Hvad er dit forhold til folkekirken?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.

Er du medlem af den danske folkekirke?

JA
64
50%
NEj
63
50%

Afgivne stemmer: 127
Brugeravatar
Novella
Kort karma: 334
Likede indlæg: 3764

Re: Hvad er dit forhold til folkekirken?

Indlægaf Novella » 15. apr 2016, 05:20

Uanset hvad kan man jo ikke undgå at betale til folkekirken, hvilket blot forstærker mit brystfald over de dyrere gravsteder for ikke-medlemmer. Cand.theol.-uddannelsen er en universitetsgrad, bygninger vedligeholdes over skatten, medarbejdere er offentligt ansatte osv. Jeg kan ikke fravælge at forholde mig til kirken eller betale til den. Den rager tilmed ind i mine børns undervisning den ene gang efter den anden og inviterer til minikonfirmand og den slags. Jeg kan ved gud (!) ikke se hvorfor en begravelse ikke kan koste en pris for alle borgere og dertil et eventuelt tillæg, hvis man ønsker en præst til stede.

Jeg kan i øvrigt heller ikke se, hvorfor man ikke skulle kunne leje en kirke til en borgerlig vielse, når så mange står ubrugt hen. Rummet er smukt og brusende. Jeg fyrede sgu gerne 5000 efter det et par timer en lørdag for at få en flot ramme. Det er jo ikke fordi borgerlige vielser besudler de efterfølgende kirkelige handlinger - så indiske er vi vel ikke her til lands. Så kunne jeg tilvælge rummet, men slippe for handlingen.
3
Brugeravatar
Lemonella
Kort karma: 251
Likede indlæg: 3564

Indlægaf Lemonella » 15. apr 2016, 06:13

Jeg er ikke medlem af folkekirken. Jeg kommer der kun når jeg er inviteret til barnedåb, bryllup eller andre handlinger, hvor folk gerne vil have en kirkelig handling.
0
I'm not supposed to be normal.
I'm supposed to be me.
Brugeravatar
Marichen12
Kort karma: 289
Likede indlæg: 2038

Indlægaf Marichen12 » 15. apr 2016, 06:27

Fynbo skrev:
Marichen12 skrev:Mine forældre var udmeldt længe før jeg blev født og jeg har derfor aldrig været medlem. Min mand meldte sig ud efter vi mødte hinanden, så vores børn er heller ikke medlemmer. Jeg kommer i kirken hvis jeg er indbudt til vielse eller barnedåb og hvis famile/venner/bekendte bisættes/begraves. Jeg har et par gange som yngre været med min fars kone til julegudstjeneste hvis vi holdt jul sammen.

Ens medlemskab af folkekirken har ikke noget at gøre med, om ens forældre er medlemmer, men udelukkende om man er blevet døbt.

Nå, det anede jeg ikke...det viser nok lidt om, hvor lidt kirken betyder for mig :genert:
0
Mor til 4... :pompom: :preggo1:
JoyNips
Kort karma: 222
Likede indlæg: 2941

Indlægaf JoyNips » 15. apr 2016, 06:52

Jeg er udmeldt og har været det i 10+ år.

Jeg synes kirke og stat skal adskilles totalt.
0
Brugeravatar
Sukisaki
Kort karma: 32
Likede indlæg: 503

Indlægaf Sukisaki » 15. apr 2016, 06:58

Jeg er medlem - og både døbt og konfirmeret.
Men jeg bruger ikke kirken, og hvis jeg får børn har jeg heller ikke noget ønske om at de skal døbes. Hvis det var vigtigt for faren ville jeg dog ikke stritte imod, men jeg ville bede ham om at forklare hvorfor.
Den eneste grund til at jeg ikke har meldt mig ud, er også på grund af begravelse. Men det er ikke vigtigt nok for mig til at jeg har undersøgt hvilke muligheder der reelt er.
0
Brugeravatar
Thestral
Kort karma: 249
Likede indlæg: 1285

Indlægaf Thestral » 15. apr 2016, 07:31

Jeg er medlem men jeg ved ikke rigtig hvorfor, for jeg bruger den ikke med mindre andre inviterer til arrangementer der foregår i kirken. Jeg er døbt og konfirmeret fordi det gjorde man dengang. Min datter er døbt og konfirmeret fordi det var hvad der blev forventet, men skal jeg en dag giftes har jeg ingen forventninger til at det skal foregå i kirken.
0
Jeg har nået den alder,
hvor jeg ved, hvad der er værd at vide
og på en god dag kan jeg også huske noget af det..
Brugeravatar
Guilded_Lily
Kort karma: 220
Likede indlæg: 1715

Indlægaf Guilded_Lily » 15. apr 2016, 07:43

Jeg er udmeldt, selvom jeg aldrig har været medlem. A'hva? Tjah, jeg er hverken døbt eller konfirmeret, men det havde SKAT åbenbart ikke styr på, så jeg nåede at betale kirkeskat i tre år, før jeg selv opdagede fejlen og gjorde kirkekontoret opmærksom på det. Jeg fik dog aldrig pengene tilbage...

