Hvad er dit forhold til folkekirken?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.

Er du medlem af den danske folkekirke?

JA
64
50%
NEj
63
50%

Afgivne stemmer: 127
Rakel
Kort karma: 424
Likede indlæg: 3126

Re: Hvad er dit forhold til folkekirken?

Indlægaf Rakel » 14. apr 2016, 20:15

gnostic skrev:Hvorfor har vi kirker, når Biblen helt klart siger, at Gud ikke bor i templer?
Hvorfor står Jøderne foran grædemuren, når Biblen helt klart siger helt klart at man ikke må lave objekter til tilbedelse, da dette er afgudsdyrkelse? Man må heller ikke skabe billeder af Gud. Dermed er det kristne kors og dét, at bede foran korset, forkert iflg. Biblen.

Hvem siger dog, at Gud bor i kirkerne? Eller at kristne ligefrem tilbeder korset?

Kirken er rammen om et fællesskab - langt mere end alt det, som du forsøger at stable ind i den.
2
Brugeravatar
Annione
Kort karma: 240
Likede indlæg: 2524
Kontakt:

Indlægaf Annione » 14. apr 2016, 20:18

Jeg har aldrig været medlem - og har været i en kirke i alt 5 gange, 1 bryllup, 1 konfirmation, 1 begravelse og 2 barnedåbe. Og så ellers, når jeg har været inde og se på kirke-bygningerne. Jeg er meget begejstret for arkitekturen af gamle kirker. Hvis jeg kunne nøjes med at betale til vedligehold af bygningerne, så gjorde jeg det gerne. Bygningerne er der ikke noget i vejen med - det er det der prædikes om, jeg ikke bryder mig om.
Og så synes jeg barnedåb er noget af det mest fesne. At spørge en baby om den forsager djævelen... man kunne jo lige så godt spørge om noget med kvantefysik - det er for mig helt sort. Men det er jo en anden snak.
4
At rejse er at leve :love2:
Brugeravatar
Ballademager
Kort karma: 357
Likede indlæg: 3567

Indlægaf Ballademager » 14. apr 2016, 20:22

Er også medlem og har ikke planer om at ændre på det. Har altid været troende, og går jævnligt i kirke, også uden for de traditionelle højtider. Finder en ro der på en anden måde end andre steder. Det ville føles forkert, hvis jeg ikke skulle have mine børn døbt etc.
1
Forstadskedelig :love:

I'll never know what I'm capable of, if I don't go where I'm scared to be lost...
Brugeravatar
Wizzze
Kort karma: 1165
Likede indlæg: 6831

Indlægaf Wizzze » 14. apr 2016, 20:28

Jeg er døbt og konfirmeret, for det blev man jo, og jeg har faktisk gået i søndagsskole helt frivilligt en overgang, men jeg er ikke religiøs, tror ikke på gud, og mener ikke vi skal have en folkekirke som en statsinstitution.

Mine overvejelser i forbindelse med udmelding af folkekirken, gik kun på praktiske ting som at blive gift i en kirke, hvis nogen ville det, og så begravelse senere. Men kunne ikke forsvare at gå og betale til noget jeg ikke tror på, på en What-if baggrund, så meldte mig ud.
0
Do as I say! :whip:
superboa
Kort karma: 28
Likede indlæg: 243

Indlægaf superboa » 14. apr 2016, 20:41

Jeg er medlem og er både døbt, konfirmeret og viet i en kirke :) Jeg har aldrig tænkt på at melde mig ud, selvom jeg ikke benytter kirken i det daglige. Vi valgte at blive gift i en kirke, da vi gerne ville have den smukke bygning som ramme for vores vielse.
1
Brugeravatar
Elvispop
Kort karma: 182
Geografisk sted: 4681
Likede indlæg: 2137

