pengene hos et trossamfund, som passer bedre til min religiøse overbevisning, ville de slet ikke nå så langt ud, som de gør via folkekirken, og det er vigtigt for mig.
0
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
kidkomb
Kort karma: 1151
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 9688

Indlægaf kidkomb » 14. apr 2016, 19:04

Jeg er medlem og kommer der til jul og begravelse, bryllup, dåb osv. Ikke til alm gudstjeneste og jeg er ikke troende.
Men jeg synes det er en stor del af vores kulturarv og jeg støtter gerne til vedligeholdelse og opretholdelse af religionen som sådan.
Om 20 år tænker jeg måske anderledes, fordi der ikke er mange kulturkristne tilbage med et tilhørsforhold til kristendommen.
Til jul nyder jeg at tænke tilbage på jule der var og synge salmerne og jeg kommer der lige så meget, fordi jeg ved at min mormor og morfar ville sætte pris på at jeg gør det.
1
Walk tall and cry with dignity.
Jeg gider ikke engang.
Give free love.
Brugeravatar
eks-Maupassant
Kort karma: 141
Likede indlæg: 2112

Indlægaf eks-Maupassant » 14. apr 2016, 19:09

Er ikke døbt. Kommer da til begravelser og vielser.

Jeg tror ikke jeg er kommer til dåb / konfirmation. Jeg kan ikke huske hvorfor ikke, formodentlig har jeg enten sagt nej, eller jeg har ikke haft tid.
0
Brugeravatar
eks-Maupassant
Kort karma: 141
Likede indlæg: 2112

Indlægaf eks-Maupassant » 14. apr 2016, 19:13

Billede
0
Lykke
Kort karma: 45
Likede indlæg: 719

Indlægaf Lykke » 14. apr 2016, 19:14

Jeg er ikke medlem. Tror ikke på Gud, og har det generelt svært med religion. Synes der er mest negativt ved religion, og ikke noget smukt. På en måde er kirken en smuk ramme, men jeg synes ikke det er særlig smukt på bagsiden.

Manden vil gerne melde sig ud. Vores barn er ikke døbt. At holde en navnefest var det helt rigtige for os. Dejligt uformelt!
1
Brugeravatar
Daine
Kort karma: 719
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 6862

Indlægaf Daine » 14. apr 2016, 19:19

Jeg er døbt og konfirmeret, men meldte mig ud for en del år siden. Jeg er ikke troende som sådan (jeg tror ikke Faderen, Sønnen og Helligånden) og bruger/brugte ikke kirken. Jeg kommer der kun i forbindelse med invitation til dåb/vielse/begravelse og siden jeg blev konfirmeret har jeg kun benyttet folkekirken én gang. Så ser ingen grund til at være medlem.

Jeg elsker dog mange af salmerne (specielt de klassiske julesalmer) og hører dem gerne herhjemme.
1
"It is a truth universally acknowledged, that a single man in possession of a good fortune must be in want of a wife."
"Stol aldrig på et menneske, der ingen bøger har."
Brugeravatar
Fru Sunshine
Moderator
Kort karma: 1017
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 9230

Indlægaf Fru Sunshine » 14. apr 2016, 19:19

Jeg er medlem, deltager glad og gerne i begivenheder som dåb, konfirmation og kirkebryllup, og bruger ellers kirken til højtider.

Jeg går ikke i kirke om søndagen, men betaler med glæde min kirkeskat, for jeg synes at kristendommen er en vigtig del af vores kulturarv, som jeg gerne vil støtte og bevare.

Jeg er agnostiker.
1
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
gnostic
Kort karma: 83
Likede indlæg: 191

Indlægaf gnostic » 14. apr 2016, 19:20

Hvorfor har vi kirker, når Biblen helt klart siger, at Gud ikke bor i templer?
Hvorfor står Jøderne foran grædemuren, når Biblen helt klart siger helt klart at man ikke må lave objekter til tilbedelse, da dette er afgudsdyrkelse? Man må heller ikke skabe billeder af Gud. Dermed er det kristne kors og dét, at bede foran korset, forkert iflg. Biblen.
0
Brugeravatar
KinderBueno
Kort karma: 124
Likede indlæg: 1065

Indlægaf KinderBueno » 14. apr 2016, 20:05

Jeg er medlem men bruger det aldrig og er også ateist. Jeg kunne godt forestille mig at blive gift i en kirke, hvis det var, men det skyldes mere det kulturelle aspekt. Jeg synes, der er noget lidt fint over den stemning, der er i kirken ved bryllupper og fordi jeg sang i kor som barn, synes jeg det er dejligt med (visse) salmer. Men min kæreste HADER kirker, altid, så det bliver det ikke. Og det er cool med mig. :)
1
hej hest, hestehest

Tilbage til "Livets forhold"