Når det så er sagt, deltager jeg i overgangsriterne. Dåb, konfirmation, bryllup og begravelse. Jeg er endda selv kirkeligt viet. Jeg er ikke troende, og kan i mange henseender slet ikke forlige mig med den kristne tro, men jeg er i tvivl om, hvordan jeg skal forholde mig mht. begravelse. Ikke for min egen, men for mine børns skyld. Da jeg mistede min mor, fik kirken også en betydning.
De er for øvrigt også døbt, men konfirmationen står dem frit for. Mine forældre ville ikke have mig døbt, men jeg fik valget om muligheden for dåb og dermed konfirmation, når tiden var til det. Men det er et for stort spørgsmål at stille mig som kuldret teenager. Det var simpelthen for pinligt at blive døbt som 13-14-årig. Det dilemma skal mine børn ikke stå i.

I øvrigt elsker jeg at komme i kirker, når jeg besøger nye byer. Jeg er især fascineret af de engelske kirker. Men det er interiør og byggestil, jeg synes, er så fantastisk.
0
Brugeravatar
ShuruQ
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 7794

Indlægaf ShuruQ » 15. apr 2016, 08:08

Jeg har været medlem da jeg i sin tid både blev døbt og konfirmeret.

Sidenhen er jeg jo så reverteret til islam og i den forbindelse meldte jeg mig ud af den danske folkekirke. Det gav lidt sig selv, da det i mit hoved ville være topmålet af hykleri at tilhøre et trossamfund men samtidig være medlem af et andet. Jeg er dog kommet i kirken enkelte gange efter, til begravelser og min lillebors konfirmation, det lovede jeg mig selv i sin tid at jeg trods alt skyldte ham at dukke op. Jeg mener i øvrigt at have forstået at under visse forudsætninger må jeg som muslim deltage i en begravelse og der er nogle mennesker jeg føler jeg skylder at vise dem en sidste ære. Jeg deltager dog så lidt som muligt, jeg rejser mig men bed til Allah (swt) inden i hovedet og den slags.

Indimellem har jeg tænkt på når jeg selv dør, min mor nævner nogle gange hvor jeg vil begraves osv, når nu ikke jeg tilhører kirken og mener at det engang kan blive et problem, men jeg er nu ret fortrøstningsfuld omkring det, da jeg på ingen måde har lyst til at blive begravet på en almen dansk kirkegård men ønsker at blive stedt til hvile på en muslimsk gravplads da det er der jeg hører til.

Så det er tanker jeg i ny og næ har overvejet men jeg er kommet til et sted hvor jeg er helt i ro med min valg og ønsker :).
0
I have a dream called Palestine, Israel called a nightmare. Alas, the reality is a nightmare for those who dream.
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Bortvist
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2244

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 16. apr 2016, 15:12

Torn skrev:Ja, som overskriften sig. Er du medlem? Deltager du i ritualerne (dåb, konfirmation, vielse, begravelse)? Kommer du til højtiderne? Kommer du hver søndag? Glædes du over at betale kirkeskat eller fryder du dig over ikke at gøre det?

Hvilke overvejelser har du gjort dig i forhold til din relation til folkekirken?

Jeg er ikke medlem. Meldte mig ud for 9-10 år siden. Jeg kommer ikke til højtiderne, men jeg dukker op, hvis der er begravelse, bryllup, dåb eller konfirmation. Søndage har jeg langt bedre ting at bruge på, end at gå i kirke. Jeg fryder mig over ikke at betale kirkeskat, og jeg begræder at jeg alligevel kommer til at betale til kirken over min A-skat.

For mig er kirken bare det bur, hvor de kristne opbevarer Gud.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Danseprinsesse
Kort karma: 285
Likede indlæg: 2111

Indlægaf Danseprinsesse » 16. apr 2016, 15:27

Jeg blev ikke døbt som lille, men valgte selv at blive døbt, da jeg var 13 og blev konfirmeret året efter. Jeg følte en tilknytning til kirken dengang, og det var et valg, jeg var meget sikker på.

I dag føler jeg ikke den samme personlige tilknytning. Jeg kunne ikke forestille mig at blive gift i kirken, og vores barn skal ikke døbes. Han skal lære om vores historie og trosretninger, og så skal det være et valg, han selv træffer.
Det ville føles forkert for mig at bruge kirken til ægteskab og dåb af mit barn, jeg ville ikke kunne stå inde for at sige ja til budskabet i de handlinger nu. Det kunne jeg, da jeg blev døbt og konfirmeret. Måske ændrer det sig igen.