Indlægaf Elvispop » 14. apr 2016, 20:48

Udmeldt, for nogle år siden.
Mine børn blev i sin tid døbt i kirke, så kan de selv vælge når de bli'r gamle nok, til det.
Jeg har sagt til dem, at de kun skal konfirmeres hvis de virkelig tror på det. (Gud Jesus o.s.v.)
Fordi konfirmationen er deres egen bekræftelse, af dåben.
Ellers skal de ikke stå og sige ja, til præstens spørgsmål.
0
Når du er ung kan du vælge og vrage.
Når du blive ældre, kan vælge mellem vragene.
Brugeravatar
Novella
Kort karma: 334
Likede indlæg: 3770

Indlægaf Novella » 14. apr 2016, 20:48

Jeg er ikke medlem, og det falder mig for brystet, at det er dyrere at blive begravet for ikke-medlemmer. Alle mennesker skal jo bruge et gravsted. Jeg synes, at det burde være de religiøse, der betalte ekstra for deres.

Jeg har til gengæld tilbragt mange timer i kirker, for jeg har sunget i klassisk kor i næsten tyve år. Lyden af et kirkerum, der bliver løftet af 70 sangere og et symfoniorkester er det tætteste jeg har været på religiøse oplevelser.

Gudstjenester og kirkelige handlinger som bryllupper osv deltager jeg i af pligt. Jeg ved, hvornår jeg skal rejse mig, og jeg har ikke bare skuldre under vielsen og alt det der. Jeg er velopdragen, men ikke troende.
0
Brugeravatar
Elvispop
Kort karma: 182
Geografisk sted: 4681
Likede indlæg: 2137

Indlægaf Elvispop » 14. apr 2016, 20:52

Novella skrev:Jeg er ikke medlem, og det falder mig for brystet, at det er dyrere at blive begravet for ikke-medlemmer. Alle mennesker skal jo bruge et gravsted. Jeg synes, at det burde være de religiøse, der betalte ekstra for deres.

Jeg har til gengæld tilbragt mange timer i kirker, for jeg har sunget i klassisk kor i næsten tyve år. Lyden af et kirkerum, der bliver løftet af 70 sangere og et symfoniorkester er det tætteste jeg har været på religiøse oplevelser.

Gudstjenester og kirkelige handlinger som bryllupper osv deltager jeg i af pligt. Jeg ved, hvornår jeg skal rejse mig, og jeg har ikke bare skuldre under vielsen og alt det der. Jeg er velopdragen, men ikke troende.

Der findes jo gravpladser, og andre muligheder som ikke er ejet af folkekirken.
Så nej, ikke alle skal bruge et gravsted.
0
Når du er ung kan du vælge og vrage.
Når du blive ældre, kan vælge mellem vragene.
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 772
Likede indlæg: 10293

Indlægaf DetSorteCirkus » 14. apr 2016, 20:58

Elvispop skrev:
Novella skrev:Jeg er ikke medlem, og det falder mig for brystet, at det er dyrere at blive begravet for ikke-medlemmer. Alle mennesker skal jo bruge et gravsted. Jeg synes, at det burde være de religiøse, der betalte ekstra for deres.

Der findes jo gravpladser, og andre muligheder som ikke er ejet af folkekirken.
Så nej, ikke alle skal bruge et gravsted.

Som jeg læser Novellas indlæg, skriver hun heller ikke, at alle SKAL bruge en (kristen) gravplads, men at vi alle (eller i hvert fald stadig det store flertal) får brug for et sted til vores jordiske rester.
Jeg er i den forbindelse enig så langt, at der burde være meget bedre muligheder for at blive begravet uden folkekirkens deltagelse og i uindviet jord, men jeg kan nu ikke se, hvorfor det skal være dyrere for religiøse mennesker.
1
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
Novella
Kort karma: 334
Likede indlæg: 3770

