Blufærdighed

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 772
Likede indlæg: 10293

Re: Blufærdighed

Indlægaf DetSorteCirkus » 15. apr 2016, 20:52

Løven skrev:Kan slet ikke se hvor min mangel på empati skulle ligge, men fair nok du ser det på den måde.. Som jeg skrev i første linje i mit opslag, så ved jeg godt at folk ser forskelligt på tingene, men det gør mig vel på ingen måde til et dårligere menneske!!!! Har i øvrigt på intet tidspunkt givet udtryk for at mine synspunkter henvender sig mod børn, som din første besked gik på...

Du nævner faktisk "skoleidræt" i dit første indlæg, og så er det vel ikke så underligt, at A_F går ud fra, at dit synspunkt også gælder børn?

Men altså, hvis din holdning ikke gør det, så er den måske heller ikke så relevant i en tråd om børn og unge og fællesbadning i folkeskolen.

Ved godt vi alle er forskellige, og ser forskelligt på tingene............
Men hånden på hjertet, så er jeg lidt skræmt/forundret over, hvordan en (i min verden) så lille en ting som nøgenhed i fællesrum (skoleidræt-sportshaller-svømmehaller osv osv kan vække så meget påstyr!!!!
2
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 682
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5930

Indlægaf Dikus » 16. apr 2016, 02:39

Jeg har to forældre, der altid har været fjong med nøgenhed - og fundet min blufærdighed fjollet. "Vi har jo skiftet din ble høhø"

Min bluffærdighed er der bare. Og tidligere handlede den ikke om pinlighed over en grim krop. Tvært om havde heg altid som ung en af de pæneste kroppe.

Men det er min krop. Og jeg bryder mig ikke om at blive kigget på og vurderet.

Og... Jeg finder det latterligt selvmodsigende at påstå, den heller ikke vurderes, når man samtidigt mener, der er en gavnlig effekt af fællesbadning...
8
Brugeravatar
Lemonella
Kort karma: 251
Likede indlæg: 3586

Indlægaf Lemonella » 16. apr 2016, 05:06

Jeg indrømmer, at jeg slet ikke forstår den der med, at det ligefrem skulle være gavnligt, at fællesbade.
Hvis nøgenhed er så naturligt, hvorfor tager vi så tøj på? Hvorfor er der så mennesker der råber op om, at det er ulækkert, at se feks mænd i shorts og bar overkrop i supermarkedet om sommeren, eller kvinder i bikini?

Ja, vi bliver født nøgne og nøgenhed er naturligt, men nogen af os vil altså gerne selv vælge, hvornår vil vil være nøgne og selv vælge, hvem vi vil være det sammen med.

For mig handler det om, at kunne bestemme selv. Jeg, som person, burde da ikke betyde mindre for fællesskabet bare fordi jeg foretrækker, at klæde om eller tage bad alene.

Jeg har aldrig haft problemer med, at tage en kort kjole på, eller en nedringet bluse. Det har så bare været mit helt eget valg.
Jeg har også taget bad sammen med mine sønner og følt det helt naturligt.

Jeg har heller aldrig haft problemer med, at dyrke sex uden tøj og dyne på og med lyset tændt. Så jeg tror ikke min manglende lyst til fællesbadning som barn i folkeskolen, eller som ældre efter en håndboldkamp, har givet mig problemer med mit forhold til min krop eller til nøgenhed. Jeg har bare altid gerne ville vælge selv, hvem jeg var nøgen med og hvor jeg skulle være nøgen.
4
I'm not supposed to be normal.
I'm supposed to be me.
Brugeravatar
Anilara
Kort karma: 163
Likede indlæg: 1846

Indlægaf Anilara » 16. apr 2016, 06:09

Det overrasker mig fuldstændig hvordan et så stort flertal har haft dårlige oplevelser med fællesbad (her tænker jeg både i folkeskolen, efter sportsaktiviteter, i svømmehaller osv.).
I min folkeskole var der, så vidt jeg ved, absolut ingen problemer med bad efter idræt. Det gjorde alle, og jeg har ingen erindringer om, at nogen skulle være blevet mobbet eller have haft ubehag. Bad var bare noget man gjorde, og folk så selvfølgelig forskellige ud, og sådan har jeg også kun oplevet det efter håndboldkampe og svømning.