Der er ikke en masse rationelle overvejelser bag det, at jeg fortsat er medlem af folkekirken. Det er bare det, der stadig føles som det rigtige for mig.
0
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 319
Likede indlæg: 3436

Indlægaf dgd2007 » 16. apr 2016, 15:37

Danseprinsesse skrev:Jeg blev ikke døbt som lille, men valgte selv at blive døbt, da jeg var 13 og blev konfirmeret året efter. [...]

:) Jeg er selv døbt, men ikke konfirmeret. Men jeg argumenterede for, at vores skulle døbes, netop for at så var de mere frit stillet, hvis de skulle få lyst til at blive konfirmeret til sin tid. (Det fik jeg faktisk skæld ud af "Rakel" for - men det kan jeg nu ikke forstå. Jeg syntes, det var meget betænksom ... stakkels gudmor, der skulle bære en 13-årig op til døbefonten :))

Jeg har ikke været medlem siden 1979 og forbinder ikke kirken specielt med, hvad der måtte være af guddommelighed i verden. :gruble:
0
Brugeravatar
Danseprinsesse
Kort karma: 285
Likede indlæg: 2111

Indlægaf Danseprinsesse » 16. apr 2016, 15:41

dgd2007 skrev:
Danseprinsesse skrev:Jeg blev ikke døbt som lille, men valgte selv at blive døbt, da jeg var 13 og blev konfirmeret året efter. [...]

:) Jeg er selv døbt, men ikke konfirmeret. Men jeg argumenterede for, at vores skulle døbes, netop for at så var de mere frit stillet, hvis de skulle få lyst til at blive konfirmeret til sin tid. (Det fik jeg faktisk skæld ud af "Rakel" for - men det kan jeg nu ikke forstå. Jeg syntes, det var meget betænksom ... stakkels gudmor, der skulle bære en 13-årig op til døbefonten :))

Jeg har ikke været medlem siden 1979 og forbinder ikke kirken specielt med, hvad der måtte være af guddommelighed i verden. :gruble:

Hvordan er man mere frit stillet i forhold til at blive konfirmeret, ved at ens forældre har valgt, at man skulle døbes?

Jeg gik selv, valgte selv mine faddere og blev døbt af min moster. Det var en virkelig fin oplevelse.
2
Karkluden
Kort karma: 247
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2394

Indlægaf Karkluden » 16. apr 2016, 15:49

Rosa Espinosa skrev:Vil lige knytte en kommentar til det med at bruge kirken, når man ikke rigtig er kristen, for den debat dukker tit op. Som kristen og som en der værdsætter og bruger kirken, så bliver jeg glad når andre folk vælger kirken til at indgå i deres store dag. Om man så ikke mener det, når man siger siger ja til kristendommen og Gud er jeg ligeglad med. Bare det at man bevidst vælger kirken som rammerne for en betydningsfuld dag, som vil vække minder resten af livet, synes jeg er en smuk tanke. Den er til for alle.

Jeg er enig langt hen ad vejen - jeg har dog én undtagelse: Komfirmander. Det generer mig voldsomt, at vi skal konfirmation om et par uger hos en konfirmand, der direkte siger, at han foragter gud og kirken, at han synes det er megalatterligt og klamt at tro på gud etc etc. Men alligevel bliver konfirmeret i kirken, fordi hans forældre er imod nonfirmation, og han vil have gaverne. DET har jeg det altså anstrengt med.
Det er forældrenes skyld, og jeg synes, de burde give valget mellem borgerlig og kirkelig konfirmation, men det sårer mig faktisk lidt, at en der taler så nedladende om min tro, vælger at bruge kirken alligevel.
Men ellers er jeg enig.

Jeg er i øvrigt troende, og bruger kirken. Jeg kunne dog sagtens finde på at blive gift på rådhuset fx, hvis jeg syntes, det passede bedre ind i vores dag. Men jeg tror på gud, og jeg beder ofte til gud, og kommer i kirken.

Jeg har i øvrigt venner, der både er erklærede ateister, og venner der er endnu mere troende end mig. For mig er tro en personlig ting, der giver mig en følelse af styrke i min hverdag. Det er ikke noget, jeg har behov for at alle er enige med mig i.
1
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Brugeravatar
dgd2007

Indlægaf dgd2007 » 16. apr 2016, 16:01

Danseprinsesse skrev:Hvordan er man mere frit stillet i forhold til at blive konfirmeret, ved at ens forældre har valgt, at man skulle døbes?

Bare så de kunne gøre det direkte, frem for først at skulle døbes på det tidspunkt.
0
Brugeravatar
dgd2007

Indlægaf dgd2007 » 16. apr 2016, 16:08

PS: det med at blive båret af gudmoren som 13-årig var selvfølgelig en (tvivlsom) joke ... men det var faktisk det, min datter forestillede sig nogle år senere, da en ældre fætter, som kun var navngivet, skulle konfirmeres og derfor døbes først.
0

Tilbage til "Livets forhold"