"Smidt væk"

Lad os spise farmor. Diskutér vigtigheden af korrekt kommatering og andre sproglige finurligheder her.
Brugeravatar
ShuruQ
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 7794

"Smidt væk"

Indlægaf ShuruQ » 15. apr 2016, 11:22

Jeg har lige haft en temmelig åndssvag diskussion.

Sætningen "Jeg har smidt min (damper) væk)".

Jeg opfatter det som en bevidst handling men der menes åbenbart at damperen er blevet væk.

I virkeligheden er det jo ikke noget at gøre en diskussion ud af, det siges med en mening, jeg opfatter det som noget andet. Det kan godt være jeg tager fejl, for er det bevidst ville det måske være "smidt ud", men jeg opfatter altså, medmindre der er en nærmere forklaring "smidt væk" som en bevidst handling.

Hvis nogen siger til dig "Jeg har smidt x væk", hvordan ville din umiddelbare opfattelse være?
0
I have a dream called Palestine, Israel called a nightmare. Alas, the reality is a nightmare for those who dream.
Brugeravatar
Flora
Kort karma: 256
Likede indlæg: 4264

Re: "Smidt væk"

Indlægaf Flora » 15. apr 2016, 11:24

Jeg ville opfatte det som at den er blevet væk ved et uheld. Var det med vilje ville jeg have sagt "smidt ud".
6
Debattens sødeste :engel:
Brugeravatar
Sophies-mor
Kort karma: 200
Likede indlæg: 1342

Indlægaf Sophies-mor » 15. apr 2016, 11:25

Flora skrev:Jeg ville opfatte det som at den er blevet væk ved et uheld. Var det med vilje ville jeg have sagt "smidt ud".

This!
2
Billede SÅ kom bananen!

:sur: Hævnrødbede :-D
Brugeravatar
LadyFox
Kort karma: 423
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 6012

Indlægaf LadyFox » 15. apr 2016, 11:25

Som at personen har noget de ikke kan finde.
1
I don't mean to be a diva, but some days you wake up and you're Barbara Streisand.
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 319
Likede indlæg: 3431

Indlægaf dgd2007 » 15. apr 2016, 11:26

Billede
1
Brugeravatar
Animi
Kort karma: 310
Likede indlæg: 5739

Indlægaf Animi » 15. apr 2016, 11:26

Enig med Flora :)
1
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
ShuruQ

Indlægaf ShuruQ » 15. apr 2016, 11:30

Jeg tror bare jeg har det sådan at smide ud/smide væk er det samme. I og med det er verbet "smide" jeg bider mig fast i. At smide lyder bare så bevidst når jeg hører/ser det :).

Men det er sjovt så forskellige man kan opfatte så lille en ting.
0
I have a dream called Palestine, Israel called a nightmare. Alas, the reality is a nightmare for those who dream.
Brugeravatar
dgd2007

Indlægaf dgd2007 » 15. apr 2016, 11:48

ShuruQ skrev:Jeg tror bare jeg har det sådan at smide ud/smide væk er det samme. I og med det er verbet "smide" jeg bider mig fast i. At smide lyder bare så bevidst når jeg hører/ser det :).

Det kan være, det er et af de udtryk, der er ved at ændre betydning en smule.
Jeg læser altid Jørn Lunds små betragtninger om sprogets udvikling, når jeg kan få fat i dem. Han er rigtig god til at lægge mærke til sådan noget. Nogle gange sidder jeg: "Ja-ja, det er rigtigt!" Og andre gange er det noget, som jeg slet ikke havde tænkt på, men hvor jeg bagefter godt kan høre, at mange bruger det på en ny måde.
Fx er "godt 20": for mig = 20-21, men mange bruger det som = 19-20.
Jeg ville kun bruge ordet "overstået" om noget, der var rædsomt at komme igennem, og man glædede sig til var forbi. Men nu siger mange det bare i neutral betydning = forbi.
"Da jeg var gravid med Anders ..." - i gl. dage ville Anders i den sætning være faren, men nu er det sønnen :D

Det hjælper jo ikke noget at være :gammel: -agtig og holde fast i: "Jamen, det betyder altså ..." Men det er da godt at vide, så man selv kan være varsom med at bruge de ord, der er i overgangsalderen, fordi man er klar over, at de kan blive misforstået.
3
Brugeravatar
ShuruQ

Indlægaf ShuruQ » 15. apr 2016, 11:53

dgd2007 skrev:
ShuruQ skrev:Jeg tror bare jeg har det sådan at smide ud/smide væk er det samme. I og med det er verbet "smide" jeg bider mig fast i. At smide lyder bare så bevidst når jeg hører/ser det :).