Jeg aner ikke hvor forskellen på min skole og andre har været - måske har det noget at gøre med, at vi boede ude på landet, og at nøgenhed og seksualitet ikke var så.. Interessant, før folk kom i 9-10. klasse. Vores forældre var hvert fald gode til at deres børn var børn i længere tid, end jeg oplever andre steder. Presset var der ikke rigtig.

I dag har jeg også svært ved at forstå det at være flov over nøgenhed - fordi jeg ikke selv har oplevet ubehagelige ting ifb med det, tror jeg. Men jeg respekterer selvfølgelig at folk er forskellige.
2
Brugeravatar
Dikus
Moderator

Indlægaf Dikus » 16. apr 2016, 06:40

Anilara skrev:Det overrasker mig fuldstændig hvordan et så stort flertal har haft dårlige oplevelser med fællesbad (her tænker jeg både i folkeskolen, efter sportsaktiviteter, i svømmehaller osv.).
I min folkeskole var der, så vidt jeg ved, absolut ingen problemer med bad efter idræt. Det gjorde alle, og jeg har ingen erindringer om, at nogen skulle være blevet mobbet eller have haft ubehag. Bad var bare noget man gjorde, og folk så selvfølgelig forskellige ud, og sådan har jeg også kun oplevet det efter håndboldkampe og svømning.

Jeg aner ikke hvor forskellen på min skole og andre har været - måske har det noget at gøre med, at vi boede ude på landet, og at nøgenhed og seksualitet ikke var så.. Interessant, før folk kom i 9-10. klasse. Vores forældre var hvert fald gode til at deres børn var børn i længere tid, end jeg oplever andre steder. Presset var der ikke rigtig.

I dag har jeg også svært ved at forstå det at være flov over nøgenhed - fordi jeg ikke selv har oplevet ubehagelige ting ifb med det, tror jeg. Men jeg respekterer selvfølgelig at folk er forskellige.

Jeg er helt overbevist om, der findes ind til flere i min gamle klasse, der kunne have skrevet det indlæg.

Var der aldrig nogen, der forsægte at undgå jeres idrætstimer?
0
Brugeravatar
Anilara

Indlægaf Anilara » 16. apr 2016, 06:56

Dikus skrev:
Jeg er helt overbevist om, der findes ind til flere i min gamle klasse, der kunne have skrevet det indlæg.

Nope, vi var en meget aktiv klasse som elskede idræt og gymnastik. På et tidspunkt i 7. gik 19 ud af 25 fra klassen til fodbold sammen. Oplevede ikke at nogen ikke gad i bad, kun at vi piger gerne måtte undlade hvis vi havde menstruation, men der var ikke nogen som tilfældigvis altid havde menstruation...
0
Brugeravatar
Dikus
Moderator

Indlægaf Dikus » 16. apr 2016, 07:05

Anilara skrev:
Dikus skrev:

Nope, vi var en meget aktiv klasse som elskede idræt og gymnastik. På et tidspunkt i 7. gik 19 ud af 25 fra klassen til fodbold sammen. Oplevede ikke at nogen ikke gad i bad, kun at vi piger gerne måtte undlade hvis vi havde menstruation, men der var ikke nogen som tilfældigvis altid havde menstruation...

Det lyder ekseptionelt. Men det kan du nok godt selv høre.
1
Brugeravatar
Lurende Peber
Kort karma: 217
Geografisk sted: Langt ude
Likede indlæg: 1993

Indlægaf Lurende Peber » 16. apr 2016, 07:32

Blot et indspark med lidt statistik:
http://www.b.dk/nationalt/boern-har-bru ... ve-bryster
Desværre er statistikken uden antal og anden info om deltagere
0
Registreret Gammel Gris :genert:
Brugeravatar
Dikus
Moderator

Indlægaf Dikus » 16. apr 2016, 08:57

Åhhh... Men det er så fjollet at mene, teenagerne lærer alt muligt ved at kigge på hinandens kroppe, uden at det er grænseoverskridende at blive brugt på den måde for den bluffærdige :stoned: Og endnu mere fjollet er det at mene, at den der kropsforståelse går tabt, når teenageren ikke længere ønsker fællesbadet. For altså... Hvis det var så effektivt et redskab, så ville teenageren jo slet ikke være bluffærdig... og så ville teenageren allerede have den kropsforståelse, da fællesbad er den norm, teenageren er vokset op med.