Indlægaf Novella » 14. apr 2016, 21:07

Hvis man gerne vil begraves IND i folkekirken, kan man jo vælge at gøre det og betale for det. Helt fint. Det samme gør muslimerne ved deres gravpladser. Jeg må bare ikke grave mig selv ned hvor som helst - det skal være dedikeret jord, som i en del tilfælde har overlap med kirkegårde. Så har kirken en ret uønsket magt over mig, for jeg kan ikke lide, at kirken har nogen som helst form for samfundsfunktion. Jeg ved ikke, om man stadig skal på kirkekontoret for at meddele sit barns navn, men det brød jeg mig heller ikke om. Kirken er for mig en kulturel institution, som i lighed med Tivoli eller Det Kongelige Teater skal blande sig uden om alle juridiske gøremål.
2
Fynbo
Kort karma: 17
Geografisk sted: Fyn
Likede indlæg: 154

Indlægaf Fynbo » 14. apr 2016, 21:25

Marichen12 skrev:Mine forældre var udmeldt længe før jeg blev født og jeg har derfor aldrig været medlem. Min mand meldte sig ud efter vi mødte hinanden, så vores børn er heller ikke medlemmer. Jeg kommer i kirken hvis jeg er indbudt til vielse eller barnedåb og hvis famile/venner/bekendte bisættes/begraves. Jeg har et par gange som yngre været med min fars kone til julegudstjeneste hvis vi holdt jul sammen.

Ens medlemskab af folkekirken har ikke noget at gøre med, om ens forældre er medlemmer, men udelukkende om man er blevet døbt.
0
Fynbo
Kort karma: 17
Geografisk sted: Fyn
Likede indlæg: 154

Indlægaf Fynbo » 14. apr 2016, 21:42

Jeg har aldrig været medlem af folkekirken, da jeg ikke er døbt.
Vores børn er ikke døbt.
Hvis jeg bliver inviteret til noget, som inkluderer et kirkeligt ritual, møder jeg op i kirken, hvis dem der holder barnedåb/konfirmation/bryllup ønsker det.
Den respekt viser jeg gerne.
Jeg møder også op til bisættelse eller begravelse af respekt for afdøde og af hensyn til afdødes efterladte.
1
Brugeravatar
Hurrze
Kort karma: 42
Geografisk sted: Sønderjylland
Likede indlæg: 332

Indlægaf Hurrze » 15. apr 2016, 01:13

Jeg er medlem af folkekirken og også kristen. Er både døbt og konfirmeret. Har det helt fint med at betale kirkeskat, det er jo også noget jeg selv har valgt at betale i og med jeg har valgt at forsat være medlem af folkekirken. Jeg går dog ikke så ofte i kirke. Gjorde jeg mere da jeg var barn og teenager. Har kun været 1 gang i kirke de sidste par år. Tror bare jeg lidg har forsømt det med at gå i kirke, men at jeg ikke har været i kirke særlig meget har dog ikke ændret på min tro.. :)
0
"Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning to dance in the rain"
fisken80
Kort karma: 77
Likede indlæg: 1552

Indlægaf fisken80 » 15. apr 2016, 04:53

Jer der skriver, at I ikke er medlemmer, fordi I ikke er døbt, tjek lige jeres opgørelse fra skat... både min veninde og en kursist jeg underviste opdagede tilfældigt, at de faktisk betalte kirkeskat selvom de aldrig er blevet døbt.

Og nej, man får ikke de penge tilbage.
0
Rakel
Kort karma: 424
Likede indlæg: 3126

Indlægaf Rakel » 15. apr 2016, 05:17

fisken80 skrev:Jer der skriver, at I ikke er medlemmer, fordi I ikke er døbt, tjek lige jeres opgørelse fra skat... både min veninde og en kursist jeg underviste opdagede tilfældigt, at de faktisk betalte kirkeskat selvom de aldrig er blevet døbt.

Og nej, man får ikke de penge tilbage.

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1901300&vId=0

Der kan være noget at hente under de rigtige omstændigheder.
0

Tilbage til "Livets forhold"