Det kan være, det er et af de udtryk, der er ved at ændre betydning en smule.
Jeg læser altid Jørn Lunds små betragtninger om sprogets udvikling, når jeg kan få fat i dem. Han er rigtig god til at lægge mærke til sådan noget. Nogle gange sidder jeg: "Ja-ja, det er rigtigt!" Og andre gange er det noget, som jeg slet ikke havde tænkt på, men hvor jeg bagefter godt kan høre, at mange bruger det på en ny måde.
Fx er "godt 20": for mig = 20-21, men mange bruger det som = 19-20.
Jeg ville kun bruge ordet "overstået" om noget, der var rædsomt at komme igennem, og man glædede sig til var forbi. Men nu siger mange det bare i neutral betydning = forbi.
"Da jeg var gravid med Anders ..." - i gl. dage ville Anders i den sætning være faren, men nu er det sønnen :D

Det hjælper jo ikke noget at være :gammel: -agtig og holde fast i: "Jamen, det betyder altså ..." Men det er da godt at vide, så man selv kan være varsom med at bruge de ord, der er i overgangsalderen, fordi man er klar over, at de kan blive misforstået.

Udvikling er der ikke noget galt med, men jeg havde ærligt ikke skænket det en tanke at der kunne menes andet med "smidt væk" end at man havde skilt sig af med vilje.

Det er jo også en petitesse, men da kan da godt opstå misforståelser hvis en afsender siger noget og mener noget helt bestemt, men at modtageren tage det sagte ind på en helt anden måde.

Men langt hen af vejen er det nok bare "go with the flow" og være opmærksom på sprogets ændringer :).

Hvor kan man læse Jørn Lunds betragtninger?
0
Brugeravatar
dgd2007

Indlægaf dgd2007 » 15. apr 2016, 12:03

ShuruQ skrev:Hvor kan man læse Jørn Lunds betragtninger?

Han har vist oprindeligt skrevet mange af dem i en klumme i (Politiken?), men jeg har dem samlet i sådan nogle små bøger, som familien giver manden, der har alt, til jul og fø'sdag :D Saxo: Bøger af Jørn Lund
1
Brugeravatar
dgd2007

Indlægaf dgd2007 » 15. apr 2016, 12:15

dgd2007 skrev:[...] Saxo: Bøger af Jørn Lund

Den sidste nye er "Hvor går gransen?" - hvor han mest tager fat på udtaleændringerne mellem generationerne. Han er ret "sådan er det jo"-agtig - men han påpeger dog, at mens de unge ikke det tager det så tungt, at "de gamle" udtaler ordene på en lidt sjov måde, så bliver de ældre let stærkt pikerede over, at fx "kære" og "kager" nu udtales ens. Så han anbefaler, at folk, der taler til en bred gruppe, som fx tv-folk, bestræber sig for at hælde en lille smule til den konservative side ... og sige "ærgerligt" i stedet for "aveligt" og "hærge" i stedet for "have".

Jeg mener han har ret. Jeg kan huske som barn, at nogle af de gamle udtalte statsministeren Jens Otto "Kra-æj", mens vi andre sagde "krav". Og det var bare pudsigt, no prob. Mens jeg nu som Jeronimus sidder og bliver helt irriteret over, at sportskommentatoren siger, at "nu skal han ud og save (=serve) kampen hjem" :)
sav.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
1
Brugeravatar
Sangius
Kort karma: 101
Likede indlæg: 1830

Indlægaf Sangius » 15. apr 2016, 12:35

Har altid forstået det som om, at noget ved uheld er blevet væk.
1
Brugeravatar
Aima
Kort karma: 611
Likede indlæg: 5033

Indlægaf Aima » 15. apr 2016, 13:45

Jeg tolker udtrykket udfra konteksten.
"Jeg har smidt emballagen fra det der Ikea-skab væk."
- Bevidst handling.

"Jeg har smidt mit nøglekort væk, jeg er nødt til at bede om et nyt."
- Mistet, forlagt.
4
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
ShuruQ

Indlægaf ShuruQ » 15. apr 2016, 13:49

Aima skrev:Jeg tolker udtrykket udfra konteksten.
- Bevidst handling.

- Mistet, forlagt.

Det gør jeg i bund og grund nok også langt hen af vejen.

Lige i dette tilfælde her end ikke overvejde jeg udfra konteksten det kunne betyde at det end at x bevidst var blevet smidt ud.
1
Brugeravatar
Aima
Kort karma: 611
Likede indlæg: 5033

Indlægaf Aima » 15. apr 2016, 14:03

ShuruQ skrev:
Aima skrev:Jeg tolker udtrykket udfra konteksten.
- Bevidst handling.

- Mistet, forlagt.

Det gør jeg i bund og grund nok også langt hen af vejen.

Lige i dette tilfælde her end ikke overvejde jeg udfra konteksten det kunne betyde at det end at x bevidst var blevet smidt ud.

Mon ikke det er fordi det ubevidst gav lige så god mening for dig? Nu ved jeg jo ikke med den damper dér, men hvis nu der er en forhistorie om, at ejeren har givet udtryk for at den kun var en midlertidig hjælp til rygestop, eller hvis ejeren tidligere har brokket sig over, den ikke virkede ordentligt, eller hvis ejeren har talt om en anden damper, han/hun hellere ville have, eller et eller andet andet eller, så har det måske virket oplagt at tro det var bevidst :)

Ordnet synes forresten sådan her:
image.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
1
I'll stick with hell no's and headphones...

Tilbage til "Sprog"