Jeg bliver simpelthen så gal over idrætslærere, der mener, problemet er løst, når man tvinger eleverne i bad. Ja. Så kommer de i bad. Men at få overskredet sine grænser er faktisk værre end at lugte lidt af sved.
8
Grissebassen
Kort karma: 33
Likede indlæg: 502

Indlægaf Grissebassen » 16. apr 2016, 09:45

Jeg har kun haft positive oplevelser med fællesbad og er generelt meget lidt blufærdig. Men jeg går ikke ind for tvang.
Hvad der undrer mig er, at man skal påtvinges bad efter en idrætstime, som ikke altid involverer så meget fysisk aktivitet, at man sveder særlig meget. Men har man brugt hele frikvarteret på at spille bold (som vi gjorde i min skoletid) og kom op i klassen gennemblødte af sved, er der intet problem. Når der ikke engang er et formål med badet, så bliver det tvang bare for princippets skyld - og det er bare dumt og umenneskeligt at påføre andre mennesker formålsløst ubehag.
4
Brugeravatar
Anilara

Indlægaf Anilara » 16. apr 2016, 12:33

Dikus skrev:
Anilara skrev:
Dikus skrev:

Ja herinde. Men for mig har det jo været normen. Det er derfor jeg er så overrasket.
0
Brugeravatar
Dikus
Moderator

Indlægaf Dikus » 16. apr 2016, 13:25

Anilara skrev:
Dikus skrev:
Anilara skrev:
Dikus skrev:

Ja herinde. Men for mig har det jo været normen. Det er derfor jeg er så overrasket.

Er det helt setiøst din opfattelse af en almindelig skoleklasse, at alle går til sport sammen og har et godt sammenhold, der inkluderer alle, også uden for skolen?
1
Brugeravatar
Anilara

Indlægaf Anilara » 16. apr 2016, 13:30

Dikus skrev:
Er det helt setiøst din opfattelse af en almindelig skoleklasse, at alle går til sport sammen og har et godt sammenhold, der inkluderer alle, også uden for skolen?

Nej, det er det helt seriøst ikke.
Jeg mente, at det ikke forekom mig som et problem med bad i skolen. Ikke at alle gik til samme fritidsaktiviteter. :) Det er jeg godt klar over er mere sjældent. Vi gik i øvrigt også stort set alle til spejder i nogle år.
Det betød ikke at sammenholdet var i top, for selvfølgelig var der også problemer på andre fronter - Der var bare ikke problemer med at gå i fællesbad nogen af stederne.
2
Brugeravatar
Dikus
Moderator

Indlægaf Dikus » 16. apr 2016, 13:41

Anilara skrev:
Dikus skrev:

Nej, det er det helt seriøst ikke.
Jeg mente, at det ikke forekom mig som et problem med bad i skolen. Ikke at alle gik til samme fritidsaktiviteter. :) Det er jeg godt klar over er mere sjældent. Vi gik i øvrigt også stort set alle til spejder i nogle år.
Det betød ikke at sammenholdet var i top, for selvfølgelig var der også problemer på andre fronter - Der var bare ikke problemer med at gå i fællesbad nogen af stederne.

Det undrede mig virkeligt også. Det idrætsflkkesskab, I havde må nu have smittet en del af på badesituationen. Uden så at kunne sige, om det har føltes anderledes for de få, der stod udenfor.
0
Brugeravatar
Sophaya
Kort karma: 396
Likede indlæg: 3777

Indlægaf Sophaya » 16. apr 2016, 14:18

Jeg har sjældent oplevet noget så ubehageligt som fællesbad. Mine grænser blev overskredet gang på gang i idrætstimerne i folkeskolen. Jeg syntes det var voldsomt ubehageligt og gør det stadig - og jeg har det altså helt fint med min krop. Jeg har bare ikke lyst til at være nøgen sammen med en hel masse andre mennesker - og det SKAL respekteres. Jeg går heller ikke i svømmehallen selvom jeg egentlig gerne ville. Jeg skal nemlig ikke nyde noget af nazibademestre der påbyder nøgenhed.

Hvis jeg nogensinde får børn skal de også fritages hvis de ikke bryder sig om det.
1
x

Tilbage til "Forhold og